Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-trans 2 Landschappen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-trans 2 Landschappen

    Hoe zit het tegenwoordig met Lightroom en andere converters ivm X-trans en landschappen?
    Zoals te zien op dpreview heeft x-trans minder details in b.v. gras op de Fuji dan een vergelijkbare 24MP sensor (A6500)



    ps: ik ben een windows gebruiker dus kan geen software zoals iridient gebruiken....
    Last edited by Dpix; 2 oktober 2017, 09:03.

  • #2
    Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

    Het is een beetje eigen aan de X-trans sensor.
    Hangt ook een beetje af welk kleur pattern.. als je de slider op dPreview schuift zijn er gedeelten waar het verschil niet te merken is.
    Maar over het algemeen is de a6500 en de D500 meer gedetailleerd.

    Zelfs de OMD EM1II is soms beter zie ik.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Het is een beetje eigen aan de X-trans sensor.
      Hangt ook een beetje af welk kleur pattern.. als je de slider op dPreview schuift zijn er gedeelten waar het verschil niet te merken is.
      Maar over het algemeen is de a6500 en de D500 meer gedetailleerd.

      Zelfs de OMD EM1II is soms beter zie ik.
      Van de OMD EM1II had ik inderdaad ergens gelezen (ming thein ofzo dacht ik maar kon het moeilijk geloven)
      Ben een links oog evf shootter dus qua ergonomie ligt de A6500 me minder...
      Zeker als je met je neus op dat touchscreen zit...dan moet je het al gaan uitschakelen :-(

      Die OMD EM1 II lijkt me een ideale camera samen met een Leica 12-60....enkel vrees ik de stap van A7RII naar M43 ivm kwaliteit...(ga niet tevreden zijn vrees ik)

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

        Kwa resolutie verschillen de EM1mkII niet zoveel met de A6000en de XT2, de 100 %view vergelijking zit op de verticale axis. Dat scheelt maar een 110 pixels over heel de hoogte (4000 voor de Sony en 3880 de Oly)
        Dus jouw uitsnede (van dPreview) zal misschien pakweg 5 a tien pixels schelen.
        Dus de vergelijking is wel redelijk fair wat resolutie betreft.

        Wat de EMII betreft, tja kwa resolutie is’t toch een groot verschil, misschien toch genoeg voor jou om het toch maar niet te doen.
        DR zal ook wa schelen en DOF controle zal ook aanpassen zijn.
        Daarentegen zal de Oly wel een snelle reagerende camera zijn. En misschien spreekt de bediening je aan.
        Lenzen keuze ook genoeg.

        Het is maar een klein greepje uit de Pro/Contra’s.. da weet je ook wel.

        Ni eenvoudig.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Kwa resolutie verschillen de EM1mkII niet zoveel met de A6000en de XT2, de 100 %view vergelijking zit op de verticale axis. Dat scheelt maar een 110 pixels over heel de hoogte (4000 voor de Sony en 3880 de Oly)
          Dus jouw uitsnede (van dPreview) zal misschien pakweg 5 a tien pixels schelen.
          Dus de vergelijking is wel redelijk fair wat resolutie betreft.

          Wat de EMII betreft, tja kwa resolutie is’t toch een groot verschil, misschien toch genoeg voor jou om het toch maar niet te doen.
          DR zal ook wa schelen en DOF controle zal ook aanpassen zijn.
          Daarentegen zal de Oly wel een snelle reagerende camera zijn. En misschien spreekt de bediening je aan.
          Lenzen keuze ook genoeg.

          Het is maar een klein greepje uit de Pro/Contra’s.. da weet je ook wel.

          Ni eenvoudig.
          Nee, niet simpel...veranderen van merk is redelijk duur
          Ik ga de Fuji sowieso eens huren, de Olympus moet ik nog uitzoeken of die te huur is ergens...
          Een A6000 heb ik nog liggen (van mijn vrouw)..dus die komt wel overeen met de A6500

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

            Wat verschillende mensen niet weten, is dat Iridient 2 producten heeft nl. Iridient Developer (Mac only) en Iridient X-Transformer (Mac + Windows). Iridient X-Transformer is een heel basic versie van Iridient Developer, maar kan als plugin gebruikt worden in Lightroom (start Iridient X-Transformer -> klik op menu "Help", vervolgens op "View Help" en kies dan "Working with Lightroom" voor meer informatie). Je kan hier een gratis demo versie van Iridient X-Transformer downloaden (met watermerk). Voor net geen €30 kan je Iridient X-Transformer hier aanschaffen.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

              Ik raad je aan om het zip bestand onderaan op deze pagina te downloaden (rechtstreekse link naar het zip bestand: *klik*). Open vooral het RAW bestand "DSCF4736 2.RAF" eens met Lightroom/Camera RAW en daarna met Iridient X-Transformer of Capture One. Je zal een duidelijk kwaliteitsverschil merken (er zijn veel bomen te zien in de verte op de foto, dus het is een goede foto om x-trans te testen).
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

                Bedankt Jocau...

                Zal dit één van de dagen eens goed bekijken...

                Comment


                • #9
                  Fuji X-trans 2 Landschappen

                  Graag gedaan Dpix. Laat maar weten wat je bevindingen zijn.
                  Last edited by jocau; 9 oktober 2017, 11:01.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

                    raar, geposte voorbeelden zijn jpegs.
                    de reden is niet zo ver te zoeken volgens mij , gebruikte lens is beter alsook de jpeg engine in de a6500 is krachtiger wat resulteert in betere jpeg's.
                    de fuji zit wat detail betreft op niveau a6000
                    www.polartha.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

                      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                      raar, geposte voorbeelden zijn jpegs.
                      de reden is niet zo ver te zoeken volgens mij , gebruikte lens is beter alsook de jpeg engine in de a6500 is krachtiger wat resulteert in betere jpeg's.
                      de fuji zit wat detail betreft op niveau a6000
                      Niet zo raar hoor;... Volgens iedereen hier is de sterkste kant van Fuji net jpegs....
                      De Fuji 56mm 1.2 minder scherp dan de Sony 55 1.8??

                      De resultaten voor raw zijn vrij identiek volgens dpreview en het is geen geheim dat X-trans in het verleden last had met landschappen (gras en fijne details in de kleuren)...


                      Ik vraag ernaar omdat ik sterk twijfel tussen Fuji, Sony en Olympus, niet om één of ander merk/type te hypen hoor...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

                        Het verschil tussen de Sony A6500 en de Fuji X-T2 wordt alleszins kleiner als je de X-T2 RAW bestanden eerst omzet naar DNG bestanden met Iridient X-Transformer en ze daarna opent in Adobe Camera RAW. Heb beide RAW bestanden afgehaald van de DPReview website en dan de test gedaan.

                        Default Adobe Camera RAW 9.12.1 Settings voor de Sony A6500:



                        Default Iridient X-Transformer Settings voor de Fuji X-T2:



                        Sharpening & Noise Reduction uitgeschakeld in Adobe Camera RAW 9.12.1 voor de Fuji X-T2 (na bewerking in Iridient X-Transformer):



                        1:1 view, Sony A6500:

                        Sony A6500 imgur link

                        1:1 view, Fuji X-T2:

                        Fuji X-T2 imgur link

                        Ik denk dat je het resultaat van de X-T2 nog kan verbeteren als je een beetje met de instellingen speelt. Hoe dan ook blijft dit het "zwakke punt" van X-Trans. Net zoals het zwakke punt van de A6500 de lossy compression (met bijhorende artifacts) is. Echt onnozel dat uncompressed RAW enkel beschikbaar is voor de 2de generatie A7 camera's.
                        Last edited by jocau; 10 oktober 2017, 11:11.
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Niet zo raar hoor;... Volgens iedereen hier is de sterkste kant van Fuji net jpegs....
                          De Fuji 56mm 1.2 minder scherp dan de Sony 55 1.8??

                          De resultaten voor raw zijn vrij identiek volgens dpreview en het is geen geheim dat X-trans in het verleden last had met landschappen (gras en fijne details in de kleuren)...


                          Ik vraag ernaar omdat ik sterk twijfel tussen Fuji, Sony en Olympus, niet om één of ander merk/type te hypen hoor...
                          Nee, ik vond het raar dat je vraagt naar situatie RAW-converters en dan een vergelijking tussen JPEG's toont. Als er een verschil is tussen jpeg's zal de oorzaak niet bij RAW-converter liggen.
                          www.polartha.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

                            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                            Nee, ik vond het raar dat je vraagt naar situatie RAW-converters en dan een vergelijking tussen JPEG's toont. Als er een verschil is tussen jpeg's zal de oorzaak niet bij RAW-converter liggen.
                            Had inderdaad beter ineens raw vergelijking getoond...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-trans 2 Landschappen

                              Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                              Het verschil tussen de Sony A6500 en de Fuji X-T2 wordt alleszins kleiner als je de X-T2 RAW bestanden eerst omzet naar DNG bestanden met Iridient X-Transformer en ze daarna opent in Adobe Camera RAW. Heb beide RAW bestanden afgehaald van de DPReview website en dan de test gedaan.
                              Ik vind de X-T2 eigenlijk in uw voorbeeld zeker niet slechter dan de A6500...Bedankt voor de test!
                              A6500 lossy compression is inderdaad vervelend maar in praktijk heb je er nauwelijks last van (heb er bij de A7RII nooit bij stilgestaan)...Een groot voordeel voor de A6500 is de gratis Capture Pro...

                              Ik ben een left-eye shooter en daarom is de A6xxx eigenlijk al niet zo geschikt en heeft de fuji voorsprong... De Olympus EM-1 II is favoriet behalve op beeldkwaliteit...

                              Comment

                              Working...
                              X