Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 26

Standaard Fuji S602 gebruikers

Hoi,

ben volop aan het shotten met mijn splinternieuwe Fuji, maar één ding bevalt mij niet echt.
    Maar misschien ligt het aan bepaalde instellingen.
    Als ik mensen of dieren fotografeer, bij de minste beweging staat er een schim op mijn scherm. Maar dan echt bij de minste beweging.
    Heb dat nooit gehad bij andere kamera's.
    Dat toestel is daar blijkbaar zo gevoelig voor, kan ik daar iets aan wijzigen?

groetjes
    Nancy

Standaard

Het moet met de sluitertijden te maken hebben, Nancy.
    Kan je ons een voorbeeldje met wat extra exif informatie bezorgen?
    Pieter
    >> Canon 30D en 1D MarkII met vernieuwd glasservies (PBase gallery)

Standaard

Nancy,

Wat je beschrijft klinkt als bewegingsonscherpte. Die ontstaat als je een langzame sluitersnelheid hebt ingesteld.

Kijk eens of je toestel op 'automatisch' staat (aangegeven met een A), dan zou dit normaal gesproken niet moeten gebeuren.

Frans

Standaard

Hoi Nancy,

Ik heb mijn 602Z nu ongeveer anderhalve maand en jouw probleem ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb o.a. foto's gemaakt van dochter in zweefmolen, beweging genoeg dus, dus ik denk ook dat het aan jouw sluitertijd zal liggen. Een voorbeeld met exif gegevens zoals al gesuggereerd zou een hoop kunnen helpen denk ik.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de fuji nogal gevoelig is voor tegenlicht. Als ik schuin tegen de zon (zon op 10 uur zeg maar) foto's maak heb ik ook last gehad van vage vegen over de totale linkerkant van de foto (zal wel lensflare zijn). Dit heeft echter niets van doen met beweging bij de objecten die je fotografeert.

Groeten, Eric
    Groeten, Eric

Nikon Coolpix 8800
    Fuji S602 Zoom

Standaard

Originally posted by Dutcheric
    Wat ik wel heb gemerkt is dat de fuji nogal gevoelig is voor tegenlicht. Als ik schuin tegen de zon (zon op 10 uur zeg maar) foto's maak heb ik ook last gehad van vage vegen over de totale linkerkant van de foto (zal wel lensflare zijn).
    Lensflare, inderdaad.
    Een hoedje op de adapter/filter schroeven kan wonderen doen.
    Pieter

Standaard

Hoi Nancy

Welkom in de s602z club

Een voorbeeldje zou inderdaad kunnen helpen bij de oplossing van dit probleem!?
    Als je dat bij andere kamera's nooit hebt gehad, zou het in principe niet aan je (niet al te) vaste hand mogen liggen?
    Dieren staan meestal niet veel stil hé, probeer eens je toestel op sport-mode te zetten...? Ik fotografeer regelmatig honden in volle aktie en dat lukt prima hoor, natuurlijk zijn niet alle foto's perfekt hé, maar daar komt het digitale dan weer handig van pas
    Probeer misschien ook eens de 5-in-a-row funktie...

En als je zegt dat het enkel bij mensen of dieren is, zal het wel geen mankement van het toestel zijn zeker

@ pgordebeke: hoe heb jij daar een zonnekap opgezet? Waar gevonden??

less is more...

Standaard

Originally posted by Tony smeT
    @ pgordebeke: hoe heb jij daar een zonnekap opgezet? Waar gevonden??
    Ik heb een Hoya rubber lens hood zoals deze: http://www.bhphotovideo.com/bh2.sph/...ID=F4F198D64A0

Je kan hem in drie standen zetten (wide - normal - tele) zodat je geen last hebt van vignetting. Kijk eens naar mijn foto in mijn profile; daar zit hij op de camera.
    Pieter

Standaard

dat is het hem nu juist, mijn camera staat op automatisch,
    wat mij eerljk gezegd een beetje zorgen baart.
    de sluitertijd zou dus ok moeten zijn.

sorry maar "exif informatie" is voor mij latijn,
    is mijn eerste deftige kamera en moet mijn theorie nog doorspartelen.
    Wat bedoelen jullie precies?

Nancy

Standaard

Nancy,

Probeer hem eens in die speciale modes te zetten (je weet wel, sport, portret, enz ...) en probeer nog eens ?

Standaard

Originally posted by Nancy

Nancy
    De exif data zijn de instellingen van camera bij het maken van de foto. Deze instellingen worden bewaard 'in' de foto en kunnen met exif readers of b.v. irfanview bekeken worden. Exif readers kun je zo vinden op internet. Je mag me ook een onbewerkte foto mailen met het probleem, dan wil ik de exif gegevens er wel uithalen en ze je toesturen of je foto met exif gegevens online zetten.

Groeten, Eric
    Groeten, Eric

Nikon Coolpix 8800
    Fuji S602 Zoom

Standaard

Originally posted by pgordebeke
    Lensflare, inderdaad.
    Een hoedje op de adapter/filter schroeven kan wonderen doen.
    Pieter, bedankt. Ik zal mij toch binnenkort eens een adapter aanschaffen. Een zonnekap heb ik nog, eerst maar eens zien of de filtermaat 'toevalllig' klopt.

Groeten, Eric
    Groeten, Eric

Nikon Coolpix 8800
    Fuji S602 Zoom

Standaard

dat is het hem nu juist, mijn camera staat op automatisch,
    wat mij eerljk gezegd een beetje zorgen baart.
    de sluitertijd zou dus ok moeten zijn.
    Toch niet. Eens je het grootste diafragma (f2.8) bereikt hebt, is er maar 1 manier om meer licht binnen te laten (de ISO waarde even buiten beschouwing gelaten): langere sluitertijd. Op een gegeven moment zal er ook een icoontje met een handje op de display verschijnen, wat erop wijst dat er een grote kans is dat je bewegingsonscherpte (camera shake) krijgt. Nogmaals: een voorbeeldje zou ons meer vertellen over jouw probleem en de eventuele oplossing.

EXIF is een stukje van het fotobestand, waarin heel wat informatie te vinden is over de instellingen van je camera op het ogenblik dat je de foto genomen hebt. Opgelet, want als je een fotobewerkingsprogramma gebruikt dat geen exif ondersteunt, zal bij het opslaan deze informatie verloren gaan.

Om het eenvoudig te maken: je mag een voorbeeldfoto, onbewerkt, dus recht uit de camera, naar mijn thuisadres sturen (zie e-mail in mijn profiel: klik op mijn user name), en ik zal die eens bekijken en eventueel posten op PBase, zodat we hem hier kunnen bekijken. (Als je dat interessant vindt, natuurlijk.)
    Pieter

Standaard

aan Tony Smet
    Wat is die [B]s[/]port-mode die je vernoemd in jouw antwoord ?
    Heb zelf ook 2 honden waar ik graag wat actie fotos wil van nemen maar ben nog niet lang bezig en wat tips zouden welkom zijn.
    D70 + 12 tot 400mm

Standaard

Ik wou die S in 't vet zetten maar daar was iets misgelopen

Je kan je toestel in sport-mode krijgen door het ronde wieltje op SP te zetten, dan zie je 5 icoontjes (portret - landschappen - sport - nachtopnames - zwart/wit). Je kiest dus het middelste (lopend ventje) en hopla...
    less is more...

Standaard

Als het dat maar is. Was mijn handleiding al aan het doorpluizen op zoek naar een optie die ik over het hoofd gezien had.
    D70 + 12 tot 400mm

Standaard

Ik wou die S in 't vet zetten maar daar was iets misgelopen
    Je kan je toestel in sport-mode krijgen door het ronde wieltje op SP te zetten, dan zie je 5 icoontjes (portret - landschappen - sport - nachtopnames - zwart/wit). Je kiest dus het middelste (lopend ventje) en hopla...
    Ik heb nog nooit SP gebruikt. Dit gaat bij mij gewoon in shutter priority. Kwestie van gewoonte zeker?

Wat die SP betreft: is dat eigenlijk een AUTO mode? Met andere woorden: zijn er instellingen waarover je helemaal geen controle hebt (WB, ISO e.d.)? Dat is meteen ook de reden waarom ik nooit AUTO heb gebruikt, maar altijd "P", als ik behoefte had aan een automatische instelling.
    Pieter

Standaard

SP = auto, dus geen mogelijkheid om witbalans enz. zelf in te stellen ... dus voor de beginners hier wel beter hé!
    less is more...

Standaard

Wel ik gebruik die SP sport mode redelijk vaak. Als ik niet veel tijd heb om iets in te stellen omdat ik NU de foto moet nemen dan zet ik hem gewoon op SP sport want deze is gewoonweg beter dan auto. Om de een of andere reden zijn de resultaten vaak beter. Niet alleen omwille van de hogere sluitertijd maar ook de WB lijkt hij beter te kiezen etc.

Standaard

Zelfde hier : de SP stand i zeer handig als je niet echt veel tijd hebt om alles zorgvuldig in te stellen.

@Nancy: zet de cam eens niet op P maar wel op "AUTO" ?

Standaard

wanneer je tijdens het bezichtigen van je foto's op de camera op de info-knop duwt (en ingduwd houdt) zie je exif info + belichtingsgrafiek.
    deze knop bevindt zich links van de camera als je hem vasthoudt.

groetjes

Standaard

Originally posted by Peter1
    @Nancy: zet de cam eens niet op P maar wel op "AUTO" ?
    Daar ben ik het dus volkomen mee oneens.

"P" doet alles wat AUTO doet, maar laat je toe om zelf de ISO te kiezen en eventueel WB en exposure compensation in te stellen. Bijkomend voordeel met "P" is dat je in functie van de situatie gelijkwaardige settings kan kiezen die bv. meer geschikt zijn voor bewegende onderwerpen (snellere shutter), of waarmee je de DOF kan veranderen. De meting blijft daarbij volledig automatisch en je kan in principe niks echt verkeerd instellen, tenzij één van de parameters rood oplicht (althans, bij mijn 6900 - van de 602 kan ik het mij de display niet meteen herinneren).

Ik bedoel maar: in "P" mode kan je nog iets leren en zelf manipuleren. De echte "AUTO" lijkt mij niet echt iets voor beginners, maar voor dummies die niet echt in fotografie geïnteresseerd zijn. Maar de meningen daarover kunnen verschillen...
    Pieter

Standaard

Daar ben ik het dus volkomen mee oneens.

"P" doet alles wat AUTO doet, maar laat je toe om zelf de ISO te kiezen en eventueel WB en exposure compensation in te stellen. Bijkomend voordeel met "P" is dat je in functie van de situatie gelijkwaardige settings kan kiezen die bv. meer geschikt zijn voor bewegende onderwerpen (snellere shutter), of waarmee je de DOF kan veranderen. De meting blijft daarbij volledig automatisch en je kan in principe niks echt verkeerd instellen, tenzij één van de parameters rood oplicht (althans, bij mijn 6900 - van de 602 kan ik het mij de display niet meteen herinneren).

Ik bedoel maar: in "P" mode kan je nog iets leren en zelf manipuleren. De echte "AUTO" lijkt mij niet echt iets voor beginners, maar voor dummies die niet echt in fotografie geïnteresseerd zijn. Maar de meningen daarover kunnen verschillen...

Mijn idee hierbij was: door de cam op AUTO te zetten, kan je zelf niets manipuleren en als dan blijkt dat er nog problemen zouden zijn, is het meer aannemelijk dat er een probleem is met de camrea; het ging dus niet over 'fotografie', maar over het oplossen van een probleem

Standaard

Originally posted by Peter1
    Mijn idee hierbij was: door de cam op AUTO te zetten, kan je zelf niets manipuleren en als dan blijkt dat er nog problemen zouden zijn, is het meer aannemelijk dat er een probleem is met de camrea; het ging dus niet over 'fotografie', maar over het oplossen van een probleem
    OEF
    Mensen aanraden om alles aan het toestel over te laten en er zelf zo weinig mogelijk van op te steken, is in ieder geval geen goed idee.
    Pieter

Standaard

We geraken een beetje de originele vraag kwijt ... Nancy, kan je eens een fotoke doormailen (s602z@pandora.be) dan zwier ik die tijdelijk online...!?
    less is more...

Standaard

We geraken een beetje de originele vraag kwijt ... Nancy, kan je eens een fotoke doormailen (s602z@pandora.be) dan zwier ik die tijdelijk online...!?
    Om nog even verder off-topic te gaan...
    Leuk e-mailadres, Tony. Daar heb je waarschijnlijk een beetje geluk gehad want ik denk niet dat jij de enige telenetklant met een 602 bent

Ik had ook al voorgesteld om een foto naar mij door te mailen, maar heb nog niks gehad.
    Pieter

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Fuji S602 en Raynox vs Hama filters
    Door Davide in forum Camera's
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 20 augustus 2003, 15:20
  2. Fuji s602
    Door Henri in forum Camera's
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 22 mei 2003, 06:21
  3. Fuji S602 vs Nikon 5700
    Door Lex in forum Camera's
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 23 december 2002, 21:29
  4. Fuji S602 OF Canon S45 EN waar kopen?
    Door Vince in forum Camera's
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 2 december 2002, 22:47
  5. Probleem Shutter Button Fuji S602
    Door versluys in forum Camera's
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 28 september 2002, 21:34

Regels voor berichten