Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's mislukken ,

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's mislukken ,

    Beste Forum bezoekers ,

    Ik ben nieuw op het forum en in de foto wereld , ik ben afgelopen weekend de grotten van han gaan bezoeken en normaal mag er niet worden gefotografeerd maar omdat het de laatste dag van het seizoen was was er geen bezwaar..

    Ik heb dus vele foto's genomen en toen ik thuis kwam en op de comp zette was er geen enkele gelukt ik heb een CANON EOS 450D..

    Ik had hem op nacht portret gezet en op automatisch maar heb geen enkele geslaagde foto ik heb gemerkt dat de sluitertijd zeer lang duurde waardoor ik dubbele beelden heb
    Wat doe ik verkeert

    Mvg
    Stef
    Canon EOS 450D

    Lens 18/55 - 55/250

  • #2
    Re: foto's mislukken ,

    Waarschijnlijk zonder statief gewerkt? Dan is het normaal dat je dubbelle beelden hebt, door de lange sluitertijd!
    Gr

    Comment


    • #3
      Re: foto's mislukken ,

      Stef, het zou handig zijn moest je een foto posten met exif gegevens.

      Maar toch al een poging zonder foto.
      Aangezien je zegt dat je een lange sluitertijd had en dubbele beelden had je hoogstwaarschijnlijk geen licht genoeg (lijkt nogal logisch in een grot) om fatsoenlijke foto's te nemen.

      Ik veronderstel dat je niet geflitst hebt en dat je ook de kitlens gebruikt welke beperkt is in diafragma (F3.5 als laagste waarde?).
      Had je je ISO maximaal gezet?

      Jammer natuurlijk van je uitstap. Je ging er waarschijnlijk vanuit dat de nachtstand je goeie foto's ging geven

      Ik heb geen idee wat je kennis is rond fotografie, maar het lijkt me aangewezen even te gaan lezen over de basisbegrippen diafragma, sluitertijd, iso. Via google of de zoekfunctie op BD zijn 100-en interessante links te vinden.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: foto's mislukken ,

        ten eerste het gebruik maken van een automatische stand als nachtportret. Je kan beter oefenen op manueel instellen (te beginnen met de standen Av en Tv). Wat zijn trouwens de exif van de foto's? (niet dat je daar iets aan kan verandere want het is een automatische stand.)

        Comment


        • #5
          Re: foto's mislukken ,

          duvelke zegt het al hoor!

          veel verder zal je niet moeten zoeken
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: foto's mislukken ,

            Eerst en vooral bedankt voor jullie antwoorden , foto's kan ik niet posten heb ze al weg gegooid ze waren echt slecht zoals ik al zei dubbele beelden en zeer wazig , ik heb inderdaad zonder statief gefotografeerd , ik heb inderdaad geen extra flits gebruikt maar gewoon de flits die op de camera zit ik denk dat je dat bedoeld met een kitlens..

            Dus zoals NENA zegt had ik ook mijn ISO max moeten zetten dat hebt ik ook niet gedaan , NENA mijn kennis is NUL wat instellen van het apparaat betreft ik ben compleet een beginner en als je de gids moet volgen en ook nog eens aan de camera moet gaan prutsen dan kan je wel begrijpen dat de foto's op niets trokken..
            Canon EOS 450D

            Lens 18/55 - 55/250

            Comment


            • #7
              Re: foto's mislukken ,

              [Mod]
              Ik heb het topic verplaatst naar een geschikter forumonderdeel. In de fotohoek-Beginnershoek moet er eigenlijk een foto in het topic staan

              Comment


              • #8
                Re: foto's mislukken ,

                Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
                Eerst en vooral bedankt voor jullie antwoorden , foto's kan ik niet posten heb ze al weg gegooid ze waren echt slecht zoals ik al zei dubbele beelden en zeer wazig , ik heb inderdaad zonder statief gefotografeerd , ik heb inderdaad geen extra flits gebruikt maar gewoon de flits die op de camera zit ik denk dat je dat bedoeld met een kitlens..

                Dus zoals NENA zegt had ik ook mijn ISO max moeten zetten dat hebt ik ook niet gedaan , NENA mijn kennis is NUL wat instellen van het apparaat betreft ik ben compleet een beginner en als je de gids moet volgen en ook nog eens aan de camera moet gaan prutsen dan kan je wel begrijpen dat de foto's op niets trokken..
                Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent, maar komaan....je hebt niet voor niets een DSLR in je handen. Struin alle topics af die je maar kan tegenkomen over instellingen en haal dat toestel van die automatische standen af. Oefen, oefen en oefen nog eens een keer.

                Lees deze link eens...is heel duidelijk

                Comment


                • #9
                  Re: foto's mislukken ,

                  Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
                  ik ben compleet een beginner en als je de gids moet volgen en ook nog eens aan de camera moet gaan prutsen dan kan je wel begrijpen dat de foto's op niets trokken..
                  Niet doen ;-)

                  Ga op je gemak, neem je toestel en trek erop uit waar het licht is. Geef je de tijd om je toestel te leren kennen en ga zo snel mogelijk van die automatische stand af, anders kon je even goed een compact toestelletje kopen.

                  Fotografie draait voor een héééél groot deel om licht. Hoe krijg ik genoeg licht op mijn sensor om de foto te maken die ik wil. Dan is er de scherpstelling, de compositie en de bewerking. Maar alles begint met licht. Daarvoor kun je prullen met het diafragma, de sluitertijd en de ISO. Zoek eerst eens op wat die dingen zijn, en hun gevolgen voor de foto. De link van Monica hierboven is alvast een heel goed begin. Lees je liever niet op een scherm, ga een boek halen over je toestel, dat kan je ook veel vooruit helpen.

                  En de kitlens is niet de flits, het is de lens die je bij aankoop van je toestel krijgt (meestal 18-55 mm lens bij canon 450D).

                  Een spiegelreflex camera zoals de EOS450D vraagt wat oefening om het toestel onder de knie te krijgen, 't is geen simpel compactje.
                  Canon Eos 450D
                  Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
                  Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's mislukken ,

                    interne flits is enkel bruikbaar voor kleinere ruimtes of als t onderwerp op korte afstand staat

                    gewoon in Av-stand zetten en ISO ophogen zodat sluitertijd zakt tot 1/15s of 1/30s of korter : hangt ervan af hoe stabiel je handen zijn :-)
                    en evt werken met partiële metering of spotmeting op t gedeelte van de grot dat verlicht is
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's mislukken ,

                      Misschien met een BD-er in je buurt mee op stap gaan op een avond. In grotten of laatavondfotografie: ongeveer dezelfde problematiek.
                      Van waar ben je?
                      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's mislukken ,

                        Ik ben van Lokeren maar verhuis in February naar Westerloo..
                        Het zou inderdaad beter zijn om wat met mensen in contact te komen en samen op pad gaan in de praktijk leer je in ieder geval meer dan uit een boek ik zeg niet dat een boek niet zal helpen , weet er soms iemand een goed boek voor mijn camera EOS 450d..


                        In verband met de lens die op de camera zit dat is een EFS 18-200 mm

                        Mvg
                        Stef
                        Canon EOS 450D

                        Lens 18/55 - 55/250

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's mislukken ,

                          *zucht*
                          daarom heb ik dus een bridge, gevolgd door een semi-high-end-compactcam gekocht hè...en dan nog na ganse dagen rondsurfen op allerlei fora (maar vooral dit forum hoor:-D)
                          Tegenwoordigen geven ze (bij wijze van spreken) al bijna DSLR's weg bij de Kellogg's dozen...
                          op elke hoek en kant ligt wel een DSLRkitje met daarbij een opgefokte verkoper die je probeert wijs te maken dat "vanaf nu al je foto's perfect zullen lukken met deze camera! echt waar hoor!"
                          Sorry, moest er even uit...
                          *zucht*
                          om dus te antwoorden: Standaard boekhandel lijkt met makkelijkst voor een boek in uw situatie, en anders: elke degelijke fotocamerawinkel. (jah, zelfs ook in de mediamarkt...*zucht*)
                          ik vrees eerlijk gezegd wel dat je nog een vrij steile leercurve tegemoet gaat gaan!
                          Veel succes met je toestel! en blijven volhouden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's mislukken ,

                            Ik ben van mening dat iedereen (bijna) alles kan leren, mits de nodige oefening.

                            Ik denk niet dat er echt mensen bestaan met een buitengewoon 'fotografeertalent'.

                            Fotograferen is niet zoals schilderen of een boek schrijven.(tot op zekere hoogte wel)

                            Gewoon je niet laten afschrikken door de technische toestanden !

                            Boeken lezen, dit forum volgen en uit je fouten leren.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto's mislukken ,

                              fotografie is schrijven met licht
                              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                              BD1614BE

                              Comment

                              Working...
                              X