Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotogrootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotogrootte

    Ik was mijn camera wat beter aan het bekijken,
    en vond al snel waarom foto's doorsturen zo lang duurt...

    1 foto is namelijk al 7mb.
    nu zag ik staan bij de instellingen , dat ik dat kan veranderen naar 2.3mb of zo.
    de vraag die ik me hierbij stel : Zal de kwaliteit van de foto's dan ook sterk naar beneden gaan? of wat word er net aangepast?

    2minuten filmen was 700mb in HD...
    Dus als ik die naar beneden zet , in plaats dan hd wat minder?
    dan veranderd de kwaliteit toch?

    groetjes
    Last edited by Franciskine; 5 april 2012, 20:44.

  • #2
    Re: Fotogroote

    Je zou er even de handleiding van je camera bij kunnen halen....

    Maar eenvoudig uitgelegd:

    Minder MB is minder kwaliteit.

    Een camera laat je meestal toe om twee dingen in te stellen: de beeldgrootte (klein, midden, groot of zo), dit is het aantal pixels dat aan het beeld wordt besteed, alsof je met drie verschillende sensors zou werken, bijvoorbeeld eentje van 12 Mp (groot), 6 Mp (midden), en 2 Mp (klein)

    Daarnaast kun je de kwaliteit bepalen, dit is eigenlijk de compressie. Hierdoor gaan er details verloren, omdat de software in je camera een aantal pixels gaat samennemen. Extreem gesteld wordt een foto van een blauwe lucht in de hoogste kwaliteit (verliesvrij) in de software pixel per pixel beschreven, en in de laagste kwaliteit als "heel dat beeld is hetzelfde blauw"
    Praktisch heb je daar dus een paar mogelijkheden, hoogste, gemiddelde en lage kwaliteit. In de laagste kwaliteit zal de overgang van die blauwe lucht zichtbaar niet geleidelijk zijn, maar in banden, zoals de hoogtelijnen op een landkaart.

    Begin daar al mee.
    Last edited by mnoach; 6 april 2012, 09:33.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #3
      Re: Fotogroote

      Mijn mening: in de camera steeds de hoogste kwaliteit kiezen (voor mij RAW, maar als je liever gebruik maakt van Picture Styles dan zelf te "ontwikkelen" kan dit ook JPEG zijn).

      Op mijn schijf (en backup) blijven ze dan in hoogste kwaliteit staan, om door te sturen via internet heb ik een preset Web in Lightroom: downsize 1800x1200 pixels, Jpeg quality 80. Dit is nog steeds meer dan voldoende om op scherm te kijken, om standaard 10x15 afdrukjes te maken, als je echt zou willen kun je zelfs op A4 afdrukken met die resolutie, meeste mensen gaan het niet eens merken.

      Voor filmpjes ligt de oorzaak elders: oudere camera's maken nog gebruik van de motion jpeg compressietechniek. Dit vraagt minder van de processor in de camera, maar vraagt veel meer plaats. De enkele filmpjes die ik maak (met mijn compact) converteer ik dan ook gewoon naar x264 met Handbrake.
      Last edited by Franciskine; 5 april 2012, 20:45.

      Comment


      • #4
        Re: Fotogrootte

        Zo te horen werk je in jpg. Voor de hoogste kwaliteit zou je in raw moeten fotograferen, de grootte van de fles zal dan nog wel ergens tussen de 12 en 20mb zijn.
        Doorsturen doe je dan met jpg's op het formaat dat nodig is voor het beoogde doel. Ik zou voor schermweergaves kiezen voor 4mp.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Je mp worden kleiner..

          Comment


          • #6
            Re: Fotogrootte

            maar stel ,
            dat ik nu ergens naartoe ga,
            en ik maak 200fotos ofzo.
            Hoe moet ik die dan op cd krijgen als die allemaal 7mb zijn?
            als de cd maar 700mb is ofzo :S
            dan kunnen er max 100 op :S

            Comment


            • #7
              Re: Fotogrootte

              Oorspronkelijk geplaatst door nickske93 Bekijk bericht
              maar stel ,
              dat ik nu ergens naartoe ga,
              en ik maak 200fotos ofzo.
              Hoe moet ik die dan op cd krijgen als die allemaal 7mb zijn?
              als de cd maar 700mb is ofzo :S
              dan kunnen er max 100 op :S
              Dan zet je deze op twee cd's of op DVD.

              Hangt ervan af wat je met deze foto's wil doen hé, maar onthou vooral, alles
              wat je wegsmijt door compressie of kleiner formaat (crop) ben je voorgoed kwijt,
              dus is het aan jou om te beslissen wat je foto's waard zijn, en vooal wat je ermee wil gaan doen,
              is het maar om op het internet, of wil je er een mooie grote afdruk van maken.
              Lees eens een goed boek over digitale fotografie voor beginners.

              Comment


              • #8
                Re: Fotogrootte

                Oorspronkelijk geplaatst door nickske93 Bekijk bericht
                maar stel ,
                dat ik nu ergens naartoe ga,
                en ik maak 200fotos ofzo.
                Hoe moet ik die dan op cd krijgen als die allemaal 7mb zijn?
                als de cd maar 700mb is ofzo :S
                dan kunnen er max 100 op :S

                Op DVD = 4,7 GB
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                Comment


                • #9
                  Re: Fotogrootte

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                  Op DVD = 4,7 GB
                  Ooh :O
                  Strak plan ;D
                  thx

                  Het is de bedoeling om bijv.
                  fotos van op een kamp , allemaal op cd te zetten en dat iedere leider zo'n cd krijgt met fotos.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotogrootte

                    Je maakt de foto's in de best mogelijke kwaliteit, kleiner maken kan achteraf nog altijd.
                    Laat dan wel de originele bestanden op de harde schijf staan (+ minstens 1 kopie op een externe schijf).
                    De verkleinde bestanden kan je dan versturen of op een CD branden.
                    Als ik foto's mag maken op een evenement, en ze vragen in ruil daarvoor foto's op een CD, dan verklein ik ze gewoonlijk naar 3000x2000 pixels (6 megapixels).
                    Als het er teveel zijn voor een CD, dan gebruik ik meerdere CD's of een DVD.

                    Als ik de foto's zelf ga afleveren, dan kan dat ook op een geheugenstick, daar gaat nog meer op, en die kan je hergebruiken.

                    Je kan de fotobestanden ook via internet doorsturen.
                    Met https://www.wetransfer.com/ kan je tot 2GB aan bestanden doorsturen naar meerdere ontvangers tegelijk, en het is zelfs gratis.
                    Als 2GB niet voldoende is, dan kan je de bestanden opsplitsen en in stukjes doorsturen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotogrootte

                      De foto's achteraf verkleinen is al meerder malen genoemd. Er zijn voldoende programma's die dat kunnen, tot Windows paint toe. Met een programma als Picasa kan u ze automatisch verkleind op het web zetten via Picasa web album waar u bepaalde personen toegang kan geven. Wie wil kan ze dan gewoon zien en zelfs binnenhalen al is het dan geen 7mb-foto. Na de upload heeft u er zelf niet eens veel omkijken naar.

                      Comment

                      Working...
                      X