Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in sporthal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in sporthal

    Beste mede-forumleden,

    Sinds gisteren ben ik een lid van dit forum en ik heb ondertussen al heel wat uurtjes al lezende op dit forum doorgebracht. Eerst maar even een korte introductie. Mijn naam is Nick, 38 jaar, en ben met fotografie in aanraking gekomen vanwege de sport die in ons gezin bedreven wordt. Ik ben op het vlak van de fotografie dus een echte beginner.
    Wij doen met ons vieren al jaren aan judo en mijn twee kinderen doen dat op wedstrijdniveau.
    Met mijn oude IXUS V heb ik in de sporthal al duizenden foto's genomen. Je raadt het al: onderbelicht, vlekkerig en met veel ruis.
    Daarop besloot ik een camera te lenen van een vriend: een Kodak DX6490. De resultaten werden al veel beter, en warempel, ik begon echt plezier te krijgen in dat fotograferen.
    Na enkele weken met die Kodak "gespeeld" te hebben, besloot ik -met name voor die judofotografie- zelf een betere camera te kopen. Nu heb ik dus een KonicaMinolta Dimage A200 en ik ben er echt blij mee.

    Nu dus eindelijk mijn vraag :-) : Het lukt me nog niet echt om dmv handmatig ingestelde sluitertijden, diafragma- ISO instellingen een mooie foto in een slecht verlichtte sporthal te nemen. Op de "automatiek" stand dus ook niet. Ik zit meestal op een afstand van een meter of 6-10 van de judoka's. Ik heb ook geen externe flitser. Het liefst heb ik de judoka scherp op de foto, en de achtergrond een beetje wazig.
    Wie van jullie kan me mbt de instellingen een goed advies geven?

    Alvast bedankt! Nick.
    Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

  • #2
    Re: Fotograferen in sporthal

    Hi Nick, gefeliciteerd met deze geweldige hobby...
    Voor wat de foto's betreft in de sporthal: hoge iso nemen, groot diafragma en het liefst een manuele witbalans. Je camera die ken ik niet maar wat ik begrepen heb neem je dus bv 28mm,iso 800 en diafragma 2.8. Dan maar hopen dat je snelheid hoog genoeg wordt voor een scherpe foto.
    Met een DSLR zou dit wat makkelijker gaan doordat je dan een nog hogere iso kunt instellen en een lichtsterkere lens erop kunt zetten.
    Voorts is dan de CCD (volgens mij) wat groter waardoor je eerder een vage achtergrond krijgt en minder snel last van ruis....
    Misschien kun je er eens eentje lenen van iemand.
    Edwin
    Mijn Foto's

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen in sporthal

      Dank voor je snelle reactie, Edwin. Ik heb inderdaad Diafragma 2.8/ISO800/28mm. Dank voor je advies, ga ik proberen. Bij mijn laatste experiment met ISO800 kreeg ik echter wel erg veel ruis (maar je kunt waarschijnlijk niet alles hebben en met een prosumer op de eerste rang willen zitten). Ik heb een DSLR overwogen, maar ik was eerlijk gezegd een beetje huiverig om als beginner de stap van 'point and shoot" naar DSLR te gaan nemen. Die dingen zien er zó gewichtig uit :-) .Moet eerst maar eens gaan begrijpen wat "witbalans" is en hoe ik dat toepas :-). Groet, Nick.
      Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen in sporthal

        Succes Nick. Het belangrijkst wordt dat je sluitertijd snel genoeg is. (vooral als er iemand door de lucht vliegt )
        Wat de ruis betreft, daar is software voor om dit achteraf te verminderen, dit gaat alleen ook weer ten koste van wat scherpte...
        Mijn Foto's

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen in sporthal

          Dank je, Smarpics. Wat ik merkte is dat de sluitertijd veranderd naarmate ik zoom. Als ik naar een optische zoom van 7x (200mm) ga, dan veranderd mn diafragma van 2,8 naar 3,5 (De camera heeft een handmatig te bedienen zoomring). Als ik slechts het diafragma handmatig instel (op 2.8), dan heeft de camera bij 28mm een sluitertijd van 1/80 en bij 200mm (diafragma veranderd automatisch naar 3.5) een sluitertijd van 1/40. Is dat volgens jou voldoende voor sportfoto's? Hoop dat ik geen al te naive vragen stel nu. Groet, Nick.
          Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen in sporthal

            Een vraag is zelden naief...
            Dat je diafragma naar 3.5 gaat bij 200mm, dat klopt inderdaad en dat is het karakter van de lens. 28-200mm/ 2.8-3.5.
            De sluitersnelheid die je moet hebben hangt helemaal af van de actie die je wilt fotograferen en het gekozen brandpunt. Een regeltje die vaak gehanteerd wordt is dat je 1/brandpunt moet hebben om beweging van jezelf uit te sluiten. Bij 28mm zou 1/30 sec. dus volstaan en bij 200mm 1/200s. Dit geld echter alleen als je uit de hand fotografeert en voor je eigen beweging. Niet voor de beweging van de judoka's. Voor de echte worptechnieken vrees ik dus dat je tekort komt, maar bv voor de groet en het ontvangen van de beker niet...
            Ik neem aan dat flitsen niet is toegestaan?
            Zelf heb ik nog nooit judo vastgelgd, maar ik kan me goed voorstellen dat bij bv een worp je al snel een sluitertijd van 1/250s nodig hebt...
            Edwin
            Mijn Foto's

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen in sporthal

              Tja, en om die worpen gaat het me nu net, Edwin . Het groeten hebben we te vaak gezien om op foto vast te moeten leggen, lol. In ieder geval kan ik met de tips van jou en smartpics iets beginnen. Mocht ik op 13 februari (het volgende toernooi) een "goede" foto schieten, dan zal ik hem posten op dit forum. Groet, Nick.
              Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen in sporthal

                Oorspronkelijk geplaatst door Nick1966
                Tja, en om die worpen gaat het me nu net, Edwin . Het groeten hebben we te vaak gezien om op foto vast te moeten leggen, lol. In ieder geval kan ik met de tips van jou en smartpics iets beginnen. Mocht ik op 13 februari (het volgende toernooi) een "goede" foto schieten, dan zal ik hem posten op dit forum. Groet, Nick.
                Nick,

                Het is vooral essentieel dat je aan een sluitertijd van 1/250 komt(of nog hoger) om een worp te bevriezen. Zeker navraag doen of je een flits moogt gebruiken want op een 6 tal meter is dat met een externe flits zeker haalbaar. Ook hier geld dan wel dat niet op de standaard 1/60 moogt flitsen maar op 1/250, daar je anders een soort dubbel beeld krijgt. Ik weet niet of je toestel met flits op 1/250 kan trekken. Met je iso zit je reeds tegen de grens en daar je de lens niet kan verwisselen door een snellere(lees met een groter diafragma) kun je enkel nog bijlichten(met flist of eventueel bijkomende spots in de zaal).

                Hubert
                Last edited by hub2805; 2 februari 2005, 11:13.
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment

                Working...
                X