Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser voor 10d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser voor 10d

    Hier gaan we weer;

    Nu zo ongeveer de hele uitrusting compleet begint te geraken, is er nog een ding dat ik mis, een goeie flits. (ene van dit forum is met de mijne gaan lopen)
    Wat zijn de mogelijkhden??
    Canon 420ex
    Canon 550ex
    Metz 54mz3 + sca3102 (of zoiets, voor caono E-ttl)
    Sigma 500 dg super of st

    Prijsverschil tussen eertse en laatste = x2, metz zit er tussenin.
    Txs
    Rudy

  • #2
    Ga je die flits nog veel nodig hebben, met zo'n goeie ISO-waarden ?
    Enfin, 't is maar een bedenking..
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Hallo Rudy,

      De 550 EX van Canon is toch niet zo slecht hoor.
      Als je er eentje kan vinden in de tweedehands markt.
      Zou ik toch niet twijfelen.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Ligt eraan wat je wilt Rudy... Ik heb een eenvoudige Sunpak, ik schuif die op de 10D, zet de 10D in Manual Mode, schuif wat op de sunpak manual, prima foto. Maw: geen communicatie tussen cam en flitser eigenlijk (naja, het moment van afdrukken dan), maar dat geeft niet, dat los ikzelf dan wel op. Als ik die flitser bv in tegenstelling tot de interne maar naar het plafond kan richten, ben ik al heel tevreden. Dwz: mijn testfoto's met die flitser op de 10D vond ik prima.

        Zoek je een perfecte communicatie tussen je flitser en camera, zul je iets dieper in de buidel moeten tasten. Of de kwaliteit van de foto's daar beter van wordt, is de vraag (met manueel instellen kom je blijkbaar ook al een heel eind). Je betaalt dus eigenlijk voor gebruiksgemak, niet direct voor uiteindelijke beeldkwaliteit denk ik...

        Wat betreft de Sigma-flitser: Zoals je wellicht hebt gezien zijn we recentelijk bij Sigma op bezoek geweest en daar wat afspraken gemaakt voor testen (bv de SD9, lenzen en de flitsers). Die flitser van Sigma leek me zo op het eerste gezicht vrij goed overeen te komen met de Canon 550, maar dat moet Jaja dan maar testen... Zoals je uit mijn inleidende stukje hierboven wel ziet, ben ik niet zo'n 'flitser' en al tevreden als het resultaat is wat ik wil (maar daar is eigenlijk ook niets mis mee )

        Maar wat betreft uitrusting, zou ikzelf dus niet teveel aan een flitser spenderen, er zijn nogal andere wensen

        Comment


        • #5
          Marc,
          een flitser zal je altijd nodig hebben, spijtig genoeg.

          Eric,
          de eenvoudige Metz die ik nu heb, geeft op de 10d niet zo een goede resultaten vind ik, en een richtgetal van 36, bij een lensopening van 4.5, is niet ideaal. temeer daar de manuele in te stellen kop op de metz al met veel gaat lopen, als je niet telkens de kop op 85mm zet. En, de 3 metz mogelijkheden voor lensopening/filmgevoeligheid, liggen net niet waar ik ze wil (waren perfekt voor de g2). Ik wil bvb een stop of 2 de lens dichtknijpen, daarvoor is de flits te zwak, en komen de diafragmas niet lekker over mekaar, moet ik gelijk naar 8, hou ik maar 3 meter over, die je nog door 2 mag delen voor het bouncen).
          Daarom overweeg ik toch een betere oplossing. ik vind ook dat als je al een euro of 4000 aan spullen bij mekaar hebt, die laatste paar honderd er dan ook maar bij moeten, om de beste resultaten te creeren.
          Tis zoals de L lens, heb je niet echt nodig, maar als die ene lucky shot nou net tekort komt omdat de 24-85 op volle lensopening niet scherp genoeg is, dan ben je wel in den aap gelogeerd!!!!

          Rudy
          Originally posted by Erik Mansvelders
          Ligt eraan wat je wilt Rudy... Ik heb een eenvoudige Sunpak, ik schuif die op de 10D, zet de 10D in Manual Mode, schuif wat op de sunpak manual, prima foto. Maw: geen communicatie tussen cam en flitser eigenlijk (naja, het moment van afdrukken dan), maar dat geeft niet, dat los ikzelf dan wel op. Als ik die flitser bv in tegenstelling tot de interne maar naar het plafond kan richten, ben ik al heel tevreden. Dwz: mijn testfoto's met die flitser op de 10D vond ik prima.

          Zoek je een perfecte communicatie tussen je flitser en camera, zul je iets dieper in de buidel moeten tasten. Of de kwaliteit van de foto's daar beter van wordt, is de vraag (met manueel instellen kom je blijkbaar ook al een heel eind). Je betaalt dus eigenlijk voor gebruiksgemak, niet direct voor uiteindelijke beeldkwaliteit denk ik...

          Wat betreft de Sigma-flitser: Zoals je wellicht hebt gezien zijn we recentelijk bij Sigma op bezoek geweest en daar wat afspraken gemaakt voor testen (bv de SD9, lenzen en de flitsers). Die flitser van Sigma leek me zo op het eerste gezicht vrij goed overeen te komen met de Canon 550, maar dat moet Jaja dan maar testen... Zoals je uit mijn inleidende stukje hierboven wel ziet, ben ik niet zo'n 'flitser' en al tevreden als het resultaat is wat ik wil (maar daar is eigenlijk ook niets mis mee )

          Maar wat betreft uitrusting, zou ikzelf dus niet teveel aan een flitser spenderen, er zijn nogal andere wensen

          Comment


          • #6
            Rudy

            Als je voor niet-Canon gaat, zou ik toch even testen voordat ik 350+ euro op tafel leg. Sommigen hebben perfecte resultaten en anderen klagen over gebrekkige communicatie met de camera. Het kan ook aan de gebruiker liggen natuurlijk. De Metz in kwestie zou het beste alternatief voor de Canon 550 zijn, maar ik geloof dat de flitsschoenadapter vernieuwd is voor Canon, dus zorg dat je dan zeker de nieuwe hebt.

            Persoonlijk kijk ik vooral naar de 420ex, omdat die toch behoorlijk wat kracht in huis heeft en volgens mij alles heeft wat de 550 heeft behalve de draadloze communicatie met andere flitsers (maar ik kan een paar dingen over het hoofd gezien hebben). Dat laatste ga ik wellicht nog niet zo gauw gebruiken, dus is de keuze nog vrij snel gemaakt (150 euro in mijnen zak).

            Het is ook zo dat ik nog een Vivitar 285HV heb, waar ik heel tevreden over ben, maar ik moet nog uitvissen hoe compatibel die is met de 10D (trigger voltage en zo, maar daarover post ik later nog, als ik een paar antwoorden heb). Met de Vivitar zit ik dus in het schuitje van Erik: automatisch zonder TTL kan ook. Die 420 komt er vast wel, maar nu nog even niet. Ik volg jouw zoektocht in elk geval van nabij en ik kijk uit naar je bevindingen als je eenmaal je keuze gemaakt hebt.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Ik gebruik zelf de 10D in combinatie met de 420EX en ben heel tevreden over de combinatie, ik gebruikte de flits eerder al op mijn G2.
              Heb de flits al in heel uiteenlopende omstandigheden gebruikt en soms is het wat zoeken naar de juiste instellingen maar eens die gevonden is het resultaat prima.
              Wat ik belangrijk vind aan een flits is dat je hem in diverse richtingen kan draaien zodat je de flits kan doen bouncen.

              Moest je nog niet overtuigd zijn, hier zijn enkele voorbeeldjes, ik heb ze speciaal in een albumpje geplaatst.

              http://users.telenet.be/bdalbum/10d/420ex/


              Christian D.

              Comment


              • #8
                ...ik vind ook dat als je al een euro of 4000 aan spullen bij mekaar hebt, die laatste paar honderd er dan ook maar bij moeten, om de beste resultaten te creeren
                Rudy, met die economische stelling ben ik het toch niet helemaal eens , maar er is nog iets belangrijkers.

                Ik gaf nl aan dat ik prima tevreden was met het resultaat (alleen moest ik zowel flitser als cam manueel instellen, vandaar mijn opmerking over bedieningsgemak). Over het resultaat zèlf was ik dus zeer tevreden. Of met andere woorden: het is maar de vraag of je met die paar honderd euro extra dan meer kwaliteit koopt of meer bedieningsgemak. Mijn reactie was daarom bedoeld om aan te geven dat minder bedieningsgemak al zeker niet automatisch gelijk is aan mindere kwaliteit

                Comment


                • #9

                  Combinatie: Canon D30, Canon 28-135 IS USM en Canon Speedlite EX550.
                  Maw. ik ben heel tevreden over de Speedlite EX 550.



                  Groeten,

                  patrick

                  Comment


                  • #10
                    [I]

                    Ik gaf nl aan dat ik prima tevreden was met het resultaat (alleen moest ik zowel flitser als cam manueel instellen, vandaar mijn opmerking over bedieningsgemak). Over het resultaat zèlf was ik dus zeer tevreden. Of met andere woorden: het is maar de vraag of je met die paar honderd euro extra dan meer kwaliteit koopt of meer bedieningsgemak. Mijn reactie was daarom bedoeld om aan te geven dat minder bedieningsgemak al zeker niet automatisch gelijk is aan mindere kwaliteit

                    Wat ik ook niet beweer Erik, maar er is natuurlijk het feit, dat als je met een zoom werkt, je constant de kop zou moeten verschuiven, niet zo ideaal, en uiteindelijk wel bepalend voor de kwaliteit van de opname. En , als je flink gaat zoomen, kan je belichting in automaat ipv e-ttl wel eens de mist in gaan.
                    Kijk ik beweer niet dat auotmatisch flitsers slecht zijn, maar de originele canon ex, of compatibelen, hebben ontegensprekelijk een aantal voordelen.
                    Als ik mijn uitrusting kies, is dit in funktie van de laatste stand van techniek, 10d, usm lenzen, convertors van canon zelf, originele canon accus, dus waarom dan niet de best passende flits?
                    Nog een heel belangrijk punt, de Af hulplichten vind je enkel in sommige flisters, en dat is toch wel een enorme hulp bij het focussen.
                    Het is mijn standpunt hé, ik weet dat jij hier anders over denkt.
                    Feit is dat sinds ik de 10 heb, mijn fotos er véél beter uit zien, belichting zoals ik het wil, scherpte van de fotos is gewoon enorm, 6mpixels geeft een enorme crop mogelijkheid; de iso 400 en 800 geven goede resultaten. levensduur van accus in de grip is gewoon ??? ik moet er niet meer bij nadenken.
                    oeps, ik dwaal af.

                    Groeten
                    Rudy

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by christian
                      Ik gebruik zelf de 10D in combinatie met de 420EX en ben heel tevreden over de combinatie, ik gebruikte de flits eerder al op mijn G2.
                      Heb de flits al in heel uiteenlopende omstandigheden gebruikt en soms is het wat zoeken naar de juiste instellingen maar eens die gevonden is het resultaat prima.
                      Wat ik belangrijk vind aan een flits is dat je hem in diverse richtingen kan draaien zodat je de flits kan doen bouncen.

                      Moest je nog niet overtuigd zijn, hier zijn enkele voorbeeldjes, ik heb ze speciaal in een albumpje geplaatst.

                      http://users.telenet.be/bdalbum/10d/420ex/



                      Waarmee weer bewezen is dat origineel spul de beste kans op sklagen geeft denk ik, zeker de invulflits buiten.
                      Weet niet zo tussen de 420 en 550 te kiezen. Jij hebt de 420 al van de g2, zou je opnieuwde 420 kiezen, of de 550, als je nu moets kopen?

                      Txs
                      Rudy

                      Comment


                      • #12

                        Weet niet zo tussen de 420 en 550 te kiezen. Jij hebt de 420 al van de g2, zou je opnieuwde 420 kiezen, of de 550, als je nu moets kopen?
                        Ik heb gekozen voor de 420 om economische redenen: lees goedkoper... ik heb de 420EX gekozen met de gedachte om later ooit een 550 bij te kopen en ze dan samen te gebruiken in master/slave.
                        Als het prijsvoorschil voor jou 'onoverkomelijk' is zou ik voor de 550 gaan daar deze toch nog iets krachtiger is, iets wat ik nu soms zou kunnen gebruiken bij indoor sport.
                        Anderzijds als je hem voornamelijk als invulflits wenst te gebruiken moet een 420 zeker voldoende zijn!
                        Christian D.

                        Comment


                        • #13


                          Ik heb gekozen voor de 420 om economische redenen: lees goedkoper... ik heb de 420EX gekozen met de gedachte om later ooit een 550 bij te kopen en ze dan samen te gebruiken in master/slave.
                          Als het prijsvoorschil voor jou 'onoverkomelijk' is zou ik voor de 550 gaan daar deze toch nog iets krachtiger is, iets wat ik nu soms zou kunnen gebruiken bij indoor sport.
                          Anderzijds als je hem voornamelijk als invulflits wenst te gebruiken moet een 420 zeker voldoende zijn!
                          Vraagje dan nog, is het richtgetal dan het enige verschil tussen deze twee flitsers?

                          Peter.
                          Canonvijfdeemarkdrie

                          Comment


                          • #14
                            Ik weet ook niet de details maar hier vind je veel meer...
                            http://www.kjsl.com/~dave/speedlites.html

                            Christian D.

                            Comment


                            • #15
                              Hallo Rudy,

                              Zoals je weet is die Metz 54MZ3 wel een heel goede flits. Wat mij vooral bevalt is die hulpflits, die bevordert enorm de kwaliteit van de foto's bij het bouncen.
                              Gebruik ervan in combinatie met de E-10 was perfect, ben ook in afwachting van de 10D en ga toch eerst op de 10D proberen vooraleer naar iets anders over te gaan.
                              Als je kan wachten laat ik je mijn bevindingen weten.
                              Saluti,

                              Pascal

                              Comment

                              Working...
                              X