Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

    Enkele vragen ivm filts op een 10D.

    Ik begrijp dat in P-mode, de camera een snelheid kiest zodat je geen bewegings onscherpte hebt en flits werkelijk gaat gebruikt worden om de onderwerpen op te lichten (tenzij je boven 10 EV zit).

    Ik begrijp ook dat in Av of Tv mode, de flits als invulflits gaat gebruikt worden, zodat je (indien nodig) ook FP High-speed kan gebruiken.

    Ik begrijp echter de M-mode niet goed. Stel ik wil de flits gebruiken om werkelijk het onderwerpen op te lichten (dus niet als invul flits), met de camera in M-mode.
    - Ik stel dus een tijd in tussen 1/60 en de max X-sync.
    - Stel dat ik nu een diafragma F4 instel (grootst mogelijke opening met die lens). Als ik de lichtmeter moet geloven, dan gaat mijn foto zeker 2 of meer stops onderbelicht zijn. Deze setting geeft aan hoe het zonder flits zou zijn, maar met of zonder flits, hij geeft juist hetzelfde aan.
    - Vraag1: Hoe weet ik nu op voorhand of de foto goed belicht gaat zijn met de flits? Het enige dat de camera aangeeft voor ik de foto maak is onderbelichting (de exposure level staat op –2). Ook als ik FEL gebruik verandert dat niets. Als ik de camera in P-mode zet met dezelfde tijd en diafragma, dan geeft de meter wel een goede belichting aan (exp. Level=0). Het is belangrijk dat ik het op voorhand weet, want ik werk ook met analoge bodies waar geen histogram kan geraadpleegd worden.

    Vraag2. Je moet een huwelijk in een tamelijk donkere kerk fotograferen. De bruid is in het wit, de bruidegom in het zwart. Je hebt een externe flits (type EX). Je hebt geen externe lichtmeter. Hoe ga je te werk?
    - Welke mode (ik zou P kiezen)
    - Gebruik je FEL? Als je FEL gebruikt, waarop richt je dan, op het witte bruidskleed, of op de zwarte bruidegom? (NB. Ik gebruik alleen het middelste focuspunt, dus ik moet wel FEL gebruiken om te hercomposeren).
    Last edited by Cnature000; 23 februari 2005, 19:10.
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

  • #2
    Re: Flist vragen op een 10D

    Juist gelezen dat je eigenlijk beter licht meet op een onderwerp met gemiddelde kleur waarden (met ongeveer zelfde hoeveelheid reflectie van licht als een grijs kaart), niet op de extreme waarden.....
    Daarna kun je manueel aan de slag.

    Maar ik heb het ook maar uit een boek, de praktijk moet nog volgen.

    Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

      Ja als één van de 2 een grijs kostuum zou aanhebben dat 18% reflecteert, dan kan het niet missen.

      Heeft echt niemand antwoorden op die 2 vragen? Flitsopnames zijn blijkbaar een moeilijk onderwerp.
      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

      Comment


      • #4
        Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

        Antwoord 1:
        In M mode zal de 10D het vermogen van de flits zo regelen dat er volgens de pre-flits meting een perfect belichte foto ontstaat.
        Alleen als het totaal vermogen van de flits niet voldoende is zal er toch een onderbelichte foto onstaan.
        Onderbelichte fotos kunnen vermeden worden door het f getal te verlagen en/of de ISO waarde te verhogen.
        Custom functie 14 bepaalt of het flitslicht wel of niet als invulflitslicht wordt gebruikt.

        Antwoord 2:
        FEL op de witte jurk en pas de belichtng achteraf aan in de RAW converter.
        Bij FEL op zwart zal de foto sterk overbelicht zijn.
        Ik zou mode M kiezen omdat ik dan zelf kan bepalen wat het f getal is.

        Jan.
        Last edited by Jan_10D; 23 februari 2005, 20:47.

        Comment


        • #5
          Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

          Maar waarom geeft P-mode mij een correcte meting aan (exp. Level=0) en M-mode (exp. Level=-2) bij dezelfde opening en snelheid. Ik heb intussen ook al het volledige artikel op http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html gelezen, maar vind ik geen antwoord op die vraag.

          De titel is misschien wat verwarrend, maar ik wil het eigenlijk weten voor een analoge body (EOS 30V). Men heeft mij gevraagd om trouwfoto's te maken, maar gemixt digitaal/analoog (ze willen negatieven hebben). Ik kan dus geen RAW conversie doen en geen histogram raadplegen.

          Dus ik wil eigenlijk op voorhand weten of mijn foto correct belicht gaat zijn. Vroeger las je op je flits dmv afstand, ISO filmwaarde en zoomfactor, een diafragma af bij een ingestelde sluitertijd. Dan wist je dat je foto goed belicht ging zijn.

          Nu, met E-TTL en datacommunicatie met de body, zou het toch een peulschil zijn om even op voorhand aan te duiden of je een correcte belichting gaat hebben, zeker als je FEL gebruikt, vermits die dan een pre-flash afgeeft. De body kent de afstand, kent het diafragma en sluitertijd en weet wat voor flits erop staat (zeker met FEL). Of is dit item weer één van die Canon Patentschending issues. Dan kan je je flits nog beter in Manuele mode zetten, en zoals vroeger alles aflezen en instellen op de body.

          Alleen als het totaal vermogen van de flits niet voldoende is zal er toch een onderbelichte foto onstaan.
          Ik wil dit op voorhand weten, of moet ik wachten tot de foto genomen is, en ik van de flits een confirmatie "correcte belichting" krijg? Da's dan weer een foto weggegooid.
          Last edited by Cnature000; 23 februari 2005, 21:18.
          Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

          Comment


          • #6
            Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

            Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
            Maar waarom geeft P-mode mij een correcte meting aan (exp. Level=0) en M-mode (exp. Level=-2) bij dezelfde opening en snelheid. Ik heb intussen ook al het volledige artikel op http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html gelezen, maar vind ik geen antwoord op die vraag.
            Bij hetzelfde f getal en dezelfde sluitertijd en dezelfde ISO waarde moet P mode toch identiek dezelfde lichtmeting aanduiden als M mode ? De hoeveelheid licht wijzigt toch niet ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
            De titel is misschien wat verwarrend, maar ik wil het eigenlijk weten voor een analoge body (EOS 30V). Men heeft mij gevraagd om trouwfoto's te maken, maar gemixt digitaal/analoog (ze willen negatieven hebben). Ik kan dus geen RAW conversie doen en geen histogram raadplegen.
            Ik had uw vraag begrepen maar ik kan alleen antwoorden wat ik weet. Dit is hier Belgium Digital, niet Belgium Analoog.

            Eventueel zijn er anderen die wel ervaring hebben met TTL. Werkt een EOS 30V niet eveneens met E-TTL ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
            Dus ik wil eigenlijk op voorhand weten of mijn foto correct belicht gaat zijn. Vroeger las je op je flits dmv afstand, ISO filmwaarde en zoomfactor, een diafragma af bij een ingestelde sluitertijd. Dan wist je dat je foto goed belicht ging zijn.
            Dit is niet het principe van E-TTL. Bij de introductie van E-TTL2 zijn hierover reeds eindeloze discussies gevoerd maar blijkbaar is E-TTL tegenwoordig de enige oplossing bij Canon.

            Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
            Nu, met E-TTL en datacommunicatie met de body, zou het toch een peulschil zijn om even op voorhand aan te duiden of je een correcte belichting gaat hebben, zeker als je FEL gebruikt, vermits die dan een pre-flash afgeeft. De body kent de afstand, kent het diafragma en sluitertijd en weet wat voor flits erop staat (zeker met FEL). Of is dit item weer één van die Canon Patentschending issues. Dan kan je je flits nog beter in Manuele mode zetten, en zoals vroeger alles aflezen en instellen op de body.
            Geen idee.
            Alles manueel instellen is natuurlijk altijd mogelijk maar lijkt mij erg tijdrovend.

            Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
            Ik wil dit op voorhand weten, of moet ik wachten tot de foto genomen is, en ik van de flits een confirmatie "correcte belichting" krijg? Da's dan weer een foto weggegooid.
            Dat is wat ik doe. Maar meestal zijn een paar test fotos voldoende om het f getal en de ISO waarde te bepalen.

            Als iemand het beter weet, laat maar horen. Eventueel kan ik ook nog iets bijleren.

            Jan.
            Last edited by Jan_10D; 23 februari 2005, 22:14.

            Comment


            • #7
              Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

              Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
              Maar waarom geeft P-mode mij een correcte meting aan (exp. Level=0) en M-mode (exp. Level=-2) bij dezelfde opening en snelheid. Ik heb intussen ook al het volledige artikel op http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html gelezen, maar vind ik geen antwoord op die vraag.
              Bij Av of Tv gaat de camera toch niet dezelfde waarden weergeven als bij de M-mode? Bij Av en TV gaat hij gewoon sluitertijd of diafragma aanpassen om een goede belichting te krijgen... Vandaar dat je exp level = 0 krijgt


              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                Bij hetzelfde f getal en dezelfde sluitertijd en dezelfde ISO waarde moet P mode toch identiek dezelfde lichtmeting aanduiden als M mode ? De hoeveelheid licht wijzigt toch niet ?
                Even getest: Ik krijg inderdaad een andere lichtmeting voor P mode en voor M mode.
                Er is een verschil in de lichtmeet methode voor P mode en voor M mode wanneer evaluatieve lichtmeting is ingesteld.

                Wanneer de lichtmeet methode van de 10D ingesteld wordt op gemiddelde lichtmeting dan is de lichtmeting voor P mode en voor M mode wel identiek.

                Jan.
                Last edited by Jan_10D; 23 februari 2005, 23:29.

                Comment


                • #9
                  Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                  Ik veronderstel dat de camera in M dezelfde criteria zoekt als in Av en Tv. Hij wil alles goed belicht hebben. Bij de P mode is alleen het geflitste onderwerp van belang, en zal de achtergrond meestal onderbelicht zijn. In Tv en Av wordt het diafragma of de sluitertijd aangepast zodat de achtergrond goed belicht is en wordt de flits gebruikt om het onderwerp op de voorgrond te belichten. Als je in M dus "onderbelicht" ziet, dan zal de achtergrond onderbelicht zijn, maar niet het onderwerp. Voor fotograferen in Tv, Av en M (met correcte belichting) met flits heb je meestal ook een statief nodig omdat je met langere sluitertijden zit.
                  Ik ben niet echt een kenner, maar ik vermoed dat het toch zoiets is.
                  The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                  Fuji XT-2 + .......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                    De P-mode is de enige creative mode waarin de body de flash al meerekent in zijn berekeningen (dus voor je de foto neemt). Voor de andere (Av, Tv en M) houdt de camera geen rekening met de aanwezigheid van een flits, en maakt zijn berekeningen net alsof er geen flits zou aanwezig zijn.
                    Daarom dat de M-mode dus andere resultaten voorspelt. Bij het maken van de foto houdt de camera er echter wel rekening mee (in de M-mode) en zorgt ervoor dat de belichting van de flits aangepast is aan de gekozen sluitertijd en diafragma (voor zover mogelijk).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                      @jan_10d
                      Werkt een EOS 30V niet eveneens met E-TTL ?
                      Die werkt met E-TTL2. Of het nu om een analoog of digitaal toestel gaat, het principe moet toch hetzelfde blijven, alleen heb je geen directe controle van het resultaat.


                      @lievenb
                      De P-mode is de enige creative mode waarin de body de flash al meerekent in zijn berekeningen (dus voor je de foto neemt). Voor de andere (Av, Tv en M) houdt de camera geen rekening met de aanwezigheid van een flits, en maakt zijn berekeningen net alsof er geen flits zou aanwezig zijn. Daarom dat de M-mode dus andere resultaten voorspelt. Bij het maken van de foto houdt de camera er echter wel rekening mee (in de M-mode) en zorgt ervoor dat de belichting van de flits aangepast is aan de gekozen sluitertijd en diafragma (voor zover mogelijk).
                      Weet je dat zeker. Dan wordt alles mij duidelijk. Dit hele zinnetje mag Canon dat wel eens in zijn handleidingen schrijven, dat zou de mensen een hoop miserie besparen.

                      Ik ga vanavond nog wat testen doen.
                      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                        Er is een verschil in de lichtmeet methode voor P mode en voor M mode wanneer evaluatieve lichtmeting is ingesteld.
                        Dat is raar. Ik dacht dat bij flash alleen een meting werd gedaan rond het focuspunt tenzij je functie 4-1 aanzet of manueel focust want dan doet die de gemiddelde meting op 35 zones.

                        Enkele testen gedaan. De best belichte foto's heb ik gekregen op M mode waarbij ik FEL gebruikt heb, en een flitscompensatie. Dat was met de 10D en na een 10-tal proeven. In P-mode was de hele zaak telkens overbelicht. Ik moet er niet aan denken aan al die mislukte foto's als je analoog werkt. Het gekke van de hele zaak is, dat ik die problemen vroeger nooit voorhad met een oude Chinon waarbij je het diafragma moest instellen met de waardes die de schaal op de flits je aangaf. Persoonlijk vind ik dat hele E-TTL automatisme een mislukking. Zelfs Canon geeft toe dat het hele E-TTL gebeuren niet van het beste is: http://www.cps.canon-europe.com/kb/d...jsp?faqId=1020
                        Ze zeggen dat je maar naar een 1D II met 550EX moet overschakelen, als je goede flashfoto's wil
                        Both methods provide better results for wedding photography than using the 10D/550EX combination at its default settings, but E-TTL II on an EOS-1D Mark II is better than either.
                        Gelukkig is de EOS 30V, E-TTL II
                        Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                          Dat is raar. Ik dacht dat bij flash alleen een meting werd gedaan rond het focuspunt tenzij je functie 4-1 aanzet of manueel focust want dan doet die de gemiddelde meting op 35 zones.
                          Ik heb P mode en M mode getest zonder flits.
                          Mijn conclusie is dat in P mode de lichtmeting afhankelijk is van het gekozen autofocus punt, in M mode niet.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                          Enkele testen gedaan. De best belichte foto's heb ik gekregen op M mode waarbij ik FEL gebruikt heb, en een flitscompensatie. Dat was met de 10D en na een 10-tal proeven. In P-mode was de hele zaak telkens overbelicht. Ik moet er niet aan denken aan al die mislukte foto's als je analoog werkt.
                          Dit lijkt een goede manier van werken. De vraag is alleen hoeveel flitscompensatie er nodig is. En daarom is het histogram op een digitaal fototoestel heel erg nuttig.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                          Het gekke van de hele zaak is, dat ik die problemen vroeger nooit voorhad met een oude Chinon waarbij je het diafragma moest instellen met de waardes die de schaal op de flits je aangaf. Persoonlijk vind ik dat hele E-TTL automatisme een mislukking. Zelfs Canon geeft toe dat het hele E-TTL gebeuren niet van het beste is: http://www.cps.canon-europe.com/kb/d...jsp?faqId=1020
                          Zowel de afstand tot het onderwerp als de reflectie van het onderwerp hebben een invloed.
                          Met E-TTL2 is nu wel de afstand tot het onderwerp bekend, maar de reflectie is dat niet. Daarom is de voorflits nog steeds nodig.
                          Maar inderdaad, vroeger was alles beter.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                          Ze zeggen dat je maar naar een 1D II met 550EX moet overschakelen, als je goede flashfoto's wil
                          Gelukkig is de EOS 30V, E-TTL II
                          Dit is DES-informatie.
                          Een 20D met een 550EX of een 580EX is even goed.

                          Jan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                            Het gekke van de hele zaak is, dat ik die problemen vroeger nooit voorhad met een oude Chinon waarbij je het diafragma moest instellen met de waardes die de schaal op de flits je aangaf. Persoonlijk vind ik dat hele E-TTL automatisme een mislukking. Zelfs Canon geeft toe dat het hele E-TTL gebeuren niet van het beste is: http://www.cps.canon-europe.com/kb/d...jsp?faqId=1020
                            Ze zeggen dat je maar naar een 1D II met 550EX moet overschakelen, als je goede flashfoto's wil
                            De 10D in combinatie met een volautomatische flitser (380EX / 420EX) is inderdaad nogal een blondjes-oplossing. Het vervelende van die combinatie is dat je net te weinig in kunt stellen om er lekker mee te werken. Een techniek als knijpen bijvoorbeeld is vrijwel onmogelijk. Ik ben ook weer op zoek naar een leuk handmatig flitsertje voor niet te veel geld (zo vaak gebruik ik 't ding toch niet, maar soms is 't gewoon leuk om mee te spelen). De 420EX die ik nu heb is gewoon te ondoorgrondelijk in combinatie met de 10D.

                            Het loont m.i. best om te leren omgaan met een handmatig bediende flitser - op het eerste gezicht niet eenvoudig maar in de praktijk nog altijd een hele goede oplossing. Dat Canon een 1DII met 550EX aanbeveelt... sja, daar verdienen ze aan eh? . Maar een beetje (erg veel) onzin is zo'n statement natuurlijk wel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flits vragen op een 10D. Wie weet het?

                              Ik heb een Metz 54MZ-3 (SCA 3102 M2). Het probleem is dat ik altijd met overbelichting zit, dus ik compenseer tot zelfs -2. Het fijne van de Metz is, dat je alle mogelijke modes (Manueel, TTL, A-TTL, E-TTL, HS E-TTL) op de filts kan instellen, en naar ik gehoord heb kan dat niet op Canon's EX flitsen. Nu, met de 10D kan je alleen maar gebruik maken van M, E-TTL of HS-E-TTL, maar met de 30V kan je alles gebruiken. Ik heb ook een mailtje naar Metz gestuurd, en die zeggen dat de combinatie 30V met SCA 3102 M2, zonder problemen E-TTL II aankan. Dan vraag ik met toch af waarom je een SCA 3102 M3 nodig hebt voor een 20D.

                              Wat ik wel begin door te hebben is hetvolgende: met de camera in M-mode, bij een ingesteld diafragma, geeft de flits de maximale afstand in meters aan, waarop je een goed belichtte foto zou moeten krijgen. Als je het diafragma nu zo instelt, dat die afstand zo ongeveer benarderd wordt, dan zien de meeste foto's er goed uit. Trek je echter de foto op minder dan de helft van die afstand, dan moet je flitscompensatie naar onder gaan doen om overbelichting te voorkomen. Dit is enkel een vaststelling die ik doe. Je verliest je creativiteit met DOF een beetje, maar de foto's komen er goed belicht uit.

                              Normaal zou de camera de filtsduur toch moeten regelen, maar vermits E-TTL geen rekening met afstanden houdt, neem ik aan dat je dat zelf een beetje moet doen.
                              Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                              Comment

                              Working...
                              X