Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits van de S10

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flits van de S10

    Ik heb, na eerst hier aanvraag gedaan te hebben, een tweede hands Canon S10 gekocht. Ik ben zeer tevreden over het toestel, hoewel ik nog veel moet leren ;-)

    De flits stelt mij echter teleur. Ik heb pas de optie ontdekt om foto's te trekken in ruimten die belicht zijn met een gloeilamp, waardoor daar de kwaliteit al serieus verbetert. Wanneer ik echter met flits trek, dan krijg ik altijd een fel witte schijn te zien, bvb op gezichten. Te fel eigenlijk. Zonder flits zijn de foto's duidelijk onderbelicht. Wat kan ik hieraan doen?

  • #2
    Misschien nog enkele foto's, ik neem graag tips in ontvangst Ik zal later ook een aantal nachtscenes posten. Ik zit wel dikwijls met het probleem dat mijn beelden te bewogen zijn, zelfs bij niet bewegende voorwerpen, zal waarschijnlijk wel aan mij liggen.

    http://users.pandora.be/spiri/jefke.jpg
    http://users.pandora.be/spiri/Met-z'n-drietjes.jpg
    http://users.pandora.be/spiri/gitaar.jpg

    De laatste is zwart-wit, en achteraf verkleind en gecompresseerd met photoshop, de minder goede kwaliteit ligt dus niet aan de camera.

    Comment


    • #3
      Hoi SPiRi

      Ik heb ook sinds enkele weken een S10. En ik ben er volop mee aan het leren werken.

      Geef je eens wat meer informatie over je geposte foto's: Wat waren de instellingen van je S10? Heb je de foto's achteraf bijgewerkt? Liefst zo gedetaileerd mogelijk.

      Je foto's zien er toch al heel goed uit!

      Ik heb verleden weekend bijna 100 foto's getrokken binnen in een sportzaal tijdens een volleybalwedstrijd. Allemaal (ja, allemaal) mislukt! !

      Ik heb al op verschillende sites gelezen dat de flits van de S10 niet erg goed is, je kan best proberen om het gebruik ervan zoveel mogelijk te vermijden.

      Comment


      • #4
        Ja dot, dat kan...

        Het flitsje heeft maar een beperkt bereik. Heb je de ISO-instelling toen zo hoog mogelijk gezet? 400 asa of zo? Je flitst best niet met kleine tostellen in grote ruimten. Zelfs een 380EX zal de volledige zaal niet uitlichten.

        Spiri,

        misschien eens een mislukte fotoi posten?
        Stond je te dicht bij de persoon? Bij flitsen is het zeer belangrijk dat je scherpstelt op de pesoon zodat de flits correct gedoseerd wordt.
        Het zou evt kunnen dat de S10 geen intelligente flits heeft, wwz dat ze steeds eenzelfde sterkte heeft, ongeacht de afstand of onderwerp.Dat lijkt me evenwel onwaarschijnlijk.
        Wim????????

        Comment


        • #5
          /dot, de eerste twee foto's zijn gewoon getrokken met de automatische instellingen. Die foto met gitaar is in image modus getrokken, in BW modus, met de zelfontspanner.

          Wat mij opvalt is, dat als je zelf je instellingen doet, en je binnenshuis werkt, je best eens op de WB knop drukt, en daar de juiste verlichting instelt, de kwaliteit serieus verbetert. De kleuren "vergelen" als het waren door bvb een gloeilamp. Door de instellingen juist te zetten verdwijnt dat effect gewoon, en krijg je erg mooie foto's. Zo is de flits in die omstandigheden ook overbodig. Vergelijk bvb de 2 foto's die ik hierbij heb gezet.

          <img src="/uploaded/Spiri/Shrek-verkeerde-belichting.jpg" border=0>

          <img src="/uploaded/Spiri/Shrek-correcte-belichting.jpg" border=0>



          Jimmy, ik heb niet direct mislukte foto's bij de hand, ik verwijder meestal de mislukte exemplaren. Ik vraag me wel af hoe de intelligente flits van de S10 in te stellen valt, ik ken daar net iets te weinig van

          Sommige mensen spreken hier trouwens over de "frame" instellen, wat bedoelen ze daar juist mee?

          Comment


          • #6
            Sorry voor die grote foto's, ik hoop dat ik daarmee geen regels ofzo overtreedt?

            Anyway, als je die onderste foto bekijkt, zie je in het midden een grote paarse stip, die heb ik regelmatig op mijn foto's. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is?

            Comment


            • #7
              De flits van de s10 stelt inderdaad niet veel voor en iso400 zou ik ook niet gebruiken, bevat echt teveel ruis. Probeer gewoon te leven met de beperkingen van de s10 want voor het overige is het een prachtige digicam.
              Die paarse vlek is een 'hot pixel'. Zoek eens op www.google.com, je vind er pakken info over

              Comment


              • #8
                Ik heb Hotpixels gebruikt om die pixel weg te krijgen, het is gedeeltelijk geslaagd. Ik neem aan dat het niet beter te verwijderen is

                Ik lees dat dit effect normaal is bij lange sluitertijden, maar dit was toch maar een korte sluitertijd... Bestaat er een manier om dit effect te vermijden? Of alleszinds te beperken?

                Comment


                • #9
                  Het komt ook wel eerder voor als je camera warm is. Ik vrees dat er niet veel aan te doen is :-(



                  Comment


                  • #10
                    Als het toestel nog in garantie is zou ik het toch eens laten nakijken betreffende die pixel.
                    Verder is de 2e foto toch wel onscherp door beweging. Misschien toch beter de flits gebruiken.
                    Wim zal je wel verder helpen hoop ik, hij heeft, had ook een s10 en kent de instellingen/beperkingen.
                    En die witbalans zou hij normaal toch automatsch correct moeten zetten. Staat dat op auto in de menustructuur? Anders zou ik hem wel op automatisch instellen zetten, zie evt. handleiding.

                    Comment


                    • #11

                      Sorry voor die grote foto's, ik hoop dat ik daarmee geen regels ofzo overtreedt?
                      Best is inderdaad van foto's te resizen naar 800x600, nu is het een beetje moeilijk om de topics te lezen zonder scrollen .

                      --
                      Met vriendelijke groeten,
                      Sven De Troch
                      sven@nt-admin.com
                      --
                      Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                      Comment


                      • #12
                        Over de flitstoestanden kan ik zeggen dat de S10 altijd op 1/30ste seconde trekt, de flits is 'intelligent', dwz dat ie variabele lichtsterkte kan produceren, vandaar de preflash altijd (eerste zwakke is meting, tweede is effectief op sterkte).

                        Praktisch gezien denk ik dat wat je voor hebt met die gitaarshots normaal is en je zal dat met elke camera (digitaal of niet) hebben omdat je gewoonweg te weinig licht hebt voor 100 asa gevoeligheid. Enkel een D30 of nog beter een 1D kan op 800 asa of zelfs 1600 asa een kort genoege sluitersnelheid hebben zodat je geen beweging hebt.
                        Wil je nu die foto met de S10 trekken dan heb je een statief nodig en gebruik je best de timerfunctie zodat je geen onscherpte hebt omdat je die knop wat geweldig indrukt (S10 is behoorlijk snel in reaktietijd... vooral wanneer de premetering al gedaan is).
                        Dan heb je nog twee mogelijkheden om er met statief het beste uit te halen:
                        - ofwel flits geforceerd aan zetten
                        - ofwel zonder flits en kleurtemperatuur op het lampje symbool (binnenlicht)

                        De eerste mogelijkheid zal het scherpst zijn maar minder sfeervol, de tweede zal het meest natuurlijk zijn.

                        Wat je met de S10 ook kan doen is een externe slaafflits kopen (zie bv. http://www.srelectronics.com/ , ik heb model deluxe 3000) en die op een geschikte plaats naar de plafond richten (gewoon op de grond leggen maar zorgen dat ie niet in beeld is).
                        Dan zet je flits aan op de S10, je drukt halverwege en dan tegelijk de 'SET' knop, dan maakt de S10 1 flits, enkel voor z'n meting dus de foto is nog niet getrokken. De slaaf flits heeft mee geflitst (heeft een optisch oog) dus de S10 heeft een juiste meting gemaakt van beide flitsen. Nu druk je compleet door (een paar seconden wachten, de slave moet terug opgeladen zijn) en heb je een correct uitbelichte foto.

                        Flits uit, auto witbalans:
                        <img src="/uploaded/wim/flash2.jpg" border=0>

                        Flits uit, lampje (binnenlicht) witbalans:
                        <img src="/uploaded/wim/flash3.jpg" border=0>

                        Flits aan (witbalans is niet selecteerbaar bij flits):
                        <img src="/uploaded/wim/flash4.jpg" border=0>

                        Flits aan, slave flits op tafeltje naar plafond gericht (je ziet een witte vlek, ik dacht dat ie net buiten beeld ging liggen
                        <img src="/uploaded/wim/flash1.jpg" border=0>

                        /dot: in die sportzaal had je er het beste van kunnen maken door toch iso400 te gebruiken, er zal inderdaad nogal wat ruis zichtbaar zijn maar je hebt tenminste de kans nog enigszins scherpe foto's te trekken. Best ook enkel groothoek (niet inzoomen) gebruiken zodat de S10 F2.8 (veel licht binnen) kan selecteren ipv de 'trage' F4.0...

                        groeten,
                        Wim

                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                        Comment


                        • #13
                          Hier is nog een voorbeeldje van indirect flitsen met de slave:

                          zonder slave:
                          <img src="/uploaded/wim/flashbeer2.jpg" border=0>

                          met slave (was iets beter belicht had ik -1/3 of -2/3 EV had gebruikt, tis ietsje overbelicht):
                          <img src="/uploaded/wim/flashbeer1.jpg" border=0>
                          Je ziet hier ook duidelijk dat het licht zowel van voor als van opzij (rechts) kwam.

                          groeten,
                          Wim



                          Edited by - wim on 01 November 2001 00:49:21
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                          Comment


                          • #14
                            Die hint van set gelijk met halverwege indrukken blijkt wel handig. Ik ga er nog wat mee experimenteren, over enkele dagen zie je mij terug

                            Misschien nog een nachtscene. Deze keer aan 800*600 Het is een foto van Philips in Hasselt. Weer wat te bewogen, ik vrees dat ik met een statief moet gaan werken...

                            Maar wat kost zo'n ding, is het een beetje mobiel, ... ? Ik ken er veel te weinig van.

                            <img src="/uploaded/Spiri/Philips2.jpg" border=0>

                            Comment


                            • #15
                              Hmz... $149 is me net iets teveel voor het niveau waarop ik ermee bezig ben momenteel Maar ik neem aan dat het zonder extra materiaal altijd wel wat behelpen zal zijn...

                              Comment

                              Working...
                              X