Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Firmware-update Nikon D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Firmware-update Nikon D7200

    Hallo,

    Sinds vandaag beschikbaar, een (minimale) firmware-update voor de Nikon D7200:
    http://downloadcenter.nikonimglib.co...ad/fw/178.html

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Firmware-update Nikon D7200

    Niet zo direct iets om iedereen aan te raden jaques...ik kreeg in januari een firmware update voor men D3300 en kan nu men Sigma 70-300mm niet meer gebruiken, enfin de autofocus werkt niet meer na de update.......heb al gemaild naar nikon daar verwijzen ze me door naar sigma benelux die zouden er een oplossing voor hebben...maar heb nog niks van sigma gehoord....ook niet van jouw trouwens....

    Groetjes
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

    Comment


    • #3
      Re: Firmware-update Nikon D7200

      Freddy,

      Ik maak het gewoon bekend. Iedereen is vrij om te upgraden of niet.
      De veranderingen zijn zo miniem dat ik het voorlopig nog niet doe.
      En wat jouw probleem betreft, dat heeft meer met Sigma te maken dan met Nikon - helaas ...
      Maar normaal moet Sigma daar een oplossing voor hebben.

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Firmware-update Nikon D7200

        De schuld hiervoor ligt bij Nikon om te beginnen Jaques.
        Het is Nikon dat zijn protocol niet publiek wil maken waardoor fabrikanten geen 100% passende lenzen kunnen maken. Canon is hier trouwens ook in het zelfde bedje ziek.

        Sigma zou er iets aan kunnen doen, maar dat zal niet snel gebeuren. Ze willen vooral dat je een nieuwe lens koopt. Voor service moet je daar niet zijn als je lens ouder is dan 2 jaar.
        Ook al kunnen ze het fixen, ze zullen het voor hun kop niet doen heb ik zelf ondervonden.
        Tamron heeft hetzelfde probleem trouwens. Hoe de service daar verloopt buiten garantie kan ik mij echter nog niet over uitspreken.

        Comment


        • #5
          Re: Firmware-update Nikon D7200

          Hoi bert toch een kleine nuance...ondertussen men lens naar sigma gestuurd die me gratis dit euvel gingen oplossen...toch een goede service me dunkt ....nu nog afwachten of het gefixd geraakt...
          https://fredor2.wixsite.com/my-site

          Comment


          • #6
            Re: Firmware-update Nikon D7200

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            De schuld hiervoor ligt bij Nikon om te beginnen Jaques.
            Het is Nikon dat zijn protocol niet publiek wil maken waardoor fabrikanten geen 100% passende lenzen kunnen maken. Canon is hier trouwens ook in het zelfde bedje ziek.
            Nikon heeft het volste recht zijn lensprotocol niet vrij te geven en aan te passen wanneer nodig. Ik kan me zelfs voorstellen dat ze mensen in dienst hebben die uitzoeken hoe ze de onafhankelijke fabricanten een hak kunnen zetten. Idem voor andere productgroepen. En uiteraard idem voor alle andere fabricanten.

            Comment


            • #7
              Re: Firmware-update Nikon D7200

              Het volste recht is misschien wat overdreven, maar iemand moet het protocolgeheel blijven beheren en onderhouden - en eigenlijk zou 't niet meer dan logisch zijn dat men hiervoor iets in ruil krijgt - een serieuze vergoeding volgens omzetcijfers.
              Dat zou ik een wettelijk kader gegoten moeten worden (jammer genoeg bevat TTIP zo geen deftige redelijke regeling, in tegendeel, vrees ik), zodat men niet kan parasiteren op de inspanningen van diegenen die 't meest investeren (de makers van de camera's wellicht), en er toch enige competitie blijft en meer keuze is van degelijk materiaal waarvoor een gezonde markt bestaat.
              Heeft Sigma overeenkomsten met cameramakers? Tussen Tamron en Sony is er een overeenkomst (via K-M overgenomen) daar ben ik zeker van - van Tokina niet. Wellicht kost het deze bouwers redelijk veel om lens-id's e.v.a. licenties te krijgen. En dan nog zal de informatie die men nodig heeft - behoorlijk wat geld kosten (alleen al aan juristische haarklieverij om 't juist te hebben en 't juist te houden). Liefdadigheid en bedrijven - dat hoort taalkundig bij mekaar zoals de woorden tang en varken.
              Hoe open is de E-mount - wel er zijn wat open specs - maar is alles open, 'k denk het niet.
              Wellicht wil men toch wat in ruil zien voor het beheer van o.a. lens id's e.v.a. te onderhouden spullen. Dubbele id's is vb. een probleem voor micro-adjustments van de AF.

              Comment


              • #8
                Re: Firmware-update Nikon D7200

                Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                Nikon heeft het volste recht zijn lensprotocol niet vrij te geven en aan te passen wanneer nodig. Ik kan me zelfs voorstellen dat ze mensen in dienst hebben die uitzoeken hoe ze de onafhankelijke fabricanten een hak kunnen zetten. Idem voor andere productgroepen. En uiteraard idem voor alle andere fabricanten.
                Dat is helemaal waar, maar ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

                Er zijn een hoop mensen die in "de branche" werken en beweren dat die zogenaamde onafhankelijke fabrikanten wel lensblokken bouwen voor de grote spelers als Nikon en Canon. Het zou mij verbazen dat ze dat allemaal uit hun duim hebben gezogen. Het zou kost-technisch ook niet onlogisch zijn om zo een samenwerking op te zetten. Een Ford Mondeo stond/staat ook op hetzelfde platform als een VW Passat.

                Waarom is het dan zo moeilijk om in zo een onderlinge overeenkomst een licentie te verwerken voor die lensprotocollen?
                Ik vind het niet overdreven dat de consument verwacht een perfect functionerende lens te ontvangen, ongeacht of die van dezelfde fabrikant als het toestel komt, of van een andere fabrikant.
                Dat de merk-eigen lens beter presteert op een aantal punten, daar heb ik geen probleem mee.
                Dat support en body-compatibiliteit over een langere periode wordt gegarandeerd door de fabrikant van het toestel, dat vind ik ook normaal.

                Maar dat het correct samenwerken van een body en een 3rd party lens die tegelijkertijd in de winkel te koop zijn een kwestie is van geluk te hebben - of in elk geval geen pech te hebben - dat vind ik onaanvaardbaar.
                Noch de cameramaker, noch de lensbouwer ondervinden hier veel nadeel van. Ze blijven allebei genoeg verkopen. Ze lopen ook maar weinig imagoschade op.
                De dupe is zoals altijd de eindgebruiker, want die heeft aan beide fabrikanten zijn centen gegeven en ze blijven naar elkaar wijzen in plaats van het probleem op te lossen.
                Maar wat maken die paar klagende, ontevreden eindgebruikers eigenlijk uit...?
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Firmware-update Nikon D7200

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Dat is helemaal waar, maar ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

                  Er zijn een hoop mensen die in "de branche" werken en beweren dat die zogenaamde onafhankelijke fabrikanten wel lensblokken bouwen voor de grote spelers als Nikon en Canon. Het zou mij verbazen dat ze dat allemaal uit hun duim hebben gezogen. Het zou kost-technisch ook niet onlogisch zijn om zo een samenwerking op te zetten. Een Ford Mondeo stond/staat ook op hetzelfde platform als een VW Passat.

                  Waarom is het dan zo moeilijk om in zo een onderlinge overeenkomst een licentie te verwerken voor die lensprotocollen?
                  Ik vind het niet overdreven dat de consument verwacht een perfect functionerende lens te ontvangen, ongeacht of die van dezelfde fabrikant als het toestel komt, of van een andere fabrikant.
                  Dat de merk-eigen lens beter presteert op een aantal punten, daar heb ik geen probleem mee.
                  Dat support en body-compatibiliteit over een langere periode wordt gegarandeerd door de fabrikant van het toestel, dat vind ik ook normaal.

                  Maar dat het correct samenwerken van een body en een 3rd party lens die tegelijkertijd in de winkel te koop zijn een kwestie is van geluk te hebben - of in elk geval geen pech te hebben - dat vind ik onaanvaardbaar.
                  Noch de cameramaker, noch de lensbouwer ondervinden hier veel nadeel van. Ze blijven allebei genoeg verkopen. Ze lopen ook maar weinig imagoschade op.
                  De dupe is zoals altijd de eindgebruiker, want die heeft aan beide fabrikanten zijn centen gegeven en ze blijven naar elkaar wijzen in plaats van het probleem op te lossen.
                  Maar wat maken die paar klagende, ontevreden eindgebruikers eigenlijk uit...?
                  Ik denk dat het eigenlijk zeer simpel is, als ze die lensprotocollen en zo zouden uitwisselen met elkaar, dan zou nikon/canon/... geen lenzen meer verkopen bijna
                  Het prijsverschil van bvb een sigma 35mm 1.4 en een merkeigen exemplaar al eens bekeken?
                  Om nog niet te spreken over de kwaliteit.
                  De tirth party lensbouwers zijn aan het inhalen/verbeteren/inoveren
                  En de 2 grote cameramerken zullen dit al in de portemonee gevoeld hebben, die trend zet zich nog verder, bijna zeker

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Firmware-update Nikon D7200

                    Zelfde verhaal met batterijen, in mijn D800 gebruikte ik zeer goede namaak batterijen EN-EL15 die er perfect in werken,
                    deze werken dus niet in mijn D500, nogthans zelfde Nikon type.
                    Zelfs laden in de nieuwe lader lukt niet, maar wel perfect in de D800.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Firmware-update Nikon D7200

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Ik denk dat het eigenlijk zeer simpel is, als ze die lensprotocollen en zo zouden uitwisselen met elkaar, dan zou nikon/canon/... geen lenzen meer verkopen bijna
                      Het prijsverschil van bvb een sigma 35mm 1.4 en een merkeigen exemplaar al eens bekeken?
                      Om nog niet te spreken over de kwaliteit.
                      De tirth party lensbouwers zijn aan het inhalen/verbeteren/inoveren
                      En de 2 grote cameramerken zullen dit al in de portemonee gevoeld hebben, die trend zet zich nog verder, bijna zeker
                      Wat ik wil zeggen, is dat Sigma, Tamron en Tokina waarschijnlijk behoorlijk wat geld op tafel willen leggen voor die protocols.
                      De camerafabrikant verdient dan een stuk mee aan de verkoop van 3rd party lenzen, en het prijsverschil zou kleiner zijn aangezien de lensfabrikant de licentiekost doorrekent aan de consument.
                      Als dat dan ook resulteert in correct functionerende apparatuur, is iedereen tevreden.
                      En als er een probleem is met een body+lens combinatie, is de kans groter dat het ook effectief wordt opgelost.

                      In zo een model heb je dan als consument tenminste evenwaardige opties: een dure merklens met langer gegarandeerde ondersteuning, of een goedkoper alternatief waar je misschien moet betalen om compatibiliteitsproblemen op langere termijn te laten oplossen. Zoals het vandaag is, heb je kans dat het jarenlang goed gaat met je 3rd party lens, maar ooit houdt het gegarandeerd eens op als het leeftijdsverschil tussen body en lens te groot wordt. Wat veel erger is, is dat je vandaag ook twee rampscenario's hebt: (1) lenzen en bodies die vanaf dag 1 niet helemaal juist samenwerken, ook al heb je ze tegelijk in dezelfde winkel gekocht; en ook (2) lenzen die door de fabrikant na 4 of 5 jaar geen enkele ondersteuning meer krijgen in geval van problemen in combinatie met nieuwere bodies.

                      Los van de eventuele focusproblemen - die ik zowel bij Canon als Nikon heb gehad met verschillende merken, zoals je weet - moet je eens nadenken over wat er *kan* gebeuren met het zogezegd goedkopere en kwalitatief even goede alternatief. Stel dat je over een periode van 10-15 jaar 3 of 4 verschillende bodies koopt. Een Nikon 35/1.4 blijft gegarandeerd werken over die hele periode, en gezien de bouwkwaliteit zal je er waarschijnlijk ook weinig of geen kosten aan hebben. Maar wat als je bij aankoop van elke nieuwe body te horen krijgt dat Sigma je lens niet meer kan/wil herchippen, ook niet tegen betaling? Ga je dan 3 of 4 exemplaren van die lens kopen? Dus: de consument is altijd het kind van de rekening...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Firmware-update Nikon D7200

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Wat ik wil zeggen, is dat Sigma, Tamron en Tokina waarschijnlijk behoorlijk wat geld op tafel willen leggen voor die protocols.
                        De camerafabrikant verdient dan een stuk mee aan de verkoop van 3rd party lenzen, en het prijsverschil zou kleiner zijn aangezien de lensfabrikant de licentiekost doorrekent aan de consument.
                        Als dat dan ook resulteert in correct functionerende apparatuur, is iedereen tevreden.
                        En als er een probleem is met een body+lens combinatie, is de kans groter dat het ook effectief wordt opgelost.

                        In zo een model heb je dan als consument tenminste evenwaardige opties: een dure merklens met langer gegarandeerde ondersteuning, of een goedkoper alternatief waar je misschien moet betalen om compatibiliteitsproblemen op langere termijn te laten oplossen. Zoals het vandaag is, heb je kans dat het jarenlang goed gaat met je 3rd party lens, maar ooit houdt het gegarandeerd eens op als het leeftijdsverschil tussen body en lens te groot wordt. Wat veel erger is, is dat je vandaag ook twee rampscenario's hebt: (1) lenzen en bodies die vanaf dag 1 niet helemaal juist samenwerken, ook al heb je ze tegelijk in dezelfde winkel gekocht; en ook (2) lenzen die door de fabrikant na 4 of 5 jaar geen enkele ondersteuning meer krijgen in geval van problemen in combinatie met nieuwere bodies.

                        Los van de eventuele focusproblemen - die ik zowel bij Canon als Nikon heb gehad met verschillende merken, zoals je weet - moet je eens nadenken over wat er *kan* gebeuren met het zogezegd goedkopere en kwalitatief even goede alternatief. Stel dat je over een periode van 10-15 jaar 3 of 4 verschillende bodies koopt. Een Nikon 35/1.4 blijft gegarandeerd werken over die hele periode, en gezien de bouwkwaliteit zal je er waarschijnlijk ook weinig of geen kosten aan hebben. Maar wat als je bij aankoop van elke nieuwe body te horen krijgt dat Sigma je lens niet meer kan/wil herchippen, ook niet tegen betaling? Ga je dan 3 of 4 exemplaren van die lens kopen? Dus: de consument is altijd het kind van de rekening...
                        Bij sigma heb je nu toch de lens dock, daarmee kan je focus bijregelen en softwarematig lens updaten...

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Firmware-update Nikon D7200

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          Bij sigma heb je nu toch de lens dock, daarmee kan je focus bijregelen en softwarematig lens updaten...

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          Behalve dan voor mijn Sigma 105 dat niet ondersteund wordt met die lens dock en waar ik nu al 2 maanden na aankoop nog altijd mee loop te sukkelen. 1 maal omgeruild wegens misfocus/backfocus probleem. Zelfde probleem bleek nadien en dus teruggestuurd naar Sigma. Was nog niet ok en sinds vandaag teruggestuurd samen met mijn body (op hun vraag) voor hopelijk de definitieve correcte oplossing ;-)
                          Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                          Comment

                          Working...
                          X