Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF scherper dan crop ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: FF scherper dan crop ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ik wil wel, maar ik weet nog steeds niet of ik dat met een FF of een crop moet doen om een scherp beeld te hebben.
    Het woord zegt het toch? Een selFFie !
    Croppen achteraf is toegestaan...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #17
      Re: FF scherper dan crop ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Het woord zegt het toch? Een selFFie !
      Croppen achteraf is toegestaan...
      Wat heb ik dan nodig om een selFFie te maken ?
      Mezelf, dat weet ik ondertussen al, maar de rest ... ?
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #18
        Re: FF scherper dan crop ?

        even terug on-topic:
        Als je op een FF en DX dezelfde FF lens gebruikt, dezelfde foto vanop dezelfde plaats neemt en daarna de FF foto cropt tot hetzelfde DX beeld, is die foto dan scherper of niet? Ik denk dat de topicstarter hier een antwoord op wil en ik denk dat er hier genoeg zijn die deze oefening even snel kunnen doen en er hier een voorbeeldje van posten. Dan is deze discussie in no-time afgesloten, niet?
        Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

        Comment


        • #19
          Re: FF scherper dan crop ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
          even terug on-topic:
          Als je op een FF en DX dezelfde FF lens gebruikt, dezelfde foto vanop dezelfde plaats neemt en daarna de FF foto cropt tot hetzelfde DX beeld, is die foto dan scherper of niet? Ik denk dat de topicstarter hier een antwoord op wil en ik denk dat er hier genoeg zijn die deze oefening even snel kunnen doen en er hier een voorbeeldje van posten. Dan is deze discussie in no-time afgesloten, niet?
          als het antwoord neen is, idd. Als het antwoord ja is: waardoor is het dan?

          Comment


          • #20
            Re: FF scherper dan crop ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
            Dan is deze discussie in no-time afgesloten, niet?
            Misschien...
            Er is gewoon geen correcte vergelijking te maken want het zijn altijd twee verschillende sensoren. Ofwel hebben ze een verschillende dichtheid van fotogevoelige cellen, ofwel hebben ze een verschillende pixel count. Bovendien gedraagt een lens met hetzelfde brandpunt zich verschillend op beide toestellen. Je zal dus misschien je scherpstel-afstand moeten aanpassen om dezelfde foto te nemen. Hoeveel variabelen kan je nog constant houden tussen beide toestellen, en waaraan ga je de verschillen dan toeschrijven?

            Ik vind de reacties hier niet off-topic. Ze illustreren vooral dat de stelling dat FF scherper is dan APS-C niet echt kan worden aangetoond, noch ontkracht. Uiteindelijk zien mensen op testfoto's wat ze willen zien, en objectief meten en vergelijken lijkt mij een onmogelijke opdracht.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #21
              Re: FF scherper dan crop ?

              zou het niet kunnen zijn dat een kleinere sensor een kleiner deel van de lens gebruikt dan een grotere, in dat geval moet het maximaal haalbare lijnen per mm voor dezelfde scherpte op bij een kleinere sensor hoger zijn dan bij ff en dan klopt de redenering dat een foto met ff scherper is dan met crop. Langs de andere kant zullen op ff dan weer de lensfouten op de hoeken van de foto meer zichtbaar zijn op ff dan op crop.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #22
                Re: FF scherper dan crop ?

                Scherpte heef te maken met het oplossend vermogen.
                Dit is bepaald door:
                1) de kwaliteit van het gebruikte glas
                2) de kwaliteit van de sensor.
                3) Het menselijke oog.
                Oplossend vermogen (hierboven al één maal aangehaald met COF, cicle of confusion) is de eigenschap die ons toe laat twee lijnen, punten zo dicht bij elkaar te zetten dat we ze nog als gescheiden (scherp) zien.
                De som, gemiddelde of resultante van deze drie bepaalt dan of we iets scherp of onscherp ervaren.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #23
                  Re: FF scherper dan crop ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  D90 en D300 zin fototechnisch vrijwel gelijk, alleen het doosje is vele maten beter bij de D300, maar dat verandert weinig aan de kwaliteit van de foto.
                  Ik dacht dat er een andere AF module en een andere software in de doosje van de D300 zat, Als ik mijn foto's van gemaakt met de D90 vergelijk met de D700 zie ik er gemiddeld toch veel scherpere foto's bij de D700 en ik gebruik de zelfde lezen op beide toestellen. Maar of dit dan aan de FF-sensor of aan andere technische aspecten dat weet ik niet.

                  Ik heb niet direct foto' van de zelfde moment om naast elkaar te zetten dit te vergelijking Alles tot 'Marble sounds' zijn met de D90 getrokken en alles vanaf 'Johnny Lloyd' met de D700D700 VS D90
                  Last edited by kawaracer; 15 januari 2015, 17:06.

                  Comment


                  • #24
                    Re: FF scherper dan crop ?

                    Als men weet wat een AA filter is en waarvoor het dient dan kan FF nooit scherper zijn dan crop ...

                    Comment


                    • #25
                      Re: FF scherper dan crop ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Als men weet wat een AA filter is en waarvoor het dient dan kan FF nooit scherper zijn dan crop ...
                      dat mag je eens uitleggen, beide op crop als FF hebben mét en zonder aa filter
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #26
                        Re: FF scherper dan crop ?

                        Ik wil nog wel wat water op het vuur gooien met de opmerking dat een Sigma Foveon sensor DX formaat is maar wel scherper dan menige full frame sensor.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #27
                          Re: FF scherper dan crop ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          dat mag je eens uitleggen, beide op crop als FF hebben mét en zonder aa filter
                          maak zelf maar uw huiswerk .. waarom zou Nikon bvb een D800E hebben uitgebracht dacht je ?

                          Comment


                          • #28
                            Re: FF scherper dan crop ?

                            ik weet waarvoor het dient en in welke omstandigheden het uitgeschakeld of weggehaald kan worden, en waartoe het bijdraagt als je het verwijderd (scherpte)
                            maar dat heeft niets of weinig te maken met verschil ff en crop
                            heb d7100 gehad (crop sensor zonder aa filter)
                            en heb nu d800e (ff sensor met uitgeschakeld aa filter)
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #29
                              Re: FF scherper dan crop ?

                              Ik zal maar beginnen met me te verontschuldigen omdat ik zo'n domme vraag heb gesteld zeker ?
                              Al is een duidelijk antwoord blijkbaar ook niet meteen voor de hand liggend... ik had al behoorlijk wat gezocht op het internet maar geen bevredigend antwoord gevonden en derhalve dacht ik via dit forum wel een antwoord te kunnen krijgen. Niet dus.

                              Maar goed, uit de commentaren meen ik te kunnen begrijpen dat een ff op zich niet persé scherpere beelden aflevert dan een crop.
                              Merk op dat mijn post begon met "ik meen te zien", en inderdaad, misschien moet men een nieuw forum onderdeel opstarten "beginnershoek voor dummies" voor mensen die zomaar vragen stellen zonder vooraf iets op te zoeken, of erger nog, onzinnige vragen verzinnen waar hopelijk niemand een antwoord op heeft (of kan hebben). Boodschap begrepen.

                              mvg,
                              Luc
                              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                              Comment


                              • #30
                                Re: FF scherper dan crop ?

                                ik vond het géén domme vraag, als er dit iemand vanzelfsprekend vind helpt hij door het uit te leggen, OF NIET, op de man spelen vind ik zinloos
                                altijd nuttig om zo een vragen te stellen naar mijn mening
                                er was enkel een beetje teveel ruimte voor vragen volgens sommige denk ik
                                nu ik heb mijn mening gegeven en wat ik denk ervan te weten, k'hoop dat je'rt wat aan had...

                                @wim vanmaele: software, nog sensor heeft iets te maken met scherpte (of de indruk van een scherp beeld) volgens u?
                                volgens mij zorgt het betere micro-contrast van fullframe zeker voor meer scherptegevoel als je ernaar kijkt
                                (hopelijk zorg ik niet voor een gel gevoel )
                                portfolio en workshops:
                                https://www.bennybulke.com/

                                Comment

                                Working...
                                X