Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met een slave-unit?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Aha, hoewel dat bij mij dus lukt heb ik hier weer heel wat bijgeleerd zie. 1-Mijn onozel HPtsjen zal geen voorflits hebben.2-Met mijn volgende toestel zal mijn trucske niet meer pakken. Je wordt hier toch elke dag slimmer hé! Bedankt iedereen.
    fredje.

    Comment


    • #17
      Originally posted by fredjefriet
      Aha, hoewel dat bij mij dus lukt heb ik hier weer heel wat bijgeleerd zie. 1-Mijn onozel HPtsjen zal geen voorflits hebben.2-Met mijn volgende toestel zal mijn trucske niet meer pakken. Je wordt hier toch elke dag slimmer hé! Bedankt iedereen.
      fredje.
      Awel, dan heb jij veel geluk!! Want, waarom zou metz anders speciaal een reeds bestaande slave flitser nogmaals uitbrengen, maar dan met de speciale pré flash onderdrukking voor digicams. Wat ook zou kunnen is als je slev + flits combinatie traag is, of een langdurige flis geeft, dit toch laat genoeg is om een en ander te realiseren.
      Opgelet, op een toestel met flitsschoen zou het kunnen werken, als je een automatische flitser op de schoen plaatst.
      Maar de oorspronkelijke vraag was een slave flitser, of een slave cel icm met de digitale camera.

      Greeetttzzzz
      r

      Comment


      • #18
        Inderdaad Rudy ik heb mijn Minolta D7i op manueel gezet en bulb ingesteld dat wil zeggen zo lang ik de ontspanknop indruk de sluiter openblijft, en met mijn slave cel en losse flitser mag ik hem 1 minuut ingedrukt houden (wat zeer traag is ) lukt het ook niet, wij zijn weer een ervaring rijker beste forumvrienden
        Viva het forum van BelgiumDigital!!!

        Erik.D

        Comment


        • #19
          Erik.D
          Hieronder een beknopt uittreksel uit de Dimage5/7 handleiding.
          Hetgeen Rudy zegt is inderdaad waar.

          groetjes,

          Frankie

          FLITSMETING
          Er zijn twee flitsmeetmethoden beschikbaar: ADI en pre-flash DDL.
          ADI flitsmeting - Advanced Distance Integration.
          Deze lichtmeetmethode combineert de afstandsinformatie uit het AF-systeem met de informatie van een voorflits.
          Pre-flash DDL - Hier wordt alleen de voorflits gebruikt, niet de afstandsinformatie.
          Deze camera heeft geen vooraf ingestelde flitssynchronisatietijd.
          Bij programma-automatiek (P) en diafragmavoorkeuze-automatiek (A) zal er voor flitsen geen langere tijd worden gekozen dan de kritische tijd voor cameratrilling.Bij sluitertijdvoorkeuze-automatiek (S) en handinstelling (M)kan elke sluitertijd voor flitsen worden gebruikt.
          Omdat beide flitsmethoden een voorflits vereisen kunnen draadloos aangestuurde flitsers niet worden gebruikt.

          Comment


          • #20
            Voor slave flitsers moet je idd oppassen. Niet alle camera's werken op dezelfde manier en ook niet alle slave flitsers. Het is wel de moeite om juist te weten wat je eigen camera doet.
            Daarvoor deze kleine tip.
            Ik heb via een scoop, de meetprobe verbonden met een foto ontvanger. Scoop instellen op 2 msec tijdbasis en flitsen. De fotocel geeft aan hoe de flits uitgang gestuurd wordt.Bij mijn D100 op auto komen er 2 snelle flitsen "voor" de eigenlijke foto flits. Die 2 worden idd door de D100 gebruikt voor de interne meting voorafgaand aan de opname. Een gewone slaveflits zou hierop te vroeg reageren . Zoals reeds door de voorgangers aangegeven onderdrukken de slimme flitsers deze pulsen en kunnen hierdoor normaal als slave werken.
            Stel je de D100 op manueel in dan is er een ander senario. Nu zijn er geen voorflitsen meer, enkel de juiste flits met shutter reeds open maar "op volle kracht". Hier kunnen domme slaves ook op werken.
            Besluit: alles hangt van je toestel af maar een slimme flash kan de meeste problemen oplossen. Uikijken geblazen en .... hoe meer je meet hoe meer je weet.
            Groetjes
            Frans

            Comment


            • #21
              Frans_vdm en Frankie , bedankt voor de duidelijke uitleg ( nog een paar toffe BD forumleden !! ) Wij zijn nooit te oud om bij te leren

              Groeten

              Erik.D

              Comment


              • #22
                De D7i heeft naast de twee genoemde flits-instellingen een derde waarbij zonder voor-flits gekozen kan worden uit vol-, 1/4 of 1/16 van het vermogen. De voorflits vindt ongeveer 110 msec vóór de hoofdflits plaats. Ik heb zelf een schakelingetje gebouwd op een stukje printplaat van 3,5 bij 4,5 cm dat kan omgeschakeld worden voor triggering op eerste of tweede flits. Werkt dus zowel met als zonder voor-flits.
                MVG. Eugène.

                Comment


                • #23
                  Een zeer nuttige topic hier.
                  Ik ben momenteel aan het overwegen om een blokje te kopen die in de flitsschoen past van mijn D5. Dat blokje zou het mogelijk maken extra flitsers aan te sturen door het gebruik van een kabeltje. Ik denk wel dat de handelaar dit uit zijn catalogus van Minolta heeft. De prijs ongeveer 120€.
                  Na alles hier gelezen te hebben, stel ik mij de volgende vraag. Het menu bevat ook een instelmogelijkheid om te flitsen op het einde van de opname, in de handleiding noemen ze het eindsynchronisatie. Ik ben niet in de mogelijkheid om dat uit te proberen, maar misschien iemand van jullie. Als de flits dan pas werkt op het einde van de belichting zou die dan de slave misschien wel aansturen. Of is dat een verkeerde redenering?

                  Dirk

                  Comment


                  • #24
                    Hallo Dirk de D7i heb ik getest met eindsynchronisatie , maar het lukt mij niet om die slave flits in de opname te krijgen, en zoals ik reeds in een vorig topic schreef ook niet op bulb instelling.
                    In een woord , HET WERKT OP GEEN ENKEL MANIER!!!

                    Comment


                    • #25
                      Jammer dat ook dit niet werkt.
                      We zullen dan toch moeten kijken voor zo een blokje, ken er zelfs de juiste naam niet van. Zo'n blokje bevat ook batterijen, wat er op duidt dat daar wel wat elektronica in aanwezig is. Soms iemand die eens kan uitleggen hoe zo’n ding juist werkt, of iemand die dat reeds heeft en weet wat voor resultaten dit geeft.

                      Dirk

                      Comment


                      • #26
                        Bij mij werkt de flitser bij eindsynchronitatie indien ik de flitser op de eerste flits laat triggeren. Ik vermoed dat er iets met je slave-flitser mis is.
                        Eugène.

                        Comment


                        • #27
                          kunt ge geen tellerke inbouwen na de fotocel die de slave moet triggeren. als ge 2 voorflitsen hebt, dan tel je tot (0 1 2) en op de 2 geef je je impuls door naar het trigger-circuit.
                          lukt aardig als ge een beetje elektronica-kennis hebt.
                          succes...

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Willem
                            Hallo lui,

                            Reeds eerder meldde ik op dit forum dat mijn Canon S40 samen met de 'Metz 34 CS-2 digital' fenomenaal samenwerkt. De S40 heeft geen flitscontact dus werkt de 34 Cs-2 digital ALTIJD als slave. En of ik nu de anti rode oogjes stand in of uitschakel, het maakt n uit de flits is altijd goed.

                            Inderdaad is de flitser niet goedkoop, maar wat een 'puist licht' en bedieningsgenot geeft dat kleine ding. Alleszins de moeite en de kosten waard.

                            Groetjes,
                            Willem
                            Verdikke, heb ik dan destijds de verkeerde Metz gekocht (voor gebruik met mijn S404)? Ik heb een Metz 34 CS-2 (zonder toevoegsel "digital"). Vind eigenlijk dat deze flits ondermaats bijbelicht. En kun je de 34 CS-2 digital in alle op de flits instelbare automaatstanden als slave gebruiken (ook in de stand "volflitsen") ?

                            Ludovic
                            EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                            BD0118BE

                            Comment


                            • #29
                              Ja Ludovic,

                              De 34 CS-2 digital werkt met drie voorkeuze standen voor de automaat en een manual (full flash). Alle standen zijn ook in de slave mode, daar zijn er ook twee van, te gebruiken.

                              De slave schakelaar kent drie standen. 0. Slave uit, 1. Normal slave, 2. Digital slave.

                              Groetjes,
                              Willem
                              Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                              http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                              Comment


                              • #30
                                Willem,

                                - Hoe moet men de camera instellen als de Metz gebruikt wordt? Er is naar mijn weten geen manier om deze toestand aan de S30/40/45 mee te delen, zodat de belichtingsinstelling wordt aangepast. Volstaat het om de belichtingscompensatie aan te passen ?
                                - Kan de bijgeleverde bracket zowel links- als rechts gemonteerd worden? Als hij rechts zit moet je dan het geheel demonteren om de batterij van de camera te vervangen ?
                                Kun je de bracket en de flits monteren in combinatie met de CKCadapter en een teleconverter? Zit het geheel nog wel vast ?

                                Zie ook andere thread ivm accessories voor de S30/S40/S45.
                                Dank !
                                Werner.
                                BD0380BE.

                                Comment

                                Working...
                                X