|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Ben over de bijna identieke keuze aan het twijfelen, nl. de Sony A200 (kit met 18-70 & 75-300) en Nikon D60(kit met 18-55 & 55-200). De verkoper van de fotowinkel raadt mij de Nikon aan, omdat deze beter is qua kleurweergave en door de jarenlange ervaring van Nikon tov Sony.
Omdat die Nikon duurder is vrees ik wel dat de verkoper wat naar zijn eigen inkomen kijkt, en mij zo doet overschakelen naar de duurdere Nikon. Maar qua eigen budget ben ik toch geneigd van de Sony te kiezen Graag had ik ook eens jullie mening hierover gehoord, en wat nu eigenlijk de grote verschillen zijn (Sony heeft VR in de body, Nikon in de lenzen). Doel vd camera: heb al enige voorkennis en ervaring met Fuji S5600 (bridge), en wil me nu verdiepen in de 'echte' fotografie |
|
|||||
|
Een belangrijk punt in de keuze van je camera is (belangrijker nog dan de body) het aanbod van lenzen dat het desbetreffende merk bied. Na verloop van tijd zal je sowieso extra lenzen willen kopen ...
|
wat zijn dan de verschillen ?
hoe zit het eigenlijk met die stabilisatie in de body van de sony ? dit doet me meer naar de sony neigen aangezien die VR lenzen nogal prijzig zijn en het voor mij niet HEEL professioneel moet hebben nu een panasonic lumix FZ7 maar die heeft niet zoveel instellingen en beeld vind ik ... |
|
||||
|
Citaat:
In maart heb ik een toestel gekozen uit de Nikon D60, Sony 300, en Canon 450. Ik heb ze alle drie vastgehad en de Sony viel bij mij het eerste af, de Nikon D60 en de Canon 450 bleven nog over en daarvan heb ik de D60 gekozen de Canon 450 was alleen als body binnen en met de aanwezige objectieven een flink pak duurder. Neem het eens vast en kijk eens door de zoeker, ik vond de zoeker van de Sony niet zo goed als van de Canon en Nikon. |
|
|||||
|
Ik las laatst ergens een vergelijkende test van een aantal instapcamera's en de D60 kwam er, een beetje tot verwondering van de testers, als beste toestel uit. Het is geen hoogvlieger qua features maar laat nergens steekjes vallen en de beeldkwaliteit is erg goed. Veel verschil zal er niet zijn tussen al die camera's - probeer ze eens in de winkel en neem degene die het best in de hand ligt en waar je je het meest comfortabel mee voelt.
|
|
|||
|
Ik heb een D60 met Nikkor 18-200 lens, heel tevreden mee. Heb ook nog de Sony A200/300 in overweging genomen (alsook de s100fs
) maar uiteindelijk toch de D60 gekocht. Wat ik minder leuk/hinderlijk vond aan de Sony was dat de flits elke keer opspringt als je bij minder licht wil scherpstellen (AF-illuminator). De Nikon heeft dit lampje naast de lens zitten : veel handiger en tevens krachtig.Twee weken geleden was ik in Planet Saturn in Wilrijk en daar kan je alle merken eens vastnemen en uittesten. Heb ook eens de A200 en 300 ter hand genomen en vond ze toch niet zo goed als mijn D60. Ik vond ze 'ietsje' trager focussen en ik vond ook (maar da's misschien puur subjectief) dat ze 'ietsje' minder stevig aanvoelden, dat de Nikon betere 'build quality' heeft... Hopelijk heb je hier iets aan. Edit : als je er niet tegenop ziet om lenzen te wisselen, ga dan voor de kitlenzen van de D60 ; die zijn allebei VR als ik me niet vergis...
|
het zal eerst ff dan de D60 incl kit 18-55 VR worden , daarna evt een 55-200 VR bijnemen voor allrond een beetje
of iets anders wat in het budget ligt ik heb de A300 ook vastgenomen en hij voelde me idd een beetje cheap waardoor ik dus terug naar de nikon geneigd heb :d |
|
||||
|
Citaat:
Sony Nikon Canon ze zijn alle goed maar het blijft natuurlijk nog altijd wat je zelf wil. Ik heb 3 analoge Nikons gehad en nooit problemen mee gehad (wel met een objectief). De kwaliteit van de Nikons heeft me met de digitale ook voor dat merk doen kiezen, mijn maat heeft een Sony en die maakt er eveneens prachtige foto's mee. Bekijk het eens in de winkel en koop wat je zelf het beste bevalt. |
|
|||
|
En hebben ze ook gezegd waarom ??
|
|
||||
|
zij vergelijken de A200 met de D60 en dus zou volgens hun de A300 beter zijn en meer naar de D80 toe
ook bij www.hetbesteproduct.nl staat de A300 hoger als de nikon voordelen wat ik zo zie is ISo meting niet via menu maar via knop , liveview wat eigenlijk niet noodzakelijk is , en stabilisator in de body |
|
|||
|
Je hebt op de A300 een bruikbaar live view systeem (je bent het niet verplicht het te gebruiken...als he het echt niet wil, kijk je beter naar de A200)
Je kan met alle sony alpha modellen draadloos flitsen als je een externe flits koopt... Je hebt 9 focuspunten ipv 3... Je hebt een iets groter scherm + kantelbaar (2,7 inch vs 2,5) Voor de rest is het zeer vergelijkbaar en niet noemenswaardig te vermelden vind ik... De D60 is iets duurder dan de A200 maar een scheet goedkoper dan de A300... De A300 is niet vergelijkbaar met de D80...de A300 mikt op een ander doelpubliek. |
|
|||
|
Citaat:
![]() De sony geeft wat meer "bang for euros"...Je kan niet verkeerd gaan! De D60 is een sombere, oerdegelijke (en superstille) camera, maar eigenlijk niet erg "spannend", beetje "braaf"...te weinig onderscheidend van de D40 en D40X die vooral (en terecht!) aanslaan bij het brede publiek vanwege de prijs, de D60 profiteert een beetje van dat succes. Alleen is de situatie nu een beetje veranderd omdat de de D60 (tegenover de D40) niet langer echt de goedkoopste camera is! ![]() Maar elke DSLR is goed en plezant! |
|
|||
|
Citaat:
Een A300 is gewoon een A200 met live-view. En dan een A200 gelijk zetten met een D60 en een A300 met een D80 (die uberhaupt geen live-view heeft)... De A300 is geenszins te vergelijken met de D80. D80 is voor een ander publiek. Het is een stap tussen consumer- en prosumer-camera (de bediening is bv uitgebreider voor de fotografen die al eens meer manueel willen werken, veel betere zoeker, ...). De A300 blijft een goeie consumercamera. En 'k weet nu niet of www.hetbesteproduct.nl een goeie referentie is. Je moet gewoon nemen waar jij je het best mee voelt. D60 en A300 zijn beide goeie camera's. PS: op de D60 is er een functieknop die je bv kan toekennen aan de ISO functie. |
|
||||
|
Ik vind enkel dat die A300 wat fragieler gebouwd is tov de nikon
bvb het schermpje dat je kan tilten , ok zeer ingenieus maar hoe robuust is het , gaat het nog blijven zitten na pakweg 10.000kliks ? gaat er geen speling opkomen ... ook ivm lenzen van de sony ... prijzen vallen eigenlijk zeer goed mee van lenzen en anders kun je nogaltijd tamron of andere nemen denk ik ? Maar hoe is die stabilisatie van sony tov de VR van de nikons ... |
|
|||
|
Citaat:
Hierover wordt altijd veel gediscussieerd...ik gebruik zowel een nikon D80 met 18-200 lens (camera van mijn vriendin) als een Minolta/Sony met sensorstabilisatie. Ik ga hier mijn ding niet komen doen maar bekijk toch volgende link eens: ![]() http://www.popphoto.com/cameras/4615...ort-page2.html Het punt van kritiek is altijd de brandpuntsafstand...deze test is gedaan op 200mm voor sensorgestabiliseerde camera's. ![]() De 18-200VR die hier getest is, is het mooiste voorbeeld van het huidig maximum van lensstabilisatie! De sensorstabilisatie in de test is van de A100, dat verbetert ook (een beetje) met elke nieuwe generatie.
|
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Nieuwe camera - Nikon D40 of D60? | palmke21 | Camera's | 7 | 25 mei 2008 20:16 |
| Externe flitsers voor digitale reflex camera | spooky | Accessoires | 6 | 24 februari 2007 17:55 |
| NIKON loyal to APS Digital camera sensors: | Otto Knap | Camera's | 3 | 31 december 2003 11:11 |
| Sony Full-Circle 360° Camera Module | Otto Knap | Camera's | 0 | 30 december 2003 19:04 |
| Ervaringen Nikon 5000 | Erik Mansvelders | Camera's | 6 | 3 februari 2002 12:03 |
![]() |