Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een test voor je lens....

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een test voor je lens....

    Neem Gazet Van Antwerpen en neem dan de pagina met de beursnoteringen voor de beleggingsfondsen. Juist, ja, die met die kleine lettertjes.
    Die pagina fotografeer je vanaf statief of met flits zodat de ganse lange zijde van het blad op je beeld past. Dat doe je op diafragma 8 en bij volle opening.
    Welnu, wanneer je de kleinste bedragen nog goed kan lezen, dan geloof ik dat je een zeer scherpe lens hebt. Op een Fuji S2 op 12 mp zou je ook de decimale puntjes nog moeten kunnen zien. Op 6 mp lukt dat niet systematisch meer en is de leesbaarheid al veel minder.
    Je merkt ook lichtafval, kwaliteitsverlies in de hoeken, beeldvervorming etc.
    Met andere camera´s kan je natuurlijk dezelfde test doen.
    Ik heb niet de bedoeling reklame te maken voor de GVA, maar het lijkt me tamelijk eenvoudig om een dergelijke referentie te gebruiken.
    Jos
    http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

  • #2
    Igoforit, wat doen wij kaaskoppen? Hebben geen Gazet van Antwerpen

    gr rob
    http:/home.planet.nl/~knegt221

    Comment


    • #3
      Originally posted by Igoforit
      Dat doe je op diafragma 8 en bij volle opening.
      Welnu, wanneer je de kleinste bedragen nog goed kan lezen, dan geloof ik dat je een zeer scherpe lens hebt. Op een Fuji S2 op 12 mp zou je ook de decimale puntjes nog moeten kunnen zien. Op 6 mp lukt dat niet systematisch meer en is de leesbaarheid al veel minder.
      Je merkt ook lichtafval, kwaliteitsverlies in de hoeken, beeldvervorming etc.
      Leuk idee !

      Als diafragma-opening zou ik echter de waarde gebruiken die Björn Rorslett (http://www.naturfotograf.com/index2.html ) aangeeft als scherpste waarden bij zijn lensreviews (meestal ligt dat wel rond de 8).

      Wat is het effect als je de krant op een hoek van 45° houdt ? Er wordt namelijk gezegd dat door de layout van de SuperCCD de Fuji iets minder scherp is in de diagonale richting; door de krant 45° te draaien valt dit misschien ook te testen ?


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment


      • #4
        Hallo Jos,

        Een heel leuk praktisch idee! Zo kunnen diverse lenzenbezitters hun bevindingen weergeven. Maar zoals Rob, terecht opmerkt, de door jou aangehaalde krant is hier niet te verkrijgen. Heb je ook zicht op Nederlandse alternatieven of kranten uit België die in het buitenland veelal door jullie gelezen worden? Een lokale kiosk hier verkoopt wel veel kranten, mn Duitse, dus wellicht zit daar ook "die" krant tussen. Het idee van een simpele gebruikers-test spreekt mij op zich wel aan.

        Groeten,

        Jan
        You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Mijn excuses natuurlijk dat ik niet aan de Nederlanders heb gedacht.
          Een paar mogelijkheden:
          1. We importeren GVA in Nederland. Misschien kunnen we daar bij de GVA wel sponsoring voor krijgen. Zeker als we erbij zeggen dat het voor onze Nederlandse vrienden geen dagvers exemplaar moet zijn, maar dat oude overgebleven exemplaren even goed zijn. (Ze gaan zich misschien wel vragen stellen.)
          2. Bij de volgende BD dag delen we gratis copies uit van deze pagina (uit oude exemplaren natuurlijk).
          3. We zoeken een alternatief. Misschien een pagina uit de Financial times, of Wall Street Journal. Ik heb op dit moment echter geen exemplaar bij de hand. Ik had die pagina uit de krant gekozen omdat de characters echt wel klein zijn geprint.
          4. We gebruiken een ander testobject. Zo had ik op mijn pagina ook een print gelegd van een Norman Koren testpatroon (www.normankoren.com). Nadeel hiervan is dat als je dit print op wit papier, je een zeer hoog contrast hebt. In de praktijk merkte ik meer verschil in scherpte in hoe de fijne lettertjes zichtbaar waren op het grauwe krantenpapier. Wel een voordeel van zo´n testpatroon is dat je chromatasche aberatie zichtbaar maakt, wat bij een lager contrast onderwerp zoals de druk in de krant niet het geval is. Een ander nadeel van zo´n patroon is dat dit evenwijdige lijnen zijn en je dus inderdaad een camera met een voordeel in een richting bevoordeelt. Cijfertjes (en dan zeker met decimale puntjes) hebben lijntjes in alle richtingen en een decimaal punt heeft al helemaal geen richting. Bovendien is er geen context. Bij tekst kan je nog een woord schatten, bij een cijfer kan je dat niet. Je kan de cijfers lezen of je kan ze niet lezen.

          Groeten aan alle Nederlanders die ik in mijn vorige post schandelijk was vergeten. En nu mag ik de Vlamingen natuurlijk ook niet vergeten!

          Jos
          PS: Ben benieuwd naar resultaten! (Vooral bij volle opening. Bij diafragma 8 zou het sowieso geen probleem mogen zijn, zelfs met een zeer middelmatige lens zal dit wel lukken.) Mijn 24-120 laat het hier vooral afweten in het telebereik. Echt ontgoochelend.
          Nu zal ik toch eens moeten uitzoeken hoe ik een file op mijn Skynet space gezet krijg zodat ik ook eens een link kan posten.


          http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by rdeknegt
            Igoforit, wat doen wij kaaskoppen? Hebben geen Gazet van Antwerpen

            gr rob
            Da's net het probleem in Antwerpen. Daar lezen ze alleen die Gazet, van andere kranten hebben ze er nog nooit gehoord. Daarom *denken* Antwerpenaars ook alles beter te weten. ;-)

            Frank

            Comment


            • #7
              Frank, geef als Belg dan eens een alternatief.

              gr rob
              http:/home.planet.nl/~knegt221

              Comment


              • #8
                Waarom geen blad uit een (oude) telefoonboek ?
                Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                Comment


                • #9
                  Ik heb de "Igoforit"-test gedaan. Want die gaan we natuurlijk voortaan zo noemen. GVA-bladzijde met de beursnoteringen horizontaal tegen de muur geplakt, kwestie om normaal in landscape te kunnen fotograferen. Witbalans geregeld. F8. Niet in Tiff, maar in hoogste resolutie zoals ik normaal fotografeer, jpg-fine. Getrokken met flits. Nadien op de computer gedraaid naar portret.
                  Ik mag dan zeker van mijn lens niet klagen : de decimale puntjes zijn nog te zien. De kleinste teksten zijn (op het computerscherm) goed te lezen. Toestel Sony 717 (Carl Zeiss objectief).

                  Heb dan ook maar eens een pixeltest gedaan, met de dop erop, drie maal afgedrukt met kleinste, middelste en grootste opening. Alle drie mooi zwart geen enkel pixel te zien.

                  Ik ben dan ook wreed content van mijne Sony

                  Comment


                  • #10
                    Proficiat!
                    Verwondert me eerlijk gezegd een beetje dat je zo´n goed resultaat hebt. De Sony staat wel bekend als een toestel met grote scherpte.
                    Nog een paar vraagjes.
                    Was het tot in de hoeken scherp?
                    En wat bij volle opening?
                    m.v.g.
                    Jos
                    http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Igoforit
                      Proficiat!
                      Verwondert me eerlijk gezegd een beetje dat je zo´n goed resultaat hebt. De Sony staat wel bekend als een toestel met grote scherpte.
                      Nog een paar vraagjes.
                      Was het tot in de hoeken scherp?
                      En wat bij volle opening?
                      m.v.g.
                      Jos
                      Beste Jos,
                      Ja het hele blad was scherp, midden, randen en hoeken geen verschil. Volle opening heb ik niet geprobeerd, wel voor de pixel test.
                      Ook voor deze Igoforit-test heb ik de UV-filter erop gelaten, laat die trouwens altijd zitten, maakt niets uit, en het is een kwestie om geen krasjes op het objectief te krijgen.
                      Volle opening ga ik ook eens proberen.
                      Groetjes
                      Willy.

                      Comment

                      Working...
                      X