Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een moeilijke beslissing ? DSLR ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Ik had ook een referentie gemaakt naar fotoverwerking; maar ik gebruik hiervoor enkel de Nikon Capture software. De belangrijkste aanpassing die ik nog moet doen op een aantal foto's zijn: witbalans (een groot voordeel van RAW, vooral bij binnenfoto's durft de auto-setting er een beetje naast te zitten), EV (meestal iets verhogen), en afhankelijk van de ISO-waarden de noise-reduction en sharpness. Dit zijn eigenlijk ook allemaal instellingen die in-camera gedaan kunnen worden, maar het is gewoon gemakkelijker in post processing

    Persoonlijk (dit is dus een kwestie van smaak) vind ik dat de D60 mooiere kleuren geeft (bij standaard instellingen), en dat de kleuren van de D100 realistischer zijn. Maar uiteraard hebben beide toestellen zodanig veel instellingen, dat het volgens mij ook komt door de keuze die de fabrikant maakt (andere default-instellingen).

    Ik kan enkel van de D100 spreken, maar de ruisondrukking die hier aanwezig is (werkt enkel bij belichtingen >1s) werkt zeer goed (is een dark-frame subtraction). Het nadeel is dat het wat langer duurt, alvorens je een volgende foto kunt trekken en dat de "bruikbare" buffer kleiner wordt bij belichtingstijden <1s als de noise reduction aan staat (anders zou ik dat gewoon altijd laten aanstaan).


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #17
      ok, veel D100 fans hier ook. En zoals me gezegd is, het wordt er alleen maar moeilijker op want alle argumenten worden goed aangehaald of net ontzet

      ik kan jullie alleen maar danken voor de nieuwe input en welke keuze het ook wordt, allesinds levert elk van deze toestellen prima foto's en de mogelijheden zijn enorm.

      ik moet jullie nog wat in spanning houden, maar als ik klaar ben met m'n eerste shoots, zal ik het zeker laten weten

      Greetz

      Comment


      • #18
        wil nog even terugkomen op stof.dit komt niet enkel van wisselen lenzen,al eens bedacht hoeveel lucht er in-uit camerahuis gezogen/geblazen wordt bij meeste forse zoomlenzen.dit blijft echt niet tot lens zelf beperkt.

        Comment


        • #19
          Yoep: Klopt, en is een zeer goed argument. De constructie van de meeste recente lenzen probeert dit echter zo veel mogelijk tegen te gaan.

          PhilleG2: Fans vind ik een beetje een sterk woord, probleem is dat de meeste mensen (ik inclusief) slechts ervaring hebben met hun eigen toestel. De meeste postings (de mijne zeker) moet je dan ook in die context zien. Ik hoop dat je toch wat hebt aan de informatie (ik weet dat het een hoop factoren zijn die een rol spelen ), het is geen aankoop om van vandaag op morgen te beslissen.

          Zelf heb ik voor mijn keuze veel hulp gehad op dpreview (sorry, ik kende Belgium Digital nog niet ), en ook uit de handleidingen van de toestellen (daar staan alle details in). Die van Nikon zijn terug te vinden op http://www.nikon-euro.com .


          Jörg
          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

          Comment


          • #20
            Met fans bedoel ik zeker niks kwaads VJ, het is een soort 'omschrijving' omdat de postings nu eenmaal door de meeste D100 aanhangers werden geplaatst

            We zijn weer een stapje dichterbij, en ik denk dat ik stillaan een keuze ga maken, nu nog een eerste lens kiezen en eens gaan rondkijken naar de aanbiedingen.

            Welke het ook wordt, dit zijnechte topcamera's die mijn kunnen sowieso overtreffen maar me de mogelijkheid bieden door te groeien en terug in de SLR wereld te stappen.

            Comment


            • #21
              Santa has brought me my present, het is de Nikon D100 geworden...

              Comment


              • #22
                Originally posted by PhilleG2
                Santa has brought me my present, het is de Nikon D100 geworden...

                Had je beter een Fuji S2 pro kunnen nemen, die is beter dan de D100
                Canon EOS-10D
                Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
                Canon 28-135 IS
                Canon 50mm f1.8 mk 1
                Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
                2x Metz MZ54-3 flash

                Comment


                • #23
                  Keuzes en smaken verschillen, er zijn een aantal dingen die voor mij de S2 minder geschikt maakte ...

                  Wat is 'beter' tenslotte, alle drie vernoemde modellen zijn een klasse apart en de verschillen zijn miniem. Mijn eerste shoot smtemt me enorm tevreden

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by robbroek
                    Had je beter een Fuji S2 pro kunnen nemen, die is beter dan de D100
                    Wat een zinvolle en constructieve opmerking zeg...

                    Comment


                    • #25
                      [/quote]
                      Had je beter een Fuji S2 pro kunnen nemen, die is beter dan de D100
                      [/quote]

                      Daarom werk jij met een D30

                      Comment


                      • #26
                        hallo,heb dit forum juist ontdekt,kan bij deze enkel zeggen dat ik mijn nikon D1 heb verkocht om fuji te kopen.zelf op 12 mp is deze niet beter dan 2.7 van D1.voor de rest was D1 in alles superieur,kortom,was grote missing.verder denk ik dat er meer mensen dit reeds ingezien hebben,prijzen van oude D1 stijgen eerder ipv zakken.als er dus iem. D1 te koop weet..........

                        Comment


                        • #27
                          reden van prijzen D1 is dat deze op zelfde basis gebouwd is als F5
                          dit is gewoon het beste wat er bestaat en ook D1x heeft hieraan niets verbeterd.als je hieraan twijfelt kijk je gewoon eens op sportvelden,je zal enkel D1(,h,x) en F5 tegenkomen samen met een verdwaalde canon.een D1 is wel iets anders als een D30/60 of D100/s2
                          (deze laatste zijn gewoon digitale N80's met opgeblazen prijs)

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by PhilleG2
                            Had je beter een Fuji S2 pro kunnen nemen, die is beter dan de D100
                            [/quote]

                            Daarom werk jij met een D30
                            [/quote]

                            Als je moet kiezen tussen camera's met Nikon mount. Ik hou het bij Canon....
                            Canon EOS-10D
                            Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
                            Canon 28-135 IS
                            Canon 50mm f1.8 mk 1
                            Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
                            2x Metz MZ54-3 flash

                            Comment


                            • #29
                              Sorry robbroek, maar waar slaat deze opmerking nu weer op???

                              Ik heb ook getwijfeld tussen de S2 en de D100. Ik kreeg toen ook de opmerking dat hij beter is en si en la. JPEG out of the box is em terdege beter, geen haar op m'n hoofd dat daar aan twijfelt. Wat bij mij de doorslag gaf? Dat de D100 zonder de grip, die ik trouwens niet ga aankopen, mij veel beter lag dan de S2 (D100 met grip dus). Ik heb geen al te grote handen, en de Nikon zat gewoon goed. DAT was voor mij een koop argument.

                              Dat Nikon het gebied van IS (VR bij nikon) achter is op Canon oké. Maar daar wordt aan gewerkt, bewijze hun 2 recente lenzen... Maar wat is er verdomme verkeerd met Nikon Mount? Is er iets verkeerd aan de techniek, is er iets verkeerd aan het glas, is er iets verkeerd...?

                              Ik weet begod niet wat er indertijd fout is gelopen dat er zoiets bestaat als een nijd tussen Canon en Nikon gebruikers. I don't even care. Maar 2x zo'n opmerking, daar kan'k toch ook niet bij. Ik heb ook voor de keuze gestaan, nikon of canon of fuji. Canon viel me uit de boot, omdat hij gewoonweg bijna niet te vinden was. O ja hoor, bij een Canon Pro Dealer in Westvlaanderen aan 3199 euro,maar daar moest nog een "Actionprijs" voor gemaakt worden. Resultaat: kon hem krijgen voor 2800 euro, wachttijd 1 maand minstens. Hallo, wachten tot daar aan toe, maar die prijs... In het buitenland overal hetzelfde te horen. Wachten, Wait, warten, attendre,... Prijs was in het buitenland beter dat wel. Canon dealer: Koop hem daar hé, je zal zien met uw garantie. Belletje naar Canon, geen enkel probleem meneer, dit is een fenomeen dat we meer en meer tegenkomen.. Mensen die in het buitenland aankopen en hier aankloppen, maar geen probleem, dat is Canon service meneer. Bij De Beuckelaer juust hetzelfde antwoord ivm garantie, hier zelfs 2x schriftelijk bevestigd.

                              Het enige wat ik weet, is dat ik hier van iedereen heel goed advies heb gekregen, Luc Pappens, Tribal69, Frans VDM, Jaja, Igofrit, en nog meer tevreden DSLR gebruikers. En iedereen gaf me toen de plus en min van hun toestellen. Toen ben ik zelf gaan uitproberen, behalve de canon uiteraard. Zo'n opmerkingen heb ik van die mensen nooit of te nimmer gekregen.

                              Spijtige zaak imho



                              Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                              Comment

                              Working...
                              X