Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E-20 + Metz 54 ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E-20 + Metz 54 ...

    Toen ik vandaag naar een (grote) fotowinkel in het Genste stapte voor de aankoop van een Metz 54 voor mijn E20, vertelden ze me dat deze geen gebruik zou kunnen maken van TTL-metingen. Er was wel een speciaal voetje voor Olympus, maar dat diene (zogezegd) nergens toe. De enige mogelijkheid zou zijn om de flits manueel te gebruiken. Men vertelde erbij dat ze aan een speciaal voetje aan't werken waren, en dat het binnen een paar maand geleverd zou kunnen worden. Hiermee zou TTL-meting wel mogelijk zijn.

    Klopt dit, of hebben ze mij iets wijsgemaakt? Ik heb al een aantal posts op dit forum gelezen, waarin toch duidelijk vermeld wordt dat TTL gebruikt wordt, en zeer goed werkt.

    Bedankt!
    Merijn

  • #2
    Hahahahaaaaaaaahahaaa LOL.
    Wat was me dat lachen... hehe, effe bijkomen.
    Wat een onzin.
    Het beste wat je kunt doen, is nooit meer in die winkel komen, want dat zijn totaal onbekwame mensen.
    Ik heb een Oly E-20 samen met een Metz 54-M3 flits .
    En ik moet je zeggen die werk wel degelijk TTL .
    Ik flits bijna uitsluitend op TTL.
    Dus zeggen dat dit niet kan, is je reinste onzin! ( zeg dat maar tegen die verkoper)
    Natuurlijk moet je een aangepast voetje erbij nemen... Maar dat moet je voor Canon, Nikon en alle andere merken ook.
    Voor de Oly E-20 is dit de sca3202... Deze kost een paar Euro en bij goede zaken in Duitsland heb ik gezien, dat je 't gratis bijkreeg.

    Je kan hier op dit forum een raport lezen over die sca 32002 en TTL meeting, dit staat onder het menu aan de linkse kant, onder Tricks & tips helemaal onderaan op de BelgiumDigital homepage. All about the Metz sca3202.

    Dus best niet meer naar die winkel gaan in 't Gentse... Totaal onbekwame mensen. God weet wat die de arme menskes durven aansmeren?

    En nog iets.. Dit TTL is echt de moeite waard hoor.
    Als je zoomt zie je de flits mee zomen... Dus als je veraf trekt krijg je een bliksem en als je vlakbij een foto neemt zie je ze soms nog niet afgaan. Ik ben hier dan ook zéér tevreden over.
    De Olympus E-20 in combinatie met de Metz 54 M3 is een prachtig koppel dat feilloos samenwerkt.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de reactie. 'k Ga eens met wat papieren naar diene winkel gaan, en hen tonen dat ze fout zijn. 't Is niet dat ik veel belang hecht aan waar ik hem zou kopen. Voor de andere types van de Metz 54 (bv voor canon) vragen ze trouwens 420 EUR wat mij een pak te duur lijkt. Als iemand interessantere winkels weet: laat u horen aub!

      Merijn

      Comment


      • #4
        In Duitsland kan je de Metz 54 vinden aan zo'n 300 Euro.
        Dat is een normale prijs.
        http://www.technikdirekt.de/main/page.asp?SESSIONID=Q/D2DARZMX0RCF8S6GI&DS=1&TS=DAMR8GVE&pageid={34BAA76 6-63EC-4E2D-841B-6A2B049D4717}&type=focus&doctype=article&focus=272 627&history=set

        Maar hier in België durven ze inderdaad wel 400€ voor vragen.

        Trouwens De Metz 54 M3 is voor elke Merk dezelfde.
        Er zijn geen verschillende types. Alleen het voetje verschilt. Dit voetje is appart en kan je dus onder de Flits Metz 54 schuiven. Ieder merk heeft een ander voetje. Zo simpel is dat.

        Comment


        • #5
          Interessant topic !
          Zo zit ik hier mij ook al een hele tijd af te vragen en het internet af te zoeken of ik de Metz 54 MZ-3 zou aankopen en of er dan een adapter (zoals de SCA 3202 of een andere)bij nodig heb voor TTL, voor gebruik op de Sony F717. De 54 is namelijk zwenkbaar terwijl de 34 digitaal dit niet heeft. Op de site van Metz wordt ik ook niet wijzer.....en in de winkels ja daar zwijgen we maar over....

          Comment


          • #6
            Het is zeker niet de eerste keer dat een verkoper van toeten of blazen weet en een verhaaltje begint op te hangen waarvan hij zo geloofwaardig denkt over te komen dat hij zichzelf nog gaat geloven ook na verloop van tijd
            Dat 'voetje' is wel degelijk van belang en is merk afhankelijk omdat de contacten flash - toestel verschillen van merk tot merk.
            Ik heb ooit een test gedaan door een aantal 'bekende, grote ketens' te bellen alvorens mijn S2 te kopen.
            Alle records sloeg Studio73 (Geel) die wisten mij te vertellen en beweerden bij hoog en bij laag dat de Fuji S2 Pro gebouwd was op de body van een Nikon F5 .
            Toen ik beleefd de dame in kwestie vroeg of ze zich niet vergiste met de Nikon F80 gingen de poppen aan het dansen. "Meneer als ge het beter weet waarom bel je dan. Ik heb nu geen tijd er staan nog mensen in de winkel die mij wel geloven" kreeg ik als repliek en de hoorn ging op de haak....
            Zoiets mag je dus niet met mij flikken...
            Ik belde direct De Beuckelaer te Kontich om hun als importeur van oa Fuji, Nikon, Olympus enz. dit verhaaltje te vertellen.
            Wellicht zal er wel een telefoontje gevolgd zijn van De Beuckelaer naar Studio73....
            Metz is zeker met hun MECABLITZ 54 MZ-3 een succesvolle weg ingeslagen als eventueel goedkoper alternatief voor de merkeigen flitsen!
            Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

            Comment


            • #7
              Tja, Tribal69, zo is het, er zijn veel onbekwame winkeliers en die denken dat alle klanten er minder van weten dan zij... spijtig.
              Maar er zijn ook eerlijke winkeliers (raar maar waar). Mensen die durven te zeggen dat ze het echt niet weten maar het eens zullen navragen. Dat heb ik liever dan zo'n analoge fotograaf in de winkel achter den toog die je blaaskes probeert wijs te maken, omdat hij niet durft toe te geven dat hij/zij 't niet weet...
              En het is zoals je zegt, als je dan een opmerking maakt dat hij/zij 't verkeerd voor heeft, worden ze lastig. (Meestal kan ik dan m'n lach niet inhouden)

              Nu trouwens die Metz MECABLITZ 54 MZ-3 is een heel fijn ding.
              Het kost wel wat geld, maar die heb je dan ook jaren. Je kan ze meenemen naar bv. een volgend fototoestel dat van een ander merk is. Je veranderd 't voetje en het is weer OK.
              Ik heb altijd mijn flits op mijn Oly E-20 staan, zelfs bij zonneschijn. Dat mag je hier op 't forum vragen aan alle forumleden die me al op een Shooting Day gezien hebben. Altijd de Oly met Metz flits erop.
              Al is het maar voor invulflitsen...
              En je kan deze flits in alle richtingen, zowel horizontaal als vertikaal draaien. Plus hij heeft nog een tweede directe flits. Dan kan je de grote flits naar 't plafond richten en bouncen en de kleine flits belicht dan perfect het onderwerp. Zo heb je geen schaduw en een perfect belichte foto.

              En die TTL is gewoon fantastisch... Altijd de juiste belichting...
              Kijk even naar onderstaande foto.
              Die jongens kwamen op hun inline rolschaatsen met een rotvaart op me af... Effe drukken om scherp te stellen, doordrukken en flits , de TTL zorg voor een juiste belichting, ongeacht waar 't onderwerp zich bevind. (Deze foto is niet bewerkt alleen maar geresized)

              Comment


              • #8
                Ja Mic TTL werkt inderdaad goed, bij mij was 't CP5700 + Metz 40
                heb hier es een voorbeeld gepost, zie
                http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=12410&SearchTerms=metz
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Als ik op de website van metz kijk, zie ik vijf verschillende
                  modellen voor de metz 54.
                  No.: 0542300 (standard)
                  No.: 0542310 (for Canon without standard foot mount and cover plate)
                  No.: 0542330 (for Minolta without standard foot mount and cover plate)
                  No.: 0542340 (for Nikon without standard foot mount and cover plate)
                  No.: 0542370 (for Pentax without standard foot mount and cover plate)

                  Als ik nu een Nikon D100 heb, kan ik dan gewoon de 0542340 kopen
                  en past die dan rechtstreeks?
                  Kan ik ook de "standaard" kopen plus een voetje? Kwestie van hem
                  eventueel nog op andere camera's te kunnen gebruiken.

                  Afin, wat is dat precies, die "standard foot mount" and "cover plate"?

                  Peter.

                  Comment


                  • #10
                    Voor wie de engelstalige handleiding van deze flits wil downloaden en lezen voor verdere studie :

                    http://www.photoweb.pl/equip/metz/54mz3/54mz3.pdf
                    of
                    http://www.metz.de/1_metz_2000/m_pages_english/7_service/m_pdf_prospekte/mecablitz/als_pdf/m_mb_54mz3_english.pdf
                    Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

                    Comment


                    • #11
                      Natuurlijk kan je rechstreeks een Metz 54 kopen zonder voetje maar dan ben je camera Merk gebonden.
                      Het beste, vind ik, dat je de standaard (0542300) neemt en er een voetje van je camera bijneemt, dan kan je later altijd van camera veranderen en de flits je hele leven blijven gebruiken...

                      Comment


                      • #12
                        Welke 54 je ook koopt, je kan altijd later een ander voetje monteren, dus koop nu de juiste (canon?), en als je later hopt naar een ander merk, koop je een ander voetje, zo simpel is het!!!
                        Niet twijfelen, gewoon kopen!!!
                        Ik heb ondertussen een originele canon flitser gekocht , heel goed, maar stukken duurder, en minder mogelijkheden, en enkel Canon natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Zo is het Rudy, gewoon kopen.
                          ik heb er geen centiem spijt van.
                          en had ik die niet in Antwerpen bij jou gekocht?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mic
                            Zo is het Rudy, gewoon kopen.
                            ik heb er geen centiem spijt van.
                            en had ik die niet in Antwerpen bij jou gekocht?
                            LOL

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by --pj.
                              Als ik op de website van metz kijk, zie ik vijf verschillende
                              modellen voor de metz 54.
                              No.: 0542300 (standard)
                              No.: 0542310 (for Canon without standard foot mount and cover plate)
                              No.: 0542330 (for Minolta without standard foot mount and cover plate)
                              No.: 0542340 (for Nikon without standard foot mount and cover plate)
                              No.: 0542370 (for Pentax without standard foot mount and cover plate)

                              Als ik nu een Nikon D100 heb, kan ik dan gewoon de 0542340 kopen
                              en past die dan rechtstreeks?
                              Kan ik ook de "standaard" kopen plus een voetje? Kwestie van hem
                              eventueel nog op andere camera's te kunnen gebruiken.

                              Afin, wat is dat precies, die "standard foot mount" and "cover plate"?

                              Peter.
                              Peter,
                              Let op met D100 de Metz is hiermee niet compatible.
                              zie ook: http://www.metz.de/1_metz_2000/m_pages_english/4_mecablitz/mecablitz_digital_tabelle_content.html
                              John

                              Comment

                              Working...
                              X