|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Hallo,
Ik ben op zoek naar een entry-level dslr die naast de alledaagse familiekiekjes voornamelijk op reis in (Noord-) Afrika zal gebruikt worden. Probleem: zand en stof dus. 1. Twijfel tussen de Nikon D60 en Canon 1000d, maaar neig naar de Nikon. Deze lijkt me iets beter gebouwd en heeft een beter dust removal systeem? Geniet een van beide de voorkeur bij de omstandigheden waar ik het meeste in fotografeer, nl. direct zonlicht of lichte bewolking? 2. Geen lenzenwissels zullen ook al een positieve impact hebben, dus zou opteren voor een body + 18-200mm lens. De Nikkor en Canon lenzen vallen voorlopig buiten mijn budget, welke goedkopere Sigma en Tamron lenzen zijn iets of wat deftig? Ben geen professional, maar foto's verschijnen al eens in een tijdschriftje of reisgids (voorheen getrokken trouwens met een gewoon Canon of Panasonic compactje). Ik maak trouwens voornamelijk landschapsfoto's. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee kan houden? Alvast bedankt, Raf |
|
|||
|
Citaat:
Eén tip : een D60 heeft een kleine body en zo'n 18-200 lens is een imposante lens, eigenlijk iets te groot voor een D60. Oplossing : koop je een extra battery grip (kies voor de Hahnel HN-D60, de enige die qua uiterlijk perfect bij de D60 past - andere merken zijn eigenlijk hetzelfde maar zijn gewoon van glad plastic).
|
Topic even opvissen
![]() Ondertussen is er de Nikon d3000, die mij aanspreekt met o.m. de guide mode. En de Pentax K-x, die lovende commentaren krijgt wat betreft beeldkwaliteit. Dus op het ogenblik richt ik mij naar de Canon 1000d, Nikon d3000 en Pentax K-x. Budget 700-800€. Daarbij dus liefst een 18-200 (250) mm lens, om niet te hoeven verwisselen op reis. Moest het een Nikon worden, heeft iemand ervaringen met deze Tamron 18-250 lens? Inderdaad misschien te groot/zwaar voor op de d3000 body? Enige extra accessoires aan te raden voor fotografie in de Sahara? (UV, polarisatie?) Bedankt voor de feedback! Raf |
|
||||
|
meestal is de lens belangrijker dan de body!
alle entry-level cams staan quasi op eenzelfde niveau. en je kan niet echt een miskoop doen. gewoon kijken wat je het meest aanstaat en waar je het gemakkelijkst mee overweg kan ivm ergonomie en menu enzo. 18-200/250/270 lenzen zijn vaak bedroevend van kwaliteit. en steeds een compromis. beter is: canon 18-55is + 55-250 is nikon 16-85VR + 70-300 VR andere merken spreek ik me niet over uit wegens geen ervaring (canon ook niet maar hier is op't forum veel goeds over te vinden) prijs is iets hoger maar de resultaten maken dit wel goed. stofbestendigheid: iedere entry-level zal er niet te veel moeten hebben. maar verstandig omgaan met je materiaal voorkomt al veel miserie. een goed blaasbalgje (klik) kan al veel doen. hopelijk heb je hier iets aan david
|
Ik heb onlangs zelf een reis door de westelijke Sahara ondernomen (zie foto's) en ik heb van minstens 3 reflex camera's gehoord die daar heel veel last van hebben gehad: knopjes kapot, focus motors kapot, enz. Wij hadden een geimproviseerde "weathersealing" met diepvrieszakjes en dat heeft onze camera's mooi beschermd, maar dat was dan weer niet handig om door de zoeker te kijken of door de menu's te bladeren.
Als je echt door het mulle zand gaat ploeteren en niet altijd het comfort hebt om 's avonds in de hotelkamer op je gemak de sensor te kuisen, raad ik je een duurdere body aan, met weathersealing. Dat gaat je wat meer kosten, maar de beste camera is degene die je bij hebt EN die nog werkt De superzoom lenzen moeten een beetje compromisen maken ivm optische kwaliteit, maar dat gaat niemand merken op foto's kleiner dan A4 formaat, dus ik zou je wel degelijk zo'n superzoom durven aanraden. Alternatief voor de dure body + dure superzoom, is 2 goedkope bodies en 2 kitlenzen! Dan moet je ook niet van lens wisselen, en heb je bovendien een backup! Ik besef dat dit nodeloos duur is, wij konden ons de luxe permitteren omdat we met 2 fotografen waren, en we hebben gewoon afgesproken dat ik altijd de telelens liet staan, terwijl mijn maat altijd de standaardzoom liet staan. We wisselden dan gewoon van fototoestel ipv van lens ![]() Wat heb je nog nodig? * Een polarisatiefilter om extreme reflecties van het harde zonlicht wat te temperen. Je foto's, zelfs degene die pal op de middag zijn genomen, zullen vaak iets mooiere kleuren hebben. Moet je wel mee leren werken! * als de pola filter er niet op zit, zou je goed gek zijn om *geen* heldere (of uv) filter op je lens te steken! Dan wordt de voorste lens van je objectief tenminste niet gezandstraald. * reserve batterij * lader voor in de auto (of omvormer zodat de standaard lader werkt), als je veel gaat verplaatsen is het handig om onderweg te kunnen bijladen. Wij sliepen vaak in tenten, dus de auto was de enige plaats waar we konden bijladen. * iets om de foto's op te slaan. Het is leuk om elke dag met een vers, leeg kaartje kan beginnen omdat je dan niet teveel moet navigeren door de foto's van eerdere dagen. Het gebeurt vrij dikwijls bij mij dat ik gewoon even snel door de foto's van vandaag wil gaan.
|
Bedankt voor de snelle en nuttige reacties! Ik moet inderdaad nog eens goed de Pentax K-x bekijken, te meer daar mijn vader nog tele en macro lenzen voor zijn analoge Pentax heeft liggen en deze niet meer gebruikt
(wel +/- 10 jaar oud, checken of deze zouden kunnen passen).Anderzijds, die d3000 lijkt wel perfect gemaakt voor overstappers van P&S als ik... Ik begrijp ook volledig dat je met een 18-200 mm lens aan kwaliteit inboet, anderzijds is het gemak van de zoomrange op reis toch ook niet te onderschatten? Moest er iemand tijd en zin hebben kan je misschien eens op mijn website kijken, dan weet je wat voor "type fotograaf" ik ben en kan je misschien zeer gewaardeerd persoonlijk advies geven voor mijn uitrusting (foto's zijn getrokken met Canon & Panasonic P&S).Nog eens bedankt! Raf |
|
|||
|
Ik vind heel weinig foto's met tele perspectief... zeker weten dat je het extra geld wil neertellen om tot 200mm te raken?
![]() En als je met de fiets reist, ben je zeker dat je het extra gewicht van een DSLR wil, tov een bridge camera? Misschien geeft een superzoom bridge de beste combinatie van laag gewicht, veel zoom, en ook "creatieve controle" ?
|
Had Bahu's reactie nog niet gelezen (mooie reis trouwens). Een duurdere body past jammer genoeg niet binnen mijn budget, hoewel het waarschijnlijk verstandiger is in die landen... Mijn P&S camera's moesten er steeds na 2 reizen aan geloven (ging toen wel nog met de fiets en tent op reis). Nu, met de peuters mee, nemen we wel de "luxe" van de auto en een eenvoudig hotelletje.
Daarom ook dat ik de overstap naar een dslr waag ![]() De Pentax heeft trouwens ook het voordeel van de AA batterijen, zulke dingen met lader sleur ik toch al mee voor mijn GPS toestel... Moeilijk toch, die keuze... Raf |
|
||||
|
Rafke74 gaat zand en stof tegemoet. In die omstandigheden zijn een weather sealed body en dito lenzen belangrijk. Daarom lijkt mij de K200 (bv. met de WR-kitlenzen) stukken geschikter dan de K-x.
|
Citaat:
In het slechtste geval 150€ aan lenzen opofferen om met mooie foto's terug te keren uit de sahara is nog geen ramp (alhoewel je beter met 2 goeie lenzen kan terugkeren). Ik denk persoonlijk dat de kitlenzen beter tegen zand kunnen als de duurste lenzen met alu-behuizing. Als daar een zandkorrel tussenglipt, dan gripeert de boel gewoon. Eén zandkorrel tussen de schroefdraad van een filter met een alu-vatting, en een alu lensschroefdraad, en je krijgt de filter er nooit meer af. Bij kunststof zoals de kitlenzen kan je, zeker als het warm is, nog wat forceren zonder dat de boel hopeloos vastloopt. Hetzelfde is geldig voor de knopjes op een gesealde body. Ook daar kan stof en zand tussen het knopje en de body. De sealing is een soort rubber membraan onder de knopjes. Trouwens de gesealde K200D zal nog moeilijk nieuw te vinden zijn. |
|
|||
|
Ik voel me hier naar de Nikon of Pentax neigen...
Naar de hier aangehaalde opmerkingen en eigen zoekwerk kan ik volgende waarschijnlijk voorbarige conclusies kwijt (rekening houdend met mijn budget, dat echt alles inclusief is, dus ook UV, polarisatie filters, reservebatterij, tas etc.). Verbeter me gerust. Nikon d3000: - echte beginners camera (guide mode) met voldoende mogelijkheden - kitlenzen ok? (zou dan voor de AF-S 18-105mm VR gaan, ik werk idd niet zoveel naar de telezoom einden en deze lens lijkt een mooi compromis - is deze lens ok?) - bezorgdheden: de "softe" jpg output van Nikon? (volgens DPreview) Pentax K-x: - voor het geld misschien de betere camera? - 600€ voor 18-55 en 50-200 lenzen is aanlokkelijk - toch nog altijd voorkeur naar 1 lens met redelijke zoomrange (cfr. Nikon hierboven), suggesties? - misschien "moeilijker" te bedienen dan de Nikon? - geen autofocus punten in viewfinder, vraag me af of dat een probleem kan zijn Canon 1000D of 450D: - deze verlies ik misschien wat té snel uit het oog... groeten, Raf |
|
||||
|
Beide toestellen zijn even makkelijk/moeilijk te bedienen. Hoe kleiner, compacter, lichter de toestellen worden, hoe vaker je in het menu zal moeten duiken om bepaalde instellingen te wijzigen.
Ook het gemis aan oplichtende focuspunten is een toegeving van Pentax om het toestel zo compact mogelijk te maken. Ik denk dat voor de dagelijkse kiekjes (gebruik op statief in studio uitgesloten) ongeveer 90% van de forumleden hier het centrale focuspunt gebruikt. Dat focuspunt ligt in het midden van dat cirkeltje in de zoeker, dus zover geen probleem. Verder citeer ik even dprview: Citaat:
.Met die lichtjes heb ik ook een handvol out of focus beelden op 1000 foto's. Een goede vriend van mij heeft een Canon 1D, en toen ik hem vroeg of dat toestel ook wel eens de bal missloeg bij het focussen, was zijn antwoord: "Natuurlijk, maar die posten wij niet op BD". |
|
|||||
|
Ik zou zeggen maakt het jezelf gemakkelijk door zo weinig mogelijk gerief mee te sleuren. Beperk je dan zeker tot een lens bv. een 18-200. Deze heeft een mooi bereik van breed naar tele.Zeker als je naar een woestijn trekt, hoe minder lenzen wissel hoe meer tijd voor fotoshoots. Een rugzakje van 1.5kg in een hete woestijn weegt na een paar uur zwaarder. Ik zou kiezen voor Nikon 5000 of 3000 met 18-200 VRII.
Verder een goede reis |
|
||||
|
Kijk ook eens even naar deze camera.
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/ Hij is klein presteert erg goed en met 14-45 en 45-200 lensen erbij heb je een licht compact reisgezelschap. Als je er de 14-140 bij pakt (deze kost wel 699€ bij kamera-express) Hoef je geen lens te wisselen. Deze laatste lens presteert beter dan de 18-200 lensen van de bekende merken. Het toestel presteert uitstekend tot iso800 bij iso 1600 wordt de ruis wel erg nadrukkelijk aanwezig zeggen ze. Veel succes met je zoektocht, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. grtjs Wim
|||
|
Citaat:
![]() Voor hetzelfde geld (200€) heb je wel de kitlenzen 18-55 + 55-200 (weliswaar zonder VR). Als je de tele niet *vaak* gebruikt is het wisselen misschien toch een aanvaardbaar compromis zodat je toch meer mm's hebt? Citaat:
Mijn raad: zet altijd alle noise reduction (NR) af.Citaat:
De 2 grootste merken (Nikon en Canon) zijn dikwijls iets duurder of hebben iets minder features. Het sterkste argument pro Nikon of Canon is dat je later makkelijker een lens tweedehands zou kunnen vinden. Maar als je niet van plan bent om later tweedehands lenzen bij te kopen, zijn Nikon en Canon niet noodzakelijk de beste koop. Voor rest, net als bij auto's bestaan er geen slechte nieuwkoop meer. Het komt neer op wat het prettigst voor jou aanvoelt. Voor mij was dat Nikon zonder dat ik ook maar 1 rationeel argument kon opnoemen waarom Nikon beter is dan bijv. Canon
Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :) Flickr album Homepage Laatst gewijzigd door bahu; 27 december 2009 om 15:04 Reden: quote syntax |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| discussie kwaliteit foto compact versus dslr toestellen | schorrie | Ter Zake | 23 | 19 april 2009 09:59 |
| Eerste grote reis met mijn DSLR | Rasper | Reisfotografie | 23 | 30 maart 2007 14:35 |
| Wat kost het allemaal?? | KvP | Camera's | 152 | 26 juli 2005 16:13 |
| DSLR of "top prosumer". | leoverhagen | Camera's | 17 | 1 december 2004 18:01 |
| Dslr vragen | parakiet | Camera's | 22 | 22 augustus 2004 17:17 |
![]() |