Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale reflex voor infrarood fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitale reflex voor infrarood fotografie

Heel af en toe hou ik me graag bezig met infrarood fotografie. Ik had een Sigma SD 14 die uitermate geschikt was voor infrarood fotografie, maar die ging de deur uit om geld vrij te maken voor een canon 50D. Noch de 50D, noch de 5D die ik heb zijn infrarood gevoelig.

Ik zou me terug een Sigma kunnen kopen, maar die is op zijn zachts gezegd, nogal "speciaal".

Mijn dochter is ook wat geïnteresseerd in fotografie. Mocht ik me een set bijkopen, kan die ook dienen voor haar.

Ik wil er niet veel geld aan uitgeven. Het ideale zou zijn dat ik een Canon kon vinden die infrarood gevoelig was, maar naar mijn weten is enkel de 300D daarvoor geschikt, of de speciale 20D, maar die laatste is geen optie.

Zijn er nog camera sets voor een schappelijke prijs die hiervoor geschikt zijn? Een Olympus E-410 misschien? Heeft iemand hier nog ervaringen mee?

Thanks!
    Kurt
    SKurt.be
    www.SKurt.be

Re: Digitale reflex voor infrarood fotografie

ideale camera's voor IR zijn canon d350 en de nikon D70

maar lifepixel kan veel toestellen ombouwen met dit als resultaat
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Canon EOS 20Da
      daar hebben ze de IR-filter van de sensor afgehaald als ik me niet vergis... was bedoeld voor astrofotografie en zo meen ik
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Heu, bedankt voor de reacties, maar ik wil mezelf eens quoteren: niet veel geld, en 20Da is geen optie...

Ik heb nog een 350D gehad, maar ik dacht niet dat die gevoelig was voor infrarood. Ombouwen is ook geen optie, hij moet nog geschikt zijn voor gewone fotografie (mijn dochter).

Oorspronkelijk geplaatst door SKurt Bekijk bericht
        Ik wil er niet veel geld aan uitgeven. Het ideale zou zijn dat ik een Canon kon vinden die infrarood gevoelig was, maar naar mijn weten is enkel de 300D daarvoor geschikt, of de speciale 20D, maar die laatste is geen optie.
        SKurt.be
        www.SKurt.be

Comment

dan kun je werken met een filter maar zou rekening dat dit steeds met héél lange sluiters werken is. zoek eens op infrarood , ik heb er onlangs een leidraad voor geschreven.

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Beste resultaat heb je blijkbaar door een Canon 350D of een Nikon D70 zelf om te bouwen, een vriend van mij heeft het zelf gedaan met een Canon 350D dit om sterrennevels te fotograferen door een telescoop.

Ik heb hem net gebeld, en hij zal eens een paar linken doormailen hoe je het best doet, bij Canon is er een paar uur werk aan om de klus te klaren, hij heeft er een ander filtertje gemonteerd van de firma Baader Duitsland.

Wat mij wel verast, is dat het filter voor de ccd zo dik is, hij spreekt van een tweetal mm, ik heb steeds gedacht dat dat ding maar nauwelijks één mm dik was, maar blijkbaar niet dus.
            Last edited by Guest42; 10 april 2009, 18:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Beste resultaat heb je blijkbaar door een Canon 350D of een Nikon D70 zelf om te bouwen, een vriend van mij heeft het zelf gedaan met een Canon 350D dit om sterrennevels te fotograferen door een telescoop.

Ik heb hem net gebeld, en hij zal eens een paar linken doormailen hoe je het best doet, bij Canon is er een paar uur werk aan om de klus te klaren, hij heeft er een ander filtertje gemonteerd van de firma Bayer Duitsland.

Wat mij wel verast, is dat het filter voor de ccd zo dik is, hij spreekt van een tweetal mm, ik heb steeds gedacht dat dat ding maar nauwelijks één mm dik was, maar blijkbaar niet dus.
              filters uithalen en vervangen is niet zo moelijk maar je toestel moet opnieuw gekalibreerd worden omdat blijkbaar om één of andere reden de scherpte verandert. Dus das niet zo eenvoudig met wat schroevendraaiers.

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Heu, bedankt voor de reacties, maar ik wil mezelf eens quoteren: niet veel geld, en 20Da is geen optie...
                oeps, sorry niet goed gelezen
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                  filters uithalen en vervangen is niet zo moelijk maar je toestel moet opnieuw gekalibreerd worden omdat blijkbaar om één of andere reden de scherpte verandert. Dus das niet zo eenvoudig met wat schroevendraaiers.
                  Inderdaad, en dat blijkt ook niet zo moeilijk, maar voor hem van weinig tel, daar hij deze gebruikt op een 350mm spiegeltelescoop.

Comment

Ik heb nu een Olympus C-5050 die ik gebruik voor infrarood, gewoon een goedkope cokin infrarood filter ervoor en schieten maar.
                    Alleen, het is al een oud biestje, werkt traag en RAW kan wel, maar dan nog veeeeeeeeeeeeeeeee....eel trager.

Ik heb al wat zitten rondkijken, een Olympus E-420 met 2 kit lenzen heb je al voor nog geen 400 euro. Dit lijkt me wel interessant, vooral omdat het ook een goed kitje lijkt waar mijn dochter zich wel zal mee amuseren.
                    SKurt.be
                    www.SKurt.be

Comment

Hier vind je alles wat je nodig hebt om een Canon 350D om te bouwen.

en ook op,

en ook op,

en ook op,

Deze laatste vind ik de beste.
                      Het is wel in het engels, maar de foto's zijn gedetailleerd en de uitleg is beter.

Het zichtbaar licht gaat van 400 (violet) tot 750 (rood)
                      Als je ècht infra-rood wil zal je er dus niet komen met die Baader filter.
                      Je kan ook een neutraal filter plaatsen dat niks tegenhoudt.
                      Of ook een speciaal filter dat alleen IR doorlaat.
                      Maar dat is enkel in Amerika te bestellen bij Edmund Scientific.
                      Zie;

http://www.edmundoptics.com/onlineca...arch/index.cfm en ook

Comment

Hier nog iets van een amerikaan die zelf zijn filters snijdt,
                        uit een stuk filterglas van Edmund optics.

Groeten, Geert.

Comment

gasten gasten, bedankt voor de info, 't ziet er allemaal heel boeiend uit, maar aan die info heb ik weinig. Zoals eerder vermeld: ombouw is GEEN optie! Ook dure toestanden zijn geen optie.

Ik zoek een camera die je ook normaal kan gebruiken, waar je enkel een ir filter hoeft voor te schroeven om IR foto's te nemen. Voor een schappelijke prijs, die Olympus voor minder dan 400 euro vond ik heel goed te doen.
                          SKurt.be
                          www.SKurt.be

Comment

gasten gasten, bedankt voor de info, 't ziet er allemaal heel boeiend uit, maar aan die info heb ik weinig. Zoals eerder vermeld: ombouw is GEEN optie! Ook dure toestanden zijn geen optie.
                            Ok, weet ik wel, maar mischien heeft iemand anders er wel wat aan.

Comment

Zoals helemaal vanboven vermeld is de nikon D70 dan mss een optie. Met een filter is deze bruikbaar voor IR en je kan hem hier ook redelijk goedkoop tweedehands vinden.

Comment

Working...
                              X