Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Sony RX10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: De nieuwe Sony RX10

    wij wachten!!!
    mvg Wilfried

    7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

    Comment


    • #17
      Re: De nieuwe Sony RX10

      Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
      Ik heb ergens een praktische vergelijking gezien tussen de RX10 en de RX100 II - waarbij de lens van de RX10 beter zou zijn dan deze van de RX100. En 't was duidelijk op de beelden te zien, niet zo wat charts - maar op basis van echt geschoten beeldmateriaal.
      We wachten dus gespannen af op Funcky z'n conclusies.

      Zoals beloofd een éérste gebruikerservaring van deze Sony RX10.

      Het eerste wat opvalt als je de Camera in handen hebt is de bouwkwaliteit die in de buurt komt van bv. een Canon 7D maar dan een heel pak kleiner.
      De bovenste plaat en de voorkant is van metaal en de achterkant plastiek. De grip is zeer goed antislip en vergelijkbaar met de grips van bv. de Nikons Semi-Pro modellen.
      Deurtje van de Batterij en geheugenkaart (apart) is stevig en de plaatsing is goed zodat je bij gebruik van statief gerust van Accu en kaart kan wisselen.
      Het uitnemen van geheugenkaart loopt echter wat moeilijker omdat het deurtje tekort tegen de kaart ligt, je kan namelijk je vingers er niet tussen krijgen en het kaartje met twee vingers langs de zijkant uitnemen verloopt ook al stroef.. voor verbetering vatbaar dus.

      De knoppen zijn royaal en goed te bedienen maar hier ook een paar minpunten in verband met de feeling.
      Als je de zoeker gebruikt is het gewoon heel moeilijk de druktoetsen blindelings terug te vinden vermits deze gewoonweg geen uitstulping hebben zoals dit bijvoorbeeld het geval is bij bv. de Canon’s xxD’s, xD’s enz..
      Ook het bovenste draaiwieltje zit weinig feeling op waar je serieus je duim op mag duwen om deze te scrollen.
      Het onderste draaiwieltje voldoet wel.

      Het kantelbaar scherm achteraan lijkt ok maar is wel minder stevig dan mijn OMD EM5.
      Bij de OMD EM5 kun je gewoon het scherm direct in horizontale stand trekken waarbij de achterkant tegen een soort van geleiders aanleunt.
      NIet bij deze Sony, hier trek je het best het schermpje naar voor aan de voorziene uitsparing bovenaan en dan pas kantel je het geheel.
      Wil je het schermpje direct kantelen (bij laag bij de grond fotografie)…dan riskeer je het schermpje scheef te trekken, althans zo voelt dat toch aan.
      Beeldkwaliteit van deze monitor wel is zeer goed.

      Handig is het kleine lcd scherm bovenaan die je direct informatie geeft zonder dat je naar schermpje of zoeker hoeft te kijken.
      Niet echt nodig maar kan soms praktisch zijn.

      De camera heeft een kleine flitser die natuurlijk beperkt is kwa bereik maar wel voldoet voor mij (ik flits zelden)

      De RX10 staat beschreven als weerbestendig, maar daar heb ik mijn twijfels over.
      Ik zie nergens rubber dichtingen maar de deurtjes en afdek kapjes sluiten zo nauw aan dat het misschien moeilijk is om daar water te laten doorsijpelen.
      In ieder geval is dit geen camera die afgedicht is zoals een Canon 1DX.

      Een ander minpunt is dat de Camera net zoals de RX100 zonder batterijlader geleverd wordt.
      Als je de camera voor het eerst uit de doos neemt is dit al direct een struikelblok.
      Je laadt de Batterij op via de usb kabel, wat op deze manier al traag is.
      Volgens Sony zou dit tot 5u kunnen duren, wat hier niet het geval was. Op 3,5 uur was de Batt. volledig opgeladen. (was waarschijnlijk niet volledig leeg)
      Addertje onder het gras is dat je direct de camera wil proberen en de tweede batt. niet kunt opladen.
      Nu ondertussen een week verder zijn beide batterijen vol en van zodra er ééntje ten einde is wordt die meteen opgeladen.
      Maar het blijft naar mijn mening een onpraktisch gedoe en een lader had handiger geweest.
      Het aantal shots ligt om en bij de 350-400 wat niet slecht is en wat voelbaar hoger ligt dan het aantal shots met mijn OMD EM5.
      In principe kom ik daar dus de dag mee rond en wordt daarmee het laden voor mij persoonlijk minder als negatief ervaren maar zal voor sommigen toch een struikelblok zijn en zal de aankoop van een aparte lader van om en bij 70€ (Sony) erbij gerekend moeten worden.

      Wat de zoeker betreft, dit is één van de beste zoekers die ik al geprobeerd heb. Resolutie is ok.
      Het beeld is enorm groot, zeer helder en pixels zijn nauwelijks zichtbaar.
      Refresh rate is zeer snel, geen vertragingen en vooral geen ruis… ook niet in duistere omstandigheden.
      Naar mijn mening is dit een betere zoeker dan de OMD EM5 .. vooral in de Black-Levels.
      Menu’s zijn heel duidelijk te lezen en de achtergrond is diep zwart.
      De OMD heeft een LCD zoeker denk ik waar back-light duidelijk aanwezig is wat niet het geval is bij deze OLED zoeker.
      Alleen de OMD EM1 en de VF4 zoeker vind ik beter (groter en geen pixels te zien)
      Waarschijnlijk is de A7 zoeker ook beter… (deze laatste heb ik nog niet de kans gehad om te proberen)

      De Zeiss 24-200 2.8 is een pareltje.
      De bouwkwaliteit is grotendeels metaal waar juist de inner-tube die uit plastiek vervaardigd is.
      Ook de filtervatting is metaal.
      De voorste ring die gebruikt wordt om te zoomen of manueel te focussen is zeer soepel en vloeiend en eigenlijk voelt heel de lens aan als topkwaliteit.
      De achterste ring is voor het diafragma in te stellen en kan je met of zonder klik-stappen zetten. (voor video is het beter klik-loos)
      Het verzetten van klik naar klik-loos of visa versa verloopt via een schakelaar onderaan de lens die eigenlijk onhandig kort tegen de diafragma ring zit waardoor het per abuis verzetten van deze knop niet uitgesloten is.
      Alleen deze lens is de prijs van de RX10 zeker waard. Absoluut top stuff!

      Het zoomen van de RX10 gebeurt via de zoomring rond de lens maar kan ook via de toggle rond de ontspanknop.
      Dat laatste is handig wanneer je de zoomring gebruikt om manueel te focussen.
      Focussen gaat dan via de zoomring en zoomen via de toggle.
      Zoomen via de toggle gaat het snelst maar via de lensring werkt dat nauwkeuriger waar je dan ook nog eens in stappen kunt werken (via instellingen te programmeren).

      De RX10 is zeker een fantastische camera om mee te werken, ondanks enkele kleine minpunten.
      Zo gaat het focussen supersnel zowel bij wide als tele in goed licht. (iets minder in low light)
      Continu AF heb ik nog niet uitgetest.
      De camera ligt zeer goed in de hand en is eigenlijk best licht te noemen.
      De lens is zoals ik al zei super goed en stelt op geen enkel vlak teleur.
      In combinatie met de in camera postprocessing en de fameuze sensor van de RX100 zijn brilliante resultaten te halen.
      Kleur, contrast, scherpte en vervorming zijn uitzonderlijk goed en de lens is gewoon een perfecte match voor de sensor.
      Ruis is zeer redelijk en voor mij bruikbaar tot iso 1000-1250 daar waar mijn OMD tot iso 1600 en 5D2 tot 2500 bruikbaar is (persoonlijk)
      Het bereik is gewoonweg schitterend, wetend dat elk brandpunt excellente kwaliteit biedt en nooit teleurstelt.
      Bovendien heb je nog eens de ”Clear image” die je een 400 mm bereik geeft die beter werkt dan het klassieke digitale zoomen. ( RX100 heeft dit ook tot 200mm)
      Deze 400 mm ”Clear Image” kan je toegankelijk maken in het menu op je zoomfunctie of toewijzen aan een knop onder vorm van een teleconverter in twee stappen, nl. een 1.4 x converter en 2 x converter. (éénmaal drukken = 1.4x, tweemaal drukken is 2x)
      Close-up eigenschappen van de lens is zeer goed zowel op 200 mm als op 24mm.
      Bokeh is van zeer goede kwaliteit zeer smeuïg op 200 mm 2.8. (relatief in verhouding met sensormaat)

      Video heb ik nog niet veel kunnen testen maar lijkt op het eerste zicht ok voor mij. (ik ben niet echt een videofilmer)
      Alleen de codec ACVHD werkt voor mij wat moeilijk via Mac.
      ACVHD was destijds handig om je video op een Blu Ray disc te schrijven, maar vermits er nog maar weinig mensen dit doen is dit een achterhaalde codec maar volstaat wel voor mij persoonlijk.

      Kortom, de RX10 heeft een zeer goede beeldkwaliteit met een heel hoge fun-factor en die veelzijdig inzetbaar is.
      Ik denk niet dat ik in de toekomst zal zeggen ”had ik nu maar mijn DSLR bij” integendeel… ik veronderstel dat ik eerder het gevoel zal hebben dat ik mijn RX10 zal missen als ik met mijn DSLR op stap ben als ik hem dan al nog zou meenemen want ik begin er nog weinig het nut van in te zien.. zo goed is deze RX !
      Alleen als ik zeer licht op stap ga, dan neem ik mijn OMD met een prime mee, alhoewel ik de RX10 Jpegs beter vind dan de Jpegs van de OMD. (ik werk nog zelden in Raw)
      De RX10 is gewoonweg te gemakkelijk te gebruiken in bijna elke situatie zonder dat je het gevoel hebt aan beeldkwaliteit te moeten inboeten.

      Ik ben dus heel tevreden over mijn aankoop ondanks enkele minpuntjes die ik vernoemd heb maar geen enkele camera is perfect en één ding is zeker… deze Sony is de camera waar ik het meeste mee op stap zal gaan!
      Ik hoop dat mijn eerste indruk iets heeft bijgedragen aan de mensen die ook geïnteresseerd zijn in deze camera om ook de stap te wagen.


      Hieronder enkele voorbeelden snel deze morgen gemaakt, geen tijd gehad voor bewerking dus sorry voor fouten of andere ongemakken zoals o.a.scherpte in de 200mm macro en de hooglichten in de éérste foto.
      Het is maar om een idee te geven en aanvullend op mijn eerst indruk.
      Eerste foto's zijn gewoon bedoeld voor het bereik aan te geven, macro's om een indruk te geven van de close up eigenschappen enz.

      24 mm iso 160



      200 mm iso 160



      200 mm + 1.4 in camera converter iso 160



      200 mm + 2x in camera converter iso 160



      Bokeh 24 mm 2.8



      Bokeh 200 mm 2.8



      Macro 24 mm 2.8



      Macro 200 mm 2.8



      Vervorming 24 mm 2.8



      Vervorming 200 mm 2.8



      Portret 200 mm 2.8



      Hier nog enkel voorbeelden hogere iso's maar vanwege het te kleine formaat dat men hier mag posten is dit eigenlijk niet de goede manier om een juiste indruk te hebben.


      iso 1600


      iso 3200


      iso 6400
      Last edited by Funcky; 8 december 2013, 20:03.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: De nieuwe Sony RX10

        Goed overzicht ... het opladen inde camera is nu schijnbaar de algemene strategie van Sony! Dit was ei zo na een breekpunt voor mij bij de aankoop van de RX100M2. Een tweede batterij en de apparte lader van Sony dringen zich bijna op als men een reserve batterij wil meenemen. Mijn enigszins subjectieve indruk is dat de jpg's recht uit de camera beter zijn bij de RX100???

        Met paraplu, boodschappentas en camera in de regen ... (downscale naar 1024 px langste zijde helaas ...)


        edit ... oeps photobucket maakt er een potje van? nieuwe poging
        Last edited by Guest41; 8 december 2013, 20:41.

        Comment


        • #19
          Re: De nieuwe Sony RX10

          Hallo,

          Je hoeft niet speciaal een Sony oplader te gebruiken.
          Ik heb een universele oplader van Hähnel en die laadt de batterijen perfect op - en is wat beterkoop dan de lader van Sony.
          Mooie eerste "indruk".

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #20
            Re: De nieuwe Sony RX10

            Jaja,

            heb je daar een referentie van? De Sony accessoires zijn naar mijn gevoel nogal prijzig ... ;-) TIA

            edit: Unipal of Unipal plus ?

            Comment


            • #21
              Re: De nieuwe Sony RX10

              Hähnel model 1000 360
              Dat is tenminste wat op de achterkant staat ...

              Deze is het dus (website Hähnel)

              De Plus is wat luxueuzer, maar ik heb de gewone ...
              Hiermee laadt ik al m'n Sony batterijen op (ook de grote videocamerabatterijen).
              Belangrijk is dat de contactpunten zowel in de breedte als in de hoogte verstelbaar zijn - dan kan je die maximaal aanpassen.
              Ik ben er in elk geval heel tevreden over - en heeft ook USB-voeding.

              Wel leuk van Sony (voor mij) dat zowel de RX100 als de DSC-HX300 als de AS15 actionvideocamera hetzelfde type batterijen gebruiken ...

              Jaja
              Last edited by jaja; 8 december 2013, 22:58.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #22
                Re: De nieuwe Sony RX10

                (slightly OT .. bedankt voor de tip! .. dat is idd de Hähnel Unipal lader ... )

                Comment


                • #23
                  Re: De nieuwe Sony RX10

                  bedankt Funcky voor deze uitgebreide uitleg, ik heb al een jaar de rx 100, ik sta er nog altijd van te kijken van de kwaliteit
                  ik heb een 7d met de L lenzen, ik zou naar de rx 10 willen gaan
                  mvg Wilfried

                  7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                  Comment


                  • #24
                    Re: De nieuwe Sony RX10

                    Amai, pet af Funcky!!! Bangelijke review....

                    Maak er zo eens ene van de sony A7/R

                    Comment


                    • #25
                      Re: De nieuwe Sony RX10

                      @ Dpix
                      Bedankt hoor.
                      Ik doe mijn best hoor met de middelen die ik heb. Niet geheel foutloos.. maar ik probeer de mensen gewoon een beetje tegemoet te komen en daar doen we het hier toch voor niet ?

                      @ Frie01...eveneens bedankt.
                      Ik heb wel een beetje ervaring Canon toestellen..5DII, 550D, GX1, 10D, Ixus model 1 en de Pro 1 met het rode biesje op de lens, maar geen 7D.
                      Wat ik wel weet is dat de 7D na de 5DII gekomen is (of ben ik mis ?) en dat deze een betere Grip had en een kleinere zoeker in vergelijking met zijn FF broertje.
                      Ik denk dat de beeldkwaliteit van de 7D ver overeenkomt met een Canon 550D vermits dit ongeveer dezelfde generatie sensor/processor is.
                      De 7D is volgens mij wel de stevigere body. Maar de RX10 is nog altijd zeer goed en zeker wat betreft de lens die uitzonderlijk geconstrueerd is.

                      Als je de RX 100 hebt dan weet je wat je mag verwachten (behalve compaktheid) met extra's zoals 24 mm WA, 200 mm tele, 2.8 over heel het bereik, geen CA, vervorming bijna nihil, heel goede close up eigenschappen zowel WA als Tele, betere video (volledige sensor gebruikt) een zeer goede zoeker ....

                      Ik weet niet of de RX100 panorama foto's kan nemen ?
                      Panorama's zijn eenvoudig. Je hoeft zelfs niet in het menu te graven om dat te activeren... het staat gewoon op de Mode draaiknop bovenaan de camera. Even camera mee volgen met pijl die op je schermpje (of zoeker) aangegeven staat en je hebt je foto (wordt direct aangemaakt in camera) en de resultaten kunnen verbijsterend zijn.

                      De RX10 is een camera die je overal wil meenemen en de Reclame die Sony maakt om een DSLR te vervangen met 24-70 en 70-200 klopt wel, maar je moet dat kunnen relativeren en ergens plaatsen.
                      De RX10 is het enige All-In-One toestel op de markt die tot nu toe het kortste bij die ideologie staat, net op dezelfde manier als de RX100/II die DSLR beeldkwaliteit biedt in pocket formaat.
                      Last edited by Funcky; 9 december 2013, 22:47.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: De nieuwe Sony RX10

                        Ik heb met interesse je review gelezen Funcky, interessant om eens een echte gebruikerservaring te lezen en niet alleen de "commerciële" reviews.
                        Ik was al een paar jaar heen en terug aan het gaan tussen mirrorless en compact en had onlangs mijn oog laten vallen op de nieuwe Stylus 1.
                        Gelukkig keek ik nog wat verder rond en kwam uiteindelijk bij de RX10 terecht.
                        Gisteren ene besteld en ik ga hem straks afhalen.
                        Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                        Comment


                        • #27
                          Re: De nieuwe Sony RX10

                          Bedankt voor de review, Funky:-)
                          Na mijn Nikon D300, was ik zoek na een meer compactere camera met meer MP, beter in de hoge Iso's en met een goede lens.
                          Eerst dacht ik aan de Nikon D7100 met mijn bestaande 2 DX lenzen (16-85 VR en 70-300 VR) maar dat blijft zwaar gewicht sleuren.

                          Ik ben er sterk van overtuigd dat het de nieuwe Sony RX10 gaat worden:-)

                          Groetjes, Ben
                          Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                          Comment


                          • #28
                            Re: De nieuwe Sony RX10

                            @ Luna-L
                            Bedankt en Proficiat met je nieuwste aanwinst.
                            BTW: Ik zie dat je met Mac werkt. Video's worden gemakkelijk binnengehaald met iMovie en automatisch geconverteerd. (met miniem verlies)

                            @ Digi-art
                            Graag gedaan en Thanks.
                            Zeker doen hoor. Ik heb er zelf nog geen moment spijt van gehad.
                            Zoveel power in een compact geheel en je sensor reinigen behoort tot het verleden.
                            (ik heb nog nooit stof gehad op de sensor met gesloten camera's )
                            De RX10 is een pluimgewcht in vergelijking met de Nikon Set die je vernoemde.
                            Veel succes met je keuze !
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: De nieuwe Sony RX10

                              Ja, ik ben ook heel tevreden met mijn keuze. Een echt fijn toestel!

                              De voordelen voor mij:
                              1 compact geheel van hoge kwaliteit (zowel constructie, lens als beeld) dat mijn OMD met lenzenarsenaal vervangt, je neemt het toestel makkelijker mee dan een kit met verschillende lenzen.
                              Groot genoeg om een goede grip te hebben, die echte compactjes vind ik zo moeilijk om stabiel te houden en een goede compositie mee te maken.
                              Een schitterende grote zoeker wat voor mij het maken van een compositie bevordert in vergelijking met een LCD scherm achter op de camera.
                              Heel logisch en gebruiksvriendelijk qua bediening met de toegewezen draaiknoppen, ringen en het snelmenu (Fn).
                              Ideaal lensbereik, 24-200 vind ik veel interessanter dan 28-300. En het zoomen tot 400 geeft op het eerste zicht goede resultaten. Tot 800 is ook mogelijk maar dan vermindert de beeldkwalitiet drastisch.


                              Mijn voornaamste minpuntjes:
                              Bij een camera van deze priijs mag men toch een batterijlader leveren.
                              Ingebouwde GPS was eveneens wenselijk geweest al omzeil ik dat met een app op de iPhone (GPS4CAM).
                              Een volledige handleiding was handig geweest om sommige van de setup functies beter te begrijpen, alhoewel dat nogal meevalt met de tips in de camera zelf. Toch hoop ik dat er een boek uitkomt van Gary Friedman die in mijn opinie de beste boeken over Sony cameras schrijft, veel meer dan gewoon een overzicht van de functies. Altijd interessant om meer te leren over je camera.
                              Iets waar ik bijvoorbeeld nog niet helemaal uit ben is of de interne flitser nu wel of niet als trigger voor een externe kan gebruikt worden.

                              @Funcky:
                              Video moet ik nog proberen maar dat is voor mij bijkomstig. De RX10 schijnt er wel heel geschikt voor te zijn.
                              Welke software gebruik jij voor je fotobewerking?
                              Ik gebruik Aperture en occasioneel Photoshop Elements 11 Editor als externe editor.
                              't is wel nog even wachten op RAW support voor de RX10 natuurlijk.
                              En hopelijk ook versie 4 van Aperture binnenkort. 't schijnt hoog tijd te zijn!
                              Last edited by Luna-L; 16 december 2013, 06:22.
                              Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                              Comment


                              • #30
                                Re: De nieuwe Sony RX10

                                iemand ervaring met redelijk grote handen, op het toestel hé
                                mvg Wilfried

                                7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                                Comment

                                Working...
                                X