Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

    @ Richard
    Ik fotografeer het liefst in RAW.
    Maar omdat ik het Olympus programma niets vind en ik nog geen werkend photoshop voor deze ORF files heb,
    fotografeer ik in JPEG.
    Ik heb maar heel af en toe een beetje last van blauwwaas, maar daarover heb ik nog niets geschreven.
    Ik vermoedt dat het dan een witbalansfoutje is, hetgeen met RAW (en een fijn programma) gemakkelijk op te lossen is.
    De 2 foto's die ik hiervoor geplaatst heb, heb ik in RAW geschoten.
    Zowel "het takje" als "het musje in de struik":
    300 mm (600); ISO 200; S 1/800; F 6.3.
    F 5.6 is het grootste diafragma bij de Panasonic lens op 300 mm, dat kan ik geen knijpen noemen.

    Hier nog een paar voorbeelden:


    Geschoten in JPEG, amper bewerkt en +/- 10% afgesneden
    ISO 200; S 1/1600; F 6.3 en brandpunt 50 mm.



    Ook rechtreeks in JPEG, klein beetje rechtgezet en amper afgeneden.
    ISO 1600; S 1/10; F 5.0; op 12 mm brandpuntafstand.

    Ik had deze middag nog 'n keer mijn 5D MKII in handen... wat is ie groot...
    M'n kleine tedere handjes overvol.
    Maar ik ben er 2,5 jaar héél happy mee geweest.
    Nu een volgende fase.

    Groet.
    Adrie

    Comment


    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

      @ Funky

      De jpg foto's hieronder heb ik door lightroom heen gehaald, maar puur om de foto's wat lichter te maken.
      Als ik af moet gaan op wat de E-M5 als corect aangeeft, komen de foto's na mijn mening iets te donker over.

      Deze foto's zijn puur voor jou als voorbeeld.
      let dus niet op compositie of onderwerp, whaha

      1.


      2.


      3.
      Last edited by Richard_Drukker; 8 augustus 2012, 19:23.

      Comment


      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

        @ Adrie

        Mijn complimenten voor de laatste twee foto's, wow!
        Inderdaad, F5,6 is inderdaad nog vrij groot.

        Wat betreft wit balans.
        Alles staat bij mij op handmatig, behalve de iso staat op auto

        Comment


        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

          @ Adrie,
          Al je Jpegs zien er indrukwekkend uit kwa kleur, contrast en ruis (althans op dit foto formaat)
          Ik veronderstel dat de foto in de kerk met de 12-35 genomen is ?
          In ieder geval bevalt me heel erg
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

            @Richard
            Ook jouw Jpegs vind ik in orde en bedankt dat je deze hier even post

            Ik begin mij al af te vragen waarom ik nog mijn DSLR meezeul

            Ik ben overtuigd
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

              Hoi,
              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              @ Adrie,
              Al je Jpegs zien er indrukwekkend uit kwa kleur, contrast en ruis (althans op dit foto formaat)
              Ik veronderstel dat de foto in de kerk met de 12-35 genomen is ?
              In ieder geval bevalt me heel erg
              Nee, helaas had ik mijn 12-35 toen nog niet in huis.
              "Gewoon met het kitlensje"... de Olympus 12-50.

              Groet.
              Adrie

              Comment


              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                @Richard
                Ook jouw Jpegs vind ik in orde en bedankt dat je deze hier even post

                Ik begin mij al af te vragen waarom ik nog mijn DSLR meezeul

                Ik ben overtuigd
                De beleving van het fotograferen met deze camera is erg fijn!
                Ik ben echter wel van mening dat het fotografen met een fullframe dslr camera in sommige gevallen tijdens extreme omstandig heden fijner werkt en betere kwaliteit afleverd.
                Maar voor straatfotografie heb ik het idee, dat ik de juiste keus gemaakt heb.
                Ik heb 18 aug een shoot tijdens Strandfestival zand in Almeren en zal proberen om met de E-M5 te experimenteren en wat foto's van bewegende artiesten te maken, waarvan ik een voorbeeld van hier zal posten.

                Comment


                • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                  Oorspronkelijk geplaatst door Richard_Drukker Bekijk bericht
                  De beleving van het fotograferen met deze camera is erg fijn!
                  Ik ben echter wel van mening dat het fotografen met een fullframe dslr camera in sommige gevallen tijdens extreme omstandig heden fijner werkt en betere kwaliteit afleverd.
                  Maar voor straatfotografie heb ik het idee, dat ik de juiste keus gemaakt heb.
                  Ik heb 18 aug een shoot tijdens Strandfestival zand in Almeren en zal proberen om met de E-M5 te experimenteren en wat foto's van bewegende artiesten te maken, waarvan ik een voorbeeld van hier zal posten.
                  Ik geloof dat best.
                  Een waardig alternatief voor mijn 5D2 combo 50mm 1.2, Macro 180 mm 3.5, 135 2.0 is er ook niet .. maar dat zoek ik ook niet.
                  Een 5D2(3) met 24-70 weegt ook al snel om en bij de 2 kg en daarvoor doe ik het.
                  Ik denk wel dat de OMD-ME5 mij meer tegemoet komt dan een NEX 7.

                  Voor studiogebruik, stadium... stoort gewicht en omvang minder. Maar voor straatfotografie waar je u camera dikwijls een hele dag meezeult zal ie een pak handiger zijn dan een zware DSLR terwijl je toch nog dezelfde voordelen houd van deze laatste.
                  Macro is door het lage gewicht ook handig als je uit de hand fotografeert profiteer je van de 2/1 tegenover kleinbeeld.

                  Vogelfotografie kan ook handig zijn door de 2x cropfactor (als je objectief kwalitatief goed genoeg is)

                  Ik heb zelf een 5D2 een G1X en tot voorheen een 550D.
                  Persoonlijk vind ik de voordelen van de 5D2 tegenover de 550D niet echt wereldschokkend en dat komt ook een beetje omdat er een generatieverschil is. De 5D2 is in digitale termen al een relatief oude camera. (maar nog altijd hele goede).
                  Het voordeel van grootte en gewicht van een OMD vs 550D is natuurlijk al minder groot dan met een FF camera.. maar toch pakweg ruim de helft...en dat terwijl ik al vond dat ik met een 550 combo 15-85 lekker licht op stap was.
                  Ik denk wel dat een vergelijking van de OMD en de 550D of 600D meer op zijn plaats is en ik denk ook dat de OMD de betere is op alle vlakken (vooral video), maar dat is maar een vermoeden van mij... daarom zal ik mij eerst de camera moeten aanschaffen om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

                  In ieder geval ben ik al benieuwd naar een voorbeeld van jou van het strandfestival.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                    Hoi,

                    Nee, helaas had ik mijn 12-35 toen nog niet in huis.
                    "Gewoon met het kitlensje"... de Olympus 12-50.

                    Groet.
                    Adrie
                    Dat kitlensje blijkt precies zijn ding te doen.
                    Ik vraag mij wel af hoe de OMD stabilisatie werkt in combinatie met de 12-35 stabilisatie (dubbel dus)
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Dat kitlensje blijkt precies zijn ding te doen.
                      Ik vraag mij wel af hoe de OMD stabilisatie werkt in combinatie met de 12-35 stabilisatie (dubbel dus)
                      Dit draadje eens lezen :

                      Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                      Comment


                      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Volgens review van Steve Huff beste "IS" op lens uit en op Camera aan.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                          Ondertussen de OMD EM5 gekocht met 12 2.0 en de 45 1.8. Reserve Accu was niet voorraadig. 75 1.8 is ook besteld.
                          Heb lang getwijfelt tussen deze OMD en de NEX 7. Is dan toch deze EM5 geworden
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Ondertussen de OMD EM5 gekocht met 12 2.0 en de 45 1.8. Reserve Accu was niet voorraadig. 75 1.8 is ook besteld.
                            Heb lang getwijfelt tussen deze OMD en de NEX 7. Is dan toch deze EM5 geworden
                            Proficiat!! samen met de 12-50 kitlens gekocht?
                            Ik twijfel ook nog tussen deze 2....

                            Comment


                            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Proficiat!! samen met de 12-50 kitlens gekocht?
                              Ik twijfel ook nog tussen deze 2....
                              Dank u.

                              Er zijn een paar zaken die er voor mij persoonlijk voor gezorgd hebben voor de OMD te kiezen.
                              Ik kom van een 5D2 met een aantal lenzen.
                              De bedoeling is om een compacter systeem te hebben en daar komt de OMD mij het meest in tegemoet op dit moment.
                              De Primes van OLY zijn klein licht en bovendien is het nog eens snel glas ook.

                              Ik heb de 12-50 er niet bij (geen kit ..alleen body) omdat ik compactheid verlies. Alhoewel de 12-50 wel licht en smal is ga ik alleen voor de primes.
                              Maar ik ben er zeker van dat dit een goede lens is en zich uitstekend leent voor video waar absolute hoge resolutie van een lens van minder belang is.. daar je dit toch niet gaat merken op HD video.
                              Voor video dus een must-have denk ik als de grootte geen rol speelt.

                              Voorlopig heb ik de 12mm en de 45mm. Allebei uitstekende Primes. De 12mm 2.0 heb ik 649 betaald en de 45 1.8 249. Allebei hun geld zeker waard.
                              Beide lensjes hebben een zeer goede bouwkwaliteit.. (de 12mm is full metal)

                              De 75 1.8 was nog niet voorradig.. een telefoontje naar Olympus leerde mij dat deze in volle productie gaat in September (enkele exemplaren al voorzien in AUG. voor de bestellingen)
                              De 60 mm 2.8 macro wil ik ook als vervanger van mijn Canon 180 mm 3.5)

                              Met deze 4 objectieven kan ik mijn behoeften tegemoet komen buiten een langere telezoom.. die waarschijnlijk van Panasonic zal moeten komen. (daar ben ik nog niet uit)

                              Wat de Nex 7 betreft zou ik de 24 Zeiss genomen hebben en de 50 mm 1.8. Beide goede lenzen maar niet hetgeen ik zocht en de lenzen zijn groter maar wel licht.
                              De 30 Macro is niet interessant.. de beeldkwaliteit is niet Top en met die 30 mm hang je te kort op je voorwerp (45 mm 35 formaat).
                              Met adapters werken interesseert mij natuurlijk ook niet .. daar het geheel nog groter wordt .. en zeker als je daar A mount lenzen op zet. (Zeiss daarentegen is wel compact en manueel focussen werkt echt prima op een Nex 7)
                              Dus de NEX 7 en de Zeiss 24 en 50 1.8.. waarschijnlijk de beste native set. Maar iedereen heeft andere prioriteiten.. en voor mij is het compactheid. ( en compactheid is ook relatief van persoon tot persoon)

                              In ieder geval .. beeldkwaliteit van de OMD is TOP.. beter dan een Canon 550 ( die ik had als 2e Body bij mijn 5D2 )
                              Video is gewoonweg verbluffend in vergelijking met een DSLR (5D2 inbegrepen)
                              Foto's met de 45 en 12 zijn Pop en Wow van de eerste indruk.
                              Funfactor van de camera ligt zeer hoog..
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment


                              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                                [QUOTE=adrie;3630496]



                                Ook rechtreeks in JPEG, klein beetje rechtgezet en amper afgeneden.
                                ISO 1600; S 1/10; F 5.0; op 12 mm brandpuntafstand.
                                /QUOTE]

                                Deze foto kon je ook gemakkelijk schieten op Iso 200.. je hebt dan kwalitatief een beter resultaat. op F5 zou je dan uitkomen op een belichtingstijd van ong. 1 seconde.
                                Belichtingstijden van 1 seconde op 12mm (24mm) zijn mogelijk.. de stabilisatie werkt gewoon voortreffelijk... ik heb geen enkele gestabiliseerde Canon Lens gehad die nog maar in de buurt kwam van dit systeem.
                                Puik werk Olympus !
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X