Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De discotheekopnamen dus....(uit een vorig topic)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De discotheekopnamen dus....(uit een vorig topic)

    Beste,
    Ik heb mij dus, na veel goede raad, een Sony717 gekocht. Nu ben ik er gisteren een beetje mee gaan prutsen in een discotheek. Is mij toch wel het één en ander niet duidelijk. Foto's zijn dikwijls korrelig...en dikwijls heel onscherp. Is er iets dat ik moet veranderen aan lichtsterkte? Op welke stand zouden jullie de camera instellen? Moet ik ergens anders op scherpstellen? Alle raad is welkom.
    Alvast bedankt.

    Stevie
    Sony Dsc-F717
    Mahna Mahna...tututududu

  • #2
    Originally posted by Stevie
    Beste,
    Ik heb mij dus, na veel goede raad, een Sony717 gekocht. Nu ben ik er gisteren een beetje mee gaan prutsen in een discotheek. Is mij toch wel het één en ander niet duidelijk. Foto's zijn dikwijls korrelig...en dikwijls heel onscherp. Is er iets dat ik moet veranderen aan lichtsterkte? Op welke stand zouden jullie de camera instellen? Moet ik ergens anders op scherpstellen? Alle raad is welkom.
    Alvast bedankt.
    De reden dat het korrelig is, komt omdat je waarschijnlijk geen flash gebruikt en de ISO zal dan automatisch omhoog gaan. Bij een hoge ISO krijg je meer noise (korrels).
    De onscherpte is waarschijnlijk bewegingsonscherpte, je moet in de exif van je foto's eens nakijken met welke sluitingstijd deze zijn getrokken. Waarschijnlijk langer dan 1/60 sec.
    Je zal flash moeten gebruiken, of statief (maar dan zullen de mensen die bewegen onscherp zijn).
    Voor de korrels, deze kan je proberen weg te werken met NeatImage.
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

    Comment


    • #3
      Hallo Steve, post eens een foto, met exif, dan kunnen we iets meer zeggen. De onscherpte zal waarschijnlijk liggen aan de relatieve lange sluitertijd en de beweging van je onderwerpen of de beweging van de camera. Als je niets aan de fabrieksinstellingen heb gewijzigd dan staat de iso op auto, in de omstandigheden die je noemt zet je die best op iso 400 of indien nodig op 800. Ruis valt dan nog best mee door de ruisonderdrukking. In normale omstandigheden zet je de Iso terug op auto.
      Je fotografeert in die omstandigheden ook beter niet in de Auto-mode maar in de P-mode, je sluitertijd zakt dan niet onder de 1/30. Je kan natuurlijk ook de S-voorkeurmode kiezen, en een nog kortere sluitertijd kiezen.
      Ik zou eerst eens experimenteren in minder moeilijke omstandigheden zodat je je camera wat beter leert kennen. Discotheekopnamen met dansende mensen zijn niet direct de eenvoudigste om mee te beginnen.
      Veel succes verder, je hebt een goede keuze gemaakt met een uitstekende optiek en je bezit met deze camera heel wat mogelijkheden. Ik denk de beste in deze prijsklasse.

      Comment


      • #4
        ik lees aandachtig mee,
        mijn zus heeft een entertainment bureau (www.agent-entertainment.com)
        zorgt voor acts in discotheken, en heeft mij gevraagd om foto's te maken.
        Voor mij totaal nieuw, maar het lijkt me wel super leuk om te doen.

        mvg
        gabriella
        Canon 300D en 350D
        canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
        canon 20-35 usm

        Comment


        • #5
          Ik heb inderdaad de foto's gemaakt met ISO 800, 1/30 als sluitertijd, omdat ze anders te donker zijn uiteraard, en zonder flits om dat er anders geen omgevingslicht is...(=sfeerloos)Jammer genoeg had ik ook geen statief mee.Heb een paar foto's met flits geprobeerd, maar de 10 jaar garantie op rode ogen kwam uit de doos gekropen! Jammerrrrrr....
          Het formaat waarin ik foto's neem voor deze toepassing is de laagste resolutie met de Fine instelling.

          Greetzzzz
          We leren bij
          Sony Dsc-F717
          Mahna Mahna...tututududu

          Comment


          • #6
            volledig manueel gaan om te fotograferen... maar dat is ook de moeilijkheid om in donkere omgevingen mooi belichte foto's te nemen. als je flitst, neem dan best een indirecte flits die naar boven staat, dit kan helpen (zeker tegen rode ogen) en anders neem je een softbox-verlichting mee en test je daar even mee uit. iso naar beneden en sluitertijd korter... maar dan is belichting moeilijker...
            tricky om mooie foto's te maken...

            succes

            Comment

            Working...
            X