Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

    Heb je al geprobeerd om de contactjes op de lens en camerabody zuiver te maken?
    Met een slecht contact is het mogelijk dat het diafragma niet aangestuurd wordt zoals het hoort.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

      @yves23 / snowy: helaas staat het EV-knopje +/- op "0"
      @Rogier: ik heb "beeldsensor reinigen" gebruikt in het menu, maar pas nadat het probleem voorviel
      @buurmanBert: helaas niet zo'n mooi weer vandaag, dus is het effect minder zichtbaar, maar heb drie foto's genomen:
      Nr 1 op F16:


      Nr 2 op F11:


      Nr. 3: met lichtmeter mooi in het midden


      @Black B@ndit: heb de contactjes zonet nog eens gereinigd, ik probeer morgen nog eens een testfoto te nemen...

      Bedankt iedereen voor alle moeite & jullie reacties!

      Comment


      • #18
        Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        ...

        Beide:
        ISO: 200
        Belichtingscompensatie: 0
        Linker:
        Diafragma: F2.8
        Sluitertijd: 1/500 sec
        Rechter:
        Diafragma: F5.6
        Sluitertijd: 1/125 sec

        Zover ik weet is F5,6 4x zo klein als F2.8.
        En de sluitertijd is 4x zo groot.
        Dus de belichting is gelijk. Maar de rechter lijkt donkerder.

        Misschien heeft het iets te maken met het sluiter gordijn. Heb je toevallige laatst de sensor gereinigd?
        Dat moet ik over het hoofd gezien hebben dan. Het klopt wel wat je zegt. En dat zou idd wijzen op een slecht gordijn.

        De manuele foto´s lijken dan weer wat onderbelicht desondanks een sombere dag. En de automatische meting slaat al helemaal door.

        Welke conclusie moet we hier nu gaan trekken?

        Comment


        • #19
          Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

          Je bracket staat per toeval toch niet op ? Dit gebeurt nogal eens vlug. Men wil via het toestel een soort geautomatiseerde bracket-opname (3 beelden of meer), stelt het toestel in en na de opname vergeet men dat spul uit te zetten.
          Je krijgt nergens een warning dat bracket-activiteit wordt, werd opgezet.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #20
            Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Je bracket staat per toeval toch niet op ? Dit gebeurt nogal eens vlug. Men wil via het toestel een soort geautomatiseerde bracket-opname (3 beelden of meer), stelt het toestel in en na de opname vergeet men dat spul uit te zetten.
            Je krijgt nergens een warning dat bracket-activiteit wordt, werd opgezet.
            Bij mijn camera (Canon) wordt bracket-opname uitgezet wanneer ik de camera uitschakel. Is dit niet bij Nikon?

            Comment


            • #21
              Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

              Als je voor in de lens kijkt, op de camera, staat het diafragma dan open of dicht?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                Wat hjanssen zegt...
                Zou het kunnen dat je diafragma niet wil sluiten bij het nemen van de foto?
                Hoor en zie je beweging als je bv. de lens op f/16 zet en de DOF preview knop indrukt?
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #23
                  Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                  Bij mijn camera (Canon) wordt bracket-opname uitgezet wanneer ik de camera uitschakel. Is dit niet bij Nikon?
                  Neen, Bracket blijft op staan en dat kan later vervelende situaties op leveren. Om die reden heb ik steeds een soort checklist wanneer ik een shoot start. Kwestie dat alles terug op basis staat.

                  @J.Defloo
                  Waarom ga je gewoon niet even met je materiaal naar Veldegem (Coudenys). Fotograaf daar kent zijn zaak en zal je beter kunnen helpen dan het gissen hier op BD. Vermoedelijk staat hier wel ergens de waarheid, maar dit hier is informatie die we moeten proberen te destilleren uit je opmerkingen. Met het toestel en de betrokken lenzen in de hand kan het antwoord misschien eenvoudiger zijn dan gedacht.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 15 maart 2017, 13:31.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #24
                    Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                    @J.Defloo
                    Ik zag net in je profiel dat je van Torhout bent?
                    Ik ben namelijk van Torhout en kan altijd eens binnenspringen om te zien wat er aan de hand is...

                    Je moet mij maar je gegevens doorsturen via PB, dan spreken we af...
                    Nikon D300 & een beetje glas...
                    Iets kleiners als carry everywhere

                    Comment


                    • #25
                      Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                      @Pieter G. / hjanssen: bij indrukken DOF knop hoor & zie ik inderdaad beweging, bij het wijzigen van het diafragma zie ik ook dat er meer / minder opening is

                      @Tonerider / Wim.Vanmaele: bracketing staat op "0" foto's. Ik heb ondertussen telefonisch contact opgenomen met hen en Art&Craft. Ik had gehoopt om via jullie ervaring misschien te kunnen nagaan of het toch niet ergens aan een gebruikersinstelling / probleem ligt dat ik zelf kan oplossen. Nu blijkt dat het niet zo eenvoudig is om de oorzaak na te gaan, moet ik eens nadenken of het wel nog de moeite is om het toestel nog ter reparatie op te sturen... of indien ik beter kijk voor een andere body

                      @Infernoken: ik ben inderdaad van Torhout, mocht jij dat effectief zien zitten om eens mee te kijken, heel graag! ik stuur je nog een PB!

                      Bedankt aan iedereen voor jullie reacties!
                      Last edited by JDefloo; 16 maart 2017, 12:02.

                      Comment


                      • #26
                        Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JDefloo Bekijk bericht
                        @Infernoken: ik ben inderdaad van Torhout, mocht jij dat effectief zien zitten om eens mee te kijken, heel graag! ik stuur je nog een PB!
                        Geen probleem, als ik ergens eens tussen 17h00-18h30 kan passeren, dan spring ik binnen achter mijn werk...

                        (Heb al jaren ervaring met Nikon toestellen (F100, D70/D80/D200/D300) en daarnaast nog een volledige opleiding fotografie gehad, dus qua instellingen zal je D90 geen geheimen hebben.)
                        Nikon D300 & een beetje glas...
                        Iets kleiners als carry everywhere

                        Comment


                        • #27
                          Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                          Ik hoop dat iemand het met u kan nakijken maar ik vrees dat het gaat kosten om dit goed te krijgen.
                          En de D90 is dan wel een fantastisch toestel geweest, hij is het niet meer waard om te herstellen jammer genoeg.
                          In tweedehands moet je die nu kunnen vinden rond de 200 euro. Een herstelling zal veel duurder uitkomen.

                          Dan beter uitkijken naar een upgrade en genieten van al het lekkers dat op de nieuwe toestellen zit. Vooral op ISO performantie zijn we er ondertussen serieus op vooruit gegaan de laatste jaren.

                          Comment


                          • #28
                            Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                            Sjoemelsoftware?
                            https://efbeo.wordpress.com

                            Comment


                            • #29
                              Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                              We zijn afgesproken voor maandag, dus dan zullen we zien...
                              Nikon D300 & een beetje glas...
                              Iets kleiners als carry everywhere

                              Comment


                              • #30
                                Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                                Deze avond langsgeweest en probleem niet kunnen oplossen, maar wel verder kunnen analyseren.

                                Het probleem is dat de camera niet sneller dan 1/60 lijkt te kunnen.
                                Als je manueel de exposure voor een scene goedzet op bv. 1/60 F4, en dan een belichtingsreeks doorloopt dan zijn de foto's die je instelt op 1/125 F4, 1/250 F4, 1/500 F4,... allemaal hetzelfde belicht als 1/60 F4, zelfs als de exif 1/125, 1/250, 1/500... aangeeft.

                                (Dus foto's voor een andere scene waar de lichtmeter correct belichting aantoont op 1/250 F5.6 zijn deze met twee stops overbelicht. Precies zoals je zou verwachten indien de foto met 1/60 F5.6 zou getrokken zijn.)

                                Flits staat niet op en als je de interne flits laat omhoog gaan zie je op de top LCD de aanduiding voor flitser verschijnen. Dus camera lijkt wel te weten dat de flits niet opstaat.

                                Wel is het raar dat bij niet gebruik van de interne flitser er in de zoeker rechts wel een knipperende aanduiding is voor flits, dus waarschijnlijk denkt de D90 toch dat er een flits verbonden is en dus zijn max shutter beperkt to 1/60.
                                EDIT: blijkt uit de manual dat die knipperende aanduiding voor flits in de zoeker gewoon een aanduiding is op de D90 om flits te gebruiken omdat anders risico op bewogen foto's, dus lijkt niet direct relevant...

                                Dus nu de vraag, iemand een idee of er toch ergens een menusetting is die dit instelt op een D90? Ik heb alvast niets gevonden...
                                Last edited by Infernoken; 20 maart 2017, 20:03.
                                Nikon D300 & een beetje glas...
                                Iets kleiners als carry everywhere

                                Comment

                                Working...
                                X