Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 vervangen door D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 vervangen door D90

    Is het verstandig om mijn Nikon D80 om te ruilen voor een Nikon D90, mits een opleg van een kleine €200? Mijn D80 is aangekocht in juni 2008 dus heeft nog een dik half jaar garantie lopen.

    Mijn persoonlijke reden om eventueel over te stappen is de videomodus op de D90, vermits ik sinds kort een klein kindje heb rondlopen, kruipen eigenlijk, nee eigenlijk nog maar gewoon liggen, zou het gemakkelijker zijn voor mij om maar met één toestel te moeten zeulen.

    Dus .....
    1. Is dit een gegronde reden om te switchen?
    2. Kleine opleg van €200 normaal of niet?
    Nikon D80 Nikkor 18-200 mm

  • #2
    Re: D80 vervangen door D90

    De videomodus is verre van een vervanger van een fatsoenlijke videocamera... Handmatig scherpstellen en de kwaliteit van het geluid zijn toch wel grote verschillen...
    Beeldkwaliteit is daarentegen wel goed, tenminste als je de rolling shutter voor lief neemt.
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

    Comment


    • #3
      Re: D80 vervangen door D90

      D80 houden en een videocamera kopen als je echt filmpjes wil maken.
      Racing Pics
      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

      Comment


      • #4
        Re: D80 vervangen door D90

        Sluit mij volledig aan bij bovenstaande; gewoon videocamera kopen
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

        BD1614BE

        Comment


        • #5
          Re: D80 vervangen door D90

          Als je echt voor de film functie wilt overstappen naar een D90,
          zou ik het ook niet doen!

          Dan zou ik ook aanraden van een videocamera te kopen...

          (ben zelf ook gebruiker van een D90)
          Last edited by Freaky_87; 17 november 2009, 18:03.

          Comment


          • #6
            Re: D80 vervangen door D90

            Of misschien nog effe geduld hebben. De opvolger van de D90 die er volgend jaar aan zit te komen zal waarschijnlijk een verbeterde filmfunctie hebben. Wat valt er anders nog te verbeteren aan dit schitterend toestel?
            Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

            Comment


            • #7
              Re: D80 vervangen door D90

              De videofunctie van de D90 is niet zó slecht, maar voor filmpjes van je kindje wil je natuurlijk wel betere kwaliteit en zou ik ook aanraden om gewoon een videocamera te kopen.
              Using the camera to defeat the habit of not seeing

              Comment


              • #8
                Re: D80 vervangen door D90

                De D90 is een ijzersterk toestel, daar is iedereen het mee eens, maar de filmfunctie heb ik eenmaal geprobeerd en ... daar zal het bij blijven. Ik zal die hooguit eens gebruiken als 'bewijs-materiaal' hier en daar. Zelfs de Live-view is zeer traag en echt maar te gebruiken als je vanuit de hoogte moet schieten.

                De sterke hoge-iso-prestaties kunnen de belangrijkste reden tot overstap zijn. De prijsdaling van de laatste weken is ook interessant.

                D
                Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                Comment


                • #9
                  Re: D80 vervangen door D90

                  Ik zal nog maar eens tegen de stroom inzwemmen

                  Ik heb de D90 vandaag gebruikt in de indoor speeltuin om zowel foto's als filmpjes te maken. Hij wordt deze maand één jaar oud zelfs, zolang heb ik nog nooit een DSLR gehouden Videokwaliteit waar je van achterover valt? Nee toch niet. Lekker makkelijk alles in 1 toestel...yep, inderdaad. Ik heb het in een vorige post nog eens gezegd, ik vind het de investering niet waard om een aparte videocamera te kopen als het is om de kids op film te zetten of om af en toe eens te filmen. Tegenwoordig maak ik zelfs degelijke filmpjes met m'n smartphone. De huidige & toekomstige DSLR's zullen de amateur-videocamera's vervangen volgens mij wegens evenwaardig. Daar moeten er hier sommigen nog aan wennen...

                  Ik zou nog een heel verhaal kunnen schrijven over het feit dat een videocamera oldskool is en dat niemand nadien toch naar die urenlange vervelende filmpjes kijkt. Had ik al gezegd dat ik het op mijn zenuwen krijg als ik zo iemand zie rondlopen met een videocamera die alles maar dan ook alles filmt?

                  Anyway..genoeg stof tot discussie maar geen zin meer om een heel betoog te voeren hier op BD. Succes met jullie videocamera...

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80 vervangen door D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                    De prijsdaling van de laatste weken is ook interessant.
                    Dit kan idd wel een belangrijke factor zijn!

                    Verder kan ik ook zeggen dat de D90 een prachtig toestel is, maar ik denk als je alleen de overstap maakt voor de video functie, zou ik nog eens goed nadenken.

                    Succes in ieder geval!

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80 vervangen door D90

                      Ik overweeg de overstap van D80 naar D90 ook, maar dan om wat meer mogelijkheden te hebben met hogere iso-waarden.

                      Is dat de moeite of niet? Is het verschil duidelijk?
                      Nikon D80, Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80 vervangen door D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fred10 Bekijk bericht
                        Ik overweeg de overstap van D80 naar D90 ook, maar dan om wat meer mogelijkheden te hebben met hogere iso-waarden.

                        Is dat de moeite of niet? Is het verschil duidelijk?
                        Een slecht belichte foto vertoont ook ruis bij de D90. ik heb foto's op ISO 800 van de D90 die meer ruis vertonen dan foto's op ISO 1600 van mijn D80.
                        In het algemeen... 't zijn beide goeie camera's, ik heb ze dus beide, maar de D90 heeft toch zo wel zijn voordelen :
                        - het grote scherm
                        - de CMOS-sensor, met toch wel de mogelijkheid om ruisloos hoger in de ISO's te gaan
                        - meer foto's per seconde
                        - live-view
                        - veel meer instelmogelijkheden van witbalans en de mogelijkheid tot het maken van meerder voorgeprogrammeerde instellingen
                        - een interne flash met richtgetal 17 ipv 10
                        ...

                        De D90 is m.i. gewoon een stuk beter, maar dat maakt de D80 niet slecht.

                        Mvg

                        Chris

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80 vervangen door D90

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fred10 Bekijk bericht
                          Ik overweeg de overstap van D80 naar D90 ook, maar dan om wat meer mogelijkheden te hebben met hogere iso-waarden.

                          Is dat de moeite of niet? Is het verschil duidelijk?
                          Over het verschil met de D80 kan ik niet oordelen ,
                          het verschil met een D40x is fenominaal ( in mijn ogen )

                          onlangs nog wat aan het spelen geweest ivm iso waarden en dit is wat er uit mn D90
                          komt ( met nikon 18-200 ) op de HOOGSTE iso namelijk iso 5000

                          (exif zit nog in de foto , en gelieve de foto niet te beoordelen naar compo enz ...
                          het is gewoon een speel(test)foto om de D90 op hoge iso te tonen , o ja hij is nog voor een 15% gecropt ook nog eens )

                          Comment


                          • #14
                            Re: D80 vervangen door D90

                            als je wilt filmen ben je mischien best af met een hybride camera, samsung komt heel zeker met eentje op de markt, waarschijnlijk nog dit jaar.
                            Sony werkt ook aan die nieuwe generatie toestellen alsook Nikon.

                            dit zouden de specs zijn voor de samsung NX10, ik verwacht met AF in filmmode maar ben niet zeker.

                            Sensor: 23.4 x 15.6mm APS-C CMOS 14.6 mega pixels (1.5x)
                            Body: polycarbonate sealed against dust and moisture
                            Image stabilization: Optical Image Stabilization system (OIS)
                            Processor: DRIM image processor
                            Format image: JPEG, DNG, JPEG-DNG
                            Video: FullHD 1080p/30fps
                            Recording format: H.264 HD
                            Recording quality: SF, F, N
                            Audio: Built-in real stereo
                            Audio format: AAC
                            Focus system: Contrast Autofocus with 16 AF areas, face detection and tracking mode, manual focus (focus by wire)
                            Shutter: mechanical shutter, bulb, 30s-1/6000, 4.5fps
                            Sensitivity: ISO 100-3200 (50-6400)
                            Viewfinder: Electronic Viewfinder 1080p/260Hz, 100% coverage, 1X magnification
                            Main screen: AMOLED 3″, 921.000 dots, 120Hz
                            Flash: Pop-up, GN12
                            Connectivity: HDMI, USB 2.0, Video/Audio out, BlueTooth, WiFi
                            Storage media: SD/SDHC

                            voor fotokes

                            Google Afbeeldingen. De grootste zoekmachine voor afbeeldingen op internet.


                            volgens geruchten zou die op 10 december gelanceerd worden

                            Comment

                            Working...
                            X