Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D750: 500mm uit de losse hand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D750: 500mm uit de losse hand

    Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
    Wat is dat voor een nietszeggende reactie
    Het betekent dat ik mijn apparatuur goed ken en weet wat ik doe. Niet op goed geluk maar wat probeer al ben ik niet vies van het opzoeken van de uiterste grenzen.
    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

    Comment


    • #17
      Re: D750: 500mm uit de losse hand

      Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
      Er staat niet bij dat het volledig uit de losse hand was en hoeveel pogingen hij heeft moeten ondernemen.
      Als ik met mijn tamron 150-600 een paar keer probeer haal ik dat ook wel hoor en misschien wel van de eerste keer.
      Er is maar één human tripod hier en dat is Jaja
      Verbazingwekkend hoe slecht hier door sommigen gelezen wordt. Dus nogmaals: uit de losse hand (zonder steun van elleboog, lantaarnpaal of iets dergelijks).
      Gewoon de eerste keer raak (nadat ik bij andere opnames gemerkt had hoe goed de combinatie het deed in het donker).
      "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

      Comment


      • #18
        Re: D750: 500mm uit de losse hand

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        The human tripod... klinkt o zo fout...

        Ik heb wel het idee dat je het een beetje kan leren met oefening. Toen ik constant met mijn 50-500 rondliep, had ik ook meer geslaagde foto's met trage sluitertijd dan ik ooit durfde te verwachten. Dat moest ook, want met f/6.3 en ISO800 op een 10D zat je zowat aan het maximaal haalbare. Nu ik maar 1500 foto's in een jaar meer maak, is mijn hand een stuk minder vast geworden. Of zou dat de leeftijd zijn? (Maar ik ben nochtans nog een jonkie...)
        Inderdaad. Een vaste hand is redelijk te trainen. Ik fotografeer ook graag vogels in volle vlucht en dat is wellicht een goede oefening.
        "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

        Comment


        • #19
          Re: D750: 500mm uit de losse hand

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Met ISO 12800 bij f6.3 moet je bij daglicht een aanzienlijk kortere sluitertijd kunnen toepassen dan 1/40.
          Ik heb overigens mijn twijfels bij dit uit de losse pols verhaal.
          Het is een nachtopname (kennelijk de exifs niet gezien) en als je mensen niet vertrouwt, is het misschien beter om niet te reageren, want dan wordt het een welles nietes spelletje en daar heb ik weinig zin in.
          "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

          Comment


          • #20
            Re: D750: 500mm uit de losse hand

            Pieter,

            Die bijnaam heb ik mezelf niet gegeven - ik heb hem gekregen in het forum van dpreview ...
            En ja, je kan het uiteraard leren.
            Met je beide ellebogen tegen je lichaam steunen en niet uitademen op het moment van afdrukken kan je al heel ver brengen - of laag in sluitersnelheid.
            De enorme verbetering van de stabilisatie op lenzen/camera's dragen ook bij tot het kunnen gebruiken van lage sluitersnelheden al dan niet in combinatie met veel millimeter.
            Als ik nu zie wat ik met de Sony HX300 op 1200mm kan doen met 1/40sec, dan is dat niet echt mijn "verdienste" meer - het is een puur technisch gegeven.

            Maar soit, het is/was een leuke bijnaam die door de moderne technieken eigenlijk achterhaald raakt ... Maar daarom is het nog niet fout hé ...
            BTW, 1/4 sec met de Fuji X-E1 + 18-55mm op 18mm is ook echt wel leuk als je 's avonds zonder statief door de stad loopt

            Jaja

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            The human tripod... klinkt o zo fout...

            Ik heb wel het idee dat je het een beetje kan leren met oefening. Toen ik constant met mijn 50-500 rondliep, had ik ook meer geslaagde foto's met trage sluitertijd dan ik ooit durfde te verwachten. Dat moest ook, want met f/6.3 en ISO800 op een 10D zat je zowat aan het maximaal haalbare. Nu ik maar 1500 foto's in een jaar meer maak, is mijn hand een stuk minder vast geworden. Of zou dat de leeftijd zijn? (Maar ik ben nochtans nog een jonkie...)
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #21
              Re: D750: 500mm uit de losse hand

              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Pieter,


              De enorme verbetering van de stabilisatie op lenzen/camera's dragen ook bij tot het kunnen gebruiken van lage sluitersnelheden al dan niet in combinatie met veel millimeter.
              Als ik nu zie wat ik met de Sony HX300 op 1200mm kan doen met 1/40sec, dan is dat niet echt mijn "verdienste" meer - het is een puur technisch gegeven.



              Jaja
              Door die techniek kunnen mensen die lijden aan de ziekte van parkinson nog een nette foto maken.

              Comment


              • #22
                Re: D750: 500mm uit de losse hand

                ook nog ander foto's of bevindingen van d750??
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #23
                  Re: D750: 500mm uit de losse hand

                  Geen bevindingen die niet al vele malen uitgelicht zijn door anderen.
                  Aanvankelijk was voor mij het opklapschermpje een sterk punt (ik gebruik het graag op de Sony RX100 II).
                  Maar binnen de kortste keren las ik de ene na de ander enthousiaste review. Daarom heb ik ook niet een half jaartje gewacht, zoals ik eerst van plan was. De "horror"verhalen bij het uitkomen van de D800 en de D600 lieten niets aan de verbeelding over.
                  Wat ik nu de meest duidelijke pluspunten vind: de diepere handgreep, de hoge ISO, de auto ISO, de snelle AF (ofschoon dat op de D700 ook goed was), wat meer pixels, de extra instelling voor LE, het met één knop terugkijken op 100%, het sluitergeluid. Enfin, genoeg om nooit meer om te kijken naar mijn trouwe en zeer goede D700.

                  Foto's wel, zoals bijv. deze:
                  https://www.flickr.com/photos/34468626@N07/15041226574/
                  "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                  Comment


                  • #24
                    Re: D750: 500mm uit de losse hand

                    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                    Comment


                    • #25
                      Re: D750: 500mm uit de losse hand

                      Is het jullie ook al opgevallen dat er op bv.persconferenties binnenskamers veel minder geflitst wordt dan pakweg 5 jaar geleden. Mischien ook iets om over na te denken...

                      Comment


                      • #26
                        Re: D750: 500mm uit de losse hand

                        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        Is het jullie ook al opgevallen dat er op bv.persconferenties binnenskamers veel minder geflitst wordt dan pakweg 5 jaar geleden. Mischien ook iets om over na te denken...
                        Inderdaad, het geflits van destijds heeft plaats gemaakt voor de 12 fps-salvo's van een 1D-x die zelfs op ISO 12800 bruikbare beelden produceert

                        Comment


                        • #27
                          Re: D750: 500mm uit de losse hand

                          Exact wat ik wil zeggen😏

                          Comment


                          • #28
                            Re: D750: 500mm uit de losse hand

                            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                            Is het jullie ook al opgevallen dat er op bv.persconferenties binnenskamers veel minder geflitst wordt dan pakweg 5 jaar geleden. Mischien ook iets om over na te denken...
                            Ik maak al een paar jaar foto's in de kerk tijdens de eerste communie, vroeger gebruikte ik twee camera's (met een lichtsterke standaardzoom en een lichtsterke telezoom), en op elke camera stond een flitser.
                            Nu gebruik ik geen flitser meer, en gebruik ik de auto-iso, die gaat dan soms heel hoog, maar dat is niet echt een probleem met mijn huidige camera's (1DX en 5D MKIII).

                            Je krijgt dus altijd meer mogelijkheden naarmate de technologie verbetert.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X