Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 versus 200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D70 versus 200

    Ben het met je eens dat we inderdaad heel erg kritisch worden tegenwoordig.
    Wat scherpte betreft is dit toch enigszins relatief. Er wordt veel gekeken naar de verscherping van bepaalde lijnen, maar als je kijkt naar de gradaties van scherp naar onscherp dan doen onze DSLR's toch nog steeds onder voor een goed belichte dia. Ditzelfde geld naar mijn mening voor het dynamische bereik van bv een Z/W dia tov een digitale foto.
    Mijn Foto's

    Comment


    • #17
      Re: D70 versus 200

      Oorspronkelijk geplaatst door LucD
      Het valt me op dat sinds we digitaal gaan, we nog een heel stuk kritischer zijn geworden op alle vlakken, niet in het minst op scherpte... Onze analoge beelden hebben we toch nooit zo hoog opgecropt als nu en dia's bekeken we altijd op een respectabele afstand....
      groot gelijk!

      een foto bekijk je nu al minstens op A4 ipv 10*15
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #18
        Re: D70 versus 200

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        groot gelijk!

        een foto bekijk je nu al minstens op A4 ipv 10*15
        Glenn, je zegt het misschien niet helemaal correct : WIJ bekijken een foto zo, de grote massa laat zijn foto's allemaal nog afdrukken op 10 bij 15 hoor. En af en toe een vergroting als ze het de moeite waard vinden....
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #19
          Re: D70 versus 200

          Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
          Glenn, je zegt het misschien niet helemaal correct : WIJ bekijken een foto zo, de grote massa laat zijn foto's allemaal nog afdrukken op 10 bij 15 hoor. En af en toe een vergroting als ze het de moeite waard vinden....
          Die 10/15-ers lopen meestal ook niet rond met een d70 of hoger en zien fotografie heel anders dan de liefhebbers hier.

          Comment


          • #20
            Re: D70 versus 200

            "je" staat voor al diegene die zich aangesproken voelen.

            je gaat geen capitaal in een dslr-collectie steken om 10*15 foto's af te drukken.
            enfin, dat noem ik zot
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #21
              Re: D70 versus 200

              @Glenn

              Even rechtzetten, ik druk mijn foto's wel af op A4 formaat, maar de mensen die aan mij de CD vragen van de opname's die ik gemaakt heb op hun feestje of voorstelling, die vragen aan de fotoboer wel degelijk nog het meest 10 bij 15 afdrukken. ( En ik kan het weten want ze komen toch altijd nog eens langs om ze te laten zien )

              @Vinstermink,

              Daar heb je gelijk, de meeste mensen die mij vragen foto's te maken hebben geen DSLR of een ander goed toestel anders zouden ze het niet aan mij vragen he . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #22
                Re: D70 versus 200

                Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                "je" staat voor al diegene die zich aangesproken voelen.

                je gaat geen capitaal in een dslr-collectie steken om 10*15 foto's af te drukken.
                enfin, dat noem ik zot
                Hier een DSLR eigenaar met alleen maar foto-albummetjes met 10-15 formaat.

                Moet er niet aan denken foto albums met A4 formaat foto's.

                Comment


                • #23
                  Re: D70 versus 200

                  Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                  Ben het met je eens dat we inderdaad heel erg kritisch worden tegenwoordig.
                  Wat scherpte betreft is dit toch enigszins relatief. Er wordt veel gekeken naar de verscherping van bepaalde lijnen, maar als je kijkt naar de gradaties van scherp naar onscherp dan doen onze DSLR's toch nog steeds onder voor een goed belichte dia. Ditzelfde geld naar mijn mening voor het dynamische bereik van bv een Z/W dia tov een digitale foto.
                  Wel smartpics, als ik denk aan de honderden dia's die ik ooit gemaakt heb
                  dan moet ik vaststellen bijv. dat ik weinig last van uitgebrande partijen
                  had in deze dia's.
                  Mijn standaard filmmerk was de Agfa Professional 50 ASA en dit in combi.
                  met de Nikon AF-501. (die camera heb ik nog altijd).
                  Als ik de huidige camera's bekijk...?
                  Wat zou je dan nog doen met die 50 ASA...
                  Ik wil maar zeggen dat er tegenwoordig gegoocheld wordt met de ISO's
                  en dat er nogal veel gepraat wordt over DR...
                  Destijds "trok" ik ook in elk seizoen en er waren toen ook grote contrasten.
                  Ik krijg tegenwoordig al schrik bij wijze van spreken, als de zon fel schijnt
                  en er foto's moeten gemaakt worden
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #24
                    Re: D70 versus 200

                    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                    "je" staat voor al diegene die zich aangesproken voelen.

                    je gaat geen capitaal in een dslr-collectie steken om 10*15 foto's af te drukken.
                    enfin, dat noem ik zot
                    Dat hangt er van af.
                    Ik heb geen collectie aan dslr's
                    Af en toe wordt er thuis een 10x15 afgedrukt.
                    Soms doe ik een paar A4-tjes.

                    Er is een groot verschil tussen pro's en amateurs/hobbyisten.

                    Velen van ons bekijken de foto's online, op onze computer of mailen
                    de foto's naar ik weet niet wie allemaal.
                    De tijd is ook voorbij dat mensen kasten vol hebben liggen met
                    fotoalbums.
                    Die worden wel nog gevraagd voor typische gelegenheden zoals: een trouwpartij, communiefeesten enz.
                    Zo'n gelegenheid wordt ook op cd of dvd geplaatst.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: D70 versus 200

                      @ Theokus: Dat is dus precies wat ik zei...
                      Het DR was met film nog steeds groter. Ook het blooming effect vind je bij bijna iedere DSLR terug rond je hogelichten, en de D200 doet dit zeker niet beter. Waarschijnlijk schenkt fuji hier nog de meeste aandacht aan. Aan de andere kant staan we op zich nog aan het begin van de digitale revolutie en zal er ongetwijfeld nog veel verbetert worden aan de techniek van de DSLRs.

                      Persoonlijk vind ik het wel al heerlijk dat je met je iso's kunt schuiven wat bij film toch al wel weer heel lastig was.En wat te denken van een Witbalans-correctie achteraf... Of het CLS-systeem van Nikon, en de digitale Doka zonder chemische troep om je heen, de snelheid waar journalisten tegenwoordig mee kunnen werken en versturen etc etc...

                      Kortom de digitale resolutie is nog lang niet uit geëvolueerd, maar ze zijn toch goed bezig naar mijn mening.

                      Groetjes Edwin
                      Mijn Foto's

                      Comment


                      • #26
                        Re: D70 versus 200

                        ok ik ge me hier even proberen (ik zeg wel proberen!) te verduidelijken

                        natuurlijk is een 10*15 afdruk goedkoop én handig. elke foto op A4 afdrukken is kostelijk.

                        nu waar ik naartoe wilde gaan is het volgende
                        als je enkel 10*15 afdrukken maakt of 600*900 foto's upload naar je website dan is een +6 megapixel een "stap te ver". al die megapixels hebben dan amper nog nut!

                        het zit em natuurlijk wél in de hele digitaliseringvan de foto.
                        het is klik-eenvoudig geworden om uitsnedes te maken en dan hebben al die megapixels natuurlijk wel nut! uit een 6 megapixel foto kun je gemakkelijk 3 verschillende 10*15 foto's halen die scherp zijn.
                        maar waarom bij 10*15 concept blijven? een digitale foto kan je op een beeldscherm bekijken en dan wil je wel eens "full screen" gaan of projecteren. dan komt een MEGApixel () camera natuurlijk wél tot zijn recht!

                        @theo en francis ea
                        een D200 kopen om "out of the cam 10*15" af te drukken, welja sry maar met 1600 euro kan je dan mooiere dingen doen.
                        natuurlijk, francis, wat de mensen met jouw foto's doen.. toch logisch dat ze geen 30 A4's laten maken bij hun fotoboer. maar moesten ze het willen dan kunnen ze het!
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #27
                          Re: D70 versus 200

                          Maar uiteindelijk wil je af en toe wel die extra resolutie.

                          En bovendien kan een 6Mp camera een aantal ergonomische gebreken hebt zodat je toch weer liever de andere camera wil (denk maar aan de zoeker)

                          Maar ervan uitgaan dat je met de duurdere camera zowiezo mooiere plaatjes schiet is inderdaad onrealistisch

                          sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: D70 versus 200

                            Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                            Maar uiteindelijk wil je af en toe wel die extra resolutie.

                            En bovendien kan een 6Mp camera een aantal ergonomische gebreken hebt zodat je toch weer liever de andere camera wil (denk maar aan de zoeker)

                            Maar ervan uitgaan dat je met de duurdere camera zowiezo mooiere plaatjes schiet is inderdaad onrealistisch

                            sugar
                            inderdaad..

                            er is gewoon een tweede discussie ontstaan :-/

                            D200 lijkt me een beest van een camera voor (pro)amateurs die wat gedreven zijn.

                            voor de D200 eigenaars: hoe zit het met de lichtmeting? kan die een oude MF lens aan?
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #29
                              Re: D70 versus 200

                              Als ge enkel al naar de dynamic range kijkt van de D200 ( S3 is nog beter )...
                              Dit op zich geeft uiteindelijk zelfs op automatisch al betere foto's... niet?

                              Comment


                              • #30
                                Re: D70 versus 200

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
                                Als ge enkel al naar de dynamic range kijkt van de D200 ( S3 is nog beter )...
                                Dit op zich geeft uiteindelijk zelfs op automatisch al betere foto's... niet?
                                Het zou mij verbazen dat de D200 een betere DR heeft als de D70, ik heb er tot hiertoe nog geen bewijzen van gezien. DR wordt voornamelijk beïnvloedt door de grote van de pixels en die zijn kleiner op de D200 dan op de D70

                                Kan je me een linkje doorsturen?

                                sugar
                                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                                http://supermasj.zenfolio.com

                                Comment

                                Working...
                                X