Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

    Hallo BD'ers! Sinds 2004 ofzo was ik in het bezit van een D70, maar toch afgelopen week besloten om eindelijk een nieuwe camera aan te schaffen. Heb gekozen voor de D3200 gezien ik gewoon een hobbyfotograaf ben, en dit mooie prijs/kwaliteit verhouding vond, met een 18-105mm lens erbij. (zat erbij). Ben afgelopen dinsdag samen met mijn vriend (die nu de D70 heeft overgenomen) naar Burgers Zoo geweest om van de mooie dieren te genieten. Maar ook vooral om wat mooie plaatjes te schieten. Nu was het druilerig weer, dus eerst maar de Bush en Ocean ingedoken, natuurlijk moeilijke lichtomstandigheden, dus vond het nog niet zo vreemd dat ik niet compleet scherpe foto's kreeg. De camera moest eigenlijk wel op 1600/3200 iso staan anders was uit de hand fotograferen niet te doen (en had geen statief mee). In de middag, toen het zonnetje er ook wat bij kwam en het lichter werd, zijn we ook nog buiten geweest foto's te maken. Op het scherm leken de meeste foto's toch wel redelijk goed gelukt. Maar bij het terug kijken van alle foto's schrok ik toch wel, er zat geen enkele foto bij die echt goed scherp was waarop ik had schergesteld! Dit had ik eigenlijk niet verwacht, eerlijk gezegt waren de foto's die mijn vriend had geschoten soms nog beter als die van mij.

    Nu weet ik niet waaraan het heeft kunnen liggen, aan mij dat ik de camera/ het fotografie aspect nog niet goed onder de knie heb, of aan iets anders. Ik weet wel het één en andere over iso, diafragma's en sluitertijden, maar het is ook alweer een hele tijd geleden dat ik er echt mee bezig ben geweest.

    Heb enkele foto's geupload, zo vanaf het kaartje zonder bewerking e.d. Heb alles met stand P gefotografeerd, en iso zelf aangepast aan lichtomstandigheden.











    Misschien heb ik zelf wel niet iets goed gedaan hoor, dat zal het vast zijn. Maar tips e.d zijn allemaal welkom
    I create, therefore I exist

    D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

  • #2
    Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

    De D3200 heeft veel meer MP's en daardoor zie je ook sneller bewegingsonscherpte. Je sluitertijd zal dus naar omhoog moeten, maar op welke kwaliteit zijn de beelden gefotografeerd? Het kan ook zijn dat ze gefotografeerd zijn in een gecompenseerd formaat en daardoor veel informatie verliezen. Die iso-prestaties zien er wel goed uit voor zo'n camera. Kan je de exif info eens geven aub?

    Comment


    • #3
      Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

      Aan de Exif gegevens te zien, toch wel enkele foto's genomen met een veel te trage sluitertijd.

      DSC_0281.jpg bijvoorbeeld. Je heb een sluitertijd van 1/13 bij 157mm. Je moet al een HEEL vaste hand hebben om dan nog een scherpte foto te hebben.

      Om te kijken of je toestel in orde is, zou je eens een heel goed belicht onderwerp moeten nemen, sluitertijd 1/1000 of zelfs 1/2000 bij ISO-100. En dan eens kijken of hij niet fout focust of dat het inderdaad ging om onscherpte door beweging.

      Bij zo een snelle sluitertijd zou je toch wel een haar scherpe foto moeten hebben.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

        Ok, heel erg bedankt voor de info tot zover. Daar kan ik zeker wat mee. Het waren soms wel moeilijke omstandigheden om te fotograferen, de 0281 foto was in het binnenverblijf van de apen, maar steunde nog wel op de rand voor het raam zeg maar XD. Was bij mijn vriend te logeren dus had zowieso geen statief mee. Die tip van jou Rudy, zal ik dat dan ook nog het beste kunnen doen met een statief? Gewoon om alles uit te sluiten? En dan binnen of buiten, of juist zelf proberen te belichten (heb verder geen 'professionele' dingen ofzo).

        De foto's zijn allemaal op JPEG Fine genomen.
        I create, therefore I exist

        D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

        Comment


        • #5
          Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

          Als je al vanaf 2004 een dslr hebt dan heb je wel genoeg kennis denk ik. Ik denk dat je beter in RAW kunt schieten. Ik vind de JPEGs die uit bijna alle recente Nikon camera's komen gewoon niet goed.
          Hier zie je een vergelijking met de A65, zelfde 24MP sensor maar andere JPEG verwerking.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

            Zoals ik zeg, ben hobbyfotograaf, ik trok er niet wekelijks op uit met mijn camera. Wat eigenlijk nu wel mijn intentie wordt, tenminste vaker eropuit met mijn camera! Rond die tijd was ik meer met fotografie bezig omdat ik een opleiding foto/video deed. Maar als je het daarna niet bijhoudt, dan vergaat de kennis toch wel weer wat.
            I create, therefore I exist

            D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

            Comment


            • #7
              Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

              Ik heb een paar Exif's bekeken, volgens mij verwacht je mirakels van die camera.
              Als je op iso 1600 of 3200 nog een vrij lange sluitertijd krijgt, dan is er gewoon te weinig licht om echt scherpe foto's te maken.

              Probeer de camera eens uit in betere omstandigheden, je zal zien dat de foto's dan heel wat scherper zullen zijn.
              Op hoge iso zal de ruisonderdrukking voor minder scherpe foto's zorgen, en met een vrij lange sluitertijd zal je meer kans hebben op bewegingsonscherpte..

              Het is dus helemaal normaal dat die foto's niet echt superscherp uit de camera komen in die omstandigheden.
              Met lichtsterkere lenzen zou je er nog wat meer uit kunnen halen, maar dan wordt de beperkte scherptediepte weer een factor waarmee je rekening moet houden.

              In de nabewerking kan je er ook nog wat meer uithalen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

                Oorspronkelijk geplaatst door ShinLi Bekijk bericht
                Ok, heel erg bedankt voor de info tot zover. Daar kan ik zeker wat mee. Het waren soms wel moeilijke omstandigheden om te fotograferen, de 0281 foto was in het binnenverblijf van de apen, maar steunde nog wel op de rand voor het raam zeg maar XD. Was bij mijn vriend te logeren dus had zowieso geen statief mee. Die tip van jou Rudy, zal ik dat dan ook nog het beste kunnen doen met een statief? Gewoon om alles uit te sluiten? En dan binnen of buiten, of juist zelf proberen te belichten (heb verder geen 'professionele' dingen ofzo).

                De foto's zijn allemaal op JPEG Fine genomen.
                Ik werk altijd in RAW, dus ik weet eigenlijk niet hoe die JPG's van kwaliteit zijn.

                Op 1/1000 of 1/2000 zou je toch uit de hand moeten kunnen fotograferen, of je zou al echt heel 'shaky hands' moeten hebben.

                Je kan de test natuurlijk op een statief doen, wat nog altijd beter is natuurlijk. (Wel de VR dan uitschakelen.) Veel zal afhangen van het licht dat je tot je beschikking hebt. Hoe meer licht, hoe gemakkelijker de AF het heeft en hoe sneller je sluitertijd ook kan zijn.

                Ik heb dat destijds bij een nieuwe lens eens getest om de 'sweet spot' van mijn lens te weten.

                Gewoon op een statief gezet, gefocust op een vast voorwerp in de tuin, en dan alle diafragma's afgegaan.

                De focus heb ik gewoon gedaan via de auto focus van de camera en dan de lens op manueel geplaatst. Zo kon ik dan alle diafragma's aflopen zonder dat de focus zou veranderen per foto. Dit was zeker heel nuttig om heel snel te leren wanneer mijn lens met mijn fototoestel het beste resultaat gaf. In ideale omstandigheden zorg ik dan dat ik in dat bereik van mijn lens werk.

                Maar persoonlijk vermoed ik wel dat jou camera in orde zal zijn, door de extra pixels die de D3200 heeft, zullen die kleine bewegingen duidelijk zichtbaar worden. Als je lens op bvb op 100mm staat, dan zou je al een sluitertijd van 1/100 moeten gebruiken. Beter nog 1/150 wegens de crop factor van je camera. Maar ik heb al gemerkt dat je bij de VR lenzen gewoon de mm van de lens kunt gebruiken om goede foto's te maken.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                Comment


                • #9
                  Re: D3200, mijn nieuwe camera, 1ste sessie geen één scherpe foto!?

                  En vergeet ook je belichting niet,als je op P schiet heeft de camera de neiging zelf het focuspunt te kiezen,daar waar het meeste contrast zit,gevolg een verkeerde scherpstelling.Stel hem in dat je zelf het focuspunt kan kiezen met je multiselector met enkelpunts Af en spotmeting voor het licht( bv voor portretten of dat nu mensen, vogels of olifanten zijn) en richt op het oog.
                  Of laat het focuspunt in het midden staan, stel scherp, hou de ontspanner half ingedrukt en kadreer opnieuw en druk af.
                  Centrumgericht voor beelden in het midden -zoals jouw foto's het beeld meestal in het midden staat.En daar kan je ook het aantal punten kiezen als je wil bv 11.
                  En 3D tracking voor average meting bij landschappen. Hier berekend de camera een gemiddelte van het licht over gans het beeld.
                  En vergeet de handleiding niet, die moet versleten zijn voor de camera, bij vele komt die nooit uit de doos.grt
                  En vooral met jouw lens uit de hand met een VR objectiief minstens een sluitertijd gelijk of hoger dan brandpunt van de lens.Zoals hierboven al is aangegeven.Groet
                  Last edited by guido.g; 1 november 2012, 21:55.
                  https://ggpics.be/

                  Comment

                  Working...
                  X