Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compactcamera met grote sensor ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compactcamera met grote sensor ?

    Is de Sony RX 100 ( & zijn opvolger) uniek in dit segment, of heeft hij toch concurrenten ? De Canon G1X tel ik even niet mee, omdat die toch een klasse groter en zwaarder is, waardoor je hem niet zomaar in je jaszak steekt. De Fuji X20 komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt; zijn er echter nog andere titelkandidaten in dit segment ?

  • #2
    Re: compactcamera met grote sensor ?

    Nokia Lumia 1020

    Comment


    • #3
      Re: compactcamera met grote sensor ?

      Ik heb, voor als het erg op gewicht aankomt (op reis, lastige wandelingen, stappen met rugzak en tent) een FZ8 Lumix van Panasonic (zal wel niet meer bestaan zeker), dat heeft tenminste nog een soort "greep", een beetje zoals die Canon G1X en een klassieke (doch electronische) zoeker.
      Die -ik noem ze "zeepjes"- laat ik binnen de kortste keren uit mijn handen vallen, en sta maar eens te turen op dat display in de blakende zon....

      Comment


      • #4
        Re: compactcamera met grote sensor ?

        Ik heb nog een pana TZ 7, qua volume en gewicht ok, maar ik wil een betere beeldkwaliteit, de tip van de lumia 1020 zag ik al eens passeren maar ik wil toch een fototoestel in mijn handen houden


        Verstuurd van mijn SGP311 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: compactcamera met grote sensor ?

          Er is voorlopig geen concurrent met dergelijke grote sensor, tenzij een nikon 1 met een pancake lensje...
          De andere compacts hebben wel bv een lichtsterkere lens, maar dan weer kleinere sensor... (1/1,7")

          Comment


          • #6
            Re: compactcamera met grote sensor ?

            Wat zijn dan de voor en nadelen van enerzijds een grotere sensor en anderzijds een lichtsterkere lens?

            Verstuurd van mijn SGP311 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: compactcamera met grote sensor ?

              Oorspronkelijk geplaatst door noppenrijder Bekijk bericht
              Wat zijn dan de voor en nadelen van enerzijds een grotere sensor en anderzijds een lichtsterkere lens?

              Verstuurd van mijn SGP311 met Tapatalk
              Grotere sensor = betere iso prestaties, minder scherptediepte en beter IQ overal (meestal toch).
              Lichtsterke lens= lichtsterker (minder hoge iso nodig), minder scherptediepte.
              Combo van de twee is natuurlijk ideaal.

              Comment


              • #8
                Re: compactcamera met grote sensor ?

                Hoe groter de sensor, hoe groter de lensdiameter moet zijn als je er een lichtsterke voor lens wil hebben zitten, met een langere brandpuntsafstand wordt alles dan nog groter en zwaarder.
                Dat zijn dus de beperkingen waarmee een fabrikant te maken heeft, daarom hebben de compacte camera's met grote sensor gewoonlijk een vaste lens met een eerder korte brandpuntsafstand om het geheel nog redelijk compact te houden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: compactcamera met grote sensor ?

                  Ik blijf maar twijfelen tussen de RX100 en de X20, maakt het verschil in zoom, x4 voor de laatste, x3,6 voor de Sony veel uit? Rekenkundig is dit 10%, is dit in werkelijkheid ook zo? Met wat ik hierboven lees zal de RX waarschijnlijk de beste IQ opleveren bij volledig inzoomen?

                  Verstuurd van mijn SGP311 met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: compactcamera met grote sensor ?

                    Hallo,

                    Ik heb de Sony RX100 al een aantal maanden in gebruik en sta nog steeds versteld van de kwaliteit van de foto's.
                    Je mag ze gerust tonen naast die van de Canon 5DMk2 of de Sony NEX-7 - die ik beiden ook heb.
                    Ik heb een kleine selectie van foto's full-size onine staan, dus zonder enige bewerking.
                    SONY RX100 full-size gallerij
                    Dan kan je zelf een oordeel vormen ... en zoom gerust in tot full-size.
                    Ik ben in elk geval een zeer overtuigd gebruiker - en is het de camera die ik altijd mee heb ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: compactcamera met grote sensor ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Grotere sensor = betere iso prestaties, minder scherptediepte en beter IQ overal (meestal toch).
                      Lichtsterke lens= lichtsterker (minder hoge iso nodig), minder scherptediepte.
                      Combo van de twee is natuurlijk ideaal.
                      En dan kom je uit bij de sony RX1. Heeft een FF sensor met een vaste Carl Zeiss 35mm F2 lens. Knap spul maar het prijskaartje is er dan ook naar...
                      Nikon + glasbak
                      Failure is always an option...

                      Comment


                      • #12
                        Re: compactcamera met grote sensor ?

                        Inderdaad mooie foto's jaja ! Ik zou denken een tikkeltje aan de donkere kant, maar dat zal waarschijnlijk aan het weer liggen ?
                        Eigenlijk zou ik graag eens foto's vergelijken die (op hetzelfde moment) met de Sony en met de X20 genomen zijn, maar dat is vermoedelijk utopisch ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: compactcamera met grote sensor ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door DucBlade Bekijk bericht
                          En dan kom je uit bij de sony RX1. Heeft een FF sensor met een vaste Carl Zeiss 35mm F2 lens. Knap spul maar het prijskaartje is er dan ook naar...
                          Is dan ook de beste compactcamera met vaste lens.
                          Budget moet je ook in rekening brengen hé .

                          Comment


                          • #14
                            Re: compactcamera met grote sensor ?

                            Hallo,

                            Wat je zegt wat betreft iets te donker, dat klopt.
                            Ik onderbelicht mijn foto's bewust met EV-0.3 en vermits deze foto's onbewerkt zijn zie je dat dus nu. Als je de exif bekijkt zie je het ook.
                            Mijn ervaring met de meeste fototoestellen zegt dat je een kleine onderbelichting makkelijker kan corrigeren dan een overbelichting. Ik ben dus eerder "voorzichtig"

                            Groeten,
                            Jaja

                            Oorspronkelijk geplaatst door noppenrijder Bekijk bericht
                            Inderdaad mooie foto's jaja ! Ik zou denken een tikkeltje aan de donkere kant, maar dat zal waarschijnlijk aan het weer liggen ?
                            Eigenlijk zou ik graag eens foto's vergelijken die (op hetzelfde moment) met de Sony en met de X20 genomen zijn, maar dat is vermoedelijk utopisch ...
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment

                            Working...
                            X