Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compactcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Compactcamera

    Ik overweeg de aankoop van twee aparte toestellen die niet te groot/zwaar zijn (max. +- 0,5 kg). Welke compactcamera's zou jij me dan aanraden?
    1. een compactcamera met een grote zoom om bv. foto's van dieren te nemen vanop een relatief grote afstand (safari)
    2. een compactcamera met een minder grote zoom, maar met een lichtsterke lens, een relatief grote sensor en een snelle reactietijd om ook in situaties met minder licht te kunnen trekken, spelende kinderen enz.
    Is de Canon Powershot G5X hiervoor geschikt?

    Comment


    • #17
      Re: Compactcamera

      Om die flexibiliteit te hebben zou ik eerder één toestel kiezen met verwisselbare lenzen ipv verschillende camera's.
      Bv. een A6000 met 16-50 kitlens, 55-210mm en 35/1.8 of 50/1.8 erbij. Dan heb je meteen een aps-c sensor, supergoede AF, en blijft gewicht en omvang toch nog beperkt.

      Bovendien houden je lenzen redelijk hun waarde en kan je de camera tegen lage prijs aanschaffen aangezien al een paar jaar op de markt en ondertussen een nog betere a6300 gelanceerd. A6000 is daardoor ook gemakkelijk tweedehands te vinden.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #18
        Re: Compactcamera

        Oorspronkelijk geplaatst door Annick3 Bekijk bericht
        Ik overweeg de aankoop van twee aparte toestellen die niet te groot/zwaar zijn (max. +- 0,5 kg). Welke compactcamera's zou jij me dan aanraden?
        1. een compactcamera met een grote zoom om bv. foto's van dieren te nemen vanop een relatief grote afstand (safari)
        2. een compactcamera met een minder grote zoom, maar met een lichtsterke lens, een relatief grote sensor en een snelle reactietijd om ook in situaties met minder licht te kunnen trekken, spelende kinderen enz.
        Is de Canon Powershot G5X hiervoor geschikt?
        Sony RX10III voor de zoom, 24-600mm en 1" sensor of Canon G3X (lens is minder lichtsterk en geen elektronische zoeker)
        Panasonic LX100 voor de grotere sensor 4/3" en 24-75mm
        Last edited by alex606; 19 mei 2016, 12:49.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #19
          Re: Compactcamera

          Ik heb ondertussen heel wat camera's vergeleken, en ben tot 4 camera's gekomen:
          Sony cybershot RX100II (de verbeteringen bij de III waren voor mij minder relevant en dus het extra geld niet waard, de IV is mij te duur)
          Canon Powershot G5 X
          Canon Powershot G7 X Mark II
          Panasonic Lumix DMC-TZ100

          Als ik de specs naast elkaar leg en vergelijk, gaat mijn voorkeur uit naar de Panasonic (snellere sluitertijd, beduidend meer fps, meer zoom, 4K video, post-focus).
          De enige 2 nadelen die ik opmerk in vergelijking met de andere camera's zijn de minder lichtsterke lens (f/2.8-5.9 vs f/1.8-2.8) en het vaste scherm.
          Nu vroeg ik me af, die minder lichtsterke lens, moet ik dat dan beschouwen als 'slecht'? Of is dit voor een hobbyfotograaf zeker voldoende, en zijn de andere camera's gewoon super super goed qua lichtsterkte? Met andere woorden, is de lichtsterkte een erg bezwarende factor bij deze camera? Hoe moet ik mij het verschil praktisch voorstellen?

          Comment


          • #20
            Re: Compactcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Jenna. Bekijk bericht
            Ik heb ondertussen heel wat camera's vergeleken, en ben tot 4 camera's gekomen:
            Sony cybershot RX100II (de verbeteringen bij de III waren voor mij minder relevant en dus het extra geld niet waard, de IV is mij te duur)
            Canon Powershot G5 X
            Canon Powershot G7 X Mark II
            Panasonic Lumix DMC-TZ100

            Als ik de specs naast elkaar leg en vergelijk, gaat mijn voorkeur uit naar de Panasonic (snellere sluitertijd, beduidend meer fps, meer zoom, 4K video, post-focus).
            De enige 2 nadelen die ik opmerk in vergelijking met de andere camera's zijn de minder lichtsterke lens (f/2.8-5.9 vs f/1.8-2.8) en het vaste scherm.
            Nu vroeg ik me af, die minder lichtsterke lens, moet ik dat dan beschouwen als 'slecht'? Of is dit voor een hobbyfotograaf zeker voldoende, en zijn de andere camera's gewoon super super goed qua lichtsterkte? Met andere woorden, is de lichtsterkte een erg bezwarende factor bij deze camera? Hoe moet ik mij het verschil praktisch voorstellen?
            Een minder lichtsterke lens is niet slecht, maar zal iets meer moeite hebben bij weinig licht.
            Alle 4 zijn het goede camera's, zo wat je ook neemt, je kan niet missen. Neem die, die je het meest aantrekt. De Powershots zijn wel iets minder snel.
            Rudi

            Comment


            • #21
              Re: Compactcamera

              Uiteindelijk lijk je uit te komen bij de Panasonic TZ100, dewelke op dpreview een score kreeg van 82%.
              De score die jij niet vertrouwde (zie een van je vorig posts).

              Het hant er natuurlijk van af wie de score geeft, hé.
              wel Dpreview is een betrouwbare reviewer.
              Daar ben je nu zelf achter gekomen, weliswaar via een minder technische weg, maar toch.

              Wat het ook wordt, zoals reeds gezegd, het zijn alle vier goede camera's.
              Nu nog goede foto's make.

              Veel succes gewenst
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #22
                Re: Compactcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                Uiteindelijk lijk je uit te komen bij de Panasonic TZ100, dewelke op dpreview een score kreeg van 82%.
                De score die jij niet vertrouwde (zie een van je vorig posts).

                Het hant er natuurlijk van af wie de score geeft, hé.
                wel Dpreview is een betrouwbare reviewer.
                Daar ben je nu zelf achter gekomen, weliswaar via een minder technische weg, maar toch.

                Wat het ook wordt, zoals reeds gezegd, het zijn alle vier goede camera's.
                Nu nog goede foto's make.

                Veel succes gewenst
                Ik heb nergens gezegd dat ik de score niet vertrouwde! Ik heb alleen gezegd dat ik niet zomaar een camera aanschaf omdat hij een hoge score heeft.
                Iedereen heeft andere wensen bij een camera, ik wilde dus eerst weten wat de camera allemaal kan, en of hij kan wat ik verwacht van een camera.
                Als iemand heel veel waarde hecht aan de beste lichtsterkte lens op de compactcamera-markt, is hij dus niets met die score, want het blijkt dat die camera minder lichtsterk is dan de andere.
                Kortom, getalletjes geven wel weer dat velen hem goed vinden, maar geven niet weer of de camera het best geschikt is voor de wensen van 1 individu.

                Comment


                • #23
                  Re: Compactcamera

                  Ik sta ook voor een dilemma de Panasonic TZ 100 of de Canon G7X Mark 2. Ik ben eerder geneigd om de Panasonic te kopen maar de Canon ligt eigenlijk beter in de hand dan de Panasonic. Is de Canon even goed dan de TZ 100? Ik bedoel de beeldkwaliteit vergelijkbaar?
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Compactcamera

                    DPreview heeft net een vergelijking gemaakt van de verschillende camera's in dit segment...
                    http://www.dpreview.com/news/5980899...ens-comparison
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #25
                      Re: Compactcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      DPreview heeft net een vergelijking gemaakt van de verschillende camera's in dit segment...
                      http://www.dpreview.com/news/5980899...ens-comparison
                      Als gepensioneerde reis ik vrij veel, vroeger, in analoge tijden had ik een reflex en een tas vol lenzen en toebehoren, wat bij verre reizen dikwijls een probleem was omdat ik ook nog een videocamera meeneem.
                      Jaren geleden overgestapt op een Panasonic TZ10 en nu enkele jaren terug op een Panasonic TZ40. Beide toestellen werken perfect en mijn ervaring is dat je zeker geen 30x of 40x zoom nodig hebt tijdens reizen.
                      Sterk inzoomen maakt je foto's alleen maar minder scherp door UV licht en lichte nevel bij hogere temperaturen. Beide camera's hebben genoeg manuele instellingen maar in de praktijk gebruik ik meestal de automatische stand, dat werkt sneller en geeft meestal goede resultaten, bij twijfel neem ik meerdere foto's. Ook op safari hebben beide toestellen voor mij voldaan, je maakt er geen professionele foto's voor publicatie mee, maar ik heb ook geen fortuin uitgegeven en als er eentje kapot gaat of gestolen wordt koop ik gewoon één van bovenstaande nieuwe apparaten die kwalitatief waarschijnlijk nog iets beter zijn. Het blijven echter toestellen met een kleine sensor wat zich bij minder licht wel laat zien. Een toestel doet wat de fotograaf hem opdraagt en niet andersom.
                      Last edited by luc1946; 29 mei 2016, 18:46.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Compactcamera

                        Ik weet niet precies in welke zin dit een antwoord is op de tests die DPreview doet, maar zoals jij je prioriteiten hebt, heeft iedereen die natuurlijk...
                        Super dat je de voor jou ideale oplossing gevonden hebt. Voor mij hoeft het ook niet steeds het nieuwste te zijn, maar mijn voorkeur is al wel eens veranderd, afhankelijk van wat ik wil gaan doen ook.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment

                        Working...
                        X