Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact, maar...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact, maar...

    Een aantal dagen terug stelde ik een vraag ivm de fuji x30 (zonder gevolg, helaas).
    Maar nu ik dat toestel eens in mijn handen heb gehad is dat eigenlijk nog vrij groot...

    Wat zoek ik, in volgorde van belangrijkheid:
    • Compact (dus kleiner dan een x30) meeneemformaat;
    • Groothoek (24mm equivalent, breder bestaat niet denk ik);
    • Sensor zo groot mogelijk, uiteraard;
    • Met bovenstaande gepaard gaande low light capaciteiten (dus best een zo groot mogelijke diafragmawaarde);
    • RAW;
    • Liefst een toestel met wifi, om foto's snel onderweg op de ipad te kunnen bewerken;
    • Indien mogelijk ook zoveel mogelijk manuele functies (iso, sluiter, diafragma...) direct achter een knop te plaatsen, dus geen gegraaf in menu's.


    Een ingebouwde ND of de mogelijkheid een filter op te schroeven zijn een pluspunt.

    Instinctief zeg je dan sony RX100 III, maar die is vrij duur.
    Kwaliteit mag best wat geld kosten, maar het toestel zou dag in dag uit in mijn tas zitten en overal mee naartoe gesleurd worden.
    Als die RX100 dus tegen een stoot kan komt ie in aanmerking, anders liever iets minder betalen voor iets dat binnen afzienbare tijd krassen etc zal vergaren.

    Main subjects: 'stadslandschappen', street en af en toe een landschapje in de vrije natuur.

    Een hele boterham, maar zelf zie ik door het bos de bomen niet meer.

  • #2
    Re: Compact, maar...

    X100 (s)(t)
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Compact, maar...

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
      X100 (s)(t)
      Die heb ik al, het zou iets kleiner moeten zijn, dat elke dag mee kan en minder rampzalig is dat het wat gebruikssporen opdoet onderweg...
      Mijn x100s past niet meteen in een jas- of broekzak.

      Comment


      • #4
        Re: Compact, maar...

        2de hands Ricoh GR digital II.
        Geen wifi, iets te groot, maar voor de rest voldoet het wel aan de eisen...
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

        Comment


        • #5
          Re: Compact, maar...

          Je hebt het antwoord zelf al verzonnen: RX100 I of II of III
          Als compactheid de eerste vereiste is, dan is er geen alternatief.
          Je zal de prijs moeten betalen, vrees ik, net zoals je betaald hebt voor de schitterende Fuji x100s
          Succes
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: Compact, maar...

            De Canon G7X is iets goedkoper dan de RX100 III, ook 1" sensor, maar heeft geen EVF.
            Rudi

            Comment


            • #7
              Re: Compact, maar...

              De Sony RX100MIII is in mijn ogen de beste compact die ik al ooit heb gehad en die er nu op de markt is....kost wel wat maar je krijgt er zoveel voor terug!
              Canon GX7 is een mooi alternatief minder duur dan de Sony. Maar ik vind de Sony de beste keuze en beeldkwaliteit net dat beetje meer!
              Enige nadeel vind ik is de beperkte zoomrange maar dat weet je als je hem aanschaft!!
              Ik heb de mijne nog gekocht toen hij 850 euro koste...nu heb je hem voor 729 euro...ik denk dat er binninkort een opvolger zal komen!

              Grtz

              Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: Compact, maar...

                In hoeverre is die Sony alledaags transport gewend? Ongetwijfeld een zeer goed toestel maar alle pop-up dingen zoals flitser, zoeker, klapscherm... Het lijkt mij niet meteen heel stevig allemaal?


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Compact, maar...

                  Hallo,

                  Ik heb al een hele tijd de Sony RX100 MkI. Die zit in een eenvoudig beschermhoesje en zit steeds in mijn handtas.
                  Hij gaat dus steeds en overal mee - ook als reservecamera tijdens vakanties.
                  En tot nu toe ... werkt als een zonnetje.
                  Dus de bouwkwaliteit zit wel snor - toch zeker met de MkI, maar die heeft misschien wat minder toeters en bellen dan zijn opvolgers.

                  jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact, maar...

                    Ik kwam toevallig uit op een Nikon coolpix p340.
                    Weliswaar veel kleinere sensor, maar voor de rest lijkt ie aan het behoeftenlijstje te voldoen, en bovendien pakken goedkoper...
                    Iemand hier ervaring mee? Of met die travel toestelletjes à la olympus sh2, lumix tz70, fuji x-Q2...?
                    Allen perfect qua formaat, wel kleinere sensoren...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compact, maar...

                      yakke,

                      Als ik iets geleerd heb over compactcamera's, dan is het wel de teleurstelling die je oploopt als je de foto's ervan vergelijkt met een DSLR.
                      Dat verschil is vaak héél erg groot - en dat heeft o.a. te maken met de veel kleinere sensor.
                      Nu, ik ben er zeker van dat die kwaliteit de laatste jaren sterk verbeterd is, maar ik durfde (bij manier van spreken) de foto's van mijn Sony RX100 in eenzelfde reeks zetten als die van de Canon 5DMkII.
                      Als je wil gaan voor kwaliteit, dan kan de sensor niet "groot" genoeg zijn

                      Maar, ieder maakt zijn eigen keuze. De Nikon P340 heeft ook "maar" 12Mp tegenover bv. 20Mp bij de Sony.
                      Het feit dat ik nog steeds geen betere compactcamera heb gekocht ter vervanging van mijn (oude) Sony RX100 MkI, dat zegt al iets ... (niet alles uiteraard).

                      Succes met je keuze ...

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compact, maar...

                        De Sony RX100MIII die ik heb heeft buiten een vergelijkbare kwaliteit als mijn D90 en binnenfoto's zijn zeker van die kwaliteit dat ik er zeer tevreden van ben zelfs tot 1600 iso. Ik durf zeggen dat de compacts met 1' sensor bezig zijn aan hun opmars! Zie maar naar de Bridge toestellen die worden ook steeds meer uitgerust met minder zoom lichtsterkere lenzen en 1' sensoren. Als je een goede compact wil met u verlangens dan zul je een prijs moeten betalen....anders gaat de teleurstelling groot zijn vrees ik!!!
                        @ Yakke de Sony is van zeer goede kwaliteit alsook de flits en de EVF nog niks problemen mee gehad het opklapbare scherm is zeer stevig alleen is het nogal krasgevoelig maar dat los je op door een lcd-bescherming!

                        grtz

                        Templar
                        Last edited by Templar; 2 mei 2015, 13:32.
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compact, maar...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                          De Sony RX100MIII die ik heb heeft buiten een vergelijkbare kwaliteit als mijn D90 en binnenfoto's zijn zeker van die kwaliteit dat ik er zeer tevreden van ben zelfs tot 1600 iso. Ik durf zeggen dat de compacts met 1' sensor bezig zijn aan hun opmars! Zie maar naar de Bridge toestellen die worden ook steeds meer uitgerust met minder zoom lichtsterkere lenzen en 1' sensoren. Als je een goede compact wil met u verlangens dan zul je een prijs moeten betalen....anders gaat de teleurstelling groot zijn vrees ik!!!
                          @ Yakke de Sony is van zeer goede kwaliteit alsook de flits en de EVF nog niks problemen mee gehad het opklapbare scherm is zeer stevig alleen is het nogal krasgevoelig maar dat los je op door een lcd-bescherming!

                          grtz

                          Templar
                          Wat is de kwaliteit van de RX100III vergeleken met de FZ1000?
                          Rudi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compact, maar...

                            Die kun je ongeveer vergelijken alleen heeft de Sony rx100 m3 een betere dof (bokeh) Maar qua scherpte zijn ze vergelijkbaar....
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compact, maar...

                              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                              Het feit dat ik nog steeds geen betere compactcamera heb gekocht ter vervanging van mijn (oude) Sony RX100 MkI, dat zegt al iets ...
                              Van 't zelfde hier :-)
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X