Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact camera vs mirrorless met compacte lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact camera vs mirrorless met compacte lens?

    Hallo

    Ik gebruik al een hele tijd met tevredenheid mijn nu oude dslr een pentax k-x met een 1.4 50 mm lens en de standaard zoomlens. Ik merk echter dat ik hem vaak thuis laat en met men smart phone foto's maak. Op zich ok maar zeker op vakantie mis ik de mogelijkheden van men dslr omdat ik hem te groot vind om mee te nemen, ik een betere lens zou willen en hij toch wel erg 9ud begint te worden. De foto's met men 1.4 50mm zijn wel speciaal ik mis het bokeh en de scherpte. Ook de lichtgevoeligheid en sluitersettings etc.

    Volgend jaar ga ik naar australië en ik zou graag een draagbare krachtige camera hebben. Wensen:
    1/ Draagbaar in een vrouwen handtas (mijn vriendin gaat mee)
    2/ Breedhoek tot lichte zoom en licht sterk 3/ Vooral voor kiekjes met het landschap, op straat, in donkere straatjes, savonds in bars maar ook actie zoals wedstrijden powerlifting of een concert ... niet voor macros maar in australië zullen we wel al eens een dier willen fotograferen met een zoom en redelijk scherp
    4/ Een goede batterij.
    5/ Filmen beperkt. Filmen doen we wel met de smartphone ik ben geen vlogger is eerder om een eerste woordje van men neefje vast te leggen en zo
    6/ Wifi connectie om foto's over te zetten
    7/ Draadloos kunnen fotograferen vanop afstand om vanop een statief een foto te nemen
    8/ Kantelbaar scherm om onszelf dan ook te zien. Touch hoeft niet per se
    9/ Een viewfinder hoeft ook niet
    10/ Panorama functie vind ik belangrijk
    11/ gemakkelijk appertuur en iso aanpassen.
    12/ nd filter
    13/ andere automatische filters voor wit correctie, ...
    14/ Sterke autofocus die gemakkelijk werkt en goed op gezichten inzoomt
    15/ Beetje robuust, mijn vriendin heeft nu zon nikon coolpix, kan veel van wat hierboven staat maar de kwalitiet kan toch veel beter en scherm is niet kantelbaar. Wel robuust je moet ermee op het strand kunnen komen en foto's nemen in een vochtige droge of heel warme omgeving

    Budget rond de 700 euro evt tot 1000 maar ik wil ook niet te duur gaan om diefstal te voorkomen...

    Ik heb een 2de handse sony rx100 v op het oog voor 550 euro maar twijfel voor een sony a5100 of a6000 met een mooie lens...of een nieuwe lumix l15, maar op foto's online vond ik de foto's van de lumix niet kleurecht. De canon g7x vond ik ook een goede kandidaat met een goede lens maar de panorama functie heeft hij niet...
    Last edited by Traveller1984; 4 juni 2018, 16:55.

  • #2
    Re: Compact camera vs mirrorless met compacte lens?

    Oorspronkelijk geplaatst door Traveller1984 Bekijk bericht
    Ik heb een 2de handse sony rx100 v op het oog voor 550 euro maar twijfel voor een sony a5100 of a6000 met een mooie lens...
    Ik heb een paar jaar geleden mijn RX100-II verkocht omdat die nauwelijks uit de kast kwam. Redenen: de a6000 met pancake 16-70 is bijna even compact, maar maakt betere beelden, zeker in wat moeilijkere omstandigheden. Daarnaast vind ik de A6000 ook veel gebruiksvriendelijker: kleine knopjes van de RX-100-serie en het meer nodig hebben van menu ipv genoeg directe (en flexibel toewijsbare) knoppen.
    De twee naast elkaar kan wel, maar ik vond het zelf een beetje zonde om de RX-100 vrijwel ongebruikt te laten liggen. Bij keuze tussen de twee gaat mijn voorkeur dus duidelijk naar de A6-serie. (A5xxx zou ik niet nemen: ook weer iets te weinig directe knoppen/wieltjes.)
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Compact camera vs mirrorless met compacte lens?

      Ik zat een tijdje geleden met hetzelfde probleem. Moeder De Vrouw wou "een kleine camera", ik wou dat de foto's die ze nam toch wat bewerkbaar waren.
      Mijn keuze is uiteindelijk op een Panasonic DMC-GF7 (met de 12-32 kitlens) gevallen. Ik heb nog het vorig model, zonder 4k filmfunctie.
      Nog geen moment spijt van gehad. Beviel zelfs zo goed dat ik bijkomend een ander M43 model aangeschaft heb (de Olympus OM-D E-M10II)

      Comment


      • #4
        Re: Compact camera vs mirrorless met compacte lens?

        Als "kleine" camera is die Olympus E-M10MkII + 14-42mm pancake echt wel goed en handig (heb hem zelf naast de Nikons). Een aanrader dus ...

        Jaja

        Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment

        Working...
        X