Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact camera met zeer snelle lensmotor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compact camera met zeer snelle lensmotor

    Hallo,
    bestaan er ook compact camera's met een zeer snelle motor om de lens te bedienen ?
    Bij reflex camera's is dit een optie om een toestel aan te kopen,
    maar bestaat deze ook onder de compact camera's ?

  • #2
    Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

    Bedoel je voor de autofocus of voor te zoomen? Als het voor te zoomen is, kan je best één zoeken met manuele zoom, dat gaat meestal een stuk sneller dan ééntje die met een motor zoomt. Ivm AF, moet je de reviews lezen denk ik. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

      Oorspronkelijk geplaatst door hooibeestje Bekijk bericht
      Hallo,
      bestaan er ook compact camera's met een zeer snelle motor om de lens te bedienen ?
      Bij reflex camera's is dit een optie om een toestel aan te kopen,
      maar bestaat deze ook onder de compact camera's ?
      Nikon J1 is compact en enorm snel in autofocus, met manuele zoom en verwisselbare lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Nikon J1 is compact en enorm snel in autofocus, met manuele zoom en verwisselbare lenzen.
        M.i. antwoord naast de kwestie.
        Er wordt gevraagd naar een zeer snelle motor om de lens te bedienen en niet om een snelle autofocus.
        Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

        Comment


        • #5
          Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

          Ik vind de "motorzoom" op compactjes eigenlijk altijd onhandig, het is gewoonlijk heel moeilijk om die snel op het juiste punt te zetten, meestal gaat die te ver en moet je nog een stukje terug.
          Voor mij zou een simpele draaizoom voor een compactje heel wat gemakkelijker zijn, maar zo zijn er niet veel...

          Canon heeft ooit een powerzoomlens gemaakt voor reflexcamera's, gelukkig hebben ze toen ingezien dat dat niet de juiste oplossing was (het is de enige powerzoom die ze ooit hebben gemaakt http://www.canon.com/camera-museum/c...80_4~56pz.html ).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

            Inderdaad, hoe sneller de zoommotor, hoe langer je bezig bent om de goede zoom te bereiken en op de hand staat die in één goed.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

              bedankt allen voor de info.
              Inderdaad lijkt me het logisch dat een snellere zoom, tijdsverlies oplevert tijdens het automatisch zoeken naar het scherpste beeld waarop je instelt.
              Zover had ik nog niet nagedacht.
              Ik zal me dus op die handmatige eens moeten richten en kijken wat dat teweeg brengt.
              Bedankt !

              Comment


              • #8
                Check de Fuji X10 eens, mooi glas, lichtsterk, en een manuele zoom. En een prachtig klassiek toestel met een zoeker. Zoals Black Bandit zegt, zijn die electrische zooms niet nauwkeurig, ze schieten altijd voorbij. Plus, dat motortje vreet stroom. En het is lawaaierig. En het is geen meerwaarde. En... ach, de marketingjongens hebben een aantal jaren geleden beslist dat dit soort camera een electrische zoom moet hebben, ze zullen wel gelijk hebben, zeker?

                De enige goede electrische zoom die ik ken, is meer dan 40 jaar oud: de VarioZoom van het Angénieux objectief op de Beaulieu 4008s filmcamera van mijn vader. Snel of traag (vario, je kon de snelheid regelen) en precies. Plus een superoptiek, macrostand tot tegen het glas, en de beste super 8 camera die je kon hebben. Alleen de greep was idioot klein. Maar heel ver doorontwikkeld, er was oa een batterijadapter zodat je bij koud weer de accu op zak kon steken, en je kon ook SLR en middenformaatlenzen monteren met de passende adapter. Ik heb het beest al jaren niet meer gezien, het ligt ergens in de spullen van mijn vader, hij is er nog steeds op gesteld.
                Kortom, een goede zoom maken kan. Het kostte toen (compleet) 40.000 BEF, dat waren 4 of 5 maandlonen van een werkman. Of zoiets, ik was toen een jaar of 8.

                Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

                  Oorspronkelijk geplaatst door hooibeestje Bekijk bericht
                  Inderdaad lijkt me het logisch dat een snellere zoom, tijdsverlies oplevert tijdens het automatisch zoeken naar het scherpste beeld waarop je instelt.
                  Zover had ik nog niet nagedacht.
                  Nog niet ver genoeg nagdacht, want de zoom heeft niet met de scherpte te maken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: compact camera met zeer snelle lensmotor

                    dan ben ik het antwoord voorbijgelopen, vrees ik.
                    Of waarschijnlijk is mijn vraag niet duidelijk.
                    Ik wil dus met een compact camera heel snel op iets inzomen ( voor het bv wegvliegt ), maw terwijl ik mijn camera neem, ben ik al aan het inzoomen. Het is vooral deze handeling die ik wil versnellen.
                    maar wil tevens dat het beeld zeer snel scherp in beeld komt.
                    Dan richten met het rechthoekje, de eerste weerstand induwen om het beeld in het rechthoekje scherp te stellen,
                    en dan afdrukken.

                    Comment


                    • #11
                      Dan ben je het best met een manuele zoom. Maar de meeste compactcamera's zijn niet erg snel met scherpstellen. Misschien toch eens kijken naar een instapmodel reflex met een geschikte lens?

                      Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment

                      Working...
                      X