Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS350D + kleureninstellingen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS350D + kleureninstellingen?

    Hey,


    heb mijn digitale camera nu even en heb me tevens een nieuwe lens gekocht (28-105mm f/3,5-4,5), maar ben er nog steeds niet echt tevreden van. Als ik sommige foto's zie, hoe mooi, vol en warm die kleuren zijn in vergelijking met de mijn... Waar ligt dit aan? Ligt dit aan mij, aan de camera aan de lens? Ik denk toch niet dat die lens slecht is? En met de instellingen van de camera ben ik ook nog wat aan werken, maar mooie scherpe foto's enzo is geen probleem, enkel die kleuren blijven achter naar mijn mening!

    Al mijn foto's met mensen erop zijn binnen getrokken en buiten is het ook maar grijs, niet veel kleur dus, maar toch! Zijn er bepaalde parameters die ik op mijn camera anders kan instellen zodat de kleuren warmer worden? (zoals in dit topic, rechtstreeks uit het toestel dus!)

    Andere tips zijn ook welkom!
    ...Canon EOS D...
    .:Mijn website in opbouw:.

  • #2
    Re: Canon EOS350D + kleureninstellingen?

    Er zijn veel mogelijkheden om de kleur te veranderen en warmer te maken. Maar het is moeilijk om zomaar te zeggen doe dit want wie weet is dit totaal jouw smaak niet.

    Speel wat met je settings zou ik zeggen tot je iets vindt dat jouw smaak is. Je kan spelen met saturatie, contrast en kleurtoon vergeet ook WB shift en kleurprofiel (zet hem niet in ARGB want dan kan je hem enkel in compatibele programma's bekijken anders gaat hij ondersatureren) niet.

    En als je echt volledige controle wilt kan je ook nog in RAW werken en dan doe je helemaal wat je wil.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS350D + kleureninstellingen?

      Welke parameter set gebruik je? Standaard staat-ie op "Parameter Set 1", wat levendigere kleuren geeft dan "Parameter Set 2" als ik het goed heb (heb de camera nu niet bij me). Je kan ook zelf instellingen opgeven voor verzadiging, verscherping etc. Misschien staan die "verkeerd"?
      Groeten, David

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS350D + kleureninstellingen?

        Dat van parameter 1 heb ik reeds ingesteld, heb ik zelf al gevonden voor ik mijn camera kocht, dus meteen zo ingesteld.

        Ik denk ook dat ik eens mijn eigen instelling moet gaan setten en dan deze als standaard gebruiken. Maar kan iemand mij daar niet een beetje mee helpen? Is dit gewoon trial and error of zijn er min of meer standaard mogelijkheden (evt iemand hier die deze gebruikt)? Ik wil eigenlijk komen tot een resultaat zoals het voorbeeld dat ik aanhaalde van die foto van Viëtnamese mensen. Bij hem lukt het ook zonder fotosoeptoestanden.
        ...Canon EOS D...
        .:Mijn website in opbouw:.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS350D + kleureninstellingen?

          Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
          Dat van parameter 1 heb ik reeds ingesteld, heb ik zelf al gevonden voor ik mijn camera kocht, dus meteen zo ingesteld.

          Ik denk ook dat ik eens mijn eigen instelling moet gaan setten en dan deze als standaard gebruiken. Maar kan iemand mij daar niet een beetje mee helpen? Is dit gewoon trial and error of zijn er min of meer standaard mogelijkheden (evt iemand hier die deze gebruikt)? Ik wil eigenlijk komen tot een resultaat zoals het voorbeeld dat ik aanhaalde van die foto van Viëtnamese mensen. Bij hem lukt het ook zonder fotosoeptoestanden.
          Je kan dat niet zomaar vergelijken. Die foto's zijn gemaakt onder totaal andere lichtomstandigheden.
          Over het algemeen is Canon koeler dan Nikon(daarmee zijn de foto's gemaakt) maar dat is niet waar voor de 350D deze is dan weer warmer. Ik heb het hier ook enkel over DSLR's want prosumers das nog totaal anders.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS350D + kleureninstellingen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            Je kan dat niet zomaar vergelijken. Die foto's zijn gemaakt onder totaal andere lichtomstandigheden.
            Correct wat Kevlar hier zegt. Laat het in Vietnam ook zo'n miezerig grijs en mistig winterweertje als hier zijn, dan zullen die foto's ook niet zo warm zijn. Ik vind die vietnam foto's niet overdreven warm en ben ervan overtuigd dat je dat met de 350D ook kan, rechtstreeks uit de camera. Ik vind de foto's uit de 350D zeker geen "koele" foto's, maar bij sommige foto's kan een tikkeltje extra saturatie wel wonderen doen.

            Witbalans is ook zeer belangrijk om een beeld warm of koel te laten zijn. AWB doet het in de meeste normale omstandigheden behoorlijk, en in RAW heb je dan ook nog wat extra controle met de "Picture Style" settings (DPP noemt dat toch zo). Als 't kan kies ik voor RAW, maar JPEG levert mij ook goede foto's direct uit de camera.

            grtz,
            PieterR
            It is possible to fly without motors, but not without knowledge and skill. - Wilbur Wright

            Comment

            Working...
            X