Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

    Een oom van mij heeft een EOS3 gekregen en is zelf niet zo begaan met fotografie (niet het soort fotografie waar je bij na moet denken dan althans, hij is min of meer tevreden met zijn IXUS compactje) en vroeg of ik er iets mee kan.
    Toevallig kwam mijn moeder (die het fotograferen weer heeft opgepakt sinds ze van diezelfde oom zijn analoge Pentax overnam) vandaag thuis met haar ontwikkelde foto's van haar fietsvakantie met toch weer de specifieke kleuren die zo kenmerkend zijn voor een rolletje film en begon het toch weer te kriebelen om weer eens een analoge foto te nemen.

    Omdat mijn moeder het niet op prijs zou stellen als ik daarvoor haar camera zou gaan gebruiken (dat heb ik in het verleden namelijk al wat te vaak gedaan met de eerste digitale compact van (jawel :P) mijn ouders), kwam de EOS3 van die oom eigenlijk op het juiste moment uit de lucht vallen.
    Het enige waar ik beducht op ben is bijvoorbeeld een defecte accu (door einde levensduur) of olie-afzetting op de sluitergordijnen en ik vroeg mij dan ook af waar ik op dien te letten mocht ik tot overname overgaan.

    Mocht de accu plat zijn, kan je daar tegenwoordig dan nog aankomen?

    De reden dat ik hier (naast de kleuren van film) wel oren naar heb is het feit dat mijn huidige objectieven (misschien uitgezonderd van mijn 16-35mm f2.8L) er ook op passen (mijn 50mm en 100mm zullen het waarschijnlijk gewoon doen begrijp ik uit berichten op internet, daar deze ook al bestonden toen de EOS3 uitkwam) en waarschijnlijk ook gewoon normaal werken.

    Zijn er verder aandachtspunten van bekende defecten of problemen die deze camera zou kunnen hebben na x-jaar en (als het mogelijk is) is dan te achterhalen uit welk jaar de camera afkomstig is? (aangezien ik het serienummer kan noteren)

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

  • #2
    Re: [Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

    De EOS3 gebruikt een lithiumbatterij, geen lithium-ion accu.
    Als die 2CR5 leeg is, dan moet je die vervangen (die is nog vrij gemakkelijk te vinden, bij de plaatselijke supermarkt hebben ze die waarschijnlijk niet, maar online heb je die zo gevonden).
    Die zou in principe zo'n 50 fotorolletjes moeten meegaan.
    Het voordeel van een lithiumbatterij is dat ze heel lang goed blijft als je ze niet gebruikt, het nadeel is dat ze vrij duur is.

    Alle huidige EF lenzen zouden moeten werken op die camera.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: [Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

      Bedankt voor de snelle reactie.

      Met "50 fotorolletjes meegaan" bedoel je waarschijnlijk dat je op 1 acculading 50 rolletjes kunt volmaken en 'm daarna op dient te laden?
      Een ding waar ik nog niet over heb nagedacht is het feit dat de lader van de accu voor deze camera ontbreekt, hoewel dus aan de accu nog wel te komen is, is de lader misschien een ander probleem lijkt me zo.

      Ik heb wel eens begrepen dat lenzen die uitkwamen na de productieperiode van een bepaalde camera niet altijd feilloos willen werken op het gebied van de autofocus (ik meen ook ooit wat gelezen te hebben over diafragma's die niet goed werkten, maar misschien dat ik hier nu een ander type camera met de EOS verwar).
      Nog zoiets trouwens, stel ik zou een flitser gebruiken, zou mijn 430EX2 daar dan op werken of gaat die kapot? (ik heb wel eens iets gelezen over hogere stuurspanningen voor de flitsers van toen en andersom de hogere terugslag van het flitscircuit bij het gebruik van oude flitsers op moderne camera's, maar weet niet precies wat daarvan waar was of is).

      Comment


      • #4
        Re: [Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

        Een 2CR5 is geen accu, maar een batterij (zoals Bart hierboven trouwens schrijft). Dus als ze leeg is: afgeven voor recyclage en een nieuwe kopen. Kijk uit waar je ze koopt: online zie ik prijzen passeren van 6.10 tot 14.99 euro.

        Comment


        • #5
          Re: [Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

          Joh, hoe ik daar nou toch overheen gelezen heb, het staat er inderdaad ontzettend duidelijk...sorry!
          Ik weet niet of een accu-webwinkel waar ik ooit eens voor een (toen al) middeleeuwse PDA een accu kocht ook batterijen verkoopt, maar goed, ik denk eigenlijk dat de fotozaak hier dit type ook nog wel heeft (gezien het feit dat men er nog altijd analoge wegwerpcameraatjes verkoopt).
          Bedankt voor de informatie tot zover .

          Nog een nieuwsgierig vraagje: Ik zie dat de EOS3 een stel contacten in het filmhuis heeft zitten? Ik vermoed om (net zoals bij m'n moeder haar Pentax) automatisch de lichtgevoeligheid van de geplaatste film te detecteren?
          De filmpjes die ik er van plan was in te doen hebben hier echter geen oppervlak voor, dus vroeg ik mij af of die films dan wel te gebruiken zijn?

          Comment


          • #6
            Re: [Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

            Als je filmrolletjes zonder contactjes gebruikt, dan zal je de ISO (ASA) zelf wel moeten instellen (ik denk toch dat een analoge camera die mogelijkheid heeft, misschien kan je wel ergens een handleiding vinden, dan weet je het zeker).

            Pagina 81: http://downloads.canon.com/cpr/softw...mera/EOS-3.pdf
            Last edited by Black B@ndit; 11 juli 2014, 21:03.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: [Canon] EOS3 aangeboden gekregen, aandachtspunten?

              Bedankt voor je reactie Black B@ndit.

              Sorry dat ik zo'n tijd niet heb gereageerd.

              Een van de lenscontacten van deze camera bleek, (m'n oom had een batterijtje gekocht omdat hij van de camera af wilde) niet meer te werken (was niet vies, ik heb ze schoongemaakt voor de zekerheid), de autofocus deed het niet of niet goed of er verscheen een error in het statusscherm (ik weet niet meer welk nummer.)

              Tijdens een bezoek aan de kringloopwinkel viel mijn oog op een EOS300, die ik uiteindelijk heb gekocht (de batterijtjes waren duurder dan de camera :P).

              Comment

              Working...
              X