Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos M3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon eos M3

    Beste forumleden,

    Ik denk er al een poosje over om mijn "oude" 400D te vervangen. Oorspronkelijk dacht ik dan in de richting van een 70D of 7D. Maar ik heb nu eens de nieuwe M3 aanbiedngen bekeken en begin te twijfelen.
    Is een overstap naar de M reeks een goede gedachte? De specificatie lijken me prima, en mits een adapterring zou ik mijn lenzen verder kunnen blijven gebruiiken. De nadruk ligt vooral op natuur- en reisfotografie, en macro (insecten).
    Heeft er iemand al een gelijkaardige overstap gemaakt, en wat waren de ervaringen?


    Alvast bedankt!

    PS: momenteel gebruikte lenzen: 18-55 (canon) / 70-300 (sigma) / 150mm macro (sigma) / lensbaby / macro ringflits (sigma)
    It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

  • #2
    Re: Canon eos M3

    vergis je niet in de overgang van spiegelreflex naar systeemcamera, je zal onherroepelijk de zoeker gaan missen, niet bij een 18-55 lens, maar met name bij een 70-300 en een 150 macrolens, dan is vanaf eens schermpje fotograferen verdomd lastig, je bent dan al haast verplicht om er een elektronische zoeker bij aan te schaffen, niet alleen harstikke duur (rond de 230 euro), maar maakt het toestel haast net zo groot als een spiegelreflexcamera, dit soort camera's zijn leuk om erbij te hebben en als je kunt leven met alleen maar een schermpje.
    Ik heb het ook vaak geprobeerd, maar ik kan er met lange lenzen niet aan wennen, maar kan puur persoonlijk zijn.
    Mischien is een Eos 100D ook een mooie oplossing, leuk erg klein spiegelreflexje.
    Bovendien vind ik de Canon nogal aan de prijzige kant als ik het eerlijk mag zeggen, voor dat geld kocht ik liever een mooie compacte spiegelreflex, de xxxD serie van Canon is toch niet zo groot ?
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Canon eos M3

      Over het item van de zoeker had ik nog niet zo nagedacht. Maar ik lees wel geregeld dat een draaibaar LCD scherm net handig zou zijn bij macro, bijvoorbeeld als je dicht tegen de grond moet fotograferen. Dus dacht ik dat dit niet zo een minpunt zou zijn, eerder het tegendeel???
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

      Comment


      • #4
        Re: Canon eos M3

        met macro kan dit een handig iets zijn, echter is het erg lastig om het toestel stil te houden fotograferend vanaf een scherm, als je het toestel tegen je oog houdt is de houding beter en zorgt ervoor dat je het geheel beter vast kunt houden, probeer maar zelf, toestel wordt al snel topzwaar op deze manier en sneller uit balans, met name met een zware lens als de 150 mm macro.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Canon eos M3

          Met de 150mm macro gebruik ik dikwijls een statief. Maar ik kan me inbeelden dat stabiliteit wel even aanpassen is.
          Als ik het goed begrijp zijn de nadelen vooral van praktische aard, en niet gelegen aan de mogelijkheden die het toestel biedt.
          En... blijkbaar zijn er niet veel mensen die de M-reeks gebruiken...?
          It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

          Comment


          • #6
            Re: Canon eos M3

            De Canon eos M3 lijkt mij een mooie camera. Het grote nadeel is naar mijn mening het gebrek aan objectieven. Je bent verplicht om er een adapter bij te kopen om de canon ef(s) lensen te kunnen gebruiken. Op dit moment zijn er maar 3 of vier lensen voor de M-reeks: 11-22mm, 18-55mm, 55-200mm en de 22mm F2. Alle niet lichtsterk behalve de 22mm. De adapter Canon Mount Adapter EF-EOS M geeft dan toegang tot een van de meest uitgebreide objectieve keus op aarde, nl die van Canon EF-(S). Als je overgaat tot aankoop van de eos M3 verneem ik graag hoe deze bevalt. Ik ben ook op zoek naar een camera boven mijn Canon G1X mk2.
            "The important thing is not the camera but the eye..............

            but the camera helps "

            Comment


            • #7
              Re: Canon eos M3

              De EOS M3 ziet er op het eerste zicht niet slecht uit, maar gaat volgens mij wel een pak duurder zijn dan het eerste model (wat echt een koopje was voor die prijs). Als je graag met lichter materiaal op pad wil en een iets groter lensaanbod wil, bekijk dan zeker de Sony A6000 eens (ik dacht een kleine 600 EUR voor de body alleen). Qua autofocus (met E-Mount lenzen) zal deze een stuk sneller zijn dan de EOS M3 (met EF-M lenzen). Qua sensor ben ik ook zeker dat de A6000 een stuk beter zal zijn. Je kan er zelfs Canon glas op gebruiken via een adapter, maar de autofocus is dan wel erg traag (vergelijkbaar met focussen via liveview op een oude Canon DSLR).

              Hier heb je trouwens een Real World Test van de A6000 door Chris Burkard (*klik*).
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

              Comment


              • #8
                Re: Canon eos M3

                Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                Qua sensor ben ik ook zeker dat de A6000 een stuk beter zal zijn. Je kan er zelfs Canon glas op gebruiken via een adapter, maar de autofocus is dan wel erg traag (vergelijkbaar met focussen via liveview op een oude Canon DSLR).

                Hier heb je trouwens een Real World Test van de A6000 door Chris Burkard (*klik*).
                Waar haal je deze info ??? De sensor is nieuw, zelfs nog niet uitgebracht. Dus op welke gegevens baseer jij uw conclusie ???? Jongens jongens toch......
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon eos M3

                  Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                  Waar haal je deze info ??? De sensor is nieuw, zelfs nog niet uitgebracht. Dus op welke gegevens baseer jij uw conclusie ???? Jongens jongens toch......
                  Op het feit dat Canon al jaren achterop hinkt op vlak van hoge ISO en vooral dynamisch bereik bij lage ISO voor hun APS-C sensoren. Jaar na jaar heb ik tevergeefs op verbetering gehoopt. Ik zie ze dit m.a.w. niet op 1-2-3 veranderen. Als je een recent voorbeeld wilt, dan kijk je maar eens naar de DXOMark scores (*klik*) voor de A6000 vs de 7DII (die recenter en ongeveer 3x zo duur is als de A6000). Dat bepaalde Canon gebruikers de waarheid niet graag onder ogen zien, is mijn probleem niet. Ik heb zelf altijd uitsluitend met Canon gewerkt (PowerShot A40 en nu nog steeds de 550D), maar op vlak van sensorprestaties hinken ze achterop. Als de EOS M3 aan dezelfde prijs als de originele EOS M verkocht zou worden (300 à 350 EUR ongeveer dacht ik), dan zou het een topdeal zijn. Maar voor naar verluidt zo'n 750 EUR (richtprijs EOS M3) zijn er echt wel betere camera's op de markt.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon eos M3

                    Het missen van een viewfinder om je oog tegen te zetten voor meer stabiliteit moet alvast geen reden meer zijn om het niet te doen, zal te verkrijgen zijn als accesoire
                    Canon 7D / canon 24-105mm F:4 L / canon 70-200mm F:4 L / sigma 105mm F:2.8 macro EX / speedlite 430EX MKII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon eos M3

                      Ik heb zowel de 70d als de M (versie 1). Deze kleine M krijgt onterecht veel negatieve kritiek, zoals het trage focussen. Akkoord, het is trager dan de 70d, maar zeker niet storend. De M is zeker een goed toestel om toch een compacte degelijke camera bij te hebben, wel de adapterring bijkopen zodat de andere lenzen passen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon eos M3

                        Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                        Op het feit dat Canon al jaren achterop hinkt op vlak van hoge ISO en vooral dynamisch bereik bij lage ISO.
                        Dus D300 en D3 waren direct al slecht, voordat iemand ze vastgehad had, omdat Nikon al jaren achterliep?

                        Hoeveel schuift Sony per maand of was je vorige ID brug?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon eos M3

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Dus D300 en D3 waren direct al slecht, voordat iemand ze vastgehad had, omdat Nikon al jaren achterliep?

                          Hoeveel schuift Sony per maand of was je vorige ID brug?
                          Dat je zoiets nog maar durft insinueren nadat ik eerder vermeld heb dat ik alleen nog maar Canon camera's gehad heb tot dusver (op een zeer oude, goedkope analoge camera na waarvan ik het merk niet eens meer ken). Vroeger was ik blind voor die gebreken (zeg maar een halve fanboy), maar nu zijn mijn ogen open gegaan. Als iets slecht/minder goed is, dan heb ik geen schrik om dat te vermelden en dan kan het me niet schelen welk logo er op de camera staat...
                          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                          Comment

                          Working...
                          X