Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon D10 onderwatercamera lek(je)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon D10 onderwatercamera lek(je)

    Een tweetal jaar terug kocht ik met het oog op een "whaleshark encounter" een waterdichte camera omdat ik mijn D90 niet aan de elementen wou blootstellen De resultaten waren meer dan behoorlijk en de stukjes die ik filmde (3:4 formaat) kon ik verwerken in onze video.
    De camera is ondertussen dikwijls in gebruik om bij het geocachen alles vast te leggen zodat we niet terug moeten als er al eens iets verkeerd afgelezen werd. Meer dan 1.5 jaar werd de camera niet onder water gebruikt tot we weer vooruitzichten hadden op snorkelen. Op voorhand werd het cameraatje onder de kraan getest nadat de dichtingen werden nagekeken. Geen probleem, alles was OK.
    De eerste snorkeltrip werden foto's gemaakt en wat gefilmd, dan terug de boot op en een half uurtje later op een andere plaats weer het water in.... De camera werd aangezet en ik kreeg de melding "card error", geen foto's of film dus. Weer aan boord werd alles afgedroogd en gecontroleerd en bleek dat het SD-kaartje lichtjes vochtig was. Alles uitgedroogd, kaartje afgedroogd maar de melding bleef, reserve kaartje er in... succes... geen errors meer.
    Terug op de kamer werd alles nog eens rustig bekeken en met een haardroger werd het batterij/SD-kaart compartiment uitgedroogd en ook het SD-kaartje werd droog geblazen. Data overzetten naar de computer was geen probleem alle data was intact gebleven.

    Voor alle zekerheid heb ik dan het afsluitklepje overgeplakt met isoleertape en dat heeft wonderwel gewerkt op onze volgende snorkel trip waarbij de camera toch zeker 2 uur onder water gebruikt is.

    Nu vraag ik mij af hoe ik er kan voor zorgen dat de camera weer waterdicht wordt/blijft voor een volgend gebruik (mogelijk maar binnen een jaar). Garantie is ondertussen verlopen dus zal het een "home made" reparatie moeten worden.

    Iemand een idee?

    Alvast bedankt.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Canon D10 onderwatercamera lek(je)

    Ik weet niet hoe zo'n camera in elkaar steekt, maar meestal worden rubberen dichtingen harder na een tijdje, en daarom sluiten die wat minder goed af.
    Je zou die dichtingen lichtjes kunnen insmeren met siliconenvet, dan sluiten ze wat beter af.

    Maar als er een dichting versleten is, dan zal dat ook niet helpen.

    Er kan ook wat vuil (een zandkorreltje of een haartje is voldoende) tussen de dichtingen zitten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon D10 onderwatercamera lek(je)

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Er kan ook wat vuil (een zandkorreltje of een haartje is voldoende) tussen de dichtingen zitten.
      Dat was de reden van het "grote onderhoud" voor we vertrokken. De sluiting was perfect in orde. Ik dacht ook aan het verharden van het rubber maar ben wat terughoudend in het gebruik van producten. Siliconenvet kan ik wel proberen , geen idee hoe het zit met de nabijheid van de SD contacten....
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Canon D10 onderwatercamera lek(je)

        met een onderwaterhuisje er rond ga je zeker nog lang plezier hebben van dat ding. Ik weet niet of die nog te scoren zijn maar je kan altijd eens proberen.
        Ik heb net hetzelfde voor met een Olympus mju van goed vier jaar oud. Normaal gebruik ik dat effectief om te duiken in een onderwaterhuisje naar 40 meter diepte:-) maar laatst gaf ik het mee met één van de zonen naar Erperheide en die kreeg na een aantal foto's net dezelfde fout. Camera werkte terug na drogen van de kaartjes. Eigenlijk schrijft de fabricant voor dat de camera alle jaren een onderhoud moet krijgen maar wie doet dat nu:-)
        Als je siliconenvet gebruit wees dan heel voorzichtig zodat de dichtingen enkel blinken. Als je te veel vet gebruikt gaat daar gegarandeerd een stof of haardeeltje in kleven en dan ben je nog verderr van huis.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment

        Working...
        X