Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

    Hallo,

    sinds oktober heb ik mijn eerste eigen camera, een Canon 7D.
    Ik zit een beetje in de knoop met mijn 19 AF-punten.

    Telkens wanneer ik die 19 punten activeer, kom ik uit op softe (onscherpe) foto's. Ook al is het onderwerp goed duidelijk in de foto en worden de scherpstellingspunten goed op het onderwerp weergegeven.
    Wanneer ik hetzelfde onderwerp fotografeer met 1 scherpstellingspunt heb ik dit probleem niet.

    Hieronder geef ik 2 voorbeelden van een gebouw.
    De linker helft is met 1 scherpstellingspunt op de bakstenen muur naast de N uit de tweede foto
    De rechter helft met de 19 punten geactiveerd waarbij de camera een 5-tal punten op het gebouw nam en niets uit de omgeving.

    Beide foto's zijn genomen op ISO 100, F4. Linker voorbeeld (1 punt) op 1/500s, rechter voorbeeld (19 punten) op 1/640s.
    Door het activeren van de 19 punten wijzigt de lichtmeting een beetje, vandaar het snelheidsverschil.

    De uitsnede van de foto's is 1 op 1.



    Groot formaat:
    http://users.telenet.be/photo-memori...eC/eos7d/1.jpg



    Groot formaat:
    http://users.telenet.be/photo-memori...eC/eos7d/2.jpg

    Bij de bovenstaande testfoto's heb ik geen statief gebruikt maar ik heb dit al verschillende keren geprobeerd met statief en dezelfde resultaten.

    Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen met dit type toestel?
    Of een verklaring hiervoor?
    En liefst ook een oplossing natuurlijk...

    Als er nog bijkomende informatie nodig is om mij op weg te helpen, geef me dan een seintje.
    Alvast bedankt voor alle tips!
    Last edited by AnsjeC; 17 juli 2012, 18:48. Reden: typfout
    Ans
    http://www.photo-memories.be

  • #2
    Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

    Hallo,

    Ikzelf heb nog nooit alle 19 punten tegelijkertijd ingeschakeld, gebruik altijd 1 scherpstelpunt, meestal centrale en dan eventueel herkadreren. Heb ook al andere punten individueel geselecteerd.
    Misschien dat bij diafragma f4 door de beperkte scherptediepte de 7D een compromis moet maken dat nooit ideaal is. Heb je al op kleinere diafragmawaarden geprobeerd, f10 of zo?
    7D en 17-55/2.8 en 70-200 4 L IS en ext 1.4II en 430EXII

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

      Pottelberg?

      Als je meerdere punten gebruikt neemt het toestel een "gemiddelde" om compromis tussen de oplichtende scherpstelpunten te nemen, alles "een beetje scherp" dus, wil je héél scherp één punt gebruiken en groter diafragmanummer instellen
      Webstek in opbouw

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

        Vroeger had ik de EF-S 17-55 2.8 en werkte ik meest tussen f7.1 en f11. Sinds vorige maand heb ik de EF 24-105 4.0 L. Met die laatste blijf ik liefst tussen de f4 en de f7.1.
        Met mijn 17-55 had ik hetzelfde probleem...
        Zoals je wel weet is het bij de 7D ook mogelijk om je focuspunten te groeperen (centraal, links, rechts, boven of onder). Zelfs met die instelling is 1 punt nog altijd beter.
        Van dat compromis sluiten, dat begrijp ik wel hoor maar zelfs met een beperkt aantal scherpstellingspunten dicht bij elkaar is het verschil nog heel groot.

        En nee, langs de Leie net buiten het centrum...
        Last edited by AnsjeC; 17 juli 2012, 20:03.
        Ans
        http://www.photo-memories.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

          Gebruik ook altijd 1 AF punt op mijn 7D.
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

            En ook om die reden?
            Ans
            http://www.photo-memories.be

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

              Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
              Als je meerdere punten gebruikt neemt het toestel een "gemiddelde" om compromis tussen de oplichtende scherpstelpunten te nemen,
              Als ik 'gemiddeld' scherpstel tussen 1 en 2 meter is dat net zo scherp als dat ik scherpstel op 1,5m.


              Ga eens na waar de camera op heeft scherpgesteld? Bij Nikon pakt de camera bij alle scherpstelpunten het dichstbijzijnde punt. Als ik het onderwerp blijk, kan dan de camera bepalen wat scherp moet? Hek, boom, gebouw, bord? Die stand is voor heel ander soort fotogtrafie.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Als ik 'gemiddeld' scherpstel tussen 1 en 2 meter is dat net zo scherp als dat ik scherpstel op 1,5m.


                Ga eens na waar de camera op heeft scherpgesteld? Bij Nikon pakt de camera bij alle scherpstelpunten het dichstbijzijnde punt. Als ik het onderwerp blijk, kan dan de camera bepalen wat scherp moet? Hek, boom, gebouw, bord? Die stand is voor heel ander soort fotogtrafie.
                Denk dat iedereen hier weet hoe de camera zijn punten kiest.
                Het gaat hier van de OP specifiek over een EOS7D met de 19punten vs 1punt.
                ikzelf ervaar ook die problemen (soms) als ik met de 7D werk
                doe ik hetzelfde (op statief) met de 5DII is er geen probleem.

                vanzodra hij de punten echt lukraak kiest dan zit je met de fenomeen
                als hij er 6 uitkiest en ze zitten dichtbij elkaar heb je dit niet.

                EOS (de man van AnsjeC)
                Last edited by Guest33; 18 juli 2012, 17:10.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                  Langs de Leie ... hummmm ... waar ze die school hebben afgebroken daar dan? Toeme hoe heet dat daar weer. Ik en namen
                  Webstek in opbouw

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                    Ja dan kan ik zelf kiezen waarop ik scherp stel. Scherpstellen, ontspanknop half indrukken, herkadreren en helemaal indrukken.
                    Bij een 7D kan je ook een apart scherpstelpunt kiezen voor de portret en landscapestand.
                    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                      Oorspronkelijk geplaatst door CasperM Bekijk bericht
                      Denk dat iedereen hier weet hoe de camera zijn punten kiest.
                      Het gaat hier van de OP specifiek over een EOS7D met de 19punten vs 1punt.
                      Hoe kan de camera nu kiezen welk punt jij wilt als er zoveel mogelijkheden zijn?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                        Oorspronkelijk geplaatst door AnsjeC Bekijk bericht
                        Telkens wanneer ik die 19 punten activeer, kom ik uit op softe (onscherpe) foto's. Ook al is het onderwerp goed duidelijk in de foto en worden de scherpstellingspunten goed op het onderwerp weergegeven.
                        Wanneer ik hetzelfde onderwerp fotografeer met 1 scherpstellingspunt heb ik dit probleem niet.
                        Prachtig! Dat betekent dat je een goede techniek hebt om een vogeltje in vlucht scherp te krijgen. Als je, omgekeerd, scherpere foto's zou krijgen met die 19 punten moest je nog wat oefenen. Die 19 punten zouden sowieso voor de AI servo zijn, terwijl je voorbeeld eerder iets is voor One shot, en het centrale punt. Als de horizontale lijn van dat cross type af-punt de horizontale lijn op de muur niet kruis (ertussen valt), hou ik mijn mijn 5D2 soms een beetje scheef zodanig dat ie een diagonaal ziet. Komt echter zelden voor.
                        Misschien moet ge hem ook een beetje langer laten nadenken: die van mij stelt na een eerste poging, na een fractie van een seconde soms bij.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                          Ewel mijne 5DII doet dit (bijna) altijd goed met z'n 9 punten, met de 7D lukt het me soms goed.

                          was een citaat voor hjanssen's.....
                          Last edited by Guest33; 19 juli 2012, 19:08.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                            Ja dan kan ik zelf kiezen waarop ik scherp stel. Scherpstellen, ontspanknop half indrukken, herkadreren en helemaal indrukken.
                            Bij een 7D kan je ook een apart scherpstelpunt kiezen voor de portret en landscapestand.
                            Ja maar vind je niet dat je lichtmeting er dan soms volledig naast zit?
                            Ans
                            http://www.photo-memories.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                              Prachtig! Dat betekent dat je een goede techniek hebt om een vogeltje in vlucht scherp te krijgen. Als je, omgekeerd, scherpere foto's zou krijgen met die 19 punten moest je nog wat oefenen. Die 19 punten zouden sowieso voor de AI servo zijn, terwijl je voorbeeld eerder iets is voor One shot, en het centrale punt. Als de horizontale lijn van dat cross type af-punt de horizontale lijn op de muur niet kruis (ertussen valt), hou ik mijn mijn 5D2 soms een beetje scheef zodanig dat ie een diagonaal ziet. Komt echter zelden voor.
                              Misschien moet ge hem ook een beetje langer laten nadenken: die van mij stelt na een eerste poging, na een fractie van een seconde soms bij.
                              Da's een goeie tip, de moeite om eens te proberen
                              Hopelijk zondag nog eens naar buiten met het fototoestel...
                              Dus eigenlijk zou jij meestal 1 punt kiezen voor een stil onderwerp als ik het goed begrijp?
                              Ans
                              http://www.photo-memories.be

                              Comment

                              Working...
                              X