Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Plaats dit wel even in perspectief, eigenlijk is dit evenwijdige aan een 24-200 F8. Zowel Canon, als Nikon hebben wel een 28-300 F3.5-5,6 IS/VR voor full frame. Dus alleen iets minder wijd, maar wel langer.
    Het is wel degelijk een 24-200 (FOV eq. ) met constante F4.
    Je verwijst naar DOF termen.


    Bovendien is de Olympus 12-100 op het zelfde niveau als de 12-40 wat betreft beeldkwaliteit, bouwkwaliteit, weathersealing, AF speed, vervorming, CA enz... dus

    Fuji heeft ook dergelijke lens. (18-135) Vergelijkbaar met de Nikon consumerlens maar minder bereik.
    Bovendien weegt de Olympus set bijna de helft minder en is ze kleiner ( dan bv. Nikon D800 28-300)


    Wat de Canon betreft, dit is een zwaar en groot objectief waarvan de beeldkwaliteit niet eens top notch is.
    Daarmee wil ik niet de hele dag mee rondlopen en bovendien is ze nog eens duur ook.
    Ook geen constant diafragma.

    De bedoeling is dat TS lichter wil gaan, niet zwaarder.
    En dat is ook het hele punt van dit topic.
    Het is onmogelijk alle parameters naar boven te gooien met Pro en Contra

    Mijn ervaring is dat je met Olympus zeer mooie resultaten kan halen.
    De beeldkwaliteit is IMO meer dan goed genoeg en de objectieven zijn gewoonweg uitstekend.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #17
      Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

      Goh, ikzelf vind bvb het andere beeldformaat van 4/3 bij mft een groot struikelblok
      En als je iso 6400 vergelijkt tussen mft en ff is er veel verschil

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        Goh, ikzelf vind bvb het andere beeldformaat van 4/3 bij mft een groot struikelblok
        En als je iso 6400 vergelijkt tussen mft en ff is er veel verschil

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk



        Snap ik niet echt hoor dat je het 4/3 formaat een struikelblok noemt. Heel Dikwijls is dat formaat ideaal. Hangt ervan af wat je in beeld legt.

        Verschil in high ISO tussen Full Frame en Half frame is er zeker en zal er altijd zijn... dat kan ook niet anders.
        Maar wat 8 jaar geleden goed was voor Full Frame in High ISO,... waar destijds iedereen vol lof over sprak... waarom zou dat nu met vergelijkende resultaten plots niet goed genoeg meer zijn voor M43 ?


        Bron: Dpreview



        Alleen als dit voor jou een betere geregistreerde foto oplevert heeft het zijn nut ...maar is dat eigenlijk wel zo ? Of kijken we alleen maar naar Bilboard formaten of zijn we allemaal pixelpeepers ?
        Last edited by Funcky; 29 september 2017, 23:24. Reden: Bron vermelding foto
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #19
          Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

          Heel veel duidelijkheid door de ervaringen van iedereen. Daar kan ik iets mee. Nog twee vraagjes.... De 5D mkiii heeft heel weinig ruis op de hogere ISO’s. Vrees dat ik daar flink op moet inleveren. Geldt voor de macro lens dezelfde cropfactor? De 60 mm is dan een 120 mm op FF. Voordeel is een grotere DOF.
          www.dpix.nl event photography

          Comment


          • #20
            Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

            Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
            Heel veel duidelijkheid door de ervaringen van iedereen. Daar kan ik iets mee. Nog twee vraagjes.... De 5D mkiii heeft heel weinig ruis op de hogere ISO’s. Vrees dat ik daar flink op moet inleveren. Geldt voor de macro lens dezelfde cropfactor? De 60 mm is dan een 120 mm op FF. Voordeel is een grotere DOF.
            De 5DMKIII heb ik juist niet meer aangeschaft (overstap al gedaan M43) maar ik heb hem wel kunnen onder handen nemen.
            Heeft idd weinig ruis in de hogere iso regionen.. daar kan geen M43 camera tegenop (wat normaal is eigenlijk)

            Macro 60 mm is idd een 120 FOV FF eq. en 2.8 wordt 5.6
            Een object van 17,3 mm met een M43 camera en 1/1 macro lens zal beeld volledig vullen.
            Dat zelfde object van 17,3 mm zal op een FF camera maar de helft van je beeld beslaan met een 1/1 macro lens
            Voor datzelfde object van 17,3 beeldvullend op je Full Frame camera vast te leggen zal je een 2/1 Macro lens nodig hebben.

            BTW: De Olympus 30:3,5 geeft je een vergroting van 1,25.
            Indien je hier op Full Frame beeldvullend zou werken heb je een 2.5 vergroting nodig.
            Hier een Review van de 30 3.5 Macro 1,25 lens https://robinwong.blogspot.be/2016/0...acro-lens.html
            Last edited by Funcky; 29 september 2017, 23:01.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #21
              Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

              De werkafstand is bij macro dus kleiner? Een 60mm mft lens is dus minder geschikt voor insecten dan een canon 100 mm op ff?
              www.dpix.nl event photography

              Comment


              • #22
                Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                Als het klein moet zijn zou ik ook de Panasonic leica 12-60/2.8-4 overwegen ipv de Oly 12-100...
                Kleiner en nog een stuk lichter dan de 12-100 en volgens testen ook super IQ...

                Comment


                • #23
                  Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Als het klein moet zijn zou ik ook de Panasonic leica 12-60/2.8-4 overwegen ipv de Oly 12-100...
                  Kleiner en nog een stuk lichter dan de 12-100 en volgens testen ook super IQ...
                  Dat is idd ook een heel mooi compromis, minder tele maar een stop sneller in groothoek.
                  Doet me denken aan de 15 1.7 wat constructie en bouwkwaliteit betreft.
                  De Panasonic is gevoelig lichter en kleiner tegenover de Oly 12-100
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                    Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                    De werkafstand is bij macro dus kleiner? Een 60mm mft lens is dus minder geschikt voor insecten dan een canon 100 mm op ff?
                    De (kortste) werkafstanden bij de 100 mm Canons zijn 15,0 cm voor de Non L en 13,3 cm voor de L versie.
                    Voor de Macro 60 2.8 mm van Olympus is de werkafstand 10 cm.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                      Als vervolg op bovenstaande vraag ik ne af in hoeverre Panasonic lenzen functioneren op de Olympus OMD camera’s. Volledige compatibel? Wat doet de IS die in de Panasonic lens is ingebouwd? Ik neem aan dat IBIS blijft werken. Met andere woorden, is het interessant om ook eens naar de Panasonic lenzen te kijken?
                      www.dpix.nl event photography

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                        Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                        Als vervolg op bovenstaande vraag ik ne af in hoeverre Panasonic lenzen functioneren op de Olympus OMD camera’s. Volledige compatibel? Wat doet de IS die in de Panasonic lens is ingebouwd? Ik neem aan dat IBIS blijft werken. Met andere woorden, is het interessant om ook eens naar de Panasonic lenzen te kijken?
                        Beide merken zijn perfect onderling compatibel.
                        Veel M43 body's hebben nu IBIS.
                        Een OMD EM1 MKII (volgens je interesse) in combinatie met de 12-100 f4 levert je een 6.5 stops op.
                        Zo zijn belichtingen van 2 seconden bij een brandpunt van 50 mm (FF eq) mogelijk en geen uitzonderingen meer.

                        Ik zie er nu al de wenkbrauwen fronsen...
                        Last edited by Funcky; 30 september 2017, 18:25.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                          De functie van een image stabiliser is natuurlijk wel beperkt. Een foto met een sluitertijd van bv 1 seconde zonder bewegingsonscherpte is mooi, maar dan is het meestal niet gewenst dat het te fotograferen onderwerp beweegt. Dat is vaak wel het geval. Denk aan bomen en takken, bewegende mensen, enz. Dan is de functie onbruikbaar. Toch?
                          www.dpix.nl event photography

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                            Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                            De functie van een image stabiliser is natuurlijk wel beperkt. Een foto met een sluitertijd van bv 1 seconde zonder bewegingsonscherpte is mooi, maar dan is het meestal niet gewenst dat het te fotograferen onderwerp beweegt. Dat is vaak wel het geval. Denk aan bomen en takken, bewegende mensen, enz. Dan is de functie onbruikbaar. Toch?
                            Dat is uiteraard heel correct.
                            Het geldt alleen voor stilleven, statisch dus o.a. Gebouwen, interieurs, product fotografie enz... dus toch wel heel veel situaties waar je met de goede IBIS save zit en minder rekening moet houden met de regel van de sluitertijd die je moet hanteren naargelang het brandpunt.
                            Voor actie en sport maakt het eigenlijk niet zoveel uit.
                            Dat geldt ook voor die high resolution mode met sensor shift. Alleen nuttig bij statische opnamen dus.

                            Bij langere telelenzen zoals de Olympus 300 mm waar je best sluitertijden van 1/600 hanteert (ong. richtlijn) ... daar komt een goede image stabilisator meer tot zijn recht.
                            Het is niet omdat je objectief 1/600 vereist om bewegingsonscherpte te voorkomen dat je onderwerp dat ook nodig heeft.
                            Last edited by Funcky; 1 oktober 2017, 09:54.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                              Vandaag een DMC-FZ-300 van Panasonic van een kennis mogen uitproberen. Hoewel de recenties op internet heel positief zijn ben ik zwaar teleurgesteld. Deze heeft dan een mooie F/2.8 lens. Maar ISO ruis is heel erg veel.
                              ISO 800 is al de max. Niet te vergelijken met mn Canon. Als de EM1 mk ii vergelijkbaar is met de Panasonic is het geen optie om deze aan te kopen. Iemand ervaring ?
                              www.dpix.nl event photography

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

                                Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                                Vandaag een DMC-FZ-300 van Panasonic van een kennis mogen uitproberen. Hoewel de recenties op internet heel positief zijn ben ik zwaar teleurgesteld. Deze heeft dan een mooie F/2.8 lens. Maar ISO ruis is heel erg veel.
                                ISO 800 is al de max. Niet te vergelijken met mn Canon. Als de EM1 mk ii vergelijkbaar is met de Panasonic is het geen optie om deze aan te kopen. Iemand ervaring ?

                                De FZ300 is een mooi toestel met constante 2.8.
                                Met beeldhoek equivalenten van 25mm tot 600 mm heb je een mooi bereik.
                                Om de camera redelijk compact te houden is dit alleen mogelijk met een kleine sensor.
                                De crop factor is hier 5.6. (1/2.3″)
                                Door de kleine sensor is er meer ruis in je foto's.

                                Als je uw Canon vergelijkt, zal je duidelijk een verschil zien in ruis bij de hoogste iso's in vergelijking met M43.
                                Als je uw Canon vergelijkt met de 1/2.3 sensor dan wordt die vergelijking wel heel extreem en kan dit teleurstellend zijn.

                                De FZ300 is een ander compromis...
                                Door een kleine sensor te gebruiken is een beeldhoek bereik van 25-600 mogelijk als je het geheel compact wil houden.

                                Ik heb geen FZ 300 in bezit gehad maar wel een Sony RX10 MKI (24-200 fov eq.) met grotere 1" sensor.
                                Zo'n 1" sensor (crop 2.7) geeft je al zeer bevredigende resultaten op hogere iso's.

                                Kijk maar naar de gebruikers hier met een Sony RX100/Canon G7X, G5X, Panasonic LX100 enz...
                                Diezelfde 1" sensor wordt ook gebruikt in de Sony RX10 MKIII/IV.
                                De RX10III/IV heeft ook een bereik van 24-600 net zoals de FZ300 (wel variabel diafragma 2.4-4.0)

                                Door een grotere sensor toe te passen is de Sony toch al wel een uit de kluiten gewassen camera en een heel stuk groter dan de FZ300.

                                Maar om je te antwoorden op je vraag...de EM1 MKII geeft je niet de ruis die de FZ300 laat zien.
                                Ik had al een vergelijkend beeld gegeven in post 18 met de Canon 5DMKII




                                Hieronder een vergelijking met de FZ300 (bron www.dpreview.com)

                                Last edited by Funcky; 1 oktober 2017, 17:33. Reden: afbeelding afmetingen aangepast
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X