Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 26 t/m 31 van 31

Standaard Re: Canon 5d mk iii inruilen voor Olympus OMD-EM1 mk ii, goed idee?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
    Als vervolg op bovenstaande vraag ik ne af in hoeverre Panasonic lenzen functioneren op de Olympus OMD camera’s. Volledige compatibel? Wat doet de IS die in de Panasonic lens is ingebouwd? Ik neem aan dat IBIS blijft werken. Met andere woorden, is het interessant om ook eens naar de Panasonic lenzen te kijken?
    Beide merken zijn perfect onderling compatibel.
    Veel M43 body's hebben nu IBIS.
    Een OMD EM1 MKII (volgens je interesse) in combinatie met de 12-100 f4 levert je een 6.5 stops op.
    Zo zijn belichtingen van 2 seconden bij een brandpunt van 50 mm (FF eq) mogelijk en geen uitzonderingen meer.

Ik zie er nu al de wenkbrauwen fronsen...
    Laatst gewijzigd door Funcky; 30 september 2017 om 19:25
    X-T2, VPB-XT2, X-T20, 16-55 2.8, 50-140 2.8, 56 1.2, Mitakon Speedmaster 35 0.95 Mark II, GoPro Hero 5

De functie van een image stabiliser is natuurlijk wel beperkt. Een foto met een sluitertijd van bv 1 seconde zonder bewegingsonscherpte is mooi, maar dan is het meestal niet gewenst dat het te fotograferen onderwerp beweegt. Dat is vaak wel het geval. Denk aan bomen en takken, bewegende mensen, enz. Dan is de functie onbruikbaar. Toch?

De functie van een image stabiliser is natuurlijk wel beperkt. Een foto met een sluitertijd van bv 1 seconde zonder bewegingsonscherpte is mooi, maar dan is het meestal niet gewenst dat het te fotograferen onderwerp beweegt. Dat is vaak wel het geval. Denk aan bomen en takken, bewegende mensen, enz. Dan is de functie onbruikbaar. Toch?
    Dat is uiteraard heel correct.
    Het geldt alleen voor stilleven, statisch dus o.a. Gebouwen, interieurs, product fotografie enz... dus toch wel heel veel situaties waar je met de goede IBIS save zit en minder rekening moet houden met de regel van de sluitertijd die je moet hanteren naargelang het brandpunt.
    Voor actie en sport maakt het eigenlijk niet zoveel uit.
    Dat geldt ook voor die high resolution mode met sensor shift. Alleen nuttig bij statische opnamen dus.

Bij langere telelenzen zoals de Olympus 300 mm waar je best sluitertijden van 1/600 hanteert (ong. richtlijn) ... daar komt een goede image stabilisator meer tot zijn recht.
    Het is niet omdat je objectief 1/600 vereist om bewegingsonscherpte te voorkomen dat je onderwerp dat ook nodig heeft.
    Laatst gewijzigd door Funcky; 1 oktober 2017 om 10:54
    X-T2, VPB-XT2, X-T20, 16-55 2.8, 50-140 2.8, 56 1.2, Mitakon Speedmaster 35 0.95 Mark II, GoPro Hero 5

Vandaag een DMC-FZ-300 van Panasonic van een kennis mogen uitproberen. Hoewel de recenties op internet heel positief zijn ben ik zwaar teleurgesteld. Deze heeft dan een mooie F/2.8 lens. Maar ISO ruis is heel erg veel.
    ISO 800 is al de max. Niet te vergelijken met mn Canon. Als de EM1 mk ii vergelijkbaar is met de Panasonic is het geen optie om deze aan te kopen. Iemand ervaring ?

Vandaag een DMC-FZ-300 van Panasonic van een kennis mogen uitproberen. Hoewel de recenties op internet heel positief zijn ben ik zwaar teleurgesteld. Deze heeft dan een mooie F/2.8 lens. Maar ISO ruis is heel erg veel.
    ISO 800 is al de max. Niet te vergelijken met mn Canon. Als de EM1 mk ii vergelijkbaar is met de Panasonic is het geen optie om deze aan te kopen. Iemand ervaring ?

De FZ300 is een mooi toestel met constante 2.8.
    Met beeldhoek equivalenten van 25mm tot 600 mm heb je een mooi bereik.
    Om de camera redelijk compact te houden is dit alleen mogelijk met een kleine sensor.
    De crop factor is hier 5.6. (1/2.3″)
    Door de kleine sensor is er meer ruis in je foto's.

Als je uw Canon vergelijkt, zal je duidelijk een verschil zien in ruis bij de hoogste iso's in vergelijking met M43.
    Als je uw Canon vergelijkt met de 1/2.3 sensor dan wordt die vergelijking wel heel extreem en kan dit teleurstellend zijn.

De FZ300 is een ander compromis...
    Door een kleine sensor te gebruiken is een beeldhoek bereik van 25-600 mogelijk als je het geheel compact wil houden.

Ik heb geen FZ 300 in bezit gehad maar wel een Sony RX10 MKI (24-200 fov eq.) met grotere 1" sensor.
    Zo'n 1" sensor (crop 2.7) geeft je al zeer bevredigende resultaten op hogere iso's.

Kijk maar naar de gebruikers hier met een Sony RX100/Canon G7X, G5X, Panasonic LX100 enz...
    Diezelfde 1" sensor wordt ook gebruikt in de Sony RX10 MKIII/IV.
    De RX10III/IV heeft ook een bereik van 24-600 net zoals de FZ300 (wel variabel diafragma 2.4-4.0)

Door een grotere sensor toe te passen is de Sony toch al wel een uit de kluiten gewassen camera en een heel stuk groter dan de FZ300.

Maar om je te antwoorden op je vraag...de EM1 MKII geeft je niet de ruis die de FZ300 laat zien.
    Ik had al een vergelijkend beeld gegeven in post 18 met de Canon 5DMKII

Hieronder een vergelijking met de FZ300 (bron www.dpreview.com)

Laatst gewijzigd door Funcky; 1 oktober 2017 om 18:33 Reden: afbeelding afmetingen aangepast

ik zat met hetzelfde, het gezeul beu, ben eerst naar Olympus gegaan, was het toch niet, verschil M4/3 en FF is te groot, daarbij vond ik de kleurweergave/contrast van Olympus niet zoo mooi t.o.v. Canon, Toen naar Fuji, XT1 Xpro enz.... in het begin erg enthousiast, later weer hetzelfde probleem, toch niet helemaal wat ik zocht, nu naar Sony overgestaptt en eindelijk tevreden, heb nu het beste uit 2 werelden, heb een adapter om al mij L lenzen van Canon te gebruiken, daarbij een aantal kleine primes van Sony erbij plus een uitlens (die trouwens beter is dan welke uitlens dan ook), Als ik licht op stap wil neem ik de primes mee en een 2 tal kleine zoomlenshes van Sony, wil ik wat zwaarder neem ik ook de L lenzen van Canon mee.

Ik heb dus nu het beste uit 2 werelden, Canon (heb de body nog steeds) wanneer het wat sneller moet en Sony (A7) wanneer et wat lichter moet. Ik zou hier toch even over nadenken, je hoeft je dure Canon lenzen niet in te ruilen, maar dmv een adapter simpel met behoud van AF en alle elektronische contacten.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Soortgelijke discussies

1. EF 70-200 2.8 IS II met Canon TC 2x III goed idee?
    Door JohanL in forum Objectieven
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 8 november 2013, 22:15
  2. Goed idee of slecht idee? hulp gevraagd...
    Door TrsH in forum Algemeen
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 5 november 2012, 21:01
  3. magazine voor beginnende fotografen, goed idee?
    Door digital_addiction in forum Algemeen
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 20 januari 2012, 23:33
  4. Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?
    Door Jeepeg in forum Objectieven
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 16 februari 2010, 20:15
  5. Canon 450D en lenzen goed idee?
    Door Phaelix in forum Camera's
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 18 januari 2010, 11:04

Regels voor berichten