Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D mark IV release

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D mark IV release

    Hallo iedereen,

    Iemand die op de hoogte is van de laatste nieuwtjes omtrent deze Canon 5D mark IV?
    Volgens Amerikaanse sites zou hij Maart 2015 reeds uitkomen. Mensen die meer weten?
    Twijfel namelijk om een 5D mark III te kopen, maar als de mark IV reeds (heel) snel zou uitkomen zou ik nog wat wachten.

    Mensen die meer weten, ik hoor het graag!

    Groeten,

    David
    Last edited by david_deman; 23 januari 2015, 08:51.
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

  • #2
    Re: Canon 5D mark IV release

    Een site die meestal snel is met die info is canonrumors
    Voorlopig nog geen nieuws. En bij de vorige update was men ook al een dik jaar en half vooraf aan het speculeren op de komst van de make III
    Maar als je de lifecycle er op nakijkt dan zit het er wel in voor eind dit jaar. http://en.wikipedia.org/wiki/Templat...igital_cameras

    Het zou niet onlogisch zijn.

    Wat wel de ronde doet is dat ze deze keer gaan inzetten op hoge pixelcount.
    Alle fabrikanten zouden er mee bezig zijn. Maar mogelijks gaan onze lenzen niet meekunnen. Ook word de meerwaarde van een nog hogere pixelcount in vraag gesteld of dat wel nut heeft bij een FF/crop. Optisch zou men nu al aan de grenzen zitten.

    Ook zou er ontwikkeling gaande zijn naar een full shutter zo blijkt. Dus geen gordijn meer en dus kunnen flitsen met snelle sluiters (1/1000 bv) zonder een band aan je been te hebben.
    Of da allemaal echt zo nuttig zal zijn moet ik nog zien. Nu werkt het ook.

    Je kan een afwachtende houding aanemen maar ik denk dat je er geen wonderen moet van verwachten.
    De verschillen zijn meestal niet extreem groot meer en eerder een teleurstelling voor het lange wachten.

    De prijs voor de 5d3 is stabiel en corect nu. Vergeet niet dat bij introductie em meer dan 1000 euro hoger stond dan nu.

    Als de nieuwe er komt dan zal die zonder twijfel meer dan 1000 euro duurder zijn.
    Fabrikagefouten gaan in de mk3 niet meer zitten daar waar de mk4 mogelijks nog problemen kan hebben.

    Als ik 1 ding geleerd heb in het leven dan is het: koop nooit het laatste nieuw!!

    Ik zou voor de mk3 gaan en direct genieten.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D mark IV release

      Voor het moment is het allemaal nog speculatie.
      Volgens de rumors zou Canon Nikon willen overtroefen met een 52 MPix sensor, gebaseerd op een drielagige 18 MPix sensor.
      Voor de naam van het toestel is men nog aan het worstelen.
      Spreekt voor zich dat zo'n apparaat, naar schatting, minstens 5000 euro's zal kosten.
      Weet niet direct welke hobbyist zich daar zal aan wagen.

      Xafke heeft meer dan gelijk wanneer hij voorstelt om te genieten van de huidige basisprijs voor een 5DIII.

      Veel succes.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D mark IV release

        Oké reeds bedankt voor de verschafte info!

        De rumours haalde ik van "thenewcamera.com":

        "According to famous photographer and veteran blogger kenrockwell the Canon will announce Canon 5D Mark IV on March 17, 2015 and shipping will start from April 2015, …"

        Wat me nog een afwachtende houding doet aannemen is het feit dat de Mark III al geruime tijd op de markt is. Het voordeel is dat de fouten eruit zijn maar dan is het nadeel dat je infeite een verouderde camera koopt? Natuurlijk zal de prijs dan inderdaad misschien navenant zijn wanneer het dan eindelijk zo ver is als de Mark IV er zou zijn. En de verschillen zullen misschien wel minimaal zijn.

        Ik zou het gewoon zo zonde vinden als mijn mark III dan na anderhalf jaar al volledig afgeschreven zou zijn.

        Nu beschik ik over een canon 60D crop camera. Een verbetering zou de Mark III sowieso dus wel zijn.

        David
        mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D mark IV release

          Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
          Oké reeds bedankt voor de verschafte info!

          De rumours haalde ik van "thenewcamera.com":

          "According to famous photographer and veteran blogger kenrockwell the Canon will announce Canon 5D Mark IV on March 17, 2015 and shipping will start from April 2015, …"

          Wat me nog een afwachtende houding doet aannemen is het feit dat de Mark III al geruime tijd op de markt is. Het voordeel is dat de fouten eruit zijn maar dan is het nadeel dat je infeite een verouderde camera koopt? Natuurlijk zal de prijs dan inderdaad misschien navenant zijn wanneer het dan eindelijk zo ver is als de Mark IV er zou zijn. En de verschillen zullen misschien wel minimaal zijn.

          Ik zou het gewoon zo zonde vinden als mijn mark III dan na anderhalf jaar al volledig afgeschreven zou zijn.

          Nu beschik ik over een canon 60D crop camera. Een verbetering zou de Mark III sowieso dus wel zijn.

          David
          David, ik zie dat je prachtige foto's maakt met je 60D, een model wat ondertussen een jaar of vijf oud is? Ik heb naast mijn Nikon D7100 nog steeds een Nikon D300, waarvan de foto's kwalitatief nog steeds even mooi zijn als zeven jaar geleden.

          Van een toestel als de Canon 5D mark III kan je nog jaren genieten.....

          De camera-producenten laten ons graag geloven dat ieder model weer beter en sneller is dan het vorige en dat is meestal ook wel zo maar zie je dat terug in je foto's?

          Bovendien laten ze ons nog liever geloven dat alles wat full frame is beter is: ah ja, duurdere body's, zwaardere en duurdere objectieven en bijbehorende grotere winstmarges .

          "Full frame" is de meest onnozele benaming die ooit maar gegeven is aan een sensor van 36mm x24mm want deze afmetingen stammen uit het analoge film tijdperk en toen was deze afmeting alles behalve "full frame".

          Zack Arias heeft hier een grappige video over gemaakt : link

          Mvg,

          Eric
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D mark IV release

            Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
            Ik zou het gewoon zo zonde vinden als mijn mark III dan na anderhalf jaar al volledig afgeschreven zou zijn.
            Nu beschik ik over een canon 60D crop camera. Een verbetering zou de Mark III sowieso dus wel zijn.
            Die 5Dmk3 zal tegen dan niet afgeschreven zijn. Het is tegen die tijd misschien een model van 4 jaar oud, maar het zal nog altijd geweldige foto's maken. Aangezien nieuwe bodies altijd met een stevige lanceringsprijs op de markt komen, en ze nog minder dan de helft waard zijn als er eenmaal een opvolger uit is, zou ik ook niet meteen een extra som spenderen aan de mk4 die er misschien in de loop van dit jaar komt. Over eventuele stapjes of sprongen voorwaarts kunnen we vandaag alleen maar speculeren, dus maak je best voor jezelf uit of vandaag de 5Dmk3 de moeite waard is voor jou of niet.

            Wat betreft de upgrade van 60D naar 5Dmk3: ja het zou een verbetering zijn. Met name de autofocus van de 5D is een stuk geavanceerder.

            Dat een full frame sensor per definitie een upgrade is tegenover een APS-C, dat is eigenlijk nonsens: het zijn 2 verschillende systemen. Wat je ook vaak hoort, is dat mensen hun lenzen kopen met het idee dat ze ooit gaan 'upgraden' naar full frame. Dat is een fabeltje. Switchen tussen sensorformaten leidt meestal tot een ander compromis waarbij je veel vaker van lens moet wisselen. Lenzen gedragen zich totaal verschillend qua beeldhoek in functie van de grootte van de sensor. Als je een f/2.8 standaardzoom zoals de 24-70 op full frame gewend bent, ga je een hekel hebben aan die lens op een crop, en dan is de schitterende 17-55 het perfecte equivalent.

            Als je denkt dat een 5D de camera voor jou is, kijk dan eens naar je glas-arsenaal: wat denk je te kunnen meenemen naar full frame, of ben je anderzijds eventueel bereid om ook je lenzencollectie te vervangen?
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D mark IV release

              Eric, Pieter,

              Ja daar hebben jullie zeker gelijk in. Met mijn crop 60D maak ik nu ook leuke beelden en deze body is zeker niet versleten.
              Maar onlangs heb ik een BTW nummer aangevraagd en nu zit ik in volle opstart om dit verder te doen in bijberoep. Ik heb dus voor bepaalde evenementen een backup toestel nodig en de 60D zou dan mijn backup camera worden van de Mark III.

              Wat lenzen betreft had ik me inderdaad al voorbereid op de overstap naar FF zoals Pieter zegt zit ik natuurlijk nu met FF lenzen maar dan met een vergrotingsfactor van 1,6. Maar dat weten jullie natuurlijk ook. Hoe ik dat zal ervaren na een overstap heb ik ook het gissen naar. Werkte namelijk nog geen 2 keer met een FF camera....
              Momenteel heb ik een 100mm F/2.8, een 35mm F1.4 en een 70-200mm F2.8. En dan nog 2 lenzen enkel voor cropcamera's een kitlens 18-135mm en een 11-16mm F/2.8.

              Ik dacht er dan aan om de kit te nemen dus de mark III met een 24-105mm F/4 lens en met toekomst de 24-70mm F/2.8 (ofwel die lens kiezen nu en de body en lens apart kopen)

              Dus zal ik mijn lenzencollectie moeten vervangen. Ja en neen dus, want zoals je zegt zal de vergrotingsfactor die er was nu er niet meer zijn.

              Dat is zo een beetje samengevat de bedoeling. En dan is het nog kiezen of ik nu wacht op die Mark 4 of niet.
              Waarschijnlijk zal ik dus dan niet wachten aangezien die veel meer zal gaan kosten zoals hiervoor werd aangehaald.
              mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D mark IV release

                Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                "Full frame" is de meest onnozele benaming die ooit maar gegeven is aan een sensor van 36mm x24mm want deze afmetingen stammen uit het analoge film tijdperk en toen was deze afmeting alles behalve "full frame".

                Zack Arias heeft hier een grappige video over gemaakt : link

                Mvg,

                Eric
                Die benaming vind ik niet zo onnozel omdat ze gewoon verwijst naar de grootte van de film die gebruikt werd in een spiegelrefelxcamera. Dat werd ooit gekozen op 36x24 mm omdat dit de grootte was die de beste kwaliteit leverde en geen té groot toestel vereiste. Wanneer de eerste digitale spiegelrefelxcamera's op de markt kwamen was het veel te duur om er een 36x24 mm sensor in te plaatsen. Anders was het wel gedaan en was er de miserie niet om andere lenzen voor de kleinere (crop) sensoren te moeten maken.
                Full frame verwijst gewoon naar de volledige grootte van wat gebruikelijk was in een spiegelreflex. Niets meer en niets minder.

                Zack Arias zijn filmpje is inderdaad grappig alleen jammer dat hij het serieus meent. Wel... tot dat zijn vrouw hem liet weten dat zijn vriend iets had dat 2,5 zo groot was als wat hij had... Om verder te gaan in zijn grapjes: ze liet ook weten dat het nog relatief klein was maar toch al véél beter dan dat van hem...

                Trouwens fullframe is geen marketing. Heb hier zelf een Fuji X-T1 en een Nikon Df. Beide 16 mp camera's. Op klaarlichte dag geen probleem met de X-T1. Fantastisch toestel. Maar in het donker, al vanaf boven de 1600 ISO geen discussie welke duidelijke de beste is. Zack mag op zijn hoofd gaan staan, het zal er niets aan veranderen.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D mark IV release

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
                  Ik heb dus voor bepaalde evenementen een backup toestel nodig en de 60D zou dan mijn backup camera worden van de Mark III.
                  Perfect haalbaar. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je die 'backup' ziet. Als je bijvoorbeeld beide toestellen vaak naast elkaar gaat gebruiken met een verschillende lens, dan kan moet je nog wat dieper nadenken over mogelijke lenscombinaties. Als je echt backup bedoelt in de zin van "stel dat de 5D uitvalt", dan ga je vooral in je courante bereik een soort overlapping moeten voorzien. Denk aan het voorbeeld van 24-70 FF en 17-55 op crop.

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
                  Momenteel heb ik een 100mm F/2.8, een 35mm F1.4 en een 70-200mm F2.8. En dan nog 2 lenzen enkel voor cropcamera's een kitlens 18-135mm en een 11-16mm F/2.8.
                  Wat je heel snel zal merken, is dat een 70-200 op full frame een pak meer allround bruikbaar is. Die 11-16 kan nog goed van pas komen aangezien je daar een 17mm-equivalent hebt en dus niet in een echte ultrawide moet investeren voor je 5D. Die 35mm hangt dan wat af van je stijl van fotograferen. Op crop is dat een bruikbare portretlens, maar op full frame eigenlijk een beetje mossel noch vis. Of je dan de 18-135 wil houden als allrounder, dat is een persoonlijke kwestie. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen vervangen door een 17-55 of iets anders dat van pas kan komen in je event-fotografie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
                  Ik dacht er dan aan om de kit te nemen dus de mark III met een 24-105mm F/4 lens en met toekomst de 24-70mm F/2.8 (ofwel die lens kiezen nu en de body en lens apart kopen)
                  Voor mij geen twijfel: door de zure appel (hoge prijs) bijten en de 24-70/2.8 kopen. Ik vind de 24-105 een heel matige lens in zijn categorie, maar los daarvan is een f/2.8 zoom als standaardlens eigenlijk een must (of op zijn minst een groot pluspunt).
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D mark IV release

                    Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    Heb hier zelf een Fuji X-T1 en een Nikon Df. Beide 16 mp camera's. Op klaarlichte dag geen probleem met de X-T1. Fantastisch toestel. Maar in het donker, al vanaf boven de 1600 ISO geen discussie welke duidelijke de beste is.
                    Ik wil je gerust geloven; ik ken de Df niet echt. Van mijn X-T1 ben ik nochtans perfect tevreden op hogere ISO, want het is ook op dat vlak de beste camera die ik ooit heb gebruikt. Maar van de Df moet je er ook bij zeggen dat hij de sensor en processor van de D4 gebruikt, en dat is echt wel een high-end toestel. Ik bedoel maar: je kan het kwaliteitsvoordeel niet zomaar aan het formaat van de sensor toeschrijven want er komt veel meer bij kijken (glas, beeldprocessor, nabewerking, ...). Het theoretisch ruisvoordeel van de grotere sensor is er natuurlijk wel...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D mark IV release

                      Het is dan gisteren de mark 3 geworden.

                      Hopelijk kan ik hier snel mooie beelden posten als resultaat ervan. Bedankt voor de gegeven info mensen!
                      mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D mark IV release

                        Ik hoor net dat Canon morgen een "belangrijke" camera zal aankondigen (grapje hoor)

                        Veel succes man, even wat oefenen en verschieten van de kwalteit, en laat die fotos maar komen.

                        En uit nieuwsgierigheid zo voor de leute even verder speculeren:

                        Wat denk je dat de mk4 zal kosten bij introductie? Ik schat op een klein 3800 euro.
                        Verwachte datum? net voor eind 2015 +-.
                        Pxls? ik schat 35Mpixel.
                        Ander nieuwigheden? usb3, 4k recording.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D mark IV release

                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D mark IV release

                            oo boy, ik las het net op tweakers ook. Ik kwam ermee af als grapje, blijkt het nog uit te komen ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D mark IV release

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              oo boy, ik las het net op tweakers ook. Ik kwam ermee af als grapje, blijkt het nog uit te komen ook.
                              een full frame M3 met een Sony sensor is geen grapje he

                              Comment

                              Working...
                              X