Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+camera)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+camera)

    Hallo,

    Vraagje die nog niet gesteld is in dit forum met terugkerende vragen, algemene kennis voor wie recent nieuws opvolgt in cameraland :

    Zijn er :

    1> Merken die inzien dat we al met genoeg megapixels zitten en dit enkel en alleen meer ruis teweegbrengt en intelligent een "megapixelstop" beslisten ? Misschien wel mensen die bewust hun oude 4mpix camera houden voor 10x15's om ruis te beperken.

    2> Merken die technische snufjes (face detection,...) er liever uit laten, en voor die prijs een grotere sensor dan andere merken inbouwen (weet dat de Sigma DP1 een zeer slimme zet was, maar dat ze de technische problemen in de opvolger moeten oplossen). Dit om concurentieel te blijven aan dezelfde prijs, maar betere beeldkwaliteit door de grotere sensor.

    3> Merken die compactheid aan hun laars lappen, en praktisch gezien steviger/zwaardere camera's maken ter voorbereiding van telelenzen, zodat geen batterygrip nodig is.

    Dus mensen die een cam hebben die één of meerdere eigenschappen bezit, laat ons de types weten. Dit dus in ALLE segmenten, zowel compact - crop - fullframe camera's.
    Denk dat de doorwinterde fotograaf simpelweg een grote sensor wenst, stevige camera en dat de megapixelgekte nu wel genoeg is zeker...

    Dankt u,
    2010

  • #2
    Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

    Ik zou in mijn sinar een phase one kunnen steken met 60.5 Mp.

    Phase One aerial & photography cameras redefine high-resolution imagery. Explore our top-quality aerial, geospatial, & imaging solutions.




    have fun.

    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

      Wat het compactsegment betreft, vond ik altijd dat je dit heel goed zag bij Canon: de Ixusreeks vs. de Powershots. De Ixussen waren klein en compact, mooi, blinkend, fancy kleurtjes, maar ook duur. De Powershots hadden doorgaans iets meer instelmogelijkheden, waren groter, logger, minder mooi, maar je had wel een betere voor dezelfde prijs (bijvoorbeeld meer optische zoom). Weet echter niet of dit nog steeds zo is, heb de compactjes niet echt meer gevolgd.
      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

      Comment


      • #4
        Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

        Das nu net niet wat ik bedoel, die varen in de verkeerde richting net zoals die Hasselbladtoestanden! Teveel megapixels en prijs buiten bereik voor de gewone man!
        Indien 6 megapixels op de grotere sensor ipv 60 = minder ruis + betaalbaar + robuust model.

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Ik zou in mijn sinar een phase one kunnen steken met 60.5 Mp.

        Phase One aerial & photography cameras redefine high-resolution imagery. Explore our top-quality aerial, geospatial, & imaging solutions.




        have fun.

        -m-

        Comment


        • #5
          Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

          de Canon G11 had toch minder megapixels dan zijn voorganger... (10 ipv 14 meen ik me te herinneren) wat toch wel duidelijk maakt dat Canon de goeie kant uitgaat...

          Maar beste 2010, niet alles kan zo zwart wit worden gezien als jij het voorstelt hé. Snufjes zoals face detection zijn louter software dus het implementeren in een nieuwe compact van merk X kost nagenoeg niets in vergelijking met een echte technische verbetering (grotere sensor-->grotere lenzen-->veel duurder,zwaarder systeem)
          sensor met minder MP's-->die sensor moet ontwikkeld én geproduceerd worden.

          en je moet ook een beetje kijken naar de markt. De consument is een megapixelfreter (begint al te minderen tegenwoordig). Alles wat lijkt op een cool snufje aan een camera is één stap dichter bij de verkoop ervan... Kunnen wij eraan doen dat we andere eisen hebben dan het merendeel van de consumenten... (toch op vlak van compactjes, niets over (de hogere klasse) DSLR's gezegd)
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

            Als je een hoge iso foto van een huidig compactje met heel veel pixeltjes gaat vergelijken tegenover een "oude" 4 megapixel compact, dan zal je op een afdruk van 10x15cm niet erg veel verschil zien.
            Die nieuwere compact met bijvoorbeeld 12 megapixels zal wel meer detail geven op grotere afdrukken, toch als de foto gemaakt is met de lage iso-waarden.
            Er is dus wel degelijk een voordeel wat het aantal pixels betreft, maar dan moeten ze niet overdrijven...

            De sensors worden ook nog altijd beter, maar de fabrikanten zullen zeker niet teveel in één keer geven, zodat er nog voldoende ruimte overblijft om elk jaar een heleboel nieuwe modellen uit te brengen die net iets beter zijn dan de vorige. De winkel moet ook blijven draaien natuurlijk.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

              Mag ik een basale vraag stellen:
              Wie (2010 is zó annoniem) en wat beoogt de enquêteur met de reacties om deze topic te beginnen?!?
              [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

              Comment


              • #8
                Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                Mag ik een basale vraag stellen:
                Wie (2010 is zó annoniem) en wat beoogt de enquêteur met de reacties om deze topic te beginnen?!?
                • verveling?
                • geen zin om zelf te zoeken
                • posten om te posten om zo toch junior member, later member, en nog later senior member te worden
                • ...

                wie zal het zeggen...
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                  Spijtig is het aantal pixels voor vele kandidaat kopers een zeer belangrijk iets, pas na verloop van tijd dringt het door dat het aantal pixels niet alles is. De merken spelen in op de wens van de koper, veel pixels is In.

                  Dat merk je ook in de tweedehands verkoop, ik heb nog een 1D Mark II in gebruik en da zal waarschijnlijk zo blijven, want blijkbaar willen ze deze body niet meer, tenzij je een absurde prijs voor lief neemt, en dat is niet mijn bedoeling.

                  De raad die ik je kan geven is koop tweedehands, en ga opzoek naar degelijke, en zelfs professionele body's van enige jaren geleden, die hebben minder pixels maar maken nog wel zeer goede beelden hoor.

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Spijtig is het aantal pixels voor vele kandidaat kopers een zeer belangrijk iets, pas na verloop van tijd dringt het door dat het aantal pixels niet alles is. De merken spelen in op de wens van de koper, veel pixels is In.

                    Dat merk je ook in de tweedehands verkoop, ik heb nog een 1D Mark II in gebruik en da zal waarschijnlijk zo blijven, want blijkbaar willen ze deze body niet meer, tenzij je een absurde prijs voor lief neemt, en dat is niet mijn bedoeling.

                    De raad die ik je kan geven is koop tweedehands, en ga opzoek naar degelijke, en zelfs professionele body's van enige jaren geleden, die hebben minder pixels maar maken nog wel zeer goede beelden hoor.

                    MVG, Jeff C.
                    Ik heb dat gedaan. Was mijn D50 een beetje beu. Te klein voor mijn handen en ik moest te veel het menu in. Een tweedehands D200 van een lid van dit forum gekocht. Prachtige body: stoer en stevig en ik denk dat meer dan 90% van de instellingen op de body zelf staan, dus heel weining geklooi in menutjes.

                    en die megapixels. Leg eens een A5 in dezelfde richting en in het midden op een A4. Dan zie je hoe klein het verschil eigenlijk is tussen dubbel zoveel megapixels. Vreemd genoeg vinden heel wat mensen een foto dubbel zo groot als zowel de breedte als de hoogte dubbel zo groot is. Dan heb je dus 4 maal meer pixels nodig.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                      Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                      Das nu net niet wat ik bedoel, die varen in de verkeerde richting net zoals die Hasselbladtoestanden! Teveel megapixels en prijs buiten bereik voor de gewone man!
                      Indien 6 megapixels op de grotere sensor ipv 60 = minder ruis + betaalbaar + robuust model.
                      waarom moeten alle modellen betaalbaar zijn? sommige toestellen zijn gewoon héél goed in specifieke zaken en daardoor duurder... zo lang de instaptoestellen blijven bestaan is er toch geen probleem?

                      De phase One met 60Mpix heeft een sensor grootte van 40.4 X 53.9mm. deze gaat dus niet noodzakelijk meer ruis hebben. Waarom zou een sensor met minder pixels trouwens robuuster zijn ?

                      Dat je zoiets zegt over compactjes dat kan ik volgen (doen de fabrikanten trouwens ook, de canon G11 heeft toch minder pixels dan zijn voorganger de G10?), maar bij professionele toestellen gaat dit toch niet op?

                      Nikon Coolpix 8800 sensor - 8mpix -> 8.8 x 6.6 mm
                      Canon 1Ds - 16.6mpix -> 36 x 24 mm
                      De phase One - 60Mpix -> 40.4 X 53.9mm
                      Last edited by RikH; 29 december 2009, 15:15.
                      Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        ... Vreemd genoeg vinden heel wat mensen een foto dubbel zo groot als zowel de breedte als de hoogte dubbel zo groot is. Dan heb je dus 4 maal meer pixels nodig.
                        Het is zelfs erger dan dat.

                        Ik ken mensen die ervan overtuigd zijn dat een camera met veel megapixels scherpere afdrukken levert op 10x15 dan een - pakweg - 4 megapixel camera

                        Maar ja, dat zijn diezelfde mensen die ook denken dat hun inktjet printer werkelijk aan 2880 ppi kan afdrukken

                        Kan boeiende "toogdiscussies" opleveren
                        Last edited by GeertB; 29 december 2009, 15:34. Reden: 2880ppi
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                          Spijtig is het aantal pixels voor vele kandidaat kopers een zeer belangrijk iets, pas na verloop van tijd dringt het door dat het aantal pixels niet alles is. De merken spelen in op de wens van de koper, veel pixels is In.

                          Dat merk je ook in de tweedehands verkoop, ik heb nog een 1D Mark II in gebruik en da zal waarschijnlijk zo blijven, want blijkbaar willen ze deze body niet meer, tenzij je een absurde prijs voor lief neemt, en dat is niet mijn bedoeling.

                          De raad die ik je kan geven is koop tweedehands, en ga opzoek naar degelijke, en zelfs professionele body's van enige jaren geleden, die hebben minder pixels maar maken nog wel zeer goede beelden hoor.

                          MVG, Jeff C.
                          Dag Jeff,

                          Ik ben niet helemaal akkoord. Oke er mag een pixelstop komen. Enough is enough. Al er in de plaats geïnvesteerd word in betere sensors die bij hogere iso minder ruis weergeven ben ik helemaal mee.
                          Voorlopig merk ik toch dat voor het soort fotografie dat ik doe (indoor aktie) veel fijnere platen komen uit de volbeeld 5D MKII met zijn 21Mp dan uit de 1D MkIII Zeker als je de beelden gaat croppen om de compositie dynamischer te laten uitkomen. Aan de andere kant zou ik de snelheid van de 1D voor geen geld ter wereld willen missen. Dus graag een 1D met 5D kwaliteiten. De MKIV waarschijnlijk...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                            niet het aantal pixels telt, of het aantal gadgets..

                            de beste camera's zijn het simpelste te bedienen, hebben de basisfuncties aan boord, die je zonder na te denken op de tast kunt vinden, ipv alle zooi die tegenwoordig op allerlei dslr's te vinden is..

                            hoe meer functies op een digi-cam, des te meer loop je alle parameters in te stellen, terwijl de mooie momenten aan je voorbij gaan..

                            hoe minder je je hoeft druk te maken om je camera, des te meer dat je je kunt concentreren op de plaat die jij wilt maken..

                            welke camera dat biedt? wel, da's je eigen keus.. less is more, maar niet altijd..

                            eigenlijk moet jij gewoon een analoge leica M-series kopen of zo.. wil je digi, dan een leica m-9...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cameramerken/types die tegen de stroom opvaren (megapixelstop/grotere sensor+came

                              I WANT PIXELS! LOAAADS OF PIXELS.
                              Poehpoeh, probeer eens met 6MP (mijn 10D bv) een vergroting te maken van 40X60....dan praten we weer verder
                              Ik heb hier de ballen verstand van, maar >pixels >ruis gaat volgens mij niet helemaal op. Mijn 6 megapixel bak maakt ontzettend ruisfoto's...in tegenstelling tot de megapixelvretende camera's van anderen hier op het forum.

                              Comment

                              Working...
                              X