Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera op trektocht...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera op trektocht...

    Ik ben al een tijdje op zoek naar een camera om op langere trektochten mee te nemen. En ik loop wat verloren tussen de reviews. Daarbij ben ik een beetje teleurgesteld naar de klantvriendelijkheid en uitleg in de winkels die ik Brussel uitprobeerde. Dus ik dacht hier wat raad te zoeken.

    Ik heb enkele jaren terug een Fufifilm XF1 gekocht en daarmee de smaak van fotos te pakken gekregen. Ik zou nu graag upgraden naar iets degelijker. Daarbij spelen er een paar dingen een belangrijke rol voor me:
    • gewicht en volume (moet mee in de rugzak)
    • ik hou van landschapsfoto's maar ook eens details (planten bijv) in te zoomen
    • ik trek foto's in allerlei lichtomstandigheden, in het bos, fel licht onder bewolking, s'avonds...
    • filmen is onbelangrijk voor me, en andere gadgets zoals wifi hoeven niet per se


    Na opzoekingen, blijf ik hangen op een reeks modellen, in volgorde van voorkeur als ik reviews moet geloven: Ricoh Gr2, Rx 100 (III), Panasonic Lumix DMC, eventueel Canon Powershot G9x.

    Kan iemand mij een beetje raad geven over deze modellen of alternatieven? Ricoh Gr2 is zowat aan de top van mijn lijst nu maar anderzijds lees ik ook geruchten dat hij wat duur is t.o.v. zijn kwaliteit. En mijn budget kan wel iets goedkoper gebruiken (600€ zou toch zowat maximum zijn, en dan zou het ook wel waard moeten zijn om iets op te leggen). Van de Rx 100 hoor ik ook goede dingen maar als je amazon reviews leest durft hij al snel technische mankementen te krijgen.
    Alvast dank voor de hulp. Ik hoop verder op dit forum wat meer bij te leren over techniek

  • #2
    Re: Camera op trektocht...

    Persoonlijk zou ik de Panasonic DMC TZ100 nemen, is de meest ideale reis-camera. Als je niet in veel zoom bent geïnteresseerd, de RX100III van Sony.
    http://users.telenet.be/patric/

    Comment


    • #3
      Re: Camera op trektocht...

      Canon G9X en G7X vallen weg wegens geen goede jpegs.

      Die Ricoh daar ken ik eigenlijk niets van.

      De RX100III is een goede keuze evenals de Canon G7XII.
      De Canon gaat tot 100mm en de Sony tot 70mm.
      De Sony heeft een zoeker wat handig kan zijn bij fel zonlicht.

      De macro mogelijkheden van de Sony (ikzelf heb de RX100IV) vind ik niet zo denderend. Een bloemetje en een libelle kan wel maar kleiner spul moet je al veel gaan croppen, wat trouwens nog altijd goede foto's oplevert bij lage iso. Deze is bijgesneden tot 1670x1039px dus een heel ferme crop, sprinkhaan.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Camera op trektocht...

        Ook al gedacht aan een Sony A5000 met kit- en telezoom?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Camera op trektocht...

          Hallo,

          Hij komt niet voor op je lijstje, maar ik heb zeer recent de Olympus OM-D EM10MkII aangeschaft.
          Supercompact met toch een erg goede zoeker, prima beeldkwaliteit, grote diversiteit aan lenzen te krijgen - kortom een echt aangename verrassing voor mij.
          Misschien de moeite om ook eens te bekijken?
          Is ook te krijgen als kit met diverse lenzen, en dat aan een zeer betaalbare prijs.
          Dit is een albumpje met wat "eerstelijnsfoto's":
          https://www.flickr.com/photos/jajabd...57685220429765

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Camera op trektocht...

            Ik heb zelf de RX100, en die doet na een paar jaar nog steeds goed zijn werk.
            De body heeft al serieuze stoten moeten incasseren, maar technisch nog steeds perfect.
            Ik denk dat je weinig kan misdoen met de RX100 reeks van Sony;

            Comment


            • #7
              Re: Camera op trektocht...

              Alvast bedankt voor tips! Lijkt dat het toch richting Rx100 gaat. Trouwens als iemand een tip heeft voor goede winkel in omgeving van Brussel (met degelijke service) hoor ik het graag. Ik koop liefst in vertrouwen, waar ik eventueel nog wat technische uitleg en tips krijg over gebruik en onderhoud..

              Comment


              • #8
                Re: Camera op trektocht...

                RX100 vind je makkelijk 2ehands. Zeker de eerste 3 versies.
                Kan een slok op de borrel schelen qua prijs.
                Als je een toestel koopt waar nog garantie op zit dan speel je veilig.
                Veel succes.
                Straatfotograaf in Antwerpen

                Comment


                • #9
                  Re: Camera op trektocht...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                  RX100 vind je makkelijk 2ehands. Zeker de eerste 3 versies.
                  Kan een slok op de borrel schelen qua prijs.
                  Als je een toestel koopt waar nog garantie op zit dan speel je veilig.
                  Veel succes.
                  Ik had de drie. Qua foto`s niks op aan te merken, maar ik vond het
                  geen fijn toestel. Onhandig. Te klein. Ik bedoel, ze kunnen ook een
                  top camera in een gsm steken; dat maakt het nog niet leuker om het
                  ding creatief te gebruiken. Ik geef het maar mee, ook al omdat ik niet
                  de enige ben met dit probleem.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera op trektocht...

                    Ik heb ook de Sony RX100 II - ideaal voor wie licht wil reizen, prima beelden, maar de camera heeft best wel een ingewikkelde menu.
                    Maar eenmaal je dit onder de knie hebt, uitstekend reisgezel.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment

                    Working...
                    X