Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera JPEG kleuren test

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera JPEG kleuren test

    Everyone loves to talk about the quality of different camera manufacturer's color and straight out of camera JPEGs. We decided to do a blind(ish) test, to se...


    Je kan achter een paar minuten (introductie) naar 7min40 springen voor de resultaten.
    Ik vond het alvast interessant genoeg om het hier te posten.

  • #2
    Re: Camera JPEG kleuren test

    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    https://www.youtube.com/watch?v=FRQpueEvb-U

    Je kan achter een paar minuten (introductie) naar 7min40 springen voor de resultaten.
    Ik vond het alvast interessant genoeg om het hier te posten.
    Je kan er heel wat commentaar en aanmerkingen op hebben. Maar het
    is in ieder geval veelzeggend, en wellicht meer zeggend dan wat je hier en op andere forums vaak te verteren krijgt...
    Goed gedaan...

    Moderator Note: Geherformuleerd om onnodige posts te vermijden
    Last edited by LesC; 4 juli 2017, 10:02.

    Comment


    • #3
      Re: Camera JPEG kleuren test

      JPEG is een afgewerkt beeld, naargelang je de witbalans en de beeldstijl instelt krijg je op dezelfde camera al heel verschillende resultaten.
      Het zegt dus weinig of niets over de kwaliteit van de verschillende merken, hooguit over de default instellingen.

      Ik kan wel ergens de slechte score van de Iphone begrijpen, die doet zoveel bewerking dat je het daarna soms nog moeilijk kan rechttrekken.

      Voor de rest denk ik dat iedereen zijn eigen merk gewoon wordt, de verschillen zijn niet groot.

      Als je in raw+jpeg fotografeert heb je de voordelen van een direct jpeg beeld met nog alle mogelijkheden om vanaf de raw te corrigeren.

      Comment


      • #4
        Re: Camera JPEG kleuren test

        Interessant ergens voor wie snel foto´s moet afleveren zoals sportjournalisten maar menig fotograaf hier zal waarschijnlijk wel in RAW werken en dan wordt het een totaal ander verhaal denk ik zo.
        Ook de vraag welke lenzen ze gebruikt hebben en zo.

        Comment


        • #5
          Re: Camera JPEG kleuren test

          Ook in de sportfotografie werkt RAW uitstekend
          Een hoop ouwe zooi
          www.rbfoto.nl

          Comment


          • #6
            Re: Camera JPEG kleuren test

            Oorspronkelijk geplaatst door doude Bekijk bericht
            Je kan er heel wat commentaar en aanmerkingen op hebben. Maar het
            is in ieder geval veelzeggend, en wellicht meer zeggend dan wat je hier en op andere forums vaak te verteren krijgt...
            Goed gedaan...
            Het zegt totaal geen bal ... jpg's vergelijken ? kom nou, ik kan uit één camera minstens 20 verschillende jpg rendities halen. Dat filmpje is idd één pot geleuter in termen van fotografie zoals men die denk ik op dit forum meent te moeten verstaan .. goed voor vastgeroeste "all in auto" shooters maar daarvoor hoef je geen peperduur materiaal te kopen en met dat filmpje kan men trouwens kiezen welke (goedkope?) camera men koopt op basis van die foto die het meest aan de persoonlijke voorkeur voldoet, subjectief als wat! ... ik wed trouwens dat sommige van die fotos in de "neutrale" kleurstand werden genomen ... en andere dan weer net niet ... move on and forget!
            Last edited by LesC; 4 juli 2017, 09:40. Reden: Quote aangepast aan het aangepaste origineel

            Comment


            • #7
              Re: Camera JPEG kleuren test

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Het zegt totaal geen bal ... jpg's vergelijken ? kom nou, ik kan uit één camera minstens 20 verschillende jpg rendities halen. Dat filmpje is idd één pot geleuter in termen van fotografie zoals men die denk ik op dit forum meent te moeten verstaan .. goed voor vastgeroeste "all in auto" shooters maar daarvoor hoef je geen peperduur materiaal te kopen en met dat filmpje kan men trouwens kiezen welke (goedkope?) camera men koopt op basis van die foto die het meest aan de persoonlijke voorkeur voldoet, subjectief als wat! ... ik wed trouwens dat sommige van die fotos in de "neutrale" kleurstand werden genomen ... en andere dan weer net niet ... move on and forget!
              Ik blijf erbij: veelzeggend. Ook al weet ik dat het complete nonsens is. Maar hoe
              vaak ik niet hier en elders lees dat de jpegs recht uit de camera fantastisch zijn.
              Dat de kleuren onovertroffen zijn. Weet ik veel wat.
              Mij maakt het allang niets meer uit. Gewoon raw en er het beste uithalen...

              Comment


              • #8
                Re: Camera JPEG kleuren test

                Moderator Note: Laten we het, ondanks (soms) zomerse temperaturen, een beetje beschaafd houden. Eén woord was voldoende voor 2 berichten aan de Moderator, en het schrappen van op z'n minst drie posts.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Camera JPEG kleuren test

                  Oorspronkelijk geplaatst door doude Bekijk bericht
                  Ik blijf erbij: veelzeggend. Ook al weet ik dat het complete nonsens is. Maar hoe
                  vaak ik niet hier en elders lees dat de jpegs recht uit de camera fantastisch zijn.
                  Dat de kleuren onovertroffen zijn. Weet ik veel wat.
                  Mij maakt het allang niets meer uit. Gewoon raw en er het beste uithalen...
                  beste, ik heb 5 verschillende "vintage" lenzen 50mm +- f1.7, 5 fotos met deze lenzen, zelfde tijdstip, zelfde belichting, zelfde onderwerp geven 5x een verschillende jpg kleurenrenditie ... wat denkt ge dan dat het joetoeb filmpje "bewijst" ? juist ja .. vul zelf maar in ...
                  .. en eerlijk gezegd .. ik zou al de raw-adepten geen eten willen geven die na oeverloos geklungel niet eens het foto nivo halen van de in camera jpg ... so what. LOVL krijg ik nu terug een berisping van de mods? meester hij begint wéér?

                  OT .. in een ander forum onderdeel vroeg een lange afwezige zich af waar iedereen wel gebleven was ... deze draad maakt voorzeker deel uit van het antwoord ... EOS.
                  Last edited by Guest41; 5 juli 2017, 16:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera JPEG kleuren test

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    .. en eerlijk gezegd .. ik zou al de raw-adepten geen eten willen geven die na oeverloos geklungel niet eens het foto nivo halen van de in camera jpg ... so what. LOVL
                    100% mee eens regulus, maar je kan ook niet verloochenen dat de jpg's recht uit camera er ook steeds maar beter op worden,
                    Wat er uit mijn Nikon D500 komt en uit Fuji XT is zeker niet min, en in veel gevallen meer dan goed genoeg, de mogelijkheden
                    zijn natuurlijk wel veel beperkter naar bewerkingen nadien toe.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera JPEG kleuren test

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      100% mee eens regulus, maar je kan ook niet verloochenen dat de jpg's recht uit camera er ook steeds maar beter op worden,
                      Wat er uit mijn Nikon D500 komt en uit Fuji XT is zeker niet min, en in veel gevallen meer dan goed genoeg, de mogelijkheden
                      zijn natuurlijk wel veel beperkter naar bewerkingen nadien toe.
                      Voila, zo is het ... veel alles hangt af van het beoogde doel ... wie zorgvuldig fotografeert komt met "in camera" jpg al een heel eind ... op slechte dagen heb ik wel eens de neiging om "raw" te bestempelen als valscherm voor luizige/luie fotografen ... ergo, neem maar een "om het even hoe" foto men trekt alles wel recht in post ... men vergeet echter dat moderne post-p programmas ook wel schijnen te werken op jpg .. en nog niet zo'n klein beetje (en BTW, ik heb jaaaren raw gefotografeerd met 2 Canon bodies ... ik weet wel ongeveer waar de mosterd te halen valt ...)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera JPEG kleuren test

                        Het is zeker een interessante vergelijking, want een heel groot deel van de camera's wordt gebruikt zoals die uit de verpakking is gehaald (meestal zelfs in de automatische stand).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera JPEG kleuren test

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          oT .. in een ander forum onderdeel vroeg een lange afwezige zich af waar iedereen wel gebleven was ... deze draad maakt voorzeker deel uit van het antwoord ... EOS.
                          Inderdaad. En meer heb ik niet meer te vertellen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera JPEG kleuren test

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            (en BTW, ik heb jaaaren raw gefotografeerd met 2 Canon bodies ... ik weet wel ongeveer waar de mosterd te halen valt ...)
                            Zelfde verhaal voor veel fotografen die jaren analoog hebben gewerkt zeker, daar kon je nadien meestal geen nabewerking op uitvoeren,
                            buiten wat "tegen" houden en een paar donkere kamer truuuuukjes ..... Dan kwam de negatief scanner enz.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera JPEG kleuren test

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Zelfde verhaal voor veel fotografen die jaren analoog hebben gewerkt zeker, daar kon je nadien meestal geen nabewerking op uitvoeren,
                              buiten wat "tegen" houden en een paar donkere kamer truuuuukjes ..... Dan kwam de negatief scanner enz.
                              Inderdaad .. en dat is nu zeker het grote voordeel van "digitaal", het laat verregaande "nabewerking" ook toe als standaard gebruik voor de leek ... of hij er wat van bakt is een ander verhaal, maar IMHO heeft de spectaculaire verbetering van de jpg inhoud voor gevolg dat een heel groot segment van de "leken" eigenlijk geen nood meer heeft aan een "digitale donkere kamer" voor wat ze doen, alhoewel ze dat waarschijnlijk nooit zullen willen toegeven he ... het staat zo chique om te zeggen .. "ik werk in raw" ... waarbij ze eigenlijk zouden moeten zeggen "ik werk MET raw" want IN raw kan namelijk je niet werken ... doordenkertje

                              Comment

                              Working...
                              X