Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 23 van 23

Standaard Camera JPEG kleuren test

https://www.youtube.com/watch?v=FRQpueEvb-U

Je kan achter een paar minuten (introductie) naar 7min40 springen voor de resultaten.
    Ik vond het alvast interessant genoeg om het hier te posten.

Standaard Re: Camera JPEG kleuren test

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    https://www.youtube.com/watch?v=FRQpueEvb-U

Je kan achter een paar minuten (introductie) naar 7min40 springen voor de resultaten.
    Ik vond het alvast interessant genoeg om het hier te posten.
    Je kan er heel wat commentaar en aanmerkingen op hebben. Maar het
    is in ieder geval veelzeggend, en wellicht meer zeggend dan wat je hier en op andere forums vaak te verteren krijgt...
    Goed gedaan...

Moderator Note: Geherformuleerd om onnodige posts te vermijden
    Laatst gewijzigd door LesC; 4 juli 2017 om 10:02

JPEG is een afgewerkt beeld, naargelang je de witbalans en de beeldstijl instelt krijg je op dezelfde camera al heel verschillende resultaten.
    Het zegt dus weinig of niets over de kwaliteit van de verschillende merken, hooguit over de default instellingen.

Ik kan wel ergens de slechte score van de Iphone begrijpen, die doet zoveel bewerking dat je het daarna soms nog moeilijk kan rechttrekken.

Voor de rest denk ik dat iedereen zijn eigen merk gewoon wordt, de verschillen zijn niet groot.

Als je in raw+jpeg fotografeert heb je de voordelen van een direct jpeg beeld met nog alle mogelijkheden om vanaf de raw te corrigeren.

Interessant ergens voor wie snel foto´s moet afleveren zoals sportjournalisten maar menig fotograaf hier zal waarschijnlijk wel in RAW werken en dan wordt het een totaal ander verhaal denk ik zo.
    Ook de vraag welke lenzen ze gebruikt hebben en zo.

Ook in de sportfotografie werkt RAW uitstekend
    Een hoop ouwe zooi
    www.rbfoto.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doude Bekijk bericht
    Je kan er heel wat commentaar en aanmerkingen op hebben. Maar het
    is in ieder geval veelzeggend, en wellicht meer zeggend dan wat je hier en op andere forums vaak te verteren krijgt...
    Goed gedaan...
    Het zegt totaal geen bal ... jpg's vergelijken ? kom nou, ik kan uit één camera minstens 20 verschillende jpg rendities halen. Dat filmpje is idd één pot geleuter in termen van fotografie zoals men die denk ik op dit forum meent te moeten verstaan .. goed voor vastgeroeste "all in auto" shooters maar daarvoor hoef je geen peperduur materiaal te kopen en met dat filmpje kan men trouwens kiezen welke (goedkope?) camera men koopt op basis van die foto die het meest aan de persoonlijke voorkeur voldoet, subjectief als wat! ... ik wed trouwens dat sommige van die fotos in de "neutrale" kleurstand werden genomen ... en andere dan weer net niet ... move on and forget!
    Laatst gewijzigd door LesC; 4 juli 2017 om 09:40 Reden: Quote aangepast aan het aangepaste origineel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Het zegt totaal geen bal ... jpg's vergelijken ? kom nou, ik kan uit één camera minstens 20 verschillende jpg rendities halen. Dat filmpje is idd één pot geleuter in termen van fotografie zoals men die denk ik op dit forum meent te moeten verstaan .. goed voor vastgeroeste "all in auto" shooters maar daarvoor hoef je geen peperduur materiaal te kopen en met dat filmpje kan men trouwens kiezen welke (goedkope?) camera men koopt op basis van die foto die het meest aan de persoonlijke voorkeur voldoet, subjectief als wat! ... ik wed trouwens dat sommige van die fotos in de "neutrale" kleurstand werden genomen ... en andere dan weer net niet ... move on and forget!
    Ik blijf erbij: veelzeggend. Ook al weet ik dat het complete nonsens is. Maar hoe
    vaak ik niet hier en elders lees dat de jpegs recht uit de camera fantastisch zijn.
    Dat de kleuren onovertroffen zijn. Weet ik veel wat.
    Mij maakt het allang niets meer uit. Gewoon raw en er het beste uithalen...

Moderator Note: Laten we het, ondanks (soms) zomerse temperaturen, een beetje beschaafd houden. Eén woord was voldoende voor 2 berichten aan de Moderator, en het schrappen van op z'n minst drie posts.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto monopod; tripod 190CXPro4 met Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.12.6) - iPhone 4s+iPad2 3G+WiFi (iOS 9.3.5)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doude Bekijk bericht
    Ik blijf erbij: veelzeggend. Ook al weet ik dat het complete nonsens is. Maar hoe
    vaak ik niet hier en elders lees dat de jpegs recht uit de camera fantastisch zijn.
    Dat de kleuren onovertroffen zijn. Weet ik veel wat.
    Mij maakt het allang niets meer uit. Gewoon raw en er het beste uithalen...
    beste, ik heb 5 verschillende "vintage" lenzen 50mm +- f1.7, 5 fotos met deze lenzen, zelfde tijdstip, zelfde belichting, zelfde onderwerp geven 5x een verschillende jpg kleurenrenditie ... wat denkt ge dan dat het joetoeb filmpje "bewijst" ? juist ja .. vul zelf maar in ...
    .. en eerlijk gezegd .. ik zou al de raw-adepten geen eten willen geven die na oeverloos geklungel niet eens het foto nivo halen van de in camera jpg ... so what. LOVL krijg ik nu terug een berisping van de mods? meester hij begint wéér?

OT .. in een ander forum onderdeel vroeg een lange afwezige zich af waar iedereen wel gebleven was ... deze draad maakt voorzeker deel uit van het antwoord ... EOS.
    Laatst gewijzigd door regulus; 5 juli 2017 om 16:43

.. en eerlijk gezegd .. ik zou al de raw-adepten geen eten willen geven die na oeverloos geklungel niet eens het foto nivo halen van de in camera jpg ... so what. LOVL
    100% mee eens regulus, maar je kan ook niet verloochenen dat de jpg's recht uit camera er ook steeds maar beter op worden,
    Wat er uit mijn Nikon D500 komt en uit Fuji XT is zeker niet min, en in veel gevallen meer dan goed genoeg, de mogelijkheden
    zijn natuurlijk wel veel beperkter naar bewerkingen nadien toe.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    100% mee eens regulus, maar je kan ook niet verloochenen dat de jpg's recht uit camera er ook steeds maar beter op worden,
    Wat er uit mijn Nikon D500 komt en uit Fuji XT is zeker niet min, en in veel gevallen meer dan goed genoeg, de mogelijkheden
    zijn natuurlijk wel veel beperkter naar bewerkingen nadien toe.
    Voila, zo is het ... veel alles hangt af van het beoogde doel ... wie zorgvuldig fotografeert komt met "in camera" jpg al een heel eind ... op slechte dagen heb ik wel eens de neiging om "raw" te bestempelen als valscherm voor luizige/luie fotografen ... ergo, neem maar een "om het even hoe" foto men trekt alles wel recht in post ... men vergeet echter dat moderne post-p programmas ook wel schijnen te werken op jpg .. en nog niet zo'n klein beetje (en BTW, ik heb jaaaren raw gefotografeerd met 2 Canon bodies ... ik weet wel ongeveer waar de mosterd te halen valt ...)

Het is zeker een interessante vergelijking, want een heel groot deel van de camera's wordt gebruikt zoals die uit de verpakking is gehaald (meestal zelfs in de automatische stand).

oT .. in een ander forum onderdeel vroeg een lange afwezige zich af waar iedereen wel gebleven was ... deze draad maakt voorzeker deel uit van het antwoord ... EOS.
    Inderdaad. En meer heb ik niet meer te vertellen...

(en BTW, ik heb jaaaren raw gefotografeerd met 2 Canon bodies ... ik weet wel ongeveer waar de mosterd te halen valt ...)
    Zelfde verhaal voor veel fotografen die jaren analoog hebben gewerkt zeker, daar kon je nadien meestal geen nabewerking op uitvoeren,
    buiten wat "tegen" houden en een paar donkere kamer truuuuukjes ..... Dan kwam de negatief scanner enz.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Zelfde verhaal voor veel fotografen die jaren analoog hebben gewerkt zeker, daar kon je nadien meestal geen nabewerking op uitvoeren,
    buiten wat "tegen" houden en een paar donkere kamer truuuuukjes ..... Dan kwam de negatief scanner enz.
    Inderdaad .. en dat is nu zeker het grote voordeel van "digitaal", het laat verregaande "nabewerking" ook toe als standaard gebruik voor de leek ... of hij er wat van bakt is een ander verhaal, maar IMHO heeft de spectaculaire verbetering van de jpg inhoud voor gevolg dat een heel groot segment van de "leken" eigenlijk geen nood meer heeft aan een "digitale donkere kamer" voor wat ze doen, alhoewel ze dat waarschijnlijk nooit zullen willen toegeven he ... het staat zo chique om te zeggen .. "ik werk in raw" ... waarbij ze eigenlijk zouden moeten zeggen "ik werk MET raw" want IN raw kan namelijk je niet werken ... doordenkertje

Inderdaad .. en dat is nu zeker het grote voordeel van "digitaal", het laat verregaande "nabewerking" ook toe...
    Integendeel: het is het grootste nadeel van digitaal: je weet niet wat een gedrocht/kitch er 'gefabriceerd' wordt in de nabewerking. Menigeen (velen) weet niet van ophouden. Alsof het beeld gemaakt wordt in de nabewerking.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
    Integendeel: het is het grootste nadeel van digitaal: je weet niet wat een gedrocht/kitch er 'gefabriceerd' wordt in de nabewerking. Menigeen (velen) weet niet van ophouden. Alsof het beeld gemaakt wordt in de nabewerking.
    Correct ... ik heb ook niet beweerd dat omdat het nu kan dat men het ook oeverloos moet doen! ... maar je hebt natuurlijk overschot van gelijk. Het laat nu gemakkelijk toe om (normaal een toevallig?) "mislukte" foto toch nog "recht" te trekken. Dat geeft nu schijnbaar aanleiding tot een zwaai, een fotografiestroming zeg maar, naar de andere kant, nl, maak maar wat fotos, komt er niet op aan hoe, we trekken het later wel recht in post. Daarom hou ik ook de boosaardige stelling gaande dat "raw" bedoeld is voor luizige fotografen (op slechte dagen zeg ik zelfs eens "incompetent" LOL). Sommigen schijnen fotos te nemen om zich achteraf uuuuren te kunnen verdiepen in post-p. Ganse horden fotos worden nu idd "dood" geprocest ...
    Gelukkig schijnt de hype rond de, meestal en IMHO, spuuglelijke HDR af te nemen, of vergis ik mij?

Correct ... ik heb ook niet beweerd dat omdat het nu kan dat men het ook oeverloos moet doen! ... maar je hebt natuurlijk overschot van gelijk. Het laat nu gemakkelijk toe om (normaal een toevallig?) "mislukte" foto toch nog "recht" te trekken. Dat geeft nu schijnbaar aanleiding tot een zwaai, een fotografiestroming zeg maar, naar de andere kant, nl, maak maar wat fotos, komt er niet op aan hoe, we trekken het later wel recht in post. Daarom hou ik ook de boosaardige stelling gaande dat "raw" bedoeld is voor luizige fotografen (op slechte dagen zeg ik zelfs eens "incompetent" LOL). Sommigen schijnen fotos te nemen om zich achteraf uuuuren te kunnen verdiepen in post-p. Ganse horden fotos worden nu idd "dood" geprocest ...
    Gelukkig schijnt de hype rond de, meestal en IMHO, spuuglelijke HDR af te nemen, of vergis ik mij?
    Helemaal mee eens!

De jPegs van mijn Fuji's zijn voor mij zeer bevredigend.
    Ik wil niet eens de moeite meer doen om in Raw te bewerken.
    De correcties die ik maak kunnen ook jPeg door het poepsimpele eigen standaard meegeleverd programma "Foto's" (vroeger iPhoto") van Apple zelf. (Ingeladen instellingen die achteraf terug veranderd kunnen worden zonder kwaliteitsverlies dus)
    Ik heb het dan over subtiele aanpassingen en geen over processing.

Veel Raw shooters maken van hun foto's dikwijls een foto die er slechter uitziet dan de jPeg OOC.

Ik heb ook geen zin om nutteloos uren achter mijn scherm gekluisterd te zitten.
    Ik besteed liever mijn tijd aan het fotograferen zelf... "het onderwerp" de "Compositie"

BTW... ook één van de redenen waarom ik een goede EVF boven een OVF verkies .. WYSIWYG

En met goede kennis en mogelijkheden van je eigen camera kan je al een heel eind komen.
    Ieder voor zich moet maar uitmaken wat hij het beste vind.. Raw, Jpeg, Beide.. het is toch maar uiteindelijk he eindresultaat dat telt.. en dan nog ...we hebben allemaal een verschillende smaak..
    misschien is dat laatste nog het mooiste... diversiteit
    Laatst gewijzigd door Funcky; 9 juli 2017 om 09:37
    X-T2 / XT20 35 1.4 / 56 1.2 / 18 2.0 / 50-140 2.8 GoPro Hero 5

Kan dit alleen maar bijtreden. Overgestapt van Nikon, waar ik raw trok, naar Fuji x100f en nu jpeg . Wel even croppen, iets meer contrast of meer licht en klaar is kees. Meer tijd voor foto's en minder achter de pc.
    J.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
    Kan dit alleen maar bijtreden. Overgestapt van Nikon, waar ik raw trok, naar Fuji x100f en nu jpeg . Wel even croppen, iets meer contrast of meer licht en klaar is kees. Meer tijd voor foto's en minder achter de pc.
    J.
    Waarom dit niet met de Nikon geprobeerd? Daar deze Jpegs zelfs als de betere uit de test komen? Ik zelf werk met RAW bestanden maar ik gebruik wel instellingen in picture control die mijn bewerkingen in post benaderen, zodat er op het schermpje achterop al een beetje potentieel te zien is.

De meeste fotografen die voor RAW kiezen doen dat niet om hun "fouten" later recht te kunnen trekken maar zien de nabewerking als een onlosmakelijk onderdeel van het foto-proces. Dat was ook al het geval lang voor het tijdperk vd digitale fotografie.
    Zoals Ansel Adams zei: Make the photo with the print in mind.

Ik heb dit gedaan, zelfs met een grijskaart , maar ze konden me niet bekoren. Met raw heb je inderdaad meer speelruimte, maar ik tracht de nabewerking te beperken tot het minimum.
    J.

Soortgelijke discussies

1. Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg
    Door sonja.a in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 5 juli 2016, 20:16
  2. van camera raw naar jpeg
    Door tourleader in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 30 september 2009, 13:30
  3. photoshop opent jpeg bestanden in adobe camera raw
    Door wildlifephoto in forum Software
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 8 december 2008, 18:34
  4. CS 3 Bridge - jpeg openen in Camera RAW
    Door Pumigert in forum Software
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 23 november 2008, 03:25
  5. Kleuren anders als RAW naar JPEG gaat? Hoe kan dit?
    Door Vin1 in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 13 oktober 2007, 20:53

Regels voor berichten