Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Standaard Camera advies SLR versus SLR like

Hallo,

Hier ben ik nog een keer met mijn dilemma hopende op wijze adviezen.
    Ik ben op zoek naar een camera voor onze school die aan volgende eisen moet beantwoorden.

Zeer goed en snelle focus in donkere en moeilijke lichtsituaties.
    ( concert – theater – recepties – tentoonstellingen )
    Zo goed mogelijke beeldkwaliteit in duister.
    Eenvoudig gebruik.( goede standaard instelling )

Ik meen dat in deze omstandigheden een echte SLR het best tot zijn recht komt.
    De enige reden waarom ik niet onmiddellijk voor een echte SLR kan kiezen is het gebruiksgemak en het gebrek aan fotografische kennis en vaardigheden. Ik denk hierbij aan lenswissels – stofproblemen – manuele instellingen etc.

Nu vraag ik me af of het niet mogelijk is om een SLR samen te stellen zodat deze een vaste lichtgevoelige lens heeft met eigenschappen die voldoen voor binnenwerk. ( macro en tele hebben we nooit nodig ) Op die manier kunnen we genieten van de beeldkwaliteit zonder de problemen van lenswissels en stof. Welke SLR camera-lenscombinatie zou hiervoor ideaal zijn? Budget is wel beperkt tot 1000 euro.

Zou het met een dergelijke combinatie mogelijk zijn om een echt goede kwaliteit te krijgen (en de storende flits vermijden)? Anders denk ik dat het een Pansonic DMC-FZ50 of de Sony R1 zal worden met bijpassende flits.

Groeten,
    Laatst gewijzigd door Johan-v; 30 september 2006 om 20:23

Standaard Re: Camera advies SLR versus SLR like

Als je echt in het donker moet werken, zoals bv bij concerten, moet je er op letten dat minimaal het display met de instellingen verlicht kan worden. Een tijdje geleden moest ik noodgedwongen een D50 bij een concert gebruiken en dan wordt het toch moeilijk iets te verstellen. Vroeger bij mijn F70 had ik een klein zaklampje bij mij. Jij wilt wel niets verstellen, maar soms moet je gewoon omdat de omstandigheden anders zijn dan je had ingeschat.

Volgende foto's zijn genomen met een canon EOS 20D en een low budget lens, sigma 70-300

http://www.pixagogo.com/1034765417

ISO 3200, het was er pikdonker. Volledig automatisch kan je je SLR wel niet zetten in die omstandigheden, dan gaat hij nooit naar die hoge isowaarden.

Met een betere lens (F2.8) kon ik waarschijnlijk op ISO 1600 gewerkt hebben en zo foto's met minder ruis.

Vrees wel dat je niet met één lens zal kunnen werken, je zal zowiezo ietwat tele nodig hebben voor optredens etc..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST Bekijk bericht
    Volgende foto's zijn genomen met een canon EOS 20D en een low budget lens, sigma 70-300

http://www.pixagogo.com/1034765417

ISO 3200, het was er pikdonker. Volledig automatisch kan je je SLR wel niet zetten in die omstandigheden, dan gaat hij nooit naar die hoge isowaarden.

Met een betere lens (F2.8) kon ik waarschijnlijk op ISO 1600 gewerkt hebben en zo foto's met minder ruis.

Vrees wel dat je niet met één lens zal kunnen werken, je zal zowiezo ietwat tele nodig hebben voor optredens etc..
    Hallo JorisFRST,

Dit zijn perfect de omstandigheden waarvoor ik het toestel ook vaak zou gebruiken. De ruis op de foto's is inderdaad heel prominent aanwezig. Dit zou voor mij beter moeten zijn als ik voor SLR ga. Vanaf welke afstand zou ik een tele nodig hebben?

Hartelijk dank voor de link naar de foto's.

groeten,

Johan

Als je vanop een 10tal meter ook eens een gezicht wilt fotograferen is 300mm toch gemakkelijk, en dan krijg je op 70mm nog steeds een goed overzicht van het "toneel".

Er zitten inderdaad een hele boel foto's bij voor de vuilbak, maar de school heeft ze allemaal geupload.

Vele foto's met ruis laten wel een redelijk goede afdruk op 10x15cm. Als je natuurlijk op de pc gaat vergroten trekt het op niks.

Een optie is natuurlijk alles platflitsen, maar dan heb je zo weinig van de kleuren van het lichtspel mee, en veel de achterkant van de hoofden van de mensen, als je niet flitst zijn die gewoon zwart, met flits zie je altijd ene hele rij koppen zitten.

Tenzij je natuurlijk vooraan kan staan en met weinig kracht flitsen, maar dan loop je steeds in de mensen hun zicht.
    Laatst gewijzigd door JorisFRST; 1 oktober 2006 om 12:55

Regels voor berichten