Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D3000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D3000

    Hallo!

    Als beginnende hobbyfotograaf zou ik graag van compact camera overstappen op een eerste reflexcamera. Nu heb ik mijn twijfels bij welk merk en model ik zou kiezen.
    Mijn oog is reeds gevallen op de Sony Alpha DSLR-A330L, Canon EOS 1000D, Nikon D3000B... Na het lezen van de vele reviews heb ik nog steeds geen keuze kunnen maken.
    Of kunnen jullie mij misschien nog een ander model aanraden? Bij elk van de vernoemde toestellen zit trouwens een 18-55 MM F/3,5-5,6 objectief, ik heb gelezen dat deze degelijke kwaliteit produceren.
    Kunnen jullie dit misschien bevestigen?

    Ik maak vooral fotos van landschappen en steden, maar ook leuke vakantie kiekjes met vrienden horen hierbij.

    Reeds bedankt!
    Canon EOS 600D + Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.8 II & Lensbaby Scout

  • #2
    Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

    alle drie een goede beginnerskeuze, met elk zijn voordelen
    sony: build in stabilisatie maar minder keuze aan lenzen, goede ruisreductie
    canon: grote en betaalbare lenskeuze, veel 2dehands te vinden
    nikon: iets minder groot aanbod aan betaalbare lenzen
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

    Comment


    • #3
      Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

      Ikzelf heb enkel ervaring met Canon camera's, tot mijn grote tevredenheid.
      Persoonlijk zou ik als beginner nooit voor het goedkoopste instapmodel gaan, bij Canon de 1000D
      Dan zou ik eerder gaan voor de 450D, kost inderdaad 100 euro meer, maar ik denk dat je dit geen moment gaat beklagen.
      Heb op verschillende forums al veel instapmodellen te koop zien aanbieden omdat ze een stapje hoger willen.
      En dan ga je nog veel meer dan 100 euro moeten bijleggen voor een andere camera.

      Comment


      • #4
        Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

        welkom op dit forum!

        denk dat alle instap camera's goed resultaat kunnen bieden op voorwaarde dat je ze goed leert kennen en voldoende experimenteert...
        Laat je niet te hard beïnvloeden door al diegenen die je een duurdere en beter camera willen doen kopen... dat heb je absoluut niet nodig om te starten, je kan zeker een aantal jaren met dergelijke camera...

        een voorbeeldje, vorige zaterdag was m'n camera defect (nikon D700), gelukkig had ik nog een backup camera, Nikon D50... instap camera, in 2005, met kitlens... slechts 6mb pixel camera, en daar mee vergeleken is de nikon D3000 een top camera! maar dat heeft me niet verhinderd om dergelijke foto's te maken:



        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

          Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
          nikon: iets minder groot aanbod aan betaalbare lenzen
          Dat is een groot voordeel! Lees de onderwerpen maar eens na over: welke 70-200 moet ik kopen enz..
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

            Voor de "beginner" en zelfs de "semi-pro" zijn er meer dan genoeg betaalbare lenzen voor de 3 merken...

            Vind je beeldkwaliteit bij hoge iso's (ik denk bv aan concerten zonder flits) belangrijk, dan is de canon 1000D wellicht de beste keuze. Heeft kleinste schermpje (2,5 inch). Meeste keuze aan 2de handslenzen. Heeft een live-view systeem dat onbruikbaar is om "gewoon" mee te fotograferem, maar wel uiterst nuttig als macro-fotografie op statief je ding is.

            De Nikon D3000 heeft eigenlijk niets echt bijzonder waar ik op kan komen dat er bovenuit steekt...Heeft grootste schermpje (3inch), maar slechts dezelfde resolutie als de andere 2...De kitlens van Nikon is de enige van de 3 die geruisloos is...Heeft ook als enige van de 3 een echt autofocus hulplicht dat veel minder storend is dan de flits die hoge frequentie aan pulsen geeft om continu licht te simuleren! Af-hulplicht is belangrijk als je in iets donkerdere omstandigheden toch een adequate scherpstelling wilt bekomen...Heeft geen live-view van welke soort dan ook.

            De Sony A330 heeft als enige van de 3 een "volwaardig" live-view systeem om "gewoon" mee te fotograferen, waarmee foto's trekken via het schermpje (zoals een compact) even snel is als via de zoeker. De zoeker is wel de kleinste van de 3 camera's. Schermpje is bovendien kantelbaar (2,7inch). Er is een cash-back op dit toestel van 50 euro, daarmee even goedkoop als de andere 2. Verder kan deze camera als enige van de 3 draadloos flitsen als je een externe flits zou kopen. De ingebouwde beeldstabilisatie is enkel een voordeel als je een lens zou kopen die bij de andere 2 merken niet gestabiliseerd bestaat, bv een portretlensje als de 50mm f1.8 (140 euro). Voor de meesten heeft de A330 de slechte "grip" van de 3, dus eens vastpakken is de boodschap

            De Nikon D3000 en de Sony A330 delen dezelfde sensor, beeldkwaliteit is dan ook in een blinde test of afdruk quasi niet van elkaar te onderscheiden...

            Kortom, de Sony heeft de meeste (nuttige) functies van de 3, de canon de beste all-round beeldkwaliteit, en de Nikon beetje alles en niets in mijn ogen (sorry guys, kan echt niets als dikke plus bedenken voor de Nikon...)
            Niet teveel verschil tussen de toestellen dus

            Comment


            • #7
              Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

              De D3000 heeft wel het uitstekende 11-punts AF systeem van de D90 aan boord.
              Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

              Comment


              • #8
                Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                Alles behalve de Sony, Sony heeft nog altijd niet de kwaliteit in hun beginner camera's die Canon en Nikon wel hebben.
                Ik heb vroeger een D40 gehad en die was echt super dus de D3000 raad ik zeker aan.

                Comment


                • #9
                  Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                  Alles behalve de Sony, Sony heeft nog altijd niet de kwaliteit in hun beginner camera's die Canon en Nikon wel hebben.
                  Id dit op iets gevoelsmatig gebaseerd misschien? Of heb je die misschien in bezit gehad?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                    Nee en ja, nee ik heb hem niet gehad maar Ja ik ken mensen die er 1 hebben en nu toch liever een Nikon of Canon zouden willen.
                    Maar ik heb wel gehoord dat de hogere Sony's wel goed zijn (zoals de Alpha 700-900).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                      Alvast hartelijk bedankt voor de comments, heb ook nog wat reviews opgezocht en heb mijn keuze al kunnnen verkleinen tot de 1000D en de D300... Laat de comments maar komen, hoe meer opinies hoe beter
                      Canon EOS 600D + Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.8 II & Lensbaby Scout

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                        Ik hoop dat je de Nikon D3000 bedoeld xD.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                          ja die bedoel ik
                          Canon EOS 600D + Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.8 II & Lensbaby Scout

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                            Ga eens naar een winkel en neem alle 2 de toestellen eens vast en kijk wat je het best bevalt. Vorral de grip is ook belangrijk.
                            Met een van deze 2 toestellen ga je geen miskoop doen

                            Onlangs heb ik een vriend van mij de nikon d3000 aangeraden.
                            Volgens mij is deze D3000 iets goedkoper, en moet van prestaties niet onderdoen met bv de canon of sony equivalenten.

                            http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=29726

                            http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=24989

                            Succes met je keuze
                            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste keuze voor beginner? Sony Alpha DSLR-A330L vs Canon EOS 1000D vs Nikon D300

                              Moeilijk, want alle 2, en eigenlijk alle 3, goed. Resultaten van deze drie toestellen kun je
                              zowat overal op het internet vinden en daarbij zien dat veel (zo niet alles) aan de man of
                              vrouw achter het toestel ligt.
                              Ergens zul je toch wel een lichte voorkeur hebben voor een van deze. Anders eens naar de
                              winkel gaan en ze van nabij bekijken, eens bepotelen. En dan zo vlug mogelijk de knoop
                              doorhakken. Kopen en met veel plezier en inzet aan je nieuwe hobby beginnen. Dat is veel
                              belangrijker dan je kopzorgen te blijven maken. Succes.

                              Comment

                              Working...
                              X