Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste grafische kaart voor fotobewerking op pc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste grafische kaart voor fotobewerking op pc

    Beste allen,

    Ik ben op zoek naar de allerbeste grafische kaart om foto's te bewerken.
    De bedoeling is om foto's van ongeveer 170mb te gaan bewerken, en dat neemt nu met een matrox G550 128mb en een P4 1.5 ghz en 1gb ram toch snel 5 minuten in beslag.

    Heeft er iemand onder jullie ervaring met goede (betere?) grafische kaarten voor pc (en dus niet voor Mac)?
    De nieuwe kaart zal nu gebruikt worden in een HP Workstation, P4 3.0 ghz en 1gb ram.

    Al uw suggesties zijn hartelijk welkom, en mijn dank zal eeuwig zijn.

    Greetings,
    ToepelJef

  • #2
    Het hangt er natuurlijk van af wat je juist met je foto's wil doen, maar ik persoonlijk denk dat tenzij je over (3D) rendering praat je meer gaat gebaat zijn met een upgrade van je mobo, in combinatie met een hyperthreading P4 2,8 of 3Ghz en sneller (dual channel) geheugen.
    Een snellere kaart zorgt voor snellere opbouw en verversing van je beeld, maar die 5 minuten waar je van spreekt dat is de tijd die je systeem nodig heeft om alle berekeningen te doen en heeft niks met je schermopbouw te maken.
    Mark (300D)

    Comment


    • #3
      Ik deel de mening van Cyrox ... steek eens een GeForce2 in die bak, da gaat nog steeds 'maar' 5 minuten duren volgens mij ... steek ne keer 4Gig op da moederbord, misschien geeft dat resultaat!?

      Volgens mij kan je rustig die grafische kaart overbouwen.

      Ik neem aan dat je harde schijven van 7200rpm hebt? Desnoods overschakelen op zware scsi-hd's die op 10000 of zelfs 15000 toeren draaien

      Comment


      • #4
        Originally posted by ToepelJef

        Ik ben op zoek naar de allerbeste grafische kaart
        Ik weet niet zeker of het DE ALLERBESTE is, maar de Matrox Parhelia HR256 is alleszins een zeer goede grafische kaart. Wellicht één van de betere 2d kaarten op de markt.

        mvg,

        Koen

        Comment


        • #5
          Allen bedankt voor de reacties!
          Het plan zou zijn om over te stappen naar een HP Workstation met 3ghz en 2gb geheugen, welliswaar nog met IDE schijven, maar misschien moeten we daar kijken naar snellere scsi schijven.

          Ik ga ook die Matrox kaart eens bekijken.

          Ben benieuwd naar het verschil...

          Comment


          • #6
            Laat dat maar mooi zitten dat geld voor een nieuwe videokaart. Die Matrox-kaart is perfect voor wat je ze wil gebruiken, ik denk niet dat een duurdere betere 2D-prestaties zal leveren.
            Dure videokaarten hebben alleen maar zin voor 3D-rendering (of spelletjes).
            Steek het geld maar in ddr400 dual channel geheugen, of koop wat extra schijven. Als je 4 S-ATA schijven koopt kan je die in mirroring+striping zetten, en dan heb je een performantie die gelijkwaardig is of waarschijnlijk betere dan 1 of 2 dure SCSI-schijven.
            Als je meer details wil, kan ik alles wel uitleggen.
            Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

            Comment


            • #7
              Die matrox Pharnelia is idd een schitterende kaart voor beeldverwerking.... maar onder Photoshop e.d. (digitale fotobewerking) gaat ze net even goed zijn als je oude kaart....

              Heb je Autocad daarintegen....

              Fotobewerking (uitsnijden, filters toepassen, correcties aanbrengen) op digitale foto's is een proces dat CPU power nodig heeft en veel werkgeheugen... dat in combinatie met snelle HD's die de data snel kunnen lezen/wegschrijven gaat een veel betere investering zijn dat een videokaart van 550€ !!
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

              Comment

              Working...
              X