Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • belichting D60

    ik heb onlangs een tweedehands Canon D60 gekocht en een 28-105 USM
    na een redelijk aantal foto's en testen te hebben genomen heb ik de indruk dat de meeste,(80%) overbelicht zijn, dit is wel te verhelpen door een onderbelichting in te stellen, maar toch, niet erg handig.
    Foto's met een losse belichtingsmeter zijn goed en de foto's met studioflitser, camera op manueel zijn ok prima uitgelicht.
    Maar de Program instelling geeft overbelichting.
    Ligt dit euvel aan de camera, of aan de gebruikte lens?
    Wie legt het uit?
    Ik heb al vanalles geprobeerd, misschien nog iets over het hoofd gezien. Ben zinnens om een tweede lens aan te schaffen, een telezoom, iets in de aard van 28-200 of 28-300, 70-300, hebben jullie tips?
    Heb het forum reeds uitgepluisd, maar de meningen zijn verdeeld.
    Foto's met mijn Dimage 7 zijn wel een stuk contrastrijker, helder en goed belicht zijn, eigenlijk te contrastrijk.
    Sony A7III & Sony A7 RIII
    Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

  • #2

    Probeer eerst eens een andere lens. De kans is groot dat het gewoon aan de lens ligt. Mijn Sigma 20 mm geeft bijvoorbeeld systematisch foto's die ca. 1 stop overbelicht zijn, mijn andere lenzen doen dat niet.

    Frank

    Comment


    • #3
      Lijkt me toch niet echt normaal - zeker niet met een Canon lens.
      Ik heb zelf 2 Canon-lenzen (24-85, 70-200F4) en 2 Sigma lenzen (17-35EX, 50EX Marcro), en ze geven allen een consistente belichting, zowel op mijn D60 als op mijn vroegere D30.
      (de 70-200F4 is trouwens een echte aanrader, want daar vroeg je ook naar: super scherp en licht; kijk maar even op mijn site voor voorbeelden).

      Eigenlijk zeg je dat de belichtingsmeting van je D60, 1 stop verkeerd zit, ofwel door de camera ofwel door de lens - een andere lens proberen, zoals reeds gesuggereerd, zal zeker al uitsluitsel geven in welke richting verder te zoeken...

      (ik weet niet hoe groot je ervaring is met de D60 en fotografie in het algemeen dus
      Andere vraag: hoe staat je lichtmeting ingesteld? Spotmeting bijvoorbeeld kan zeer goede resultaten geven voor een bepaald type foto's (bvb. portret/studio) maar is zeker niet geschikt voor algemeen gebruik. Landschappen zullen meestal dik tegenvallen wanneer onbedoeld spotmeeting gebruikt wordt...

      Tenslotte doet de laatste zin "pijn" - "Foto's met mijn Dimage 7 zijn wel een stuk contrastrijker, helder en goed belicht zijn, eigenlijk te contrastrijk". Niet dat ik iets tegen de Dimage 7 heb hoor (een HEEL goed toestel), maar meestal is de belichting/contrast/scherpte van een D30/D60 (en andere digitale reflexen) de grootste "wauw"-faktor wanneer ze vergeleken worden met digitale compact camera's.
      Het lijkt me echt niet normaal.
      Marcvc
      http://marcvancanneyt.wordpress.com

      Comment


      • #4
        ja Marcvc, mij doet het ook pijn dergelijke vaststelling te moeten doen, maar ik ga proberen met een andere lens, misschien heb ik pech gehad met de lens.
        Wat ervaring betreft, ik zit reeds meer dan 25 jaar in een fotoklub, en neem vanaf mijn 12de jaar reeds foto's, dus "ervaring zat", heb reeds vele toestellen "versleten", maar nu valt het toch een klein beetje tegen, hopelijk is het maar de lens.
        Het is op alle instellingen zo, spot , centrum en integraal meting, een stopje onderbelichten en het beeld is veel beter.
        Sony A7III & Sony A7 RIII
        Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

        Comment

        Working...
        X