Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginners diafragma vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginners diafragma vraag

    Hallo,

    Ik heb een beginnersvraagje. Ik heb net mijn Canon 40d binnen. Ik heb er een mooie 70-200 f/4 lens bij. Uiteraard direct al een paar kaartjes volgeschoten.

    Helaas regent het al de hele dag en kan ik niet naar buiten. Dan maar even onder het afdakje in de tuin fotograferen. Maar ik heb een probleem.

    Ik heb hem op de Av stand staan, om te kijken wat de verschillende diafragma instellingen voor effect op een foto hebben. Bij f/4 maakt hij zeer goede foto's. Als ik de waarde verhoog naar bijvoorbeeld f/7.1 dan wordt hij heel erg wazig. Dit komt omdat de sluitertijf wordt verlengd. Als ik de sluitertijd hetzelfde hou, dan is de foto heel erg donker. (logisch)

    Maar is het wel mogelijk om ingezoomd naar 200mm met een hogere diafgragma waarde dan f/4 te fotograferen uit de hand? Want zoals hij nu werkt kom ik op sluitertijden boven de seconde. Hoewel de zon niet schijnt is er buiten wel veel licht aanwezig.

    Kan iemand mij helpen? Bedankt!
    http://alifeinmusic.wordpress.com/

  • #2
    Re: Beginners diafragma vraag

    tot 1/30 is uit de hand nog te doen voor mij.
    Anders statief !
    Canon 50D - Canon 70 - 200 F2.8 L IS - Canon 24 - 105 F4.0 L IS - Canon 50 F1.8 II - Canon Speedlight 430 EX II

    Comment


    • #3
      Re: Beginners diafragma vraag

      Je kan proberen je iso waarde te verhogen
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: Beginners diafragma vraag

        Is mogelijk mits de gevoeligheid (ISO) hoger te zetten

        Groeten
        Last edited by Lvs; 11 november 2008, 15:24. Reden: niet vlug genoeg
        350D, Sigma 18-200mm, 50mm f1.8, EX380
        http://www.flickr.com/photos/26621328@N05/

        Comment


        • #5
          Re: Beginners diafragma vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door Lvs Bekijk bericht
          Is mogelijk mits de gevoeligheid (ISO) hoger te zetten

          Groeten
          De ISo stond op 320. Das zeker te laag?
          http://alifeinmusic.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Re: Beginners diafragma vraag

            Als je sluitertijd te lang wordt, zal dat wel het geval zijn.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Beginners diafragma vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door Deadstar Bekijk bericht
              De ISo stond op 320. Das zeker te laag?
              Voor de huidige lichtomstandigheden waarschijnlijk wel he. Als je nooit eerder met een camera gewerkt hebt, sta je er inderdaad verbaasd van hoeveel omgevingslicht nodig is om zonder hulpmiddelen een bruikbare sluitertijd te krijgen.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Beginners diafragma vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen kenis Bekijk bericht
                tot 1/30 is uit de hand nog te doen voor mij.
                Anders statief !
                Amai, jij hebt zeker IS in je polsen zitten
                TS geeft aan een 70-200 F4 lens te hebben. Als die IS heeft, zal 1/30s wel lukken maar (is op het randje, 1/40 is 3 stops voor 200-320mm) maar als het geen IS versie is, zoals aangegeven, vergeet het dan maar.
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginners diafragma vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen kenis Bekijk bericht
                  tot 1/30 is uit de hand nog te doen voor mij.
                  Anders statief !
                  Op 200mm?

                  Probeer het volgende trucje te onthouden: 1/de brandpuntsafstand is de langste tijd om nog uit de hand te fotograferen. Bij 200mm is dat dus 1/250 of bij vaste hand 1/125.

                  Je hebt deze waardes:
                  f/4 bij 1s bij ISO 400 (afgerond).

                  Je wilt dus uitkomen op 1/125, dat is 7 stops.

                  Met het verhogen van de ISO-waarde naar 1600 win je 2 stops, zou je dus op 1/4 komen.

                  Gaat dus niet lukken! Of wachten op betere weersomstandigheden of een statief gebruiken of flitsen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginners diafragma vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                    Op 200mm?

                    Probeer het volgende trucje te onthouden: 1/de brandpuntsafstand is de langste tijd om nog uit de hand te fotograferen. Bij 200mm is dat dus 1/250 of bij vaste hand 1/125.
                    Dan vergeet je de crop factor van Canon nog. Geen 200mm maar 320mm. 1/125s zal al krap worden.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginners diafragma vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Dan vergeet je de crop factor van Canon nog. Geen 200mm maar 320mm. 1/125s zal al krap worden.
                      Oh ja, ook dat nog! Ik ga altijd uit van fullframe...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginners diafragma vraag

                        Ok opnieuw: wat heeft crop te maken met sluitertijd?
                        I know, een 200mm wordt plots een 320mm zogezegd. Maar blijft een 200mm. Enkel het beeld is minder groot: een deel van het ff beeld. Is het omdat crop verder wordt uitvergroot?
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginners diafragma vraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                          Ok opnieuw: wat heeft crop te maken met sluitertijd?
                          I know, een 200mm wordt plots een 320mm zogezegd. Maar blijft een 200mm. Enkel het beeld is minder groot: een deel van het ff beeld. Is het omdat crop verder wordt uitvergroot?
                          Een cropcamera heeft een kleinere beeldhoek met een gegeven brandpuntsafstand, beweging heeft dan meer invloed, dus: ja.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginners diafragma vraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                            Ok opnieuw: wat heeft crop te maken met sluitertijd?
                            I know, een 200mm wordt plots een 320mm zogezegd. Maar blijft een 200mm. Enkel het beeld is minder groot: een deel van het ff beeld. Is het omdat crop verder wordt uitvergroot?
                            Door de beweging krijg je een "bewegingsveeg". Om een scherpe indruk te verkrijgen, mag die bewegingsveeg niet groter zijn dan een bepaalde grootte. In principe wordt er aangenomen dat bij een 200mm lens op 1/200s de veeg klein genoeg is om een scherpe indruk te geven.Daar een crop camera dit met 1.6(in geval van Canon) vergroot, wordt de bewegingsveeg ook 1.6 X zo groot. Dus om dan terug een kleinere veeg te bekomen, moet de sluitertijd met de zelfde factor kleiner worden dus geen 1/200s maar 1/320s.

                            Dit geld trouwens ook als je nadien met een programma gaat croppen.
                            Als je de intentie hebt om in nabewerking te croppen, hou je hier best rekening mee met je sluitertijd.
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginners diafragma vraag

                              Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                              Op 200mm?

                              Probeer het volgende trucje te onthouden: 1/de brandpuntsafstand is de langste tijd om nog uit de hand te fotograferen. Bij 200mm is dat dus 1/250 of bij vaste hand 1/125.

                              Je hebt deze waardes:
                              f/4 bij 1s bij ISO 400 (afgerond).

                              Je wilt dus uitkomen op 1/125, dat is 7 stops.

                              Met het verhogen van de ISO-waarde naar 1600 win je 2 stops, zou je dus op 1/4 komen.

                              Gaat dus niet lukken! Of wachten op betere weersomstandigheden of een statief gebruiken of flitsen!
                              Op 200 mm zal idd 1/30 ook niet lukken bij mij das wel waar
                              Canon 50D - Canon 70 - 200 F2.8 L IS - Canon 24 - 105 F4.0 L IS - Canon 50 F1.8 II - Canon Speedlight 430 EX II

                              Comment

                              Working...
                              X