Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijen opladen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijen opladen

    Beste,

    Een vraagje omtrent het bijladen van batterijen. In enkele artikels las ik dat de sterkte van de batterijen afneemt in functie van de tijd. Mijn reservebatterijen zitten dus nu een aantal dagen opgeborgen in de etui. Stel dat ik deze opnieuw maximaal wil opladen dan moet ik ze ergens gaan bijladen. Nu is mijn vraag of dit bijladen de levensduur van mijn batterijen zal verkorten ? Volgens de verkoper zijn het batterijen zonder een geheugenfunctie.
    Indien ik dan die batterijen ga bijladen, hoe lang moet ik ze dan laten opladen? Is hier een regeltje voor??

    Groeten


    Groeten
    Dirk

  • #2
    Hallo ddenolf,

    Hier is alvast hoe ik het doe - en die batterijen gaan al jaren mee ...
    Nu moet ik wel zeggen dat ik zeer intensief de camera gebruik en al mijn batterijen wel leegraken na een weekje fotograferen.
    Ik zorg dat wekelijks al mijn batterijen opnieuw volledig geladen zijn.
    Ik gebruik vaak een snellader, maar om de 3-4 weken gaan ze allemaal eens de druppellader in.
    Op die manier zijn al mijn batterijsets nogh steeds optimaal.

    Groeten,
    Jaja

    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3

      Beste,

      Een vraagje omtrent het bijladen van batterijen. In enkele artikels las ik dat de sterkte van de batterijen afneemt in functie van de tijd. Mijn reservebatterijen zitten dus nu een aantal dagen opgeborgen in de etui. Stel dat ik deze opnieuw maximaal wil opladen dan moet ik ze ergens gaan bijladen. Nu is mijn vraag of dit bijladen de levensduur van mijn batterijen zal verkorten ? Volgens de verkoper zijn het batterijen zonder een geheugenfunctie.
      Indien ik dan die batterijen ga bijladen, hoe lang moet ik ze dan laten opladen? Is hier een regeltje voor??

      Groeten



      Wat voor batterijen zijn het? NiMH- batterijen hebben een veel geringer 'geheugen effect' dan de 'oude' NiCd-batterijen maar ze hebben er toch ook last van. Het is beslist heel goed regelmatig de batterijen een keer echt diep te ontladen. Doe dat niet in een 'pack' maar per cel omdat je anders het risico loopt dat de sterke cellen de zwakke kunnen ompolen. Die zwakkere cellen kun je dan weggooien. Diep ontladen doe ik in een zelfgemaakt weerstandsbankje. ( een oud of defect laadapparaat leent zich daar perfect voor ) Vervolgens zet ik een kortsluitklem over de plus en min pool, ( gebruik ik tafelkleed-klemmetjes voor ) en laat ze 24 uur liggen. Daarna gezamenlijk opnieuw opladen met een wat lagere dan aanbevolen constante stroom. Tijd en stroomsterkte afhankelijk van de capaciteit van de cellen. Zo zijn al heel wat van mijn celletjes 10 - 12 jaar oud geworden.

      Inmiddels werk ik al een jaar of drie met Li-ion packs in diverse camera's. In tegenstelling tot de eerder genoemde batterijen hebben deze cellen geen geheugen effect. Tussentijds opladen is geen probleem.

      Overladen is bij alle genoemde batterijen een serieus probleem. Meermalen of langdurig overladen bekort de capaciteit en levensduur aanmerkelijk. De investering in een intelligente, dus dure, batterijlader is zeker op langere termijn de moeite waard.

      Groetjes,
      Willem


      X-Airforce
      Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
      http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

      Comment

      Working...
      X