Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

automatisch - manueel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • automatisch - manueel

    Hallo,
    Ik heb sinds gisteren de canon powershot S3 IS...
    ben uiteraard een beetje aan het prutsen dmv. de handleding etc...
    maar zit met een probleem,
    ik ben echt nog maar een beginner!!!
    probleem:
    bij de opnamemodus Manueel zijn alle foto's behoorlijk donker,
    ik vind niet goed hoe ik dit moet aanpassen ... de beelddiafragma maakt het iets lichter maar nog niet zoals bij de Automatische modus.
    Ik heb om het te illustreren 2 soortgelijke foto's genomen.
    Hoe krijg ik de foto's in het Manueel menu terug licht???

    foto via automatisch
    foto via manueel
    Alvast bedankt!
    ps: ik ben echt nog maar een leek op vlak van fotografie, maar het boeit me zo hard!

  • #2
    Re: automatisch - manueel

    Om een foto goed te belichten moet je rekening houden met 3 factoren: diafragma, sluitertijd en iso-gevoeligheid. Hoe kleiner het f-getal van je diafragma-opening, hoe meer licht er binnenkomt, dus hoe 'lichter' de foto. Hoe trager de sluitertijd, hoe lichter de foto, en hoe hoger de gevoeligheid (iso-waarde), hoe lichter de foto.

    De foto die jij hebt gemaakt in manuele modus heeft een sluitertijd van 1/1000 seconde, die in automatische mode een sluitertijd van 1/80 seconde. Je ziet dus zelf ook dat dat een groot verschil is. Als ik me het goed herinner, moet je om je sluitertijd aan te passen in manuele modus werken met de pijltjes naar links en naar rechts. Je zal dan ook het getal dat je sluitertijd aangeeft op je scherm (of in de viewfinder) zien veranderen.
    Nikon D80 en toebehoren.

    Comment


    • #3
      Re: automatisch - manueel

      Thx voor de snelle reactie!
      weet jij toevallig nog goeje sites voor beginners zoals ik ?
      Dan moet ik niet voor elk probleem iets posten op het forum

      X

      Comment


      • #4
        Re: automatisch - manueel

        Op het forum zelf kan je al heel wat vinden, bekijk dit maar eens eerst:
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: automatisch - manueel

          Maar waarom zou je manueel je foto's schieten?
          Bij de meeste toestellen kun je wel zo instellen dat je bijv. het diafragma aanpast om met scherptediepte te spelen, of de sluitertijd om beeld te bevriezen of juist beweging in te krijgen.
          Als je hiermee wat meer gevoel krijgt, kun je eens gaan variëren hierin. En dan ook kijken wat er gebeurt met je belichtingscorrectie. En als je hier ook wat meer gevoel voor krijgt kun je eens op manual verder gaan.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: automatisch - manueel

            Manueel is altijd beter:

            1. Als je het toestel vanbuiten kent!
            2. Je 100% weet met wat je bezig bent
            3. Bij moeilijke lichtomstandigheden!
            4. Bij spotmeting / center (gericht/selectief)
            5. Als je in/of met zones werkt
            6. enz..enz…..!

            Je toestel doet in de M stand, altijd hetzelfde, namelijk een geijkte (18%) grijswaarde meten en vertalen!
            Presets niet, die zijn al (zo goed als ‘t kan) aangepast aan een bepaalde lichtsituatie!
            Auto smijt alle velden samen mixt ze, of werkt selectief (presets)
            Dit werkt “redelijk” in de meeste normale omstandigheden en contrastsituaties!

            Basisregel NR1 (M stand)
            Dus een zwarte muur wordt 18% grijs,
            Een witte muur idem ( dit met de exacte belichting in de M stand)
            Om de muur ‘wit of zwart’ te krijgen, moet jij dus ingrijpen!
            Je camera (geen enkele) kan weten of de muur zwart of wit is!! (hij vertaalt ze gewoon naar grijs, zoals het hoort)

            Dit moet je absoluut begrijpen, pas dan gaat er een andere wereld open!

            agzz
            Last edited by Dagzz; 15 augustus 2007, 20:43.
            I Love Leica

            Comment


            • #7
              Re: automatisch - manueel

              Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
              Manueel is altijd beter:

              1. Als je het toestel vanbuiten kent!
              2. Je 100% weet met wat je bezig bent
              3. Bij moeilijke lichtomstandigheden!
              4. Bij spotmeting / center (gericht/selectief)
              5. Als je in/of met zones werkt
              6. enz..enz…..!
              Ik denk daar toch wat anders over. Wat wel heel belangrijk is dat je weet wat je aan het doen bent, en weet hoe je toestel het licht meet.
              In 80 % van de gevallen zal de belichtingsmeter van je camera met de juiste belichting komen. Als je een automatische of semi automatische stand kiest zul je dus in die gevallen met een goed belichte foto komen. Je kunt ook gebruik maken van een stand met sluitertijdvoorkeuze (sportopnames) of diafragma voorkeuze (portret, landschap).
              De overige 20% zul je je moeten realiseren wat je meet, en of dat is wat je goed belicht moet hebben. Veel tegenlicht, of veel schaduw op de foto. Daar kun je op twee manieren mee omgaan:
              1. spotmeting gebruiken. Alleen dat stuk meten wat je goed belicht wilt hebben, en middels een AE lock de compositie bepalen
              2. gebruik maken van je belichtingscorrectieknop.
              Manueel (zelf diafragma en sluitertijd kiezen) gaat m.i niet werken als je niet met een goede externe belichtingsmeter een lichtmeting doet.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: automatisch - manueel

                als je zelf zegt dat je absolute beginner bent, zou ik eerst de Av en Tv onder de knie te krijgen om de basics te leren... later kan je dan overschakelen naar M...

                Als je nu veel in M blijft werken gaat, denk ik, je frustratie te groot zijn als er geen goede foto's uit je camera komen en ga je deze misschien aan de kant laten liggen terwijl je camera er niets aan kan doen he.

                Met Av en Tv heb je genoeg controle over je foto dus ik zou zeggen : experimenteer hier mee.

                Veel plezier!
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment

                Working...
                X