Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

automatisch - manueel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • automatisch - manueel

    Hallo,
    Ik heb sinds gisteren de canon powershot S3 IS...
    ben uiteraard een beetje aan het prutsen dmv. de handleding etc...
    maar zit met een probleem,
    ik ben echt nog maar een beginner!!!
    probleem:
    bij de opnamemodus Manueel zijn alle foto's behoorlijk donker,
    ik vind niet goed hoe ik dit moet aanpassen ... de beelddiafragma maakt het iets lichter maar nog niet zoals bij de Automatische modus.
    Ik heb om het te illustreren 2 soortgelijke foto's genomen.
    Hoe krijg ik de foto's in het Manueel menu terug licht???

    foto via automatisch
    foto via manueel
    Alvast bedankt!
    ps: ik ben echt nog maar een leek op vlak van fotografie, maar het boeit me zo hard!

  • #2
    Re: automatisch - manueel

    Om een foto goed te belichten moet je rekening houden met 3 factoren: diafragma, sluitertijd en iso-gevoeligheid. Hoe kleiner het f-getal van je diafragma-opening, hoe meer licht er binnenkomt, dus hoe 'lichter' de foto. Hoe trager de sluitertijd, hoe lichter de foto, en hoe hoger de gevoeligheid (iso-waarde), hoe lichter de foto.

    De foto die jij hebt gemaakt in manuele modus heeft een sluitertijd van 1/1000 seconde, die in automatische mode een sluitertijd van 1/80 seconde. Je ziet dus zelf ook dat dat een groot verschil is. Als ik me het goed herinner, moet je om je sluitertijd aan te passen in manuele modus werken met de pijltjes naar links en naar rechts. Je zal dan ook het getal dat je sluitertijd aangeeft op je scherm (of in de viewfinder) zien veranderen.
    Nikon D80 en toebehoren.

    Comment


    • #3
      Re: automatisch - manueel

      Thx voor de snelle reactie!
      weet jij toevallig nog goeje sites voor beginners zoals ik ?
      Dan moet ik niet voor elk probleem iets posten op het forum

      X

      Comment


      • #4