Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoog ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoog ??

    Ik zit natuurlijk wel op belgiumDIGITAL, maar wie onder jullie denkt dat het nog de moeite loont te investeren in een nieuwe of tweedehandse analoge reflex ? Prijzen vallen tegenwoordig reuze mee, beeldkwaliteit blijft prima.

    Wie vindt dit een goed en wie een slecht idee ?

  • #2
    Re: Analoog ??

    ikzelf zou het niet toen denk ik tenzij ik echt een EOS 3 aan een hele leuke prijs kan vastkrijgen... maar ik denk persoonlijk dat ik hem niet veel zou gebruiken...

    ben het comfort van digitaal nu al veel te veel gewoon...

    voor zwart/wit blijft analoog volgens mij echter wel nog beter...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Analoog ??

      voor die paar filmpjes zou je een
      eos 100 kunnen zoeken voor €25?

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Analoog ??

        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        voor die paar filmpjes zou je een
        eos 100 kunnen zoeken voor €25?

        mm
        Veel meer zou ik er in elk geval ook niet meer aan geven.
        De paar keer dat ik nog eens film gebruik gaat het me vooral om de échte 12mm van mijn 12-24. Investeren voor die paar foto's zou ik dus ook niet doen...
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Analoog ??

          Zal afhangen van persoon tot persoon maar ik gebruik m’n reeds vele jaren oude EOS30 nog best vrij veel en dan meestal wel voor z/w werk, is nog steeds superieur, ik heb slechts één digitale body en ik neem m’n analoge steeds mee als backup mocht er iets voorvallen met m’n digi. Analoog is voor mij steeds nog een leuke bezigheid waarmee je veel meer compositiegericht blijft werken hoe je het nu ook draait of keert. Heb je geen enkele fotografische kennis dan zou ik zeker en vast een digi kopen, zou anders wel eens een dure aangelegenheid kunnen worden…
          Een in goede staat zijnde EOS30ec kun je vinden ts de 100 en 125 euro zonder probleem.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Analoog ??

            Even verduidelijken vanwaar de vraag komt.
            Heb altijd analoog gefotografeerd (oude bak van een reflextoestel, niks geen automatische functies, alles manueel). Dat toestel is in definitieve panne gevallen.
            Dan een compact analoogje gekocht om toch nog reis- en vakantiekiekjes te kunnen schieten. OK, maar niet echt iets voor mij, geen mogelijkheid om belichting, scherptediepte enz te kiezen.
            Dan recent een tweedehandse canon S2 gekocht. Voldoet goed hoor, maar toch... Scherpte niet altijd optimaal, snelheid kon wel beter, ruis, moeilijk te hanteren in schemering en in fel licht...

            Dit weekend voor het eerst een dslr vastgehad. Waaaw. Die zoeker ! Die snelheid ! Maar helaas : die prijs. Wegens verbouwing en andere auto moeten kopen en opgroeiende kinderen eigenlijk geen budget voor wat eigenlijk toch een hobby is en blijft.

            Dus zitten spelen met de gedachte een analoge te kopen. S2 zou ik wel blijven gebruiken, maar als het echt scherp moet zijn, zou ik de reflex nemen...

            Is dat geen triestig verhaal ...?

            Comment


            • #7
              Re: Analoog ??

              Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
              Is dat geen triestig verhaal ...?
              Neen dat is geen triestig verhaal, maar een zeer reëele situatie en nog altijd waar voor vele mensen (ook onder ons).
              Vergeleken met het "analoge" tijdperk, is digitaal SCHANDALIG duur, maar misschien wel verantwoord, al twijfel ik daar soms toch wel aan.
              Je kan natuurlijk evenveel lol beleven aan analoog fotograferen, maar met het steeds kleiner wordende aanbod van film, mag je verwachten dat die in de toekomst steeds duurder gaan worden én de keuze kleiner, dus...
              Veel geld mag je er zeker niet aangeven, want probeer maar eens een analoge camera te verkopen!
              Verder is het zoals met zoveel in het leven: kiezen moet je uiteindelijk zelf.
              Maar zoals reeds eerder geschreven: eens je gewoon bent aan het gemak van digitaal is het moeilijk terug te keren op je stappen.
              Succes met je keuze.
              grtz.
              Henri

              Comment


              • #8
                Re: Analoog ??

                Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                Dus zitten spelen met de gedachte een analoge te kopen. S2 zou ik wel blijven gebruiken, maar als het echt scherp moet zijn, zou ik de reflex nemen...
                In dat geval zou ik toch overwegen eventueel een goede tweedehands-dslr te kopen met een paar niet te dure lenzen, bv. (al dan niet voorlopig) een kitlens voor breedhoek tot portret en een Sigma 70-300 voor tele. Mogelijk geraak je dan voor €500 (of minder) aan een setje met bv. een Nikon D50, D70, Canon 300d, 350d, Minolta 5D,...

                Als je eenmaal goed op dreef bent, kan je anders mogelijk meer gaan uitgeven aan het afwerken van foto's dan dat je aan een dslr gegeven zou hebben. Hoeveel kost de afwerking van een filmpje van 30 foto's ook alweer ? €15 of zoiets ? Voor je het weet, zit je aan €150 per jaar.
                En als je meteen ook die S2 weer verkoopt, is je netto kost van een dslr meteen ook weer wat lager.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Analoog ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                  Ik zit natuurlijk wel op belgiumDIGITAL, maar wie onder jullie denkt dat het nog de moeite loont te investeren in een nieuwe of tweedehandse analoge reflex ? Prijzen vallen tegenwoordig reuze mee, beeldkwaliteit blijft prima.

                  Wie vindt dit een goed en wie een slecht idee ?
                  Qua prijzen is het inderdaad ne goeie tijd om weer analoog te kopen, als je het doet kies dan niet voor kleinbeeld maar voor middenformaat.

                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoog ??

                    Ik heb nog niet zo lang alles analoog weggedaan (Nikon F801, F801s en F100 en Mamiya RZ 67) na zo'n 25 jaar analoog fotograferen en ook zelf z/w afdrukken. Nu verkies ik 100 procent digitaal, de compu is veel leuker dan de donkere stinkende kamer Maar ok, er zijn natuurlijk labo's. Ik keer in ieder geval niet meer terug naar de stress van het wachten op resultaten na een huwelijksreportage of portretsessie... Bovendien is film veel duurder in gebruik, aankoop, ontwikkeling, afdrukken.... De toestellen zijn nu wel goedkoper....

                    Ik denk dat vooral de z/w fotografie als een ambacht gaat herleven, maar voor mij is het even goed geweest.

                    Grtz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoog ??

                      Ik heb op een moment al mijn analoog materiaal voor een spotprijs van de hand gedaan, ahteraf gezien met heel spijt. Ik heb mij dan laatst toch maar terug een analoog toestel op de 2e handsmarkt aangeschaft. Dus wat mij betreft, analoog is nog steeds de moeite.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoog ??

                        mmmm....

                        van prijs gesproken....

                        heb je al eens écht de berekening gemaakt wat analoog versus digitaal je kosten op zeg 3 jaar, of 5 jaar, of 10 jaar?

                        wat je verliest in aankoopprijs van je digi DSLR win je denk ik later in kostprijs van film + ontwikkeling (dat zal wel afhangen van het aantal kiekjes wat je maakt, of je zelf Z/W ontwikkelt en afdrukt, etc...)

                        en als je het op het scherp van de snee moet doen, het nadeel van een digi body (nl zijn korte levensduur door het verschroeiende ritme van de technologische vooruitgang) is dan voor jou ook een voordeel: tweedehands vind je absoluut fenomenale body's van enkele jaren oud voor een héél klein prijsje

                        bereken dus maar eens wat ik onlangs zag genoemd worden 'cost of ownership', dus het héle prijskaartje, in joùw omstandighden, met joùw volumes, met joùw uitrusting, en dàn kan je écht praten met kennis van zaken (en ik heb héél véél accenten gebruikt in deze zin )
                        erik, Nikon materiaal

                        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Analoog ??

                          Analoog ?
                          Wat is dat ?
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Analoog ??

                            Had indertijd de EOS10. Vond het zonde om dat toestel weg te doen toen ik de 300D aanschafte. Ondertussen heb ik er de 350D ook bij en bleef de analoge stilletjes liggen...
                            Heb hem nu laatst 'als vriendendienst' gegeven aan een kennis die er wel dankbaar gebruik zal van maken (vooral ZW/W).

                            Gr,
                            Tim
                            Tim - Canon Eos 30D / 40D
                            Lenskes van 17 tot 500, flitsset Falcon Eyes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Analoog ??

                              ................
                              Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 15:59.

                              Comment

                              Working...
                              X