Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 51 t/m 70 van 70

Standaard Re: Analoge fotografie welke camera

Prachtige uiteenzetting Joop; maar of het zin heeft? Wie weet ..
    Als ik foto's maak met een digitale camera denk ik ook altijd: mooi scherp!! razend gemakkelijk , leuk toestel..
    Maar als de analoge Nikon of Minolta of Pentax * klaarstaan dan zal ik onbewust altijd de analoge camera nemen ; waarom ?
    Waarschijnlijk omdat er met deze toestellen een nauwe band is en we eigenlijk zielsverwanten zijn.. gelukkig maar !!

Groetjes
    Maurits

Maurits en ik geloof niet dat we de digitale gebruiker overtuigd krijgen. Anders gezegd, ik heb geen enkele behoefte om hem te willen overtuigen
    We gaan rustig verder met onze oude toestellen.
    Gr. Joop
    Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Neen, en hoeft voor mij ook niet. Zelf gebruik ik film omdat de camera's me gewoon een betere gebruikersinterface bieden. Een ring aan de lens om scherp te stellen, eentje om het diafragma te kiezen en een knop op de camera voor de snelheid. De rest doe IK. Geen computer met een handleiding van 500 pagina's. Ga morgen de GS645W nog eens uitlaten.

Groot gelijk Spanik; dat is nog echt fotograferen man !
    Momenteel staan hier drie ( vier ) kleinbeeld geladen: Nikon F301 met Rollei RPX100 / Nikon F301 met TMax 400 / Olympus OM2 n met Agfa Vista en Minolta XD7 met Rollei RPX100. En de Z/W films ontwikkel ik nog zelf.

Grts
    Maurits

Het is hier de plaats niet om fotografen proberen te winnen voor analoge fotografie. Bespaar jullie de moeite want er zijn te weinig leden die ooit analoog gewerkt hebben.
    Wie liefhebber is van analoge fotografie maakt zich lid van het AFF.
    Heel andere mentaliteit ook dan hier, ik bedoel daarmee niet dat BD slecht is, verre van zelfs. Ook hier is het een schatkamer aan informatie.
    Ben amper een jaar lid van AFF en het is ongelooflijk hoeveel ik al heb bijgeleerd aan het renoveren van oude toestellen.
    Zelf ontwikkelen doe ik al jaren niet meer na een ongewild "ongelukje" met de badkuip.

PS: Bijna vergeten, een Nikon F4s en een Canon EOS 1n hebben geen mousse afsluitingen, die zijn zo lichtdicht.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

gezien nog niemand het gezegd heeft:
    een reflexcamera valt niet te vergelijken met een meetzoekercamera, de manier van fotograferen is compléét anders.

en iemand hier voor me zei dat hoge iso binnen de filmfotografie gelijk staat aan veel ruis, onzin.
    Wanneer je film pusht komt er inderdaad meer ruis, maar een film met iso 3200 op de juiste manier met de juiste ontwikkelaar ontwikkeld kan even weinig ruis geven als een iso50.

O, en mocht je op zoek zijn naar een Hasselblad, heb er enkele mooie te koop

Als reflexcamera gebruik ik zelf de F5 van Nikon, fantastisch toestel waarbij je alle luxe hebt zoals bij de professionele digitale modellen.
    Point and shoot gebruik ik de Konica Hexar AF, een ongelooflijk scherpe lens, prachtig contrast enzovoort!
    Middenformaat Hasselblad zoals ik net al aanhaalde, de manier van werken is gewoon geweldig (uiteraard gepaard met de sublieme kwaliteit van camera en lenzen)
    grootformaat Cambo, staat hier eigenlijk te veel aan de kant gezien je toch een specifieke scanner en vergroter nodig hebt. (heb er ook nog 2 te koop trouwens)
    Laatst gewijzigd door MoFoPictures; 14 september 2017 om 17:27
    Toestellen: Nikon: F5|D4|Hasselblad: 500c/m|503cw|Cambo: 4x5inch
    Lenzen: Nikkor 28-70mm f2.8|Zeis 40mm f4|Ziess 60mm f4|Zeiss 80mm f2.8|Zeiss 120mm|Zeiss 180mm f4|Zeiss 250mm f5.6|Zeiss 500mm f8

Analoge films geven geen ruis,maar korrel.
    Op een foto misschien zelfde indruk,maar korrel onstaat door de zilverdeeltjes in de emulsielaag.
    Hoe groot die zijn ,wordt inderdaad bepaalt hoe je ontwikkelt.
    Maar het is een chemisch gebeuren, en niet elektr. zoals in digitale fotografie.

ruis, korrel, grain, noise, denk dat iedereen wel weet waar het over gaat...of het nu digitaal of analoog is, het gaat over hetzelfde.
    Toestellen: Nikon: F5|D4|Hasselblad: 500c/m|503cw|Cambo: 4x5inch
    Lenzen: Nikkor 28-70mm f2.8|Zeis 40mm f4|Ziess 60mm f4|Zeiss 80mm f2.8|Zeiss 120mm|Zeiss 180mm f4|Zeiss 250mm f5.6|Zeiss 500mm f8

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Het is hier de plaats niet om fotografen proberen te winnen voor analoge fotografie. Bespaar jullie de moeite want er zijn te weinig leden die ooit analoog gewerkt hebben.
    Wie liefhebber is van analoge fotografie maakt zich lid van het AFF.
    Heel andere mentaliteit ook dan hier, ik bedoel daarmee niet dat BD slecht is, verre van zelfs.
    Zieltjes winnen gaan we misschien niet doen, maar het is toch goed om weten dat er nog anderen die hier komen met film bezig zijn. Aff heeft inderdaad een andere mentaliteit, daarom dat ik er niet (meer) kom.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
    Ik geloof ook niet dat het verstandig is om hier een discussie te beginnen of een van beiden beter/slechter is. Ze kennen allebeide hun beperkingen en voordelen. Het is maar waar je van houdt. Ik heb al eens eerder betoogd, voor de liefhebber van een oldtimer maakt het niets uit dat zijn auto naar olie ruikt, veel benzine verbruikt, zwaar stuurt en schakelt, af en toe eens hikt en kraakt. Deze liefhebber wil op een voor hem zo leuk mogelijke manier van A naar B of simpelweg rondtoeren en genieten van het rijden zelf. Is dat verstandig??? Denk het niet maar wel ontzettend leuk.
    Een dergelijke liefhebber kun je helemaal plat redeneren met argumenten van beter / goedkoper / soepeler / verstandiger enz. Hij zal je een beetje meewarig aankijken en in zijn oldtimer te stappen om breed lachend weg te rijden.
    Gr. Joop
    Schitterende vergelijking Joop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Zieltjes winnen gaan we misschien niet doen, maar het is toch goed om weten dat er nog anderen die hier komen met film bezig zijn. Aff heeft inderdaad een andere mentaliteit, daarom dat ik er niet (meer) kom.
    Oei, dat is jammer. Ik vind het een schitterend forum maar er zijn inderdaad een paar personen bij die zich boven allen verheven achten, maar dat heb je ook hier.
    En ik geef het grif toe, onze noorderburen hebben zijn nu eenmaal arroganter dan de Vlamingen die veel bedeesder zijn.
    Maar beantwoord ze eens in hun taalgebruik en ze gaan rap een toontje lager zingen.
    Ik ben ook eens fel vernederd geweest op een Linux forum. Die vinden Pc gebruikers maar minnetjes omdat de software zo simpel geschreven is.
    Ik geraakte geen weg met Linux, dat mounten en ontmounten en al die rare commando's, waarvan ik spreek is 30 of 40 jaar geleden.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
    Ik geloof ook niet dat het verstandig is om hier een discussie te beginnen of een van beiden beter/slechter is.... en genieten van het rijden zelf. Is dat verstandig??? Denk het niet maar wel ontzettend leuk.
    ....
    Gr. Joop
    Daar gaat het inderdaad om.

Een oude analoge camera kopen in plaats van de nieuwste digitale is misschien nog niet zo dom wanneer het "Gear Acquisition Syndrome" weer eens opsteekt.
    Waarschijnlijk veel meer lol voor je geld.

Ik doe het met printers. Kan je evengoed argumenteren dat je beter naar een labo gaat.
    Laatst gewijzigd door palombian; 17 september 2017 om 09:45

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Ik geraakte geen weg met Linux, dat mounten en ontmounten en al die rare commando's, waarvan ik spreek is 30 of 40 jaar geleden.
    Ik begrijp best dat ze je 30-40 jaar geleden niet begrepen hebben op een linux forum. De eerste release was pas in 1991, zo'n 26 jaar geleden.... Trouwens toen had ik pas een pc, een nieuwe 386 met coprocessor en 16 kleurs vga kaart. Internet was toen iets van in de boekjes, iets dat er ooit ging komen.

Je hebt wel gelijk, het is zo met elk forum, het ligt je of het ligt je niet.

Hallo ?????? Gaat het nog lang duren voor zerokool zijn analoge camera heeft gekocht??? ik ben wel benieuwd naar de eerste resultaten !!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ik begrijp best dat ze je 30-40 jaar geleden niet begrepen hebben op een linux forum. De eerste release was pas in 1991, zo'n 26 jaar geleden.... Trouwens toen had ik pas een pc, een nieuwe 386 met coprocessor en 16 kleurs vga kaart. Internet was toen iets van in de boekjes, iets dat er ooit ging komen.

Je hebt wel gelijk, het is zo met elk forum, het ligt je of het ligt je niet.
    Toen was er al wel Compuserve om met de rest van de wereld te communiceren (off-line: eerst alle nieuwe boodschappen binnenhalen met de modem, daarna je eigen posts opladen).

Om enigszins on-topic te blijven: toen was de verwachting dat na de derde generatie er vierde- en vijfdegeneratie computertalen zouden komen die de code zouden genereren.
    Het is enigszins anders uitgedraaid, oa met Linux, C++, php ...
    Ik vond dat een stap terug, het opzettelijk moeilijk maken, een beetje zoals een analoge camera gebruiken in plaats van een digitale.
    Heeft wel veel mensen aan een job geholpen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
    Op de acedemie in Sask Hasselt (bij Carlo Valkenborgh) daar kunnen ze je alles leren van de trage fotografie, van kleinbeeld tot grootformaat, inclusief zelf (zwart-wit) ontwikkelen en scannen...
    De Carlo: een wandelende encyclopedie!

mvrgr
    fred
    Ik ben nog onder Carlo afgestudeerd (analoog :-)
    en leverde mij de academieprijs Robert Vandereycken op ....

:-)

YMVV

Ik fotografeer 8x10 super grootformaat (Sinar F2) en 9x6 middenformaat Fuji 690 GSW III
    Enkel Zw/W en ontwikkelen doe ik zelf...

Marc
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Marc L. Super
    Waar zien we je werk?

Is Carlo nog actief op de academie?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
    Marc L. Super
    Waar zien we je werk?

Is Carlo nog actief op de academie?
    Te laat ... Juist een tentoonstelling gedaan met anderen in het VOC

Carlo: alive and kicking ... :-)

Momenteel bezig met gomdrukken en als het lukt carbon drukken.
    Materiaal genoeg maar die eeuwige 'ontbrekende' tijd

M
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Toen was er al wel Compuserve om met de rest van de wereld te communiceren (off-line: eerst alle nieuwe boodschappen binnenhalen met de modem, daarna je eigen posts opladen).

Om enigszins on-topic te blijven: toen was de verwachting dat na de derde generatie er vierde- en vijfdegeneratie computertalen zouden komen die de code zouden genereren.
    Het is enigszins anders uitgedraaid, oa met Linux, C++, php ...
    Ik vond dat een stap terug, het opzettelijk moeilijk maken, een beetje zoals een analoge camera gebruiken in plaats van een digitale.
    Heeft wel veel mensen aan een job geholpen.
    Euhm, ik heb van ongeveer 90 tot 14 in vierdegeneratietalen gewerkt hoor. Linc genereerde cobol en dms en compileerde en reorganiseerde, werkte fantastisch...
    Album gemaakt van een selectie van mijn BD foto's : http://forum.belgiumdigital.com/album.php?albumid=1620

On topic: de winkel in centrum van luik, op la sauveniere ontwikkelt en scant alles voor goede prijs.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Soortgelijke discussies

1. Welke analoge camera?
    Door mournfulpigeon in forum Camera's
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 28 juni 2017, 11:18
  2. Goede camera om met analoge fotografie te starten?
    Door Evelien_vp in forum Camera's
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 23 april 2015, 16:17
  3. Reacties: 8
    Laatste bericht: 21 januari 2013, 18:12
  4. Welke analoge camera gebruiken?
    Door cameraken in forum Camera's
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 7 december 2011, 16:48
  5. Welke camera bij deze analoge lenzen?
    Door skoebiedoe in forum Camera's
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 10 augustus 2009, 13:36

Regels voor berichten